Derfor er olivenolie sund
Fra : GB

Dato : 02-09-05 11:35

http://www.berlingske.dk/grid/viden/artikel:aid=621676

Et nyfundet indholdsstof i olivenolie forklarer, hvorfor den fede
middelhavsdiæt er sund.

Koldpresset jomfru-olivenolie har et indholdsstof, der minder om
lægemidlet ibuprufen. Som medicin bruges det normalt i smertestillende
piller som Ipren. Men man mener også, at ibuprofen nedsætter risikoen
for visse typer kræft og sygdomme som Alzheimer. Det nyfundne stof i
olivenolien er ifølge forskeren bag opdagelsen forklaringen på, at man
tilsyneladende lever længere på en middelhavsdiæt med et højt indhold af
olivenolie, skriver tidsskriftet Nature.

Stoffet i olivenolien hedder oleocanthal, og ligesom ibuprofen påvirker
det kroppens prostaglandin-system, siger Paul Breslin fra Monell
Chemical Senses Center i Philadelphia.

Et dagligt indtag på 50 gram eller 4 spiseskefulde olivenolie giver et
indtag af oleocanthal, der svarer til 10 procent af den normale
anbefalede dagsdosis af ibuprofen. Det er ikke nok til at give en
smertestillende virkning, men tilstrækkeligt til at give de øvrige
gavnlige effekter af ibuprofen - men uden dette stofs kedelige
bivirkninger, siger forskerne.

Oleocanthal findes ikke i lige store mængder i al koldpresset
jomfruolienolie, men afhænger blandt andet af alderen og arten af de
oliven, der presses.

Man kan dog ifølge Paul Breslin smage sig frem til et højt indhold af
stoffet: Det er oleocanthalen, der fremkalder den bidende eller
stikkende eftersmag bagest på tungen og i halsen, som er en del af den
autentiske middelhavssmag.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Inger

Dato : 02-09-05 13:18

GB wrote:
> [...]
> stoffet: Det er oleocanthalen, der fremkalder den bidende eller
> stikkende eftersmag bagest på tungen og i halsen, som er en del af den

Og så smager det jo også godt

Fra : GB

Dato : 02-09-05 19:48

Inger <no@emailToMe.org> skrev i meddelelsen news:4318435d$0$18637$14726298
@news.sunsite.dk:

> Og så smager det jo også godt

Ja, nammenam - jeg har netop spist en kalvekødsmedallion med tilbehør af
frisk pasta, hjemmelavet pesto (på Extra Virgin-olie) garneret med revet
Mozzarella.

God weekend!

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Peter

Dato : 04-09-05 15:19

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Ja, nammenam - jeg har netop spist en kalvekødsmedallion med tilbehør af
> frisk pasta, hjemmelavet pesto (på Extra Virgin-olie) garneret med revet
> Mozzarella.

Pas nu på med den der Extra Virgin-Olie. Køber man de billige der med
regelmæssige mellemrum er på tilbud i Fakta og Nette, er det ikke altid
indholdet svarer til navnet.
Der er helt faste bestemmelser for hvad man må kalde Virgin Oil, men somme
tider ryger den sidste presning også i den bøtte, selv om det er væsentlig
ringere.
Man får hvad man betaler for og Extra Virgen Oliven Oil er dyr.

PeterB