Min datter stjæler
Fra : Anton

Dato : 05-09-05 19:21

Hej
Jeg har en datter på 4 år.
Hun har altid været ekstremt selvstændig, desværre grænsende til det
farlige.
Naboens datter på 6 år har en enkelt gang lokket hende med op til købmanden
for at tage/stjæle slik. Vi opdagede det til alt held, og begge piger fik en
skideballe af den anden verden.
Vores af os, og naboens datter af naboen.
Vores datter har dog gjort det igen 2 gange siden, sidst idag, hvor hun
ville være sød
over for en anden nabodatter på 4.
Vi er meget i vildrede over hvad vi skal gøre.
Et er at hun ikke må cykle op til købmanden fordi der er langt og hun skal
krydse en trafikeret vej.
Men det alt overskyggende er at hun ikke bare skal gå ind til en købmand og
tage
de varer/slik hun har lyst til for at gå igen uden at betale.

Er der nogen med nogen gode ideer?

I første omgang må hun kun bruge cyklen til og fra børnehave, ikke til leg
på vejen.

mvh
Anton

Fra : Mette

Dato : 05-09-05 19:33

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
..

> Er der nogen med nogen gode ideer?

Da jeg var 5 år stjal jeg nogle Barbiestøvler fra min veninde. Mens hun var
på toilettet tog jeg dem og gemte dem folderne på mit halstørklæde som jeg
havde bundet om halsen (det var i starten af 80'erne. Jeg glemte alt om
dem lige indtil jeg kom hjem og min mor lige ville rette på halstørklædet og
ud faldt støvlerne. Min mor så meget rystet ud og fik tårer i øjnene. Jeg
fik ikke skældud, men min mors reaktion var ikke til at misforstå. Jeg fik
derefter besked på at gå hjem til min veninde og aflevere det, jeg havde
stjålet. Så jeg gik med tunge skridt og dårlig samvittighed hjem til min
veninde. Uden for døren mistede jeg modet og smed i stedet støvlerne ind ad
brevsprækken og skyndte mig hjem. Tanken om at hun nok havde fået skældud
for at rode i gangen med barbie-ting plagede mig i mange år.

Pointen med denne lille anekdote er, at skældud ikke virker alene. Det er
samvittigheden, der skal tales til. Måske ikke superpædagogisk, men der er
to ting, der afholder alm. mennesker fra at begå ulovligheder: konsekvens og
samvittighed.

Fra : ThomasB

Dato : 06-09-05 15:54

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> to ting, der afholder alm. mennesker fra at begå ulovligheder: konsekvens

Skam (dårlig samvittighed) er den værste følelse man kan byde et barn (og
voksne), især når det er skammen over at have gjort forældrene kede af det
(eller sine børn for den sags skyld) - den sidder der resten af livet.

Det burde være nok hvis man siger: "Det var ikke så godt, man må ikke tage
noget uden at betale for det, vi må hellere gå ned og aflevere det du har
stjålet og sige undskyld".

De ved den undelyneme godt at man ikke må stjæle, så alene det at de bliver
opdaget er "straf" nok og de har brug for vejledning til at håndtere
situationen og komme ud af den på bedste vis - det er forældrenes opgave.

Det er jo sådan at børn vil have opmærksomhed, om det er positiv eller
negativ opmærksomhed betyder ikke så meget for barnet. Så derfor kan skældud
(f.eks efter at have stjålet) faktisk være den opmærksomhed (belønning) som
barnet har behov for, selvom den samtidig nedbryder barnets selvtillid - og
så er man lige vidt, eller måske nærmere et skridt bagud.

Jeg er ikke den store tilhænger af skældud (dressur) selvom det nok skal
virke på kort sigt.
Man kan snildt få et barn til at spise sin mad op, holde op med at være
hysterisk, rydde op og så videre, ved at skælde og smælde (eller slå)
(dressur), men jeg er også sikker på at det ikke er den rigtige løsning.

Lad os sige at barnet her, har stjålet fordi hun er blevet lokket af en
ældre pige.
Hvad nytter det så at skælde ud over at hun har stjålet, når det egentlige
problem er at hun lader sig lokke?

Så bliver barnet skældt ud over sin svaghed og man har svækket barnets
selvtillid, den selvsamme selvtillid som skal afholde hende fra at lade sig
lokke.

Fra : Nette

Dato : 06-09-05 20:51

"Mette" skrev

> [...]
> to ting, der afholder alm. mennesker fra at begå ulovligheder: konsekvens

Jeg har selv prøvet noget lignende som barn, og tror du har helt ret i, at
det er bedre at mærke samvittigheden end at få en løftet pegefinger.

Der efter kunne man jo give en sanktion for at køre hen et sted, hvor hun
udmærket godt ved, hun ikke må køre hen.
Jeg tror, det er vigtigt, sådan det ene ikke drukner i det andet og sådan
hun også husker på, at hun ikke må cykle væk fra blokken uden mor eller far.
Under alle omstændigheder er den tillid, der har været imellem forældre og
barn brudt og det må koste et eller andet.

Nette

Fra : Mille

Dato : 05-09-05 19:49

> [...]
>
> Er der nogen med nogen gode ideer?
>
> I første omgang må hun kun bruge cyklen til og fra børnehave, ikke til leg

Da min datter på dengang 5 stjal i vores supermarked, og jeg først opdagede
det, da vi kom hjem, kørte vi hele vejen tilbage, og hun måtte pænt aflevere
det stjålne til kassedamen. Det var med ført hånd, men pigen lærte, at hun
havde taget fra en PERSON og ikke bare fra en "forretning". Heldigvis var
kassedamen fin.... hun sagde "Tak" og " Det var godt du kom med det igen".
Min datter var ikke meget for hele historien og skammede sig dybt. Næste
gang vi gik i samme spuermarked, lagde jeg mærke til, om der skulle komme en
reaktion. Det gjorde der...... da vi var kommet ud, sagde hun stolt: "Og jeg
tog IKKE NOGET!"

Mille

Fra : Cat

Dato : 05-09-05 19:55

Anton skrev:
> Et er at hun ikke må cykle op til købmanden fordi der er langt og hun skal
> krydse en trafikeret vej.

Jeg ville være meget mere bekymret for trafikken lige nu. Hvordan kan
overhovedet komme afsted med at cykle afsted på egen hånd? Hvem passede
hende?

Det andet ville jeg så tage mig af siden. Ideen med at skulle aflevere
det selv, tror jeg virker, med mindre der ligger noget andet bag, som vi
ikke lige kan gennemskue.

Tine

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-09-05 08:14

Cat <ta@uu.dk> wrote

> Hvordan kan overhovedet komme afsted med at cykle afsted på egen
> hånd? Hvem passede hende?

Jeg synes at kunne læse mellem linjerne at du mener 4-årige skal
overvåges, mens de cykler? Jeg mener det kommer meget an på forholdene.

Min datter er 4 år og cykler dagligt rundt sammen med en jævnaldrende
nabopige. Der er ikke nødvendigvis nogen der holder direkte øje med
dem.

Som almindelige bekymrede forældre, bestræber vi os naturligvis på at
vide hvor de er. Men det er fint med os bare at vide at de cykler rundt
om blokken. Der er ikke andre end dem selv, der forhindrer dem i at
forlade de trygge stier og bevæge sig ud på større veje.

Pigerne er gamle nok til at forstå en aftale. Når de står ved vejen og
overvejer at krydse den på egen hånd, ved de udmærket at de vil svigte
vores tillid ved at gøre det.

Det kan så være at eventyrtrangen overvinder samvittigheden. Det skal
såmænd nok komme en dag. Så håber vi at de ikke bliver kørt over og ved
at vi står med meget gode kort på hånden, når vi skal have klarlagt
hvad de gjorde galt.

Vi mener naturligvis at vi gør det rigtige. At konstant overvågning
kalder på flugt og at det virker bedre med frihed under ansvar.

Fra : Anton

Dato : 06-09-05 09:05

> Jeg synes at kunne læse mellem linjerne at du mener 4-årige skal
> overvåges, mens de cykler? Jeg mener det kommer meget an på forholdene.

