Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skandiabanken, troværdighed
Fra : Erik M. Jensen

Dato : 06-09-05 17:39

Hej.

Hvad pokker sker der for Skandiabanken ???

For 3 år siden oprettede jeg en boligkredit hos dem 20 års løbetid, rente
som 1-årig flexlån.
Nu har jeg så fået et brev fra dem, hvor de uden videre vil ændre renten fra
at være 1-årig 2,8 % til at være variabel - pt. 2,8 %

I min optik er en 1-årig rente på 2,8 % bedre end en variabel rente på 2,8 %

citat :
"Boligkreditten med rentetilpasning udgår, og det er ikke længere muligt at
låse renten fast i en kortere eller længere periode. Boligkreditten med
rentetilpasning er i stedet blevet erstattet af produktet boligprioritet med
eller uden rentegaranti"

Deres boligkreditter er vist baseret på et pantebrev hvor de kan opsige
kreditten øjeblikkeligt, så juridisk har de vel deres på det tørre, men det
er sgu da noget anløbent rent troværdighedsmæssigt. - og de vil jo heller
ikke opsige kreditten, de vil "blot" gøre vilkårene bedre for dem selv.

Skal vi gætte på hvad der sker med de boligkreditter hvor folk har betalt
præmie for et renteloft på 5,5 % - hvis renten stiger ?

Er der andre der har fået lignende brev fra Skandiabanken ?

Hvad pokker gør man ?

mvh Erik

Fra : Leonard

Dato : 06-09-05 19:04

"Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> wrote:

>Hvad pokker gør man ?

Hvis jeg var dig, så skiftede jeg til et realkreditinstitut, et af de
store og pålidelige.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 06-09-05 19:37

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Hvis jeg var dig, så skiftede jeg til et realkreditinstitut, et af de
> store og pålidelige.

Jeg har heldigvis allerede det store lån hos RD, så den del af læsset er
ikke i spil

mvh Erik

Fra : Flemming

Dato : 06-09-05 20:34

Det tror jeg ikke sker....Jeg har lige fået lavet en boligprioritet maxrente
og der er skrevet under på følgende, både fra deres side og min side (og
hvis de prøver at komme udenom denne tryghed med renteloftet så vil deres
ryg være så skadet at de aldrig vil kunne lave handel som bank i DK):

"BoligPrioritet MaxRente er en ny låneform på det danske marked. Det er et
variabelt forrentet lån, hvor renten maximalt kan stige til 5,50%, uanset
hvordan renteniveauet udvikler sig.

Når du vælger en BoligPrioritet MaxRente, har du sikret dig en garanteret
lav rente i hele lånets løbetid. Det giver dig tryghed og kan spare dig for
en masse bekymringer.

Kort sagt får du:

a.. Fordel af den lave variable rente
b.. Garanti for at renten ikke overstiger 5,50% i hele lånets løbetid. Ved
et efterfølgende fald i renten, følger renten naturligvis med ned igen."

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 06-09-05 23:01

"Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> præmie for et renteloft på 5,5 % - hvis renten stiger ?
>
> Er der andre der har fået lignende brev fra Skandiabanken ?

Hej Erik

Jeg har modtaget tilsvarende brev og har kontaktet SkandiaBanken telefonisk
både i går og i dag for at få en forklaring. Der er ingen tvivl om, at
banken tror, at de bare kan ændre vilkårene eller opsige lånet, men jeg har
svært ved at se, at det er tilfældet. I hvert fald vil jeg gerne have banken
til at forklare mig, hvor det står - det er langt fra åbenlyst. Foreløbig er
jeg blevet omstillet fra den ene til den anden, og der er ingen der kan
svare mig - og ingen, der ringer tilbage trods lovning på det.

I brevet står der, at den nye type boligkredit skal ligge som 1. prioritet
.... jeg har et fast forrentet kreditforeningslån som "hovedlån" og agter
ikke at omlægge det. Forelagt det har banken svaret telefonisk, at hvis de
ikke har 1. prioritet nu, forlanger de heller ikke at få det fremover. Det
øger ikke min tillid til banken, at brevet er misvisende på dette punkt.

