Cola afhængighed
Fra : Helle

Dato : 30-08-05 15:00

Hejsa.

Nu tillader jeg mig så at stille endnu et spørgsmål

Er der nogen herinde der har været afhængig af Coca Cola og/eller Coca Cola
light? - og som er kommet ud af afhængigheden?

Jeg har drukket Coca Cola i 3 år (½-1 liter dagligt) men gik så over til
light som jeg har drukket samme mængde af i 2 år. Da det både er frygtelig
dyrt (og jeg ikke har råd) og usundt har jeg besluttet mig for at stoppe.
Har før forsøgt men jeg bliver enormt træt og irritabel. Det er især sidst
på eftermiddagen og om aftenen jeg virkelig trænger til en cola. Men nu er
det så nemt, der er ingen penge på kontoen, ikke flere colaer i huset og jeg
vil gerne stoppe. Men hvor lang tid går der mon inden jeg sådan ikke hungrer
efter en cola mere?

Desværre kan jeg hverken drikke kaffe eller the..bvadr

Nogen der har erfaringer med at stoppe cola drikkeri (fra store mængder)?

Mvh Helle...igen...

Fra : Mette

Dato : 30-08-05 15:18

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Desværre kan jeg hverken drikke kaffe eller the..bvadr
>
> Nogen der har erfaringer med at stoppe cola drikkeri (fra store mængder)?

Hæ, jeg er også nærmest cola light lemon afhængig. Men ja, det er enormt
dyrt.
Jeg er i det hele taget meget glad for sodavand, og for at spare på colaen,
så køber jeg lightvarianter (appelsin) i aldi.

Du kan meget vel være afhængig af koffeinen, så måske er der bare tale om en
fase, du skal igennem.

Fra : Helle

Dato : 30-08-05 15:31

> [...]
> så køber jeg lightvarianter (appelsin) i aldi.
>
> Du kan meget vel være afhængig af koffeinen, så måske er der bare tale om

Gad vide hvor lang tid den fase varer? det kan næsten ikke været sukkeret
jeg er afhængig af. I går var jeg helt desperart om aftenen så jeg røg over
på Shell og købte en pose slik som jeg guffede sammen med vand (i stedet for
cola) men trætheden var der stadig.
Jeg har nu i 1½ døgn ikke rørt sodavand/cola.

Mvh Helle

Fra : Mette

Dato : 30-08-05 17:19

> [...]
for
> cola) men trætheden var der stadig.
> Jeg har nu i 1½ døgn ikke rørt sodavand/cola.

Giv det nogle uger. Det tager jo tid for kroppen og psyken at bryde en vane.

Fra : Sabina H.

Dato : 30-08-05 17:29

Helle wrote:

> [...]
> med vand (i stedet for cola) men trætheden var der stadig.
> Jeg har nu i 1½ døgn ikke rørt sodavand/cola.

det er fordi du mangler koffeinen.....
det tager mindst 4-5 dage før du mærker en bedring, og op til 14 dage før
din craving er væk.... sørg for at drikke rigeligt med vand, og husk på at
du jo ikke sparer nogle penge på at købe en pose slik i stedet ;)

personligt er jeg også colaafhængig*G* men køber i stedet en af de billigere
2 liters varianter fra supermarkederne... her giver jeg omkring 10 kr for 2
liter eksl pant...

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : peet_dk

Dato : 31-08-05 15:47

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> personligt er jeg også colaafhængig*G* men køber i stedet en af de
> billigere 2 liters varianter fra supermarkederne... her giver jeg omkring
> 10 kr for 2 liter eksl pant...

Hehe, og det var den måde jeg kom ud af mit "misbrug". Syntes sku' jeg blev
så træt af de billig sodavand, og stoppede helt med at drikke cola. :)

Jeg tror ikke det er koffeinen i cola der gør os afhængig af pisset, "En
halv liter cola må _maksimalt_ tilsættes 75 mg koffein" *)

Tilsvarende er der 80mg i en kop kaffe. Og man kan sku' ikke blive afhængig
af koffein ved at drikke 4 kopper kaffe om dagen...

Næ, "afhængigheden" lægger mere i at mennesket har en masse dårlige vaner!
Prøv at læg mærke til hvornår det er du får cola lysten og vær opmærksom på
det, og sig til dig selv "I dag vil jeg tage et glas vand i stedet for!"

*)
http://www.altomkost.dk/madtildig/Hvad_er_der_i_maden/Uoenskede_stoffer/koffeinikaffeogcola.htm
ved ikke om "normale" colaer har den mængde?

Fra : Inger

Dato : 31-08-05 21:24

peet_dk wrote:

> Tilsvarende er der 80mg i en kop kaffe. Og man kan sku' ikke blive afhængig
> af koffein ved at drikke 4 kopper kaffe om dagen...

Såmænd kan man så... Man skal ganske vist gøre det over en vis periode,
men ve min mor hvis ikke der er kaffe på morgenbordet i weekender og
ferier. Så er fanden løs!

Inger - der prøvede at undgå ham når mor havde glemt at købe kaffe!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-08-05 20:38

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev

> Er der nogen herinde der har været afhængig af Coca Cola og/eller Coca
Cola
> light? - og som er kommet ud af afhængigheden?