Jeg må nok tilslutte mig Toke's synspunkter.
Hun er ikke overvåget når hun leger med de jævnaldrende på vejen.
Nogen gange tager fanden bare ved hende og eventyrtrangen bliver alt for
stor,
og der er det så hun er fuldstændig ligeglad med hvor hun kommer hen.
Eksempelvis legede hun med en fra børnehaven som bor langt væk (et par
kilometer), pludselig stod
vores datter i vores bryggers, tog sin cykelhjelm, og var væk igen
(vi opdagede det, men hun forsvandt igen da vi ringede til den anden piges
forældre).
Den logiske forklaring var, at hun havde glemt sin cykelhjelm derhjemme, og
derfor skulle hente
den så de kunne cykle omme på den anden piges vej. Så priser man sig
lykkelig for at stedet vi bor er
uden tung eller hurtig trafik.
Af hensyn til hendes umiddelbare holdning til det at komme omkring, har vi
ganske enkelt gjort det at hun
får lært at køre på store og små veje, alternativt må vi jo tage cyklen fra
hende.
Problemet er jo nok at hun ikke er bange for særligt mange ting.

/Anton

Fra : Cat

Dato : 06-09-05 18:21

Anton skrev:

> [...]
> hende.
> Problemet er jo nok at hun ikke er bange for særligt mange ting.

Da jeg havde fire-årige legede de aldeles ikke på nogensomhelst veje.
Jeg vidste altid, hvor de var - præcis. Og aldrig hvis der ikke var
voksne. Og cyklen var ikke noget, man bare tog frem. Det er såmænd ikke
så længe siden - den yngste er 8 år.

Hvis ikke I strammer og holder lidt mere opsyn, så tror jeg, at hendes
frihedstrang vil føre hende langt værre steder hen ad åre.

Tine

Fra : Anton

Dato : 06-09-05 19:15

> [...]
>
> Hvis ikke I strammer og holder lidt mere opsyn, så tror jeg, at hendes
> frihedstrang vil føre hende langt værre steder hen ad åre.

Jeg er ikke enig i at man skal holde total opsyn med børn på 4 år under alle
omstændigheder.
Vi bor et sted hvor der er langt til en større vej, som endda stadig er i
byzone (50 km/t).
Vejen ved købmanden er fyldt med chikaner så hastigheden her er heller ikke
så høj (30-40 km/t).
I vores nærområde (100 m) er der 4 jævnaldrende piger, og jeg tror ærlig
talt ikke at de andre
forældre holder mere (eller mindre) opsyn end vi gør.
Med vores ældste datter har vi ikke haft det problem, da hun er en mere
stille og nervøs type.

Under alle omstændigheder vil jeg ikke have at hun kommer i nærheden af de
større veje, men
på den anden side vil jeg heller ikke overvåge hende i alt hvad hun gør. Qua
hendes trang til at udforske
den store vide verden, vil jeg heller lære hende reglerne herfor på en
ordentlig måde. Det kan godt være at
det er forkert at cykle i trafikken med en 4 årig, men jeg kan se at hun
lærer af det, og opfører sig ordentligt
i trafikken. Ja, jeg ved godt at hun ikke er moden til at forstå
færdselsregler, men jeg kan kun sammeligne
med vores ældste datter, som boede indtil hendes 4. år ved en meget
trafikeret vej (80 km/t). Her lærte hun
at man aldrig, aldrig nogensinde gik over vejen uden en voksen. Det har
vores yngste så ikke kunnet lære, hvorfor
vi prøver at lære hende at begå sig i trafikken.

Situationen med hendes stjæleri ved købmanden var mit primære spørgsmål.
Men bare til orientering er cyklen taget fra hende, og hun må kun cykle
sammen med os.

Anton

Fra : Cat

Dato : 06-09-05 20:53

Anton skrev:
> Jeg er ikke enig i at man skal holde total opsyn med børn på 4 år under alle
> omstændigheder.

Nejda - f.eks. har ungerne da et værelse, hvor de kan være i fred. Men
hvor de heller ikke nemt kan komme ret galt afsted.

> [...]
> talt ikke at de andre
> forældre holder mere (eller mindre) opsyn end vi gør.

Det er måske ikke nødvendigt med de unger. Nogle børn er det altså
sikrest at mandsopdække til de er ganske store.

> [...]
> vores yngste så ikke kunnet lære, hvorfor
> vi prøver at lære hende at begå sig i trafikken.

Børn er ikke trafiksikre på cykel på offentlige veje før de er *12* år,
når de cykler alene. Jeg ville sende mine ud lidt tidligere, hvis der
var lukkede stisystemer, ellers ikke. Det er helt fint at cykle med dem,
så snart de kan magte cyklen,

Hvor ondt tror du, det gør på en lille mus på fire år, hvis hun bliever
ramt af en varevogn med 35 km/t? Hvor ondt gør det på dig bagefter?
Fordi du havde principper om frihed?

Fireårige har mere brug for tryghed og rammer end for frihed.

> Situationen med hendes stjæleri ved købmanden var mit primære spørgsmål.
> Men bare til orientering er cyklen taget fra hende, og hun må kun cykle
> sammen med os.

Er den taget fra hende, så hun ikke KAN komme til at cykle? Eller har I
lavet en aftale..........

Stjæleriet synes jeg, du skal springe op og falde ned på. Du har langt
større problemer end det.

Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-09-05 20:23

Cat wrote:

> Børn er ikke trafiksikre på cykel på offentlige veje før de er *12*
> år, når de cykler alene.

Hm. Hvor kommer det tal fra? Hvorfor lige 12?

Da jeg var 12 havde jeg cyklet alene til skole i flere år.

Kristian

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the

Fra : Cat

Dato : 09-09-05 21:21

Kristian Damm Jensen skrev:

> Hm. Hvor kommer det tal fra? Hvorfor lige 12?
>
> Da jeg var 12 havde jeg cyklet alene til skole i flere år.
>
> Kristian

Der var vel heller ikke rasende trafikeret i Sorø i 1975 Og forældre
vidste ikke bedre dengang.

Min gamle mor, der er pædagog (som du ved), har sagt det i mange år.

På siden fra Rådet for større Færdselssikkerhed står der, at børn i
8-10-årsalderen kan cykle til skole - på velkendt vej og uden for meget
trafik.

Først når de er 12, kan de overskue både trafik og deres egen fart - og
kun hvis de er blevet trænet.

Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-09-05 21:58

Cat wrote:

> Der var vel heller ikke rasende trafikeret i Sorø i 1975

Næh, men det var hovedvej A1 fra Korsør til København. Og den skulle
krydses.

Men det understreger i virkeligheden bare den pointe jeg har fremført i et
andet indlæg: Det afhænger af forholdene.

> Og forældre vidste ikke bedre dengang.
>
> Min gamle mor, der er pædagog (som du ved), har sagt det i mange år.

.... nogen gjorde åbenbart

> [...]
> meget trafik.
>
> Først når de er 12, kan de overskue både trafik og deres egen fart -

Se det er jo unægtelig også noget mere nuanceret end bare 12 år. Og svarer
meget bedre til både min fornemmelse og min erindring om egne evner i den
alder.

Kristian

Fra : Cat

Dato : 09-09-05 22:51

Kristian Damm Jensen skrev:

> Næh, men det var hovedvej A1 fra Korsør til København. Og den skulle
> krydses.

Det lyder fælt!

> Men det understreger i virkeligheden bare den pointe jeg har fremført i et
> andet indlæg: Det afhænger af forholdene.

> ... nogen gjorde åbenbart

Hun havde vist lært det på seminariet - tror jeg.

> Se det er jo unægtelig også noget mere nuanceret end bare 12 år. Og svarer
> meget bedre til både min fornemmelse og min erindring om egne evner i den
> alder.

Når jeg skrev 'trafiksikre', mente jeg under alle forhold. Jeg slap ikke
min datter løs før sidste forår, men vi bor tæt på centrum af København,
og hendes skolekammerater fordeler sig over de nærmeste 10 km (en enkelt
35 km væk, men der cykler hun ikke). Hun har derfor ikke faste veje, hun
cykler, og jeg er stadig ikke glad for at sende hende steder hen, hun
ikke har cyklet med mig.

Kan du i øvrigt hilse hjemme og i Holbæk, hvis du kommer der?

Tine

Fra : Cat

Dato : 09-09-05 22:52

Kristian

Din pc har sin dato forskudt en dag. Den siger d. 8/9

Tine

Fra : Cat

Dato : 06-09-05 18:23

Toke Eskildsen skrev:

> Pigerne er gamle nok til at forstå en aftale. Når de står ved vejen og
> overvejer at krydse den på egen hånd, ved de udmærket at de vil svigte
> vores tillid ved at gøre det.

