Pres på akvarie bund??
Fra : Donna

Dato : 01-09-05 13:02

Hej!
Nogen der ved hvor meget pres/tyngde/vægt en akvarie bund kan tåle?? Jeg
har tænkt mig at lægge nogle store sten derned som tilsammen vejer 16 kg.
(Området i akvariet er ca. 60x48.)
På forhånd tak! VH Donna.

Fra : Donna

Dato : 01-09-05 14:42

Hej. Har fundet ud af det nu. Donna.

Fra : Camilla Rømer

Dato : 01-09-05 17:24

Jeg

Bare ren nysgerrighed: Hvor meget ku det klare?

mvh,
Camilla

Fra : Donna

Dato : 01-09-05 22:20

"Camilla Rømer" <noget@noget.dk> skrev i en meddelelse
> Bare ren nysgerrighed: Hvor meget ku det klare?

> mvh,
> Camilla

Altså manden fra Avifauna siger at det ikke skulle være noget problem - mere
f.eks. skarpe kanter på stenen. Han har anbefalet at lægge et meget tyndt
stykke flamingo under stenen, både for at undgå ridser i glasset og for at
fordele vægten under stenene lidt bedre. Så det vil jeg da gøre - men har
desuden ændret designet i vanddelen så der kun skal 1 sten i nu :) Håber du
kunne bruge det til noget. VH Donna.

Fra : Camilla Rømer

Dato : 01-09-05 23:42

> [...]
> desuden ændret designet i vanddelen så der kun skal 1 sten i nu :) Håber

Det ku' jeg - tak for svaret

mvh,
Camilla

Fra : HD

Dato : 03-09-05 16:19

Har du tænkt på hvor meget mindere vand der er til fiskene med 16 kg sten
masse, en finger regel ikke flere fisk en 1 cm fisk pr. L vand.
Hans D.

Fra : Mikkel Munk

Dato : 03-09-05 16:56

"HD" <hansdanielsson@hansd.dk> skrev i en meddelelse
> Har du tænkt på hvor meget mindere vand der er til fiskene med 16 kg sten
> masse, en finger regel ikke flere fisk en 1 cm fisk pr. L vand.
> [...]

Igen et tåbeligt indlæg!

For det første betyder ikke det noget som helst, at ligge 16 kg sten i et
akvarium!

For det andet, kan 1 cm fisk per 1 liter vand regel ikke bruges til noget
som helst!

Vh
Mikkel

Fra : Hobi

Dato : 03-09-05 20:53

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> akvarium!
>
> For det andet, kan 1 cm fisk per 1 liter vand regel ikke bruges til noget

Ja, du har ret.... dit indlæg er ret tåbeligt....

Jo, 1 cm - reglen kan i høj grad bruges som rettesnor for begynderen. Jeg
påstår ikke, at man ikke med held kan overskride antal cm fisk, men ved at
putte få fisk i tanken fra begyndelsen, har man større chance for succes.

Mvh
Hobi

Fra : Mikkel Munk

Dato : 03-09-05 22:23

"Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> putte få fisk i tanken fra begyndelsen, har man større chance for succes.

Hvordan synes du selv dit indlæg står, i forhold til 1 cm reglen???

M.

Fra : Per W.

Dato : 04-09-05 10:51

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i melding

> "Hobi" <hobi@FJERNpost8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> et

> noget

> Hvordan synes du selv dit indlæg står, i forhold til 1 cm reglen???

Du, det er ikke vits i å diskutere med en "inndyrka" akvarie dust. Disse
folkene vil at akvarie skal være avansert, mens vi som vet bedre skjønner at
de stort sett prater tull for å få hobbyen til å virke "vanskelig", men
dette har man gjenomskuet gang på gang, men fortsatt spyr de ut bambus som
aldri før.

/Per W.