Så vidt jeg kan se, er den gamle type lån rentetilpasset i forhold til
CIBOR, mens den nye type følger Nationalbankens indskudsbeviser. Er der
nogen der kan forklare, om det er en fordel eller ulempe for kunderne?

Mvh.
Lise

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 10-09-05 15:20

"Lise Gerd Pedersen" <lise@lisegerd.dk> wrote in message
> "Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> skrev i en meddelelse

Hej Lise

> [...]
> åbenlyst. Foreløbig er jeg blevet omstillet fra den ene til den anden, og
> der er ingen der kan svare mig - og ingen, der ringer tilbage trods

Hvordan skrider tingene frem for dig derefter ?
Jeg skrev en meddelelse til deres boligafdeling, og fik en mail tilbage om
at de ville kontakte mig pr. telefon. I går fik jeg så et brev om at de
ville vende tilbage i løbet af et par uger når deres jurister har kigget på
sagen.

> [...]
> øger ikke min tillid til banken, at brevet er misvisende på dette punkt.

Så vidt jeg forstår kan man vælge boligkredit med variabel rente uden at
ændre på andre forhold. Det er kun hvis man vil hæve maksimum, eller gøre
den afdragsfri, eller have renteloft, at den skal lægges om, og dermed
overholde betingelsen om første prioritet.

> Så vidt jeg kan se, er den gamle type lån rentetilpasset i forhold til
> CIBOR, mens den nye type følger Nationalbankens indskudsbeviser. Er der
> nogen der kan forklare, om det er en fordel eller ulempe for kunderne?

De udbød på et tidspunkt både boligkredit med F1 rente og variabel. Den
variable var ½ procentpoint billigere.

mvh Erik

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 10-09-05 19:37

"Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> skrev i en meddelelse

> "Lise Gerd Pedersen" <lise@lisegerd.dk> wrote in message
>
> Hej Lise

Hej igen, Erik

> [...]
> at de ville kontakte mig pr. telefon. I går fik jeg så et brev om at de
> ville vende tilbage i løbet af et par uger når deres jurister har kigget

Jeg ventede til onsdag aften, og da jeg stadig ikke havde hørt noget fra
Skandiabanken, gjorde jeg to ting:

1. Jeg skrev en mail direkte til Skandiabanken - de opfordrer på deres
hjemmside til, at man kontakter chefen for kundetjenesten, hvis man ikke er
tilfreds med den information eller rådgivning, man får. Jeg fik meget
hurtigt (samme aften) en e-mail tilbage om, at den pgl. ville vende sagen
med den forretningansvarlige og ville vende tilbage med et mere konkret svar
inden for en uge. Formentlig et standardsvar, men fair nok.

2. Jeg sendte samtidig en mail (med kopi af Skandiabankens brev og mit
pantebrev) til Finanstilsynet, fordi det er dem, der påser, at banker m.v.
overholder lovgivningen, herunder de regler, der er formuleret for "god
skik". Det drejer sig jo ikke kun om dig og mig - der må være mange derude,
der er i samme situation (med svarfrist den 16. september). Selv om der
skulle være en finurlighed i pantebrevet, som jeg ikke kan gennemskue (jeg
er ikke jurist), så mener jeg, at det er vældig godt skjult, at banken
skulle kunne ændre vilkårene eller opsige lånet, og at der i givet fald er
tale om bondefangeri. Alene brevets tilbud om, at man kan fortsætte lånet på
uændrede vilkår og bare sætte kryds ved, at man vil betale en merrente for
at få rentemax garanti er jo (som du selv er inde på) nonsens, hvis banken
bare kan opsige lånet.

Bankens larmende tavshed over for både dig og mig ... og at deres jurister
skal bruge flere uger til at se på sagen ... bestyrker min mistanke om, at
de er på vildspor. Spørgsmålet er så bare, hvor mange de kan få til
frivilligt at indgå aftale om ændrede vilkår, inden den 16. september.
Derfor min henvendelse til Finanstilsynet ... jeg er ellers et meget flinkt
og venligt menneske.

> [...]
> den afdragsfri, eller have renteloft, at den skal lægges om, og dermed
> overholde betingelsen om første prioritet.