En fireårig er ikke gammel nok til at overholde den. Det skal de have
hjælp til. Hvis der sker nogetsomhelst uden for det forudsigelige, så
springer de. Hvis f.eks. en voksen, de kender godt, står/går på den
anden side af vejen, så må det vel være ok, ikke?

Jeg synes, at I spiller hasard med jeres datters liv.

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-09-05 18:27

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, at I spiller hasard med jeres datters liv.

Og fremtid.
Der er forskel på en 4-årig og en 14-årig.

Hilsen Inger

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-09-05 19:26

Cat wrote:

[Toke: Pigerne forstår en aftale]

> En fireårig er ikke gammel nok til at overholde den.

Det var sådan set også det jeg skrev: "Det kan så være at
eventyrtrangen overvinder samvittigheden".

Det er en chance vi tager, i forventning om at det vil komme vore børn
til gavn senere i livet. Vi regner med at det på længere sigt vil sænke
chancerne for at der går noget alvorligt galt. Når knægten cykler ud
til grusgraven med de andre 8-årige rødder, er der ingen forældre til
at forhindre ham i at starte en bulldozer.

> [...]
> forudsigelige, så springer de. Hvis f.eks. en voksen, de kender
> godt, står/går på den anden side af vejen, så må det vel være ok,

Du kan sagtens stille et kritisk scenarie op, ligesom jeg sagtens kan
gøre det omvendte ved en overvågningssituation: En voksen holder
nøje øje med ungerne, der leger gemme i en hæk. En af ungerne gemmer
sig ved at løbe gennem hækken, gennem naboens have og over en større
vej. Den voksne tror stadig ungen er i hækken.

Medmindre man låser børnene inde i en gummibeklædt celle er der
mulighed for at de kommer ud i kritiske situationer. Og nej, jeg siger
ikke man skal sende dem ud at lege på motorvejen.

Jeg bemærker at du ikke reagerer på min "...konstant overvågning
kalder på flugt...". Har du ikke en kommentar til dette, set i relation
til din konstante overvågning af dine børn i den alder?

> Jeg synes, at I spiller hasard med jeres datters liv.

Vi spiller alle hazard med vore børns liv. Forskellen er bare hvilke
odds vi accepterer.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Anton

Dato : 06-09-05 19:27

> [...]
> side af vejen, så må det vel være ok, ikke?
>
> Jeg synes, at I spiller hasard med jeres datters liv.

Jeg ved ikke om en 4 årig er gammel nok til at overholde en aftale.
Jeg har ikke så god erfaring med det med den yngste.
Den ældre kunne man fint lave aftaler med, også hvor de blev overholdt.

Lige præcis den måde du beskriver den voksne på den anden side af vejen, var
den måde jeg
blev kørt ned på da jeg var 4 år, underligt!
At man ikke må krydse vejen kunne vores ældste datter forstå i den alder,
det kan den yngste faktisk osse.
Men det ændrer ikke på at hun stadig krydser vejen på egen hånd, men hun
kigger sig ordentligt for
har jeg fået at vide af nogen der så hende en dag.

Og så lige en histore til om hendes opdage trang, så vi rigtig kan fremstå
som dårlige forældre.
Hun fik sin store 2 hjulede cykel sidste år, og var kun 3 og 2 måneder.
Min kone mente ikke hun kunne cykle særligt langt selv, jeg mente noget
andet.
Min kone gik ind, jeg undrede mig, og ventede at vores datter også kom, men
det gjorde hun ikke,
mig afsted på cykel for at finde hende, og hun var kommet langt...
hun cyklede lige så pænt på vejen ved købmanden, ude midt på vejen med 4-5
biler bag sig.
De turde ikke overhale, godt det samme.
Så synker man altså lige en ekstra gang og priser sig lykkelig for at der
ikke skete noget.
Idag stikker hun ikke helt så meget af, og forstår at hun ikke selv må køre
til købmanden og andre ting.

Hvis hun keder sig i børnehaven kan hun godt finde på at gå hjem! Og gå
tilbage igen!

Anton

Fra : ThomasB

Dato : 06-09-05 20:13

"Anton" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> [...]
> har jeg fået at vide af nogen der så hende en dag.
>
> Og så lige en histore til om hendes opdage trang, så vi rigtig kan fremstå

Haha, dårlige forældre er dem, der ikke giver deres børn ansvar.

Godt nok er der en lidt større risiko for at jeres datter bliver kørt ned
nu, men på længere sigt vil jeres datter blive mere trafiksikker, fordi hun
har fået ansvaret tidligt.

Fra : Cat

Dato : 06-09-05 20:48

Anton skrev:
> [...]
> De turde ikke overhale, godt det samme.
> Så synker man altså lige en ekstra gang og priser sig lykkelig for at der

Det fik dig ikke til at ændre holdning? Eller til at spørge folk, der
har forstand på den slags, hvad en fireårig kan magte?

Jeg håber for dig, at hun når at blive voksen.

Tine

Fra : Anton

Dato : 06-09-05 22:43

> Det fik dig ikke til at ændre holdning? Eller til at spørge folk, der har
> forstand på den slags, hvad en fireårig kan magte?
>
> Jeg håber for dig, at hun når at blive voksen.
>
> Tine

Jeg ved ikke hvilken holdning det er jeg skal ændre!
Da jeg var barn cyklede jeg 5 km, tværs igennem byens trafik, sammen med
nogen af min 7 årige,
jævnaldrende, venner, 3 gange om ugen for at komme til fodbold og spejder.
Det tør jeg ikke lade mine børn gøre, da tiderne har ændret sig.
Istedet cykler jeg sammen med dem til hvad det nu er de skal til.

Direkte adspurgt i børnehaven, godt nok ved den ældste, om hun måtte cykle i
børnehave selv,
sagde de ja (hun var næsten 5 da), bare vi lige ringede inden hun kørte
hjemmefra, så de vidste
at hun var på vej. Grunden til at vi spurgte var kun fordi vi kom til at
snakke om det, ikke fordi
vi ville gøre det. Jeg ved så ikke om det er den slags folk du mener der har
forstand på det.

/Anton

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-09-05 19:44

Anton wrote:
<snip>
> Hvis hun keder sig i børnehaven kan hun godt finde på at gå hjem! Og
> gå tilbage igen!

Vil det sige, at hun kan komme ud af børnehaven uden de voksnes hjælp? Og
uden at de opdager det? Jeg er lamslået! Det burde under ingen
omstændigheder kunne ske!

Hvor meget eller lidt børn på fire år kan være uden opsyn med og uden cykel
er en skønssag og afhænger af forholdene. Og det er en sag mellem mig, min
kone og min søn. Men når jeg overlader min søn til andre, forventer jeg, at
de har styr på hvor han er henne, og at han ikke kan komme til skade. (I al
fald ikke ud over hvad man må forvente for en 4-årig knægt med ild, der hvor
ryggen bli'r fræk.)

Vi bor selv på en blind vej med meget lidt trafik og mange børn; ikke ulig
de villaveje hvor jeg selv voksede op. Her har Albert lov at cykle på egen
hånd inden for nærmere definerede rammer.

Kristian

Fra : Anton

Dato : 06-09-05 22:30

> Vil det sige, at hun kan komme ud af børnehaven uden de voksnes hjælp? Og
> uden at de opdager det? Jeg er lamslået! Det burde under ingen
> omstændigheder kunne ske!

Nej. Men det gjorde det altså! Det er lang tid siden det sidst er sket.
Jeg har spurgt i børnehaven, og fik at vide at det skete en gang imellem,
ikke
kun i pågældende børnehave, men i snart sagt alle børnehaver.
Undtaget børnehaver der er hermetisk hegnet ind.

> [...]
> de villaveje hvor jeg selv voksede op. Her har Albert lov at cykle på egen
> hånd inden for nærmere definerede rammer.

Det kan jeg så godt lide. Men her har jeg så åbenbart et problem, i og med
at min
datter en gang imellem syntes at de nærmere definerede rammer er blevet for
små.

/Anton

Fra : Nette

Dato : 07-09-05 00:21

"Anton" skrev

> [...]
> kun i pågældende børnehave, men i snart sagt alle børnehaver.
> Undtaget børnehaver der er hermetisk hegnet ind.