Fra : Mikkel Munk

Dato : 04-09-05 11:54

Hmm, jeg kan se at mit svar til HD har skabt til rører på NG'en - dette var
slet ikke meningen, kære venner! Den lidt hårde tone bunder i, at
undertegnede gentagende gange, har forsøgt, at få HD til, at argumenter for
brugen af "1 cm fisk per 1 liter vand" regel, da jeg personligt mener, at
der langt flere ting der spiller ind, når man snakker om, at befolke et
akvarium, end netop den regel kan opfylde.

Derudover er det sjældent ( læs aldrig ) at et givent akvarium rent faktisk
indeholder de antal liter vand som man, ifølge reglen, går ud fra - allerede
der mener jeg, at før omtalte regel har udspillet sin rolle som gyldig!!

Jeg skal gerne beklage, hvis jeg har trådt nogle over tæerne - dette har
IKKE været meningen! Jeg kan godt se, i bakspejlet, at tonen var hårdere end
nødvendig!

God weekend,

Mikkel

Fra : Donna

Dato : 04-09-05 12:56

> Hmm, jeg kan se at mit svar til HD har skabt til rører på NG'en - dette
> var
> slet ikke meningen, kære venner!

<snip>

Ja hold da helt op - og nu skal jeg jo være lidt fræk at meddele at det slet
ikke er til fisk......men 2 malaysiske æskeskildpadder...... (hæ
hæ........) Men tak for jeres hjælp alligevel - det skader jo aldrig at
forøge ens viden :)
Mange hilsner, Donna.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-05 21:42

> [...]
>

> Jeg skal gerne beklage, hvis jeg har trådt nogle over tæerne - dette har
> IKKE været meningen! Jeg kan godt se, i bakspejlet, at tonen var hårdere

Jeg synes sku det er en OK meddelelse fra Mikkel - sådan!

Husk lige på at der er tale om en "tommelfinger regel" d.v.s. alt-andet-lige
o.s.v. Naturligvis har Mikkel ret i at 1cm tommelfinger reglen ikke holder
sådan videnskabligt set - der er jo bare tale om en løs rettesnor uden
garantier for at det holder i praksis.

Jeg har selv benyttet mig af cm reglen som en vejledning da jeg skulle
starte med denne hobby, og har (7-9-13) ikke haft problemer, tanken har
været i rimelig god balance. Dog skal jeg ikke gøre mig klog på om jeg kunne
have haft flere cm fisk i end jeg har haft, og det så stadig ville have gået
godt.

Når man har opbygget noget erfaring i akvariekunsten, vil man nok være i
stand til at gennemskue sit set-up og justere som nødvendigt.

Jeg tvivler dog på at reglen overhoved kan bruges til skildpadder

Fra : Per W.

Dato : 06-09-05 12:08

"PyroStorm_DK" <yeager_dk2003(a)yahoo.dk> skrev i melding

> [...]
> stand til at gennemskue sit set-up og justere som nødvendigt.
>
> Jeg tvivler dog på at reglen overhoved kan bruges til skildpadder

Hva er regelen for antall cm2 med planter pr. liter vann? eller hva med ml
med fiskemøkk pr. liter vann? Tenker man seg litt om skjønner man at dette
er en regel som er tatt rett ut av løse luften.

/Per W.

Fra : HD

Dato : 05-09-05 08:39

Donna det gør det hele mere tåbeligt, foreslår dig at læse om disse
skildpadder, så vil du finde ud af de kræver mere plads end det lille
akvarium du har.
Hans D.

Fra : Donna

Dato : 05-09-05 13:27

> Donna det gør det hele mere tåbeligt, foreslår dig at læse om disse
> skildpadder, så vil du finde ud af de kræver mere plads end det lille
> akvarium du har.
> Hans D.

De har skam også mere plads - det er kun søen der er den størrelse. Og når
vi flytter i hus, får de endnu mere plads at boltre sig på i deres eget
habitat. Desuden er de ude at gå i stuen lige så tit de har lyst - og har
dermed 74 m2 at feste på. De mangler ikke noget. Donna.