Ja, der står kun noget om 1. prioritet i afsnittet om ændring af lånebeløb
o.s.v., så det skal nok læses, som du beskriver. Men da der samtidig
henvises til den generelle beskrivelse af det nye produkt Boligkredit, synes
jeg ikke det er særlig informativt, for der står kravet om 1. prioritet jo
beskrevet.

> De udbød på et tidspunkt både boligkredit med F1 rente og variabel. Den
> variable var ½ procentpoint billigere.

Vær opmærksom på, at der er administrationsgebyr (p.t. 0,5%) på det gamle
lån, mens der (i den generelle beskrivelse af produktet Boligkredit på
nettet) står administrationsgebyr 0%. Nu ved jeg så bare ikke - hvis jeg
sætter kryds ved, at jeg vil fortsætte lånet med variabel rente, men ellers
samme vilkår - skal jeg så stadig betale administrationsgebyret? Det er også
et eksempel på den dårlige information: Kan jeg forlange både at opnå de 0 %
i administrationsgebyr ved at henvise til det nye produkt - samtidig med at
jeg forlanger at bevare lånet som 2. prioritet, jf. de oprindelige vilkår?

Jeg er iøvrigt helt generelt nysgerrig efter at vide, hvorfor Skandiabanken
ikke længere anvender CIBOR som indeks, men skifter til Nationalbankens
indskudsbeviser. Er der større risiko for, at det ene flytter sig, end det
andet? Der må jo være en grund til, at Skandiabanken ændrer på det?

> mvh Erik

mvh. Lise

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 12-09-05 14:46

Opdatering: Jeg har nu modtaget samme brev fra Skandiabanken som Erik
(dateret 8. september, men altså først modtaget med posten i dag) om, at
Skandiabankens jurister skal bruge et par uger til at se på sagen.

Desuden har jeg fulgt op på Finanstilsynet, da jeg ikke havde modtaget nogen
respons overhovedet. Det viste sig desværre, at min mail ikke var nået frem.
Den er nu genfremsendt, og modtagelsen er bekræftet.

Fra : Flemming

Dato : 18-09-05 12:44

Hejsa,

Er der noget nyt i sagen? Jeg har selv lige fået boligprioritets maxrente
igennem dem her per. d. 1/10..Jeg havde ellers fået god betjening +
kvalificeret rådgivning og derfor havde jeg en god smag i
munden........indtil jeg nu læser omkring jeres oplevelser ....

Nå, men jeg er ihvertfald meget interesseret i at høre videre omkring jeres
forløb med Skandiabanken

mvh

Flemming

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 18-09-05 13:42

"Flemming" <cjrocksthehouse@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> munden........indtil jeg nu læser omkring jeres oplevelser ....
>
> Nå, men jeg er ihvertfald meget interesseret i at høre videre omkring

Hej Flemming

Intet nyt herfra endnu, sidste aktivitet er stadig Skandiabankens brev af
8/9, hvor de skriver at de vil vende tilbage når deres jurister har kigget
på sagen.

Jeg holder gruppen opdateret med nyt i sagen.

mvh Erik

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 18-09-05 21:18

"Flemming" <cjrocksthehouse@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Er der noget nyt i sagen?
(snip)

Heller intet nyt herfra - jeg skal nok give lyd, når der sker noget

Mvh.
Lise

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 27-09-05 17:31

Jeg har i dag modtaget flg. brev fra Finanstilsynet, dateret 26. september:

"Finanstilsynet har modtaget Deres henvendelse af 7. september 2005, hvor De
oplyser, at SkandiaBanken har meddelt kunder med Boligkredit med
rentetilpasning, at denne kreditform udgår, og at kunderne derfor skal vælge
en anden kreditform.

Finanstilsynet kan på grund af den særlige tavshedspligt, der påhviler
Finanstilsynet efter reglerne i § 354 i lov om finansiel virksomhed, som
udgangspunkt ikke oplyse Dem nærmere om sagen.

Det følger imidlertid af § 355, stk. 4 i lov om finansiel virksomhed, at
Finanstilsynet under særlige omstændigheder kan tillægge kunder visse
partsbeføjelser, når tilsynet tager en sag om overholdelse af redelig
forretningsskik og god praksis op over for en finansiel virksornhed.