Alle børnehaver er vel hegnet ind? Hvis ikke, så er det noget jeg mener, man
bør tage op og få bragt i orden!!!
Jeg har været ansat i institution seks eller syv år nu ( og har også selv
børn i institution) og jeg har til dags dato aldrig været ude for at et barn
er taget hjem. Een gang har vi haft en oplevelse med en dreng, der smuttede
ud af døren, da en fragtmand kom ind med favnen fuld og ikke så drengen. Han
var dog indhentet på mindre end et minut.

Jeg synes, det er dybt rystende, at man undskylder sig med, at det er noget,
der sker alle steder. Specielt i en tid, hvor vi går utrolig meget op i
sikkerhed. - Hvad nytter det, der er sikkert på legepladsen, hvis børnene
kan rende direkte ud på gaden?

Nette

Fra : Anton

Dato : 07-09-05 06:50

> [...]
> der sker alle steder. Specielt i en tid, hvor vi går utrolig meget op i
> sikkerhed. - Hvad nytter det, der er sikkert på legepladsen, hvis børnene

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige. Vi bor tæt på børnehaven, og pigen
vidste at jeg
lige præcis var hjemme den dag (jeg har hjemmearbejdsplads, normalt vis ved
hun
ikke om jeg er hjemme af samme grund). Hun vidste ikke at man ikke måtte,
og var ret ked af det der med børnehaven lige den dag.
Jeg klandrer ikke nogen, og ønsker heller ikke større sikkerhed, fordi
børnene kan komme
ud hvis de vil. Alternativt skal det være et fængsel.
Pigen lærte dog at man ikke gik nogen vejne uden at sige det til en voksen.

At de undskylder det med at det sker alle steder er jo rigtigt. Du havde
selv været ude for det!
Børnene løber heller ikke direkte ud på gaden, men kan, ved at gå/løbe,
langt komme til en større vej.

/Anton

Fra : Mette

Dato : 07-09-05 07:27

> [...]
> ud hvis de vil. Alternativt skal det være et fængsel.
> Pigen lærte dog at man ikke gik nogen vejne uden at sige det til en

Så en fireårig, der har lyst til at gå uden for børnehavens område, må gerne
det? Ellers er det et fængsel?
Min datters børnehave var meget sikker - der var for det første kun
dørhåndtag i voksenhøjde og der var et godt hegn hele vejen rundt om
legeplads/hus. Det var en kæmpe lege/naturplads med både skov og havn og
indianertelt, så der var ingen der tænkte på fængsel. Børn i den alder er så
små, måske er de modige, men de tænker ikke mere end 3 minutter frem. Det er
vores opgave at være forældre, ikke populære: Grænser Anton! Hvem bestemmer
hjemme hos jer? Jeg tror det er hende, der styrer festen. Hun virker nemlig
til at have en meget stærk vilje og personlighed...

Fra : Anton

Dato : 07-09-05 08:11

> [...]
> nemlig
> til at have en meget stærk vilje og personlighed...

Nej, en 4 årig må ikke gå uden for børnehavens område, men det kan de,
uanset om
der sidder nok så mange håndtag i voksenhøjde. Hegnet omkring legepladsen er
uden strøm eller pigtråd?
Ikke sandt! (det var en joke, just in case)
Derimod skal de lære at det gør man ikke. Det har hun så lært. Dengang hun
gjorde det,
havde hun ikke lært det (hun havde været i børnehave i få dage og savnede
dagplejen).

Det er noget af en beskyldning at komme med.
Hun styrer aldeles ikke festen og hun får i den grad stukket grænser ud.
Hun har heldigvis en meget stærk vilje, personlighed, stolthed og modighed!
Hun forstår også ganske udmærket de grænser vi sætter op, og overholder dem.
En gang imellem glemmer hun dem bare! Vi har ikke været nok opmærksom på at
det at cykle kunne bringe hende lidt for langt omkring, hvilket vi så har
snakket en del om, og gjort noget ved nu.

/Anton

Fra : Nette

Dato : 07-09-05 20:09

"Anton" skrev

> At de undskylder det med at det sker alle steder er jo rigtigt. Du havde
> selv været ude for det!

Det er da stadig ingen undskyldning og det løser ingen problemer!
Hvis du kørte en fodgænger ned, ville du så også mene, du kunne slippe med
undskyldningen :" Ak ja, det sker jo alle steder."?

Nette

Fra : Anton

Dato : 08-09-05 08:48

> [...]
> Hvis du kørte en fodgænger ned, ville du så også mene, du kunne slippe med
> undskyldningen :" Ak ja, det sker jo alle steder."?

Analogien er lidt søgt syntes jeg.
Det korte af det lange er at jeg ikke ser noget større problem.
Bare for at underbygge det lidt kiggede jeg på de 5 nærmeste børnehaver, og
det
er nemt at komme ud af den alle sammen. Jeg ved ikke om det er et
ressourceproblem eller hvad.
Jeg erindrer dog et par vuggestuer hvor der er højt hegn og ingen mulighed
for at komme ud.
Måske er det fordi jeg bor i det mørke jylland, at både sikkerheden, og
holdningen er så forskellig.

/Anton

Fra : Nette

Dato : 08-09-05 09:31

"Anton" skrev

> Analogien er lidt søgt syntes jeg.

Det er muligt du synes det, men problemet er ens,- der er store chancer for,
at det kan koste liv, og i langt de fleste tilfælde kunne man have
forebygget.

> [...]
og
> det
> er nemt at komme ud af den alle sammen. Jeg ved ikke om det er et

Nu ved du vel ikke, hvorledes de takler deres lave hegn i de fem andre
børnehaver, du nævner?
Måske har de en fast vagt på, der hvor muligheden byder sig?
Måske diskuterer de lige nu, hvorledes de vil forebygge osv.?
Måske er der bare et generelt problem i den omgangskreds?

Jeg synes, det er fint at børn får frie tøjler, men når det kan gælde liv
eller død, så mener jeg, det er de voksne, der skal stå med ansvaret og ikke
tilfældighederne, der skal bestemme.

> [...]
> for at komme ud.
> Måske er det fordi jeg bor i det mørke jylland, at både sikkerheden, og

Jeg bor i Århus, men uanset om jeg boede ude på landet eller inde i byen,
ville jeg ikke bryde mig om, at mine børn kunne smutte ud og blive væk. Jeg
vil meget nødig have en opringning fra institutionen om, at mit barn var
blevet væk.
Selvfølgelig skal børn have rum og muligheder, men jeg mener bare ikke, at
man skal gå på kompromis i sådan en situation her, uanset hvor man bor. Det
er at ligge et for stort ansvar over på børnene.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-09-05 09:51

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bor i Århus, men uanset om jeg boede ude på landet eller inde i byen,
> ville jeg ikke bryde mig om, at mine børn kunne smutte ud og blive væk.

Det kan de da.... hvis de vil. Selv et børnehavebarn kan hitte ud af at
komme over børnehavehegn, om det virkelig vil det.

Når du er hjemme med dit barn, vil det formodentlig også have masser af
muligheder for at stikke af hjemmefra. Medmindre du har sikret jeres hjem
mere end almindeligt godt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 08-09-05 10:38

"Lisbeth Jacobsen" skrev

> [...]
>
> Når du er hjemme med dit barn, vil det formodentlig også have masser af
> muligheder for at stikke af hjemmefra. Medmindre du har sikret jeres hjem

Det betyder ikke, at man ikke skal sikre og ikke skal holde øje med sine
børn.
Den yngste kan ikke låse døre og vinduer op, så der kommer det af sig selv.
Men ellers holder jeg skam øje med mine børn. Det er noget nemmere
herhjemme, hvor der er mindre plads og færre børn, end det er i
daginstitutionen, hvorfor jeg mener, der bør være mere sikkert.
Det kan sådan et sted også være svært at til gode se alle parter. Nogle børn
er bedre til at holde sig indenfor rammerne end andre, og det kan ikke være
rigtigt, at dem der har svært ved det, skal blive ofre.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-09-05 11:25

> Det betyder ikke, at man ikke skal sikre og ikke skal holde øje med sine
> børn.

Nej. Men kun til en vis grænse!
At sikre sig helt og totalt mod, at et børnehavebarn kan "stikke af"
hjemmefra eller fra institutionen er ikke ønskværdigt og bestemt ikke
nødvendigt.

