En speedometer-lignende graf baseret på ta~
Fra : hygum

Dato : 05-09-05 08:11

Vi har en lille indkøbsforening. På vores hjemmeside vil jeg gerne
vise, hvordan budgettet, salget osv. går ved hjælp af
speedometer-lignende grafer. Blok-diagrammer eller lagkager gider jeg
ikke til at starte med, da det skal være sjovere.

Fusioncharts (http://www.infosoftglobal.com/FusionCharts/) laver nogle
i flash, der ser gode ud, men er dyre.

Spørgsmålet er så, om der findes sådanne scripts i form af open
source eller freeware?

Fra : Jesper H

Dato : 06-09-05 09:41

Det eneste, jeg så'n lige umiddelbart kan komme i tanke om, er GDLib (
http://www.boutell.com/gd/ ), som vistnok er standard i PHP (but don't
shoot me if it aint ). Se eventuelt også nogle kommandoer i PHP
her: http://dk.php.net/manual/da/function.gd-info.php
Her er et lille stykke eksempelkode (ikke mit):
http://phpwizard.dk/gdlib.php

Tjah, det ser godt nok lidt mere primitivt ud end det link, du henviser
til, men det er vel en start. Evt. kan man lave nogle "pæne" symboler
som almindelige filer, og så hente dem ind i GDLib (altså dynamisk
på hjemmesiden), og derudfra lave sit billede. Jeg tænker på noget i
retning af:

* Lav et billede med baggrunds-skiven for speedometeret, samt et andet
billede med nålen - lav dem i PNG, som undstøtter 256 bits
gennemsigtighed - dette er specielt vigtigt ved nålen, som jo måske
ikke er helt rektangulær som et billede ellers er det.
* I koden på hjemmesiden laves det sådan, at billedet af
baggrundsskiven hentes ind først og billedet dimensioneres efter det
(der er vist en kommando, som hedder noget med at bygge videre på en
eksisterende fil, så alt dette gøres i én kommando).
* Herefter hentes billedet af nålen ind, og placeres og roteres alt
efter den talværdi, den skal illustrere.
* Så burde det være klart til afsending til brugeren.

Den tutorial, jeg har vedhæftet, viser i alt fald nogle af
kommandoerne og måden GDLib sættes op på. Jeg skal ikke kunne sige
om det her kan lade sig gøre, men jeg tror det. Anyone?

Mvh
Jesper

Fra : Thomas Skou

Dato : 06-09-05 11:44

> [...]
> i flash, der ser gode ud, men er dyre.
>
> Spørgsmålet er så, om der findes sådanne scripts i form af open

Prøv at se på ChartDirector (http://www.advsofteng.com), som kan lave
næsten alle slags grafer og diagrammer, også "speedometergrafer":

http://www.advsofteng.com/gallery_meter.html

Det er dog hverken opensource eller freeware men koster $99

Mvh

Thomas