Finanstilsynet kan derfor oplyse Dem om, at tilsynet på baggrund af Deres
henvendelse vil anmode SkandiaBanken om en redegørelse. Finanstilsynet vil
orientere Dem om sagens udfald, i det omfang reglerne om Finanstilsynets
tavshedspligt muliggør dette."

Lise

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 30-10-05 10:21

"Lise Gerd Pedersen" <lise@SLETlisegerd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> orientere Dem om sagens udfald, i det omfang reglerne om Finanstilsynets

Jeg har i går modtaget en længere skrivelse fra Finanstilsynet, hvoraf
fremgår:
- at Skandiabanken i sin redegørelse har fortalt Finanstilsynet, at de vil
"sende et brev til samtlige kunder, som har benyttet sig af de nye
produkter, og informere dem om, at de naturligvis kan fastholde de
oprindelige vilkår"
- at Finanstilsynet vurderer, at "opsigelse af et kreditengagement med den
begrundelse, at en finansiel virksomhe ikke ønsker at tilbyde det pågældende
produkt længere, ikke er en saglig begrundelse i medfør af §4, stk. 5 i
bekendtgørelse om god skik for finansielle institutioner".
- at Finanstilsynet på baggrund af Skandiabankens tilkendegivelse ikke
foretager sig yderligere.

Særligt interesserede kan få tilsendt en indskannet kopi af brevet (fjern
SLET fra min mailadresse).

Men i øvrigt kan vi vel ikke ønske os mere, kun glæde os over, at vi ikke
lever i en bananrepublik.

Lise

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 30-10-05 12:27

> [...]
> SLET fra min mailadresse).
>
> Men i øvrigt kan vi vel ikke ønske os mere, kun glæde os over, at vi ikke

Hej Lise.

Det er en betryggende udgang på sagen, og de vil endog kontakte dem der
ellers har accepteret ændringerne, og tilbyde at deres kreditter kan
fortsætte på de gamle vilkår.

Vil du sende mig en kopi af brevet fra FT ? - erik_m_jensen@hotmail_.com
(fjern _ fra mailadresse)

mvh Erik

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 12-09-05 18:47

"Lise Gerd Pedersen" <lise@SLETlisegerd.dk> wrote in message
> "Erik M. Jensen" <erik_m_jensen@hotmail_.com> skrev i en meddelelse

Hej igen Lise.

Det er rart at have en beredt fælle i kampen !

> [...]
> svar inden for en uge. Formentlig et standardsvar, men fair nok.
>
> 2. Jeg sendte samtidig en mail (med kopi af Skandiabankens brev og mit

Super! - jeg havde nu tænkt mig at vente indtil jeg har fået afklaret
hvordan "deres jurister" forholder sig til min sag, men på den anden side er
det såmænd galt nok at de _forsøger_ at ændre de kreditaftaler de har
indgået. Skriv endelig igen når du har fået svar fra Finanstilsynet.

Har du egentlig overvejet, hvis deres næste træk er at de fastholder at
betingelserne skal ændres, eller hvis de opsiger kreditten ? Jeg har p.t.
tænkt mig at klage til Pengeinstitutankenævnet, og derudover er jeg ved at
planlægge alternativ finansiering.
Da jeg købte huset her i 2002 overvejede jeg at finansiere hele lånebehovet
på boligkreditten, men i dag er jeg glad for at jeg valgte et rigtigt
realkreditlån, hos et rigtigt realkreditinstitut til hovedparten.
Jeg kunne ikke forestille mig at RD, BRF, eller Nykredit kontaktede deres
flexlånskunder, og meddelete at fra næste måned er det variabel dag-til-dag
rente der gælder.

> [...]
> skal bruge flere uger til at se på sagen ... bestyrker min mistanke om, at

Noget kunne tyde på det. Hvis de havde tænkt sagen igennem juridisk
forinden, var der ingen grund til at gå i tænkeboks.

Gu' ve' om ikke også der er andre end juristerne i banken der burde "tænke
over det". Skandiabanken har tilsyneladende ambitioner om at være et
"alternativ til realkredit", men dertil er de da ikke meget bevendt, så
lemfældigt som de omgåes de låneaftaler de laver med deres kunder.