> Den yngste kan ikke låse døre og vinduer op, så der kommer det af sig
> selv.

Og dine døre er ALTID lukket, så den yngste aldrig har muligheden for at
smutte mens du er uopmærksom?

> Men ellers holder jeg skam øje med mine børn.

Ja.... men næppe uafbrudt?

> Nogle børn er bedre til at holde sig indenfor rammerne end andre, og det
> kan ikke være
> rigtigt, at dem der har svært ved det, skal blive ofre.

Sådan ER livet... at børn (og andre), der til tider bryder grænser og
rammer, løber en risiko, som mere forsigtige typer ikke udsætter sig for.
Jeg var selv sådan et barn, der med jævne mellemrum drog ud i verden på egen
hånd. Smuttede hjemmefra første gang som 2-årig - i undertrøje, bar numse og
røde træsko. Senere på året cyklede jeg på egen hånd rundt i byen på min
trehjulede for at kigge på juleudstilling. Resten af barndommen legede jeg
tæt på Gudenåen, tæt på jernbanen med tog flere gange i timen og sporskifter
fødderne kunne komme i klemme i. Og klos op af landbrug med gylletank,
traktorer, mejetærskere.....

Det barn, der har trang til at udforske og undersøge og drage på eventyr,
vil du næppe nogensinde kunne beskytte i samme omfang som langt mere
forsigtige børn. Jeg vil nødig sætte et barn i en institution, der er sikret
med 2 meter høje hegn med pigtrød eller elektrisk barriere! Den totalt og
helt sikre beskyttelse har jo også sin pris.

De børnehaver jeg kender i Århus er ikke sikret i et sådant omfang, at
børnene ikke kan stikke af, hvis det er dét, de vil!

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 08-09-05 18:02

"Lisbeth Jacobsen" skrev

> Og dine døre er ALTID lukket, så den yngste aldrig har muligheden for at
> smutte mens du er uopmærksom?

Ja, selvfølgelig er DEN det. ( Her er kun een dør )
Den er som regel låst, hvis den ikke bliver brugt. Men der vil være endnu en
forhindring inden de kunne komme ud i friheden: en masse trapper og endnu en
dør, og jeg ville derfor kunne nå at reagere og hente dem ind igen.

> Ja.... men næppe uafbrudt?

Nej, ikke hvis jeg ved, de er f.eks. på værelset. Men jeg har altid styr på,
hvor de er. - Hvis den ældste er ude og lege, er det på mit eget ansvar,
ikke pædagogernes, og det er en hel anden snak.

> [...]
> med 2 meter høje hegn med pigtrød eller elektrisk barriere! Den totalt og
> helt sikre beskyttelse har jo også sin pris.

Et almindelig hegn ville være en stor mulig forhindring for at de voksne når
at se det. Ingen hegn vil være alt for indbydende til udflugt alene, og det
er det jeg er i mod.
Og at børnene får lov til at gå frem og tilbage mellem hjem og børnehave som
det passer dem er fuldstændig uansvarlig og uhørt i mine øjne.

> De børnehaver jeg kender i Århus er ikke sikret i et sådant omfang, at
> børnene ikke kan stikke af, hvis det er dét, de vil!

Jeg kender heldigvis ingen institutioner her i Århus, der ikke er sikret på
en måde, således en voksen vil kunne nå at reagere. - Hvis de findes, så er
det ikke et sted, hvor jeg vil have mine børn. Jeg vil vide, hvor de er og
ikke have i baghovedet hver dag, at jeg måske skal rende hele byen rundt og
ende med at efterlyse dem via politiet, fordi sikkerheden mangler.

Nette

Fra : Anton

Dato : 08-09-05 21:50

> [...]
> og
> ende med at efterlyse dem via politiet, fordi sikkerheden mangler.

Jeg tror ikke det er sket i DK at et barn er forsvundet fra børnehaven nogen
som helst steder.
Du prioterer et hegn meget højt i pasningen af dine børn, det er osse fint
nok så du kan føle dig sikker.
Jeg vil heller have at min børnehave bruger ressourcerne på noget til/for
børnene.

/Anton

Fra : Nette

Dato : 09-09-05 07:50

"Anton" skrev

> [...]
> nok så du kan føle dig sikker.
> Jeg vil heller have at min børnehave bruger ressourcerne på noget til/for

Et hegn er ikke en løbende udgift. Det er noget nær en engangsinvestering.
Selvfølgelig er der vedligeholdelse, men det er minimalt og har slet ikke
haft plads på budgetterne i de institutioner jeg kender til.

En gylden mellemvej ville være prisværdig.
Jeg mener ikke sikkerheden skal overvurderes, men den skal heller ikke
undervurderes. Det samme med de andre ressourcer. - Hellere lidt af begge
ting end kun den ene ting.

Nette

Fra : Anton

Dato : 09-09-05 08:42

> Et hegn er ikke en løbende udgift. Det er noget nær en engangsinvestering.
> Selvfølgelig er der vedligeholdelse, men det er minimalt og har slet ikke
> haft plads på budgetterne i de institutioner jeg kender til.

Det har ikke haft plads på budgetterne, men for at hegnet skal være
effektivt skal det gennemgåes med jævne mellerum
for huller. Det går så fra tiden der kan bruges på børnene.
Jeg tror ikke vi kan blive enige om hegn, men det er jo også det der gør
tingene dejligt nuancerede.

> [...]
> Jeg mener ikke sikkerheden skal overvurderes, men den skal heller ikke
> undervurderes. Det samme med de andre ressourcer. - Hellere lidt af begge

Jeg tror vi mere eller mindre er enige, i sidste ende er det egentligt kun
et spørgsmål om hvor mange procent der skal gå til
det ene istedet for det andet.
Men, som Lisbeth også siger, hegnet skal fungere som en markering af
grænsen, og ikke som en decideret uovervindelig grænse.

/Anton

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-09-05 08:28

> Ja, selvfølgelig er DEN det. ( Her er kun een dør )

Jeg formulerede mig ikke præcist nok, for jeg taler ikke kun om døren til
dit hus eller din lejlighed. Jeg taler om alle de døre og åbninger og
smutveje der er ud i livet mens dit barn vokser op.

Jeg går ud fra, at du kommer omkring med dine børn ligesom jeg - og JEG har
ikke altid styre på, om alle døre/smutveje/åbninger er sikret og låst. Jeg
vælger faktisk i langt de fleste tilfælde at stole på, at den 4-årige bliver
hvor hun er, selvom hun ikke er forhindret i at smutte. Der er masser af
lejligheder til, at hun kan smutte fra mig - fra kolonihaven, i
supermarkedet, på besøg hos andre.....

> [...]
> når
> at se det.

> Ingen hegn vil være alt for indbydende til udflugt alene, og det

De meterhøjre hegn, der er om daginstitutioner, er IKKE lig med, at børnene
ikke kan stikke af. Hegnet signalerer, at her går grænsen - det hindrer ikke
fysisk et normalt udviklet børnehavebarn i at stikke af.

> Og at børnene får lov til at gå frem og tilbage mellem hjem og børnehave
> som
> det passer dem er fuldstændig uansvarlig og uhørt i mine øjne.

Det kommer vel an på så meget. Min store datter kunne ikke frit bevæge sig
mellem hjem og børnehave. Hun kunne derimdod frit besøge sig mellem hjem og
bager/købmand og gjorde det fra hun var 3-4 år.

Fra hun begyndte i børnehaveklasse, bevægede hun sig frit 12-15 kilometer
mellem skole og hjem. Fra den ene ende af Århus til den anden.

> Jeg kender heldigvis ingen institutioner her i Århus, der ikke er sikret
> på
> en måde, således en voksen vil kunne nå at reagere.

Du må i givet fald være en kvinde, der ikke selv har haft for vane at
forcere forhindringer og ejheller har haft børn, der kan. *S*

> Hvis de findes, så er det ikke et sted, hvor jeg vil have mine børn.

Jeg tror du har valgt at lukke øjnene for, at det ER muligt at smutte. *S*

> Jeg vil vide, hvor de er og ikke have i baghovedet hver dag, at jeg måske
> skal
> rende hele byen rundt og ende med at efterlyse dem via politiet, fordi
> sikkerheden mangler.

