FerieKonto regler ?
Fra : Kim

Dato : 01-09-05 17:36

Jeg håber det er den rigtige gruppe.
Jeg har et FerieKonto-bevis på 11,5 dage som
skal bruges i ferieåret 1 maj 2005 til 30 april 2006.

Jeg er pt. arbejdsløs, får dagpenge fra min fagn og
er alene med min datter på 9 år efter en skilsmisse.
Vi har fælles forældremyndighed og datteren har
bopælsadresse hos mig.

På bagsiden af FerieKonto-beviset står der:
Særlige feriehindringer.
Under særlige omstændigheder kan du efter hovedferien
30. september få udbetalt feriepenge uden at holde ferie.
Sæt kryds ved den feriehindring som gælder for dig,
- og så en masse punkter...
bl.a "Hjemmegående"

Hvordan skal "Hjemmegående" tolkes ?

Kan jeg sætte kryds i denne rubrik, da jeg jo er hjemmegående
enlig forældrer med min datter, og få pengene udbetalt, eller
hvordan kan jeg evt forholde mig ?

Jeg har ikke meget lyst til at holde ferie, jeg går jo hjemme
alligevel og sørger for min datter.

Mvh Kim

Fra : Holst

Dato : 01-09-05 17:57

Kim wrote:

> Jeg håber det er den rigtige gruppe.

Måske derfor du skyder med spredehagl og har postet den i mindst tre
grupper?

Mon ikke den rette gruppe havde været
news:dk.forbruger.offentlig-service, som du dog ikke postede i.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 31-08-05 20:24

Kim wrote:
> Jeg håber det er den rigtige gruppe.
> Jeg har et FerieKonto-bevis på 11,5 dage som
> skal bruges i ferieåret 1 maj 2005 til 30 april 2006.
>
> Jeg er pt. arbejdsløs, får dagpenge fra min fagn

A-kasse formoder jeg.

> [...]
> 30. september få udbetalt feriepenge uden at holde ferie.
> Sæt kryds ved den feriehindring som gælder for dig,

Hjemmegående som i "passer huset og er ikke til rådighed for arbejdsmarkedet
og har derfor ikke nogen arbejdsgiver eller anden udbetalende myndighed, der
kan attestere at jeg i denne specifikke periode alligevel ikke modtager
løn/dagpenge/..."

> Kan jeg sætte kryds i denne rubrik, da jeg jo er hjemmegående
> enlig forældrer med min datter, og få pengene udbetalt, eller
> hvordan kan jeg evt forholde mig ?

Nej, du er ikke hjemmegående.Du er arbejdsløs, dvs. arbejdssøgende. Men
arbejdsløse har også ret til ferie. For de fleste er der dog ikke den store
forskel. For dig vil forskellen bestå i, ati de 11½ dag, du holder feri
vildu få udbetalt dine feriepenge og ikke dine dagpenge. Hvis der er nogen
retfærdighed til (men så godt er jeg ikke inde i reglerne) vil de 11½ dag
heller ikke blive medregnet til din arbejdsløshedsperiode, og dermed
forlænge tiden til du bliver sendt på kontanthjælp tilsvarende.

> Jeg har ikke meget lyst til at holde ferie, jeg går jo hjemme
> alligevel og sørger for min datter.

Ingen ferie, ingen feriepenge. Men hvad skulle forskellen i øvrigt i praksis
være for dig?

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the