> [...]
> at opnå de 0 % i administrationsgebyr ved at henvise til det nye produkt -
> samtidig med at jeg forlanger at bevare lånet som 2. prioritet, jf. de

Tjae, de skriver jo at "Boligkreditten med rentetilpasning er i stedet
blevet erstattet af produktet Boligprioritet med eller uden rentegaranti",
så det må vel betyde at der gælder de satser som gælder for det nye
produkt, - men det kunne nu være rart at få præciseret hvad Skandiabanken
har tænkt sig.

> [...]
> Nationalbankens indskudsbeviser. Er der større risiko for, at det ene
> flytter sig, end det andet? Der må jo være en grund til, at Skandiabanken
Boligkredit med variabel rente har vist fulgt renten på indskudsbeviser,
siden den kom frem.... så vidt jeg husker.
Jeg har lagt et indlæg i den anden tråd. CIBOR renterne er markedsrenter,
renten på indskudsbeviser er fastsat af Nationalbanken, og kan bla. bruges
som pengepolitisk instrument til at påvirke kursen på kroner.

mvh Erik

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 18-09-05 21:29

> Hej igen Lise.
>
> Det er rart at have en beredt fælle i kampen !

Hej Erik

Enig! - Internettet er nu en god opfindelse
(snip)

> [...]
> tænkt mig at klage til Pengeinstitutankenævnet, og derudover er jeg ved at

Jeg vil - som du - have andres ord end Skandiabankens for, at de kan gøre
det, før jeg tror det. Men skulle det virkelig vise sig, at Skandiabanken er
i sin gode ret, så bliver man vel nødt til at forholde sig nøgternt til det
og vælge den løsning, der i givet fald er den mest tiltrækkende.
Tinglysningsgebyret gør, at der jo skal ret gode grunde til at refinansiere.

Mvh.
Lise

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 11-10-05 11:59

... så kom der brev fra Skandiabanken. De har ud fra markedsrenten fastsat
renten på boligkreditten for det kommende år til 2,62* % + p.t. 0,5** % i
adm.gebyr.

I øvrigt skriver de, at hvis jeg havde valgt deres billigste produkt, ville
renten have været 2,8% og 0 adm.gebyr.

Jeg er nu godt tilfreds med 3,12 % i samlet ét årig rente ift. 2,8%
variabel.

Det er rart at se at de står ved den låneaftale der er indgået ! - og så
undgår man bøvlet med at finde en anden bank

* har ikke lige regnet på det endnu, men umiddelbart ser det ud til at være
ok - jeg vender tilbage når jeg har haft fat i CIBOR-tabellerne fra
Nationalbanken.
** adm.gebyret er det samme som det plejer at være.

mvh Erik

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 11-10-05 13:51

> [...]
> Nationalbanken.
> ** adm.gebyret er det samme som det plejer at være.

Jeg har fået et tilsvarende brev i dag, og også jeg er tilfreds med
afgørelsen.

Blot er jeg irriteret over et par af formuleringerne: "Med henvisning til
tidligere henvendelser har vi valgt at imødekomme dit ønske om fortsat årlig
rentetilpasning på lånet" (skal jeg nu være taknemmelig?). "Havde du valgt
vores billigste tilbud, ville renten have været ..." - det har lidt karakter
af "æv-bæv", at de begynder at oplyse rente og ydelse på den låneform, jeg
har frabedt mig. Jeg er da udmærket klar over, at det her og nu er en smule
dyrere at fastlåse for et år ad gangen - en risiko koster altid noget - og
det valg har jeg truffet med åbne øjne. Hvis renten stiger, kan
sammenligningen hurtigt falde anderledes ud.

For mig handler denne sag nok mest om, at en bank ikke kan skalte og valte
og ikke må vildlede sine kunder. Der er formentlig kunder derude, som i
september har truffet et valg om at ændre lånevilkår på et vildledende
grundlag. Men den sag er jo overgivet til Finanstilsynet, så jeg vil ikke
bruge mere krudt på det.

Iøvrigt har jeg indtil nu været vældig godt tilfreds med Skandiabanken og
anbefalet den til højre og venstre. Det agter jeg at fortsætte med, jeg
anser dette for en enlig, uheldig svale.

Mvh.
Lise