De færreste børnhavebørn stikker af. Og det er jo ikke fordi de ikke kan!!!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 09-09-05 09:27

> [...]
>
> Fra hun begyndte i børnehaveklasse, bevægede hun sig frit 12-15 kilometer
> mellem skole og hjem. Fra den ene ende af Århus til den anden.

Det var godt nok tidligt. Puha det ved jeg nu ikke om jeg ville kunne lide.
Min den første er kun 5 mdr så har ingen erfarring på området. Er det i en
skolebus?

Men kan huske jeg selv gik hjemmefra engang i mellem som lille. Når jeg
ikke fik det som jeg ville pakkede jeg en dukketøjskuffert og så ellers
afsted. Ind i mellem vidste jeg ikke helt hvor jeg så egentlig skulle gå
hen, så lagde jeg mig i bunden af bilen og håbede mine forældre blev så kede
af det når de ikke kunne finde mig, at de aldrig skældte ud mere. Det holdt
kun til der var mad i farvande eller de 10 min til det var for kedeligt at
ligge i bilen. Men kan huske jeg faktisk ikke gik ret langt væk. Kun en
gang, der havde jeg overtalt en anden til at stikke af også - og vi gik så
langt at vi ikke kunne finde hjem. Vi blev rigtig bange så det var den
lærestreg.
Tror selv jeg vil være mere forsigtig end mine forældre - på nogen måder
desværre. Tror det er meget typisk i dag.

Jeg var heller ikke så gammel da jeg blev passet af min mormor i Flensborg.
Jeg savnede min mor frygteligt og ville ikke sige det til min mormor hvis
hun nu blev ked af det. Jeg ventede til om natten og stak af. Jeg kravlede
over en to meter høj port mens alle sov og løb ned i gågaden i Flensborg i
pyjamas og med en bamse under armen. Der vidste jeg der var telefoner. Da
jeg kom frem kunne jeg ikke nå op og det der med hvor mange tyske penge der
nu skulle bruges havde jeg heller ikke styr på. Heldigvis var der en venlig
person der tog sig af mig og fulgte mig tilbage og vi fik fra min mormor af
ringet til mine forældre og næste morgen kl 6 stod min far der. Men
puha det kunne være gået frygtelig galt. Og min mormor havde det så skidt
over min udflugt.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-09-05 09:09

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Det var godt nok tidligt. Puha det ved jeg nu ikke om jeg ville kunne
> lide.
> Min den første er kun 5 mdr så har ingen erfarring på området. Er det i en
> skolebus?

I børnehaveklassen kørte hun med en bybus, der satte hende af ved en vej,
hvorfra hun skulle gå 500 meter ned til børnehaven. (Hun gik i
børnehaveklasse og børnehave en del tid, fordi der ikke var
fritidshjemsplads til hende).

Fra 1. klasse kørte hun selv med Århus Sporvejes gule busser. Og klarede
selv at skifte bus på Rådhuspladsen.

> Men kan huske jeg selv gik hjemmefra engang i mellem som lille. Når jeg
> ikke fik det som jeg ville pakkede jeg en dukketøjskuffert og så ellers
> afsted.

Jeg stak ikke af hjemmefra af utilfredshed, men fordi jeg var nysgerrig *S*

> Tror selv jeg vil være mere forsigtig end mine forældre - på nogen måder
> desværre. Tror det er meget typisk i dag.

Det ER meget typisk.

Hørte i radioen i går, at der nu er forældre, der ikke engang slipper deres
børn, når børnene er 25-årige universitetsstuderende. Forældrene ringer til
studievejlederne for at snakke om deres børns opgaver, studier etc.

Og det er ikke længe siden jeg læste et interview med en mor, der mente, at
hun var berettiget til ALTID og KONSTANT at vide, hvor hendes 17-årige
datter befandt sig og hvem hun var sammen med.

Den slags synes jeg er rystende.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 09-09-05 11:24

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43214474$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> hun var berettiget til ALTID og KONSTANT at vide, hvor hendes 17-årige
> datter befandt sig og hvem hun var sammen med.

Lyder godt nok ekstremt. Stakkels unge mennesker. Piger siger som regel fra
overfor deres mødre mens drenge/mænd har sværdere ved det. Min erfarring.

LN

Fra : Nette

Dato : 10-09-05 18:35

"Lisbeth Jacobsen" skrev

> [...]
ikke
> fysisk et normalt udviklet børnehavebarn i at stikke af.

Nej, men det gør at den voksne, der har opsyn med ungerne, kan nå at
reagere.
Sker det alligevel, er det fordi opsynet glipper, og det er en stor fejl.
Den slags kan man ikke spise hen med "Sådan går det jo i alle
institutioner."

Mine unger har frie tøjler, men jeg har altid kontrol med, hvad der sker. De
er gode til at komme hjem og fortælle, netop fordi jeg ikke løfter en
pegefinger med det samme. En hel anden snak, - men det er med til at skabe
tillid, og med til at jeg stoler på dem og omvendt. Derfor tør jeg give dem
lov til det, de får lov til.

Og nej, jeg lukker ikke øjnene for, at børn kan smutte over et hegn. Men, -
i en situation, hvor professionelle har ansvaret for mit barn, forventer
jeg, de ved, hvad de gør. Og det mener jeg ikke de ved, når de ikke har
sikret dem på en sådan måde, at børnene ikke selv render frem og tilbage
mellem institution og hjem som det passer dem. Uanset om det så er manglende
hegn eller opsyn der er skyld i det.

Det må ganske enkelt ikke finde sted, og kan umuligt undskyldes med at
"sådan er livet".

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-09-05 11:41

> Nej, men det gør at den voksne, der har opsyn med ungerne, kan nå at
> reagere.

Det er godt for dig, at du har den tillid til hegn og personale. Jeg regner
imidlertid ikke personale og hegn for at være sikkerheden, der holder mit
barn inde, så jeg ville satse på helt andre ting for at være tryg. Der er så
mange børn og så lidt personale i daginstitutioner, at de ikke kan overvåge
samtlige børn og hegn hele vejen rundt. Og det er heller ikke meningen. De
små er jo ikke straffefanger, der vil benytte ethvert givet øjeblik til at
stikke af.

> Sker det alligevel, er det fordi opsynet glipper, og det er en stor fejl.

Ikke enig.

> Den slags kan man ikke spise hen med "Sådan går det jo i alle
> institutioner."

Jamen sådan går det bestemt ikke i alle institutioner. Men min påstand er,
at det ikke er hegn og personale, der er årsag til, at børnene ikke bliver
væk. (Jeg tror - for at sige det kort - at jeg stoler mere på børnene, end
du gør!)

> Mine unger har frie tøjler, men jeg har altid kontrol med, hvad der sker.

Det har jeg aldrig haft med mine - så omfattende kontrol. Det har aldrig
været nødvendigt. Og det er måske konsekvensen af, at jeg selv har haft en
barndom med meget lidt kontrol og opsyn.

> Det må ganske enkelt ikke finde sted, og kan umuligt undskyldes med at
> "sådan er livet".

Det SKAL kunne finde sted, at børnene KAN slippe væk hvis de er opsat på
det. Det skak ikke være nemt - men heller ikke umuligt. I modsat fald er
vores unger anbragt under sindssyge forhold, der i alt for høj grad ligner
et fængsel.

Mvh. Lisbeth

Fra : -= JF =- priv

Dato : 05-09-05 19:56

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen med nogen gode ideer?

Som Mette siger, tror jeg også at du skal appellere til hendes dårlige
samvittighed frem for at skælde. Jeg ved ærligt talt ikke hvor meget en
4-årig kender forskel på dit og mit.

Det der ville bekymre mig mere hvis det var mit barn, er det faktum at hun
cykler over en trafikeret vej!
Hun har ingen muligheder for at vurdere hverken farlighed eller fri bane,
lige som hun sikkert stadig er vakkelvorn på cyklen og hurtigt kommer i
ubalance...

Hun dør ikke af at stjæle - men det kan, guderne forbyde det, alt for nemt
ske når en 4-årig cykler på trafikeret veje.

Mvh John

Fra : Mus

Dato : 05-09-05 20:40

> [...]
>
> Er der nogen med nogen gode ideer?
>
> I første omgang må hun kun bruge cyklen til og fra børnehave, ikke til leg

Et eller andet sted synes jeg jo modsat dig nok at det altoverskyggende
problem må være at din lille datter krydser en trafikeret vej.

