Bruge egen bil i eget firma
Fra : Packard Bell

Dato : 31-08-05 12:14

Der har været to indlæg ang at bruge sin egen bil ved kørsel for sin
arbejdsgiver.

Men hvad hvis man har eget firma ?
Kan man bare selv sætte et beløb man fakturerer kunderne, eller kan man også
her trække et beløb fra i regnskabet. Jeg tænker på en delt privat og
firmabil.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-08-05 12:35

"Packard Bell" <nospam@dk.dk> wrote in message

> [...]
> også her trække et beløb fra i regnskabet. Jeg tænker på en delt privat og

Man anvender de samme regler, dvs. 3.10 kr/km op til 20,000 km og så en
lavere takst derover. Beløbet bogfører du som en udgift i firmaet og
udbetaler pengene til dig selv, skattefrit. Sørg for passende dokumentation
som krævet af T&S.

Overfor kunden kan du selvfølgelig opkræve det beløb, som I er blevet enige
om - det kan være både større og mindre end de 3.10 kr ovenfor. Men beløbet
lander i dit firmaets kasse og der skal selvfølgelig betales skat af det,
som af al anden indtægt.

hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 31-08-05 12:38

Packard Bell wrote:

> [...]
> her trække et beløb fra i regnskabet. Jeg tænker på en delt privat og

Dit firma kan honorere dig for kørslen i din egen private bil med op til
3,10 kr. pr. km for de første 20.000 km. Herefter er taksten vist 1,62
kr. pr. km eller deromkring i hvert fald.

Til det laver du selvfølgelig et passende bilag til dit regnskab.

Hvad du så vil fakturere kunderne for kørslen er en helt anden sag. Du
kan jo godt lade kunderne betale dit firma 50 kr. pr. km, hvis du kan få
dem til at betale dig for det, men det kan du næppe. Nogle vil måske
skrive kørslen direkte på fakturaen "Kørsel; 50 km a 3 kr. = 150 kr." og
atter andre vil måske blot have inkluderet det i prisen for de andre
varer/ydelser, du leverer, så kørslen ikke fremgår direkte af fakturaen.
Det er helt op til dig og de aftaler, du træffer med dine kunder.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 31-08-05 12:39

Packard Bell wrote:
> [...]
> Kan man bare selv sætte et beløb man fakturerer kunderne, eller kan
> man også her trække et beløb fra i regnskabet. Jeg tænker på en delt

Der gælder det samme. Det er yderst vigtigt at føre en kørebog specificeret
efter skattefars krav, og der forudsætter bl.a. hvortil og hvorfra og
hvorfor det.

Der skal være en skarp skillelinie mellem firma- og privatkørsel. Mangler
medfører, at al kørsel beskattes som privat. Du skal undersøge de nøjagtige
krav fra T/S.

Hvad du fakturerer kunderne er helt op til dig selv og har ikke noget at
gøre med ovennævnte skattefri kørselsgodtgørelse. Det er helt op til dig
selv, hvordan du specificerer kørsel på fakturaen til kunden - hvis
overhovedet.
Karsten H. Jensen