Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Indfrielse af realkredit lån - investering~
Fra : Mureren

Dato : 01-09-05 13:00

Hejsa....

Inden længe sælger jeg mit hus, og i den forbindelse var det rart at høre
lidt fra nogle kloge folk.

Jeg har 2 lån i huset:
F1 afdragsfrit lån på 1.756.000 kr., med en rente på 2,4170 % pt.
F1 afdragsfrit tillæglån på 424.000 kr., med en rente på 2,3018% pt.

Når huset bliver solgt, står jeg med en klækkelig gevinst, og når alle
omkostninger til mægler, tilstandsrapporter, tinglysning m.m. er betalt, er
der mere end 1 million i overskud.

Jeg har planer om senere at bygge et hus mere selv.
Hvad er smartest at gøre ved overskuddet?
Indlånsrenten er latterligt lav, og der skal betales skat af den svjv., så
det kan nærmest være ligegyldigt.
Mit eget "forslag" går i retning af at gå til banken med pengene, og sige
"jeg vil have oprettet en kassekredit på 1,5 millioner kroner, jeg sætter 1
million ind til en start, og jeg vil have en udlånsrente på max 4%". På den
måde kan jeg næste gang jeg skal bygge hus bygge for 2,5 millioner, og undgå
alle de tårnhøje gebyrer m.m. der er ved at tage kreditforeningslån hjem, og
jeg laver blot en aftale med banken om at den gæld jeg oparbejder eftrhånden
som huset bygges, som et minimum betales med X antal kroner månedligt (evt.
blot renterne).
Renteudgifterne kan jo stadig trækkes fra i skat.

Glemmer jeg noget, er der smartere måder at gøre tingene på?

Jeg har Nordea som bank pt., og dem er jeg glad for.

Mvh.
Mureren

Fra : KNT

Dato : 01-09-05 16:20

Ikke hlet forstået.Så længe du ikke udnytter kassekreditten betaler du jo
heller ikke renter på den.
Så længe der står 1 mio på den er den jo i plus og d u får formentlig kun
indlånsrenten af det beløb - altså tæt på 0.
Hvad er din ide med det?

Knud

Fra : Mureren

Dato : 01-09-05 20:39

> [...]
> Så længe der står 1 mio på den er den jo i plus og d u får formentlig kun
> indlånsrenten af det beløb - altså tæt på 0.

Idéen er egentlig bare at jeg vil kunne spare de omkostninger der er
forbundet med at oprette realkreditlån, såfremt jeg kan få en kassekredit
med en ordentlig rente.
(tæt på et realkreditlån's rente)
Men glemmer jeg noget, eller er der andre smartere måder at gøre tingene på?

Mvh.
Mureren

Fra : KNT

Dato : 03-09-05 18:20

Hvis jeg forstår dig ret vil du jo i en længere periode have en posistiv
kassekredit - det kan da aldrig give noget fornuftigt afkast

Fra : Mureren

Dato : 03-09-05 22:07

> Hvis jeg forstår dig ret vil du jo i en længere periode have en posistiv
> kassekredit - det kan da aldrig give noget fornuftigt afkast

Det er helt korrekt forstået
Jeg går så ud fra at det afkast en indlånskonto evt. kunne have (måske 2%
ca.), er mindre end de omkostninger jeg sparer ved ikke at skulle optage
realkreditlån.
Er det helt forkert?

Mvh.
Mureren

Fra : janbyrgesen@hotmail.~

Dato : 03-09-05 15:48

Der er flere ting du skal vurdere:

1. Kassekreditter er som regel med variable rente - realkredit kan
fåes med fast rente og variabel. Fast vs. variabel rente er den
vigtigste beslutning du skal træffe.
2. Jeg kan ikke forestille mig andet end at en så stor kassekredit
skal tinglyses som lån, dvs. tinglysningen som er langt den største
udgift slipper du ikke for uanset.

Summasummarum...umiddelbart en dårlig forretning såfremt du vil have
dit nye hus i flere år. Brug i stedet din friværdi på 1 mio til at
betale de første regninger på byggeriet, og vent indtil det er
nødvendigt med at optage realkreditlånet på resten. Herved minimirer
du også garantiprovisionen som normalt er bankens store
indtjeningsmulighed ved realkreditlån.

mvh jannie

Fra : Mureren

Dato : 03-09-05 18:02

2. Jeg kan ikke forestille mig andet end at en så stor kassekredit
skal tinglyses som lån, dvs. tinglysningen som er langt den største
udgift slipper du ikke for uanset.

Kan nogen finde oplysninger på nettet om det er tilfældet?

Mvh.
Mureren
(der ikke synes google var min ven denne gang

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-09-05 07:35

In article <4316eca2$0$702$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Mureren wrote:
> [...]
> der mere end 1 million i overskud.
>
> Jeg har planer om senere at bygge et hus mere selv.
> Hvad er smartest at gøre ved overskuddet?

Rejse et år tilbage og smide det i Apple aktier, og få 3-doblet dine
penge :)

> [...]
>
> Glemmer jeg noget, er der smartere måder at gøre tingene på?
>
> Jeg har Nordea som bank pt., og dem er jeg glad for.

De reklamerer med, at alle kunder er lige dårlige, og de ikke vil
give nogle af dem bedre satser end andre. Så medmindre de laver villedende
reklame, så skal du finde en anden bank hvis du kun vil betale 4%.