Har ikke selv prøvet at stjæle, men da jeg var barn - kan ikke helt huske
hvor gammel jeg var men vil tro 5-7 år - gik jeg helt ned i
gågaden(stisystem) og købte to mus til 2 kroner stykket. Det var der råd til
for mine slikpenge og de var såååå søde syntes jeg og så ellers hjem i huset
med dem. Dyrhandleren havde dog givet mig et bur med(ufatteligt han solgte
dem til mig). Jeg behøver vel ikke fortælle at jeg ikke var populær
derhjemme. Det lykkedes mig faktisk at holde dem skjult et stykke tid. Har
stadig i erindringen hvordan jeg har de to mus i hænderne og løber efter min
mor for at vise hende dem, alt i mens hun spæner afsted, for mus er ikke
lige hendes kop the. Og jo jo vi blev lidt kendte i byen efter den episode.
Pigen med musene ))

Jo jo jeg måtte pænt ned i butikken igen og aflevere dem tilbage og forklare
at jeg havde købt dem uden mine forældres viden og altså ikke måtte beholde
dem. Puha kan stadig huske det ikke var sjovt.

Det jeg vil sige er, næste gang så tag din pige i hånden og lad hende
aflevere slikket tilbage eller få penge så hun selv kan betale varerne. Ring
evt i forvejen til købmanden så vedkommende kan fortælle din datter at hun
ikke må tage noget uden at betale. I opnår to ting. Hun synes forhåbenligt
det er pinligt og det hjælper nogen gange bedre at andre end forældrene
fortælle hvad de små ikke må. Desuden ved købmanden nu at han skal holde
lidt øje med hende og hvis han er rar vil han også hjælpe hende over vejen.
Faren kan være at hun finder ud af at stjæle et andet sted fra, hvor der
måske er en vej der er mere trafikeret. Men hos se fleste tror jeg metoden
virker.

LN

Fra : Sabina H.

Dato : 05-09-05 20:25

Anton wrote:
> [...]
>
> Er der nogen med nogen gode ideer?
>
> I første omgang må hun kun bruge cyklen til og fra børnehave, ikke

jeg synes der er to helt forskellige problematikker her....
dels problemet med athun har taget cyklen, og gjort noget hun absolut ikke
er gammel nok til (cykle på til købmanden)
dels problemet med at stjæle (også selvom det er for at glæde en ven)...

de to problematikker skal i min opfattelse takles på to meget forskellige
måder....
jeg ville takle cykel problemet ved at hun ganske enkelt ikke måtte cykle
uden voksen opsyn, det kan betyde en lås på cyklen hvor i holder nøglen....
det med en grund forklaring af at det er farligt og hun jo ikke kan få lov
at cykle når hun har lyst, hvis i ikke kan stole på at hun bliver hvor hun
må...
samtidig bør i nok gennemgå alle regler for hvor hun må færdes alene.....

tyveriet bør IMO takles med en kombination af det de andre allerede har
nævnt....
skuffelse fra jeres syn (en for hende synlig skuffelse/tristhed over hvad
hun har gjort)
forklaring af HVAD det reelt er hun har gjort, fortalt på en måde hun kan
forstå (feks en historie om hvis nogen tog hendes yndlingsdukke uden at sige
det og uden at få lov).....
aflevering og undskyldning til købmanden (købmanden bør nok være varskoet,
især hvis det er en lokalkendt..)
og sidst men ikke mindst indførelse af en eller anden form for penge i
hendes liv, sådan at hun lærer lidt om værdien af penge, og hvad de kan
bruges til.... det kan være i form af lommepenge, mulighed for at tjene
lommepenge, eller opsparing af pengegaver fra bedsteforældre feks.... for på
den måde at lære hende at vil man have noget, må man købe det, ikke tage
det.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : michael@zedeler.dk

Dato : 06-09-05 23:01

> Men det alt overskyggende er at hun ikke bare skal gå ind til en købmand
> og tage de varer/slik hun har lyst til for at gå igen uden at betale.

> Er der nogen med nogen gode ideer?

Det lyder som om I har en rigtig kvik datter, der desværre har fundet
et "smuthul" til lidt mere popularitet hos de andre børn. Hun har
sikkert set op til den 6-årige, som viste hende hvordan man stjæler
og fører nu traditionen videre, fordi hun gerne vil opnå den samme
forbindelse med nogle af sine andre veninder.

Jeg tror det bedste er at indføre en sanktionsmulighed, som står mål
med det, hun opnår ved at stjæle. Drop beskyldningerne, skammen og
skæld ud og find en enkel og effektiv måde at sanktionere på, hvis
hun gør det igen.

Forklar hende at tyveri ikke er accepteret og hvad der sker (hvad
sanktionen er) hvis hun gør det igen. I må tænke grundigt igennem
hvad det kan være, men det skal være noget I tager fra hende, som
klart opvejer det, hun får ud af at stjæle (derfor min minianalyse
ovenfor). Desværre er jeg totalt blank når det gælder forslag til
sanktioner.

Der er sikkert nogen her i gruppen, der synes at Dr. Phil er en
klaphat, men lige når det gælder opdragelse, synes jeg han rammer
hovedet på sømmet:

http://drphil.com/articles/article/255

Mvh. Michael.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-09-05 06:23

<michael@zedeler.dk> wrote in message
> [...]

> Er der nogen med nogen gode ideer?

Det lyder som om I har en rigtig kvik datter,

BW: Sund fornuft trænger ikke ind, når den kommer fra forældrene, som netop
en kvik datter ofte er i en løsrivelsesproces imod.

Hvad med at gå til de bestjålne og erstatte deres tab og trække dette beløb
fra lommepenge?

Hvad med at spionere på datteren og anmelde hende så hun kan møde rigtig
pinlige afsløringer og politiforhør? Et grimt chok der kommer tidligt, kan
forebygge senere ting, der er værre.

Der står i biblen at "Den man elsker tugter man" og en klog kristen,
Nietzsche, extrapolerede "Hvad ikke ødelægger dig, gør dig stærkere" og "Det
er bedre at blive gennemskuet end at blive overset"

At han lod en sindsyg og en profet sige GudErDød i sin fiktion, var om
samfundets udvikling - selv satte han Jesus højt. Fordi Gud er død, må vi
selv være guder - incl straffende overfor vore børn. Pædagogisk og
velovervejet, hvis man er til det - temperamentsfuldt og voldeligt, hvis man
er til det. Adlyd din indre stemme - og blæs på eksperters skrivebordsteori.

Et nyt teaterstykke er om "Den store Bastian" og lovpriser oprør mod
autoriteter og en "hyldest til vitalitetens lystfølelse ved at man gør det
forbudte, og til rebellen i os" skriver Politikens anmelder idag.
Vigtigst er at have så få forbud som overhovedet muligt, så barnet lærer
selvhjulpenhed og ægte intelligens. Forbud mod vold og tyveri er næsten de
eneste der er rigtig vigtige.
Forbud mod at pisse i egen seng er virkelig til grin - det rammer jo kun
barnet selv
Og at herse med oprydning i værelset og lønne for at rede egen seng - det er
virkelig at tvinge sit barn til at blive butikstyv og det der er værre.
Uforståelige, ulogiske og tåbelige regler er FREMMEDGØRENDE - hvilket Hannah
Arendt i sin ny bog retter meget klogt skytz imod

Fra : michael@zedeler.dk

Dato : 07-09-05 21:42

> Nej, en 4 årig må ikke gå uden for børnehavens område, men det kan de,
> uanset om der sidder nok så mange håndtag i voksenhøjde. Hegnet omkring
> legepladsen er uden strøm eller pigtråd?

Hvis det er de der almindelige hegn, der er 2 meter høje, er det
altså ikke muligt for børnene at komme ud, med mindre de
selvfølgelig tager en boltsaks eller en skærebrænder med (ungdommen
nu til dags!).

....og som du selv skriver, skal de oveni det lære at selv /hvis/ de
kunne komme ud, så skal de blive på børnehavens område.

Mvh. Michael.

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 08-09-05 10:22

On 05/09/05 20:20, in article
431c8c5d$0$73122$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, "Anton"
<anton_dk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen med nogen gode ideer?
>
> I første omgang må hun kun bruge cyklen til og fra børnehave, ikke til leg

Da min søn var 2 1/2 år, slog han mig hele tiden.
Jeg fortalte tålmodigt, at man ikke må slå osv. Han var iskold - sin mor må
man da gerne slå! Jeg fortalte ham til sidst, at det faktisk er ulovligt at
slå, at det siger politiet! Det troede han ikke på, så jeg tog ham med på
politistationen hvor en betjent heldigvis med det samme var med på spøgen og
så ham ind i øjnene og sagde " Du slår vel ikke din mor !?" Min søn var helt
mundlam og rystede energisk på hovedet. "Godt! Sagde betjenten, for det må
man nemlig ikke. Det er forbudt at slå, men det ved du godt ikk´?" Min søn
der stadig var mundlam nikkede nu energisk.
Betjenten stak ham et stort smil og sagde, at han skulle passe på sin mor,
ligesom hun passede på ham. Derefter tog han ham med ud at se en politibil,
prøve sirenen mv. En kanon oplevelse - og sønnike har ikke slået siden. Han
bliver 6 år i dag og har stor respekt for både mor og politi

Han bliver meget forarget hvis han hører om nogen der har stjålet, men
skulle han en dag lade sig friste/lokke, vil jeg tale med ham om det og sker
det igen, vil jeg uden tøven melde ham til politiet! Og jeg vil efter første
gang fortælle ham, at hvis det sker igen - så...

Charlotte

Fra : Else Holm

Dato : 08-09-05 20:45

"Charlotte D. Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en
meddelelse
> On 05/09/05 20:20, in article
> 431c8c5d$0$73122$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, "Anton"
> <anton_dk@hotmail.com> wrote:

<klip>

> [...]

har ikke
> slået siden. Han bliver 6 år i dag og har stor respekt for både

<klip>

Det var en ualmindelig sød historie - og en sød betjent!

--
Else

Fra : michael@zedeler.dk

Dato : 12-09-05 11:59

> [...]
> for huller. Det går så fra tiden der kan bruges på børnene.
> Jeg tror ikke vi kan blive enige om hegn, men det er jo også det der gør

Du snakker udenom. Selvfølgelig kan man for meget små udgifter have
et hegn som børnene ikke kan kravle over eller igennem. Sammenlignet
med udgifterne for at vedligeholde en udendørs legeplads og en bygning
til børnehaven, er de udgifter forsvindende små.

At du så måske principielt mener at børnene skal have lov til at
løbe omkring, som det passer dem, er en anden historie. Jeg kan godt
forstå tanken bag - ansvaresbevidste og selvkontrollerede kan jo være
rare at have, men lur mig om ikke der findes en pæn portion børn, som
bare ikke lytter til fornuft (i det mindste i perioder). Dem skal vi
måske bare lade løbe frit omkring?

En ting er hvad du mener om din datters situation, men når nu
diskussionen er drejet over i det generelle spørgsmål om hegn, mener
jeg det er uansvarligt at påstå at hegnene bare skal være en slags
markering. Desuden vil jeg påstå at det psykologisk ikke fungerer med
markeringer, før børnene har lært hvad det er, de markerer. Det
lærer børnene ved at blive udsat for et rigtigt hegn, de ikke kan
krydse. Det er med andre ord for tidligt at tage fat på den slags i
børnehaven. Der er trods alt en del, meget impulsive unger, som ikke
lige tænker over den slags.

Mvh. Michael.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-09-05 12:35

<michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Du snakker udenom. Selvfølgelig kan man for meget små udgifter have
> et hegn som børnene ikke kan kravle over eller igennem.

Sådan et hegn får man helt sikkert ikke for "små udgifter".

> At du så måske principielt mener at børnene skal have lov til at
> løbe omkring, som det passer dem, er en anden historie.

Jeg mindes ikke nogen debattør i denne tråd, der har givet udtryk for den
holdning.

> men lur mig om ikke der findes en pæn portion børn, som
> bare ikke lytter til fornuft (i det mindste i perioder). Dem skal vi
> måske bare lade løbe frit omkring?

Det sker faktisk ekstremt sjældent, at børnehavebørn stikker af - også
selvom de kan. Så der er næppe en "pæn portion børn" der er i fare for at
smutte.

> Desuden vil jeg påstå at det psykologisk ikke fungerer med
> markeringer, før børnene har lært hvad det er, de markerer.

Enig. Så det lærer man dem selvfølgelig.

> Det lærer børnene ved at blive udsat for et rigtigt hegn, de ikke kan
> krydse.

Det lærer de snildt uden!

> Det er med andre ord for tidligt at tage fat på den slags i
> børnehaven.

Det er FOR SENT at tage fat på det i børnehaven. Det skal de have lært INDEN
de begynder.

> Der er trods alt en del, meget impulsive unger, som ikke
> lige tænker over den slags.

Lær dem det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anton

Dato : 12-09-05 13:06

> [...]
>med udgifterne for at vedligeholde en udendørs legeplads og en bygning
>til børnehaven, er de udgifter forsvindende små.

Du glemmer at hegnet skal vedligeholdes, og hermed mener jeg ikke "males",
men efterses
jævnligt (ugenligt) for huller, for at det skal være så effektivt som tråden
efterhånden har lagt op til.

> [...]
>rare at have, men lur mig om ikke der findes en pæn portion børn, som
>bare ikke lytter til fornuft (i det mindste i perioder). Dem skal vi

Børnehaven hun går i er en halv skovbørnehave, hvilket vil sige at de er ude
i en skov
hver 14. dag. Her har de ikke noget hegn, men alligevel har de aldrig haft
nogen der er forsvundet herfra.
Det er ikke et spørgsmål om at børnene skal løbe frit omkring, men nærmere
et spørgsmål om at børnene skal
lære hvor de skal opholde sig henne. Ja, nogen lytter ikke til fornuft i
perioder, mon ikke pædagogerne
er opmærksomme på det!

>En ting er hvad du mener om din datters situation,

Tråden her har da fået mig til at kigge med kritiske øjne på hendes
cykelture, og nu må hun ikke
cykle alene mere.

> [...]
>krydse. Det er med andre ord for tidligt at tage fat på den slags i
>børnehaven. Der er trods alt en del, meget impulsive unger, som ikke

Det kan godt være at du syntes det er uansvarligt at jeg mener at hegnet
skal fungere som en markering.
Det er nu engang stadig min mening.
Prøv, med kritiske øjne, at kigge på et par børnehaver og vurdér hegnet der.
Overholder hegnet den standard
du gerne vil have for et hegn? Er der absolut ingen børn der kan slippe ud
fra indhegningen?
Kan de klatre over hegnet (Husk børn har små hænder og fødder)?
Er døren selvlukkende, så en glemsom forælder ikke kan glemme at lukke?
Er hegnet uden huller hele vejen rundt? Er hegnet gravet ned så man ikke kan
komme under?

Jeg siger ikke at der ikke skal være et hegn, men derimod at ressourcerne på
et hegn skal sættes op imod risikoen.
Hovedparten af det hegn der er i børnehaven er det gammeldags militærhegn du
finder omkring enhver kaserne, dog uden
pigtråden på toppen. Men der er lavet lidt tilbygning og ombygning, og
istedet for at ofre store maskiner ind på grunden for at
banke betonpiller i, og derefter hegnet, har man valgt et 90 cm. havehegn
fra Harald Nyborg, det er ikke pænt, det er ikke sikkert,
men der er ingen der stikker af.

/Anton

Fra : Cocoamum

Dato : 12-09-05 15:49

Anton skrev:

> Tråden her har da fået mig til at kigge med kritiske øjne på hendes
> cykelture, og nu må hun ikke
> cykle alene mere.

Det glæder mig usigeligt. Ikke fordi jeg får ret, men fordi jeg helt
oprigtigt tror, at det er bedst for hende.

Du lyder, som om du har en datter, der kan blive en håndfuld nu, men som
forhåbentlig vil kunne bruge sin sprudlende fantasi til at få et
spændende liv.

Jeg kender selv en dreng, som har en stor fantasi. Han er egentlig ikke
uartig eller ulydig. Han finder bare hele tiden på noget.

Når vi havde ham og hans søster på besøg i et par dage og skulle på tur,
så holdt den ene voksne styr på vores egne to og søsteren, og den anden
mandsopdækkede drengen.

Han er nu en dejlig, fornuftig stor ni-årig som ikke mere behøver
mandsopdækning, men som stadig har en levende fantasi.

Tine