Hmm. jeg har været afhængig af CocaCola, på et tidspunkt ved det 2-3 L. om
dagen.
Pisse dyrt!

Jeg stoppede stort set fra den ene dag til den anden, for jeg var nemlig
blevet syg, og var simpelt hen ude af stand til at indtage vædske selv.

De flinke mennesker på mennesker på sygehuset, sørgede dog for at jeg fik
vædske intravenøst, det var dog ikke ColaCola der var i droppene

Siden har jeg aldrig haft samme behov for Cola, selv om jeg stadig synes det
smager godt, jeg bruger dog stadig Cola som et hurtigt energitilskud, hvis
andet og bedre ikke er inden for rækkievidde.

Noget af årsagen til at jeg ikke har samme behov for Cola idag, er nok at
jeg idag spiser lidt oftere, helst hver 3. time om dagen.

Pøj pøj med den "kolde tyrker"

Overvej at spise lidt oftere.

Megen af den fejlernæring der finde idag i Danmark, skyldes en kommafejl.

Det hedder sig nemlig at:

"Man skal spise, meget ofte"

Men ved en uheldig tegnsætning, er det blevet til:

"Man skal spise meget, ofte."

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Mette

Dato : 30-08-05 22:31

> Det hedder sig nemlig at:
>
> "Man skal spise, meget ofte"
>
> Men ved en uheldig tegnsætning, er det blevet til:
>
> "Man skal spise meget, ofte."

LOL! De kommaregler er også så svære

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-08-05 10:14

> [...]
>
> Desværre kan jeg hverken drikke kaffe eller the..bvadr
>
> Nogen der har erfaringer med at stoppe cola drikkeri (fra store mængder)?

Koffein er sikkert en god forklaring. Sukker er det næppe, for Coca Cola er
vel sødet med Nutrasweet, eller hvad det hedder nu om dage. Men det kan vel
også være, lige som med smøgerne, de bevægelser man er vant til at gøre,
efter glas eller flaske. Her kan du jo så skifte Colaen ud med Fun light, så
kan du lave 6 Liter saft for ca Kr 7,- og det er da til at overskue.
Cola er i øvrigt også en Kanon afføringspille, så det ville da kun være en
god ide, at skifte den ud med noget andet.
Okay, jeg drikker for det meste Cola, når jeg er ude, men hjemme er det
Saltum Abrikos vand, som står på programmet.
Man bliver alt for hurtigt ude af stand til at føre motorkøretøjer af øl.
Så dagen igennem, står den på Fun light, eller hvis et andet mærke prøver at
snige sig ind. Så sælges de endda i 0,58 liters flasker, som fint egner sig
til genbrug, så man har hurtigt flasker nok, så man kan tage færdigblandet
saft med sig. Fun light, har i hvert fald nedsat mit daglige kaffeforbrug
ganske væsentligt, men jeg er da stadig, helt vild med kaffe. Men det kan
også være psykisk, så må du bilde dig selv ind, at Fun er Cola. Fun smager
anderledes, men lige så godt, og du slipper for at futte rundt, og føle dig
lige så oppustet som en større spærreballon. Hvis du ikke kan undvære
kulsyren, må du jo købe dig en Soda-Stream

M.V.H.....Benny..

Fra : Nielsen

Dato : 31-08-05 11:07

"Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> skrev i en meddelelse

> [...]

En lettere dement dame som jeg kender kom fejlagtigt til at hælde fortyndet
Fun Light i kogekanden da hun ville lave te. Efter kogning var kogekanden
fuldstændig hvid og blank, fri for al belægning / kalk m.m. .

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-08-05 16:26

Nielsen skrev den 31-08-2005 12:07:

> En lettere dement dame som jeg kender kom fejlagtigt til at hælde fortyndet
> Fun Light i kogekanden da hun ville lave te. Efter kogning var kogekanden
> fuldstændig hvid og blank, fri for al belægning / kalk m.m. .

Og det kan man så gå og tænke lidt over.

Men takker for rensetippet. Jeg har nemlig også en termokande som
trænger til en ordentlig indvendig omgang.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-09-05 09:23

"Nielsen" <ingen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fun Light i kogekanden da hun ville lave te. Efter kogning var kogekanden
> fuldstændig hvid og blank, fri for al belægning / kalk m.m. .

Det er faktisk helt korrekt, Fun light er et fortrinligt afkalkningsmiddel.
Det har Inger Noris, er det ikke sådan hun hedder, ofte gjort opmærksom på i
P4 Panelet. Gad vide om det også virker på os

M.V.H.....Benny..

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-08-05 22:26

Helle skrev den 30-08-2005 15:59:
> Hejsa.
>
> Nu tillader jeg mig så at stille endnu et spørgsmål
>
> Er der nogen herinde der har været afhængig af Coca Cola og/eller Coca Cola
> light? - og som er kommet ud af afhængigheden?

Afhængig som afhængig af CC(light)......naaaah.

Måske en meget uheldig og dyr vane, men afhængig syntes jeg er et
voldsomt ord at bruge.

Mon ikke det er koffeinen og sukkeret som gør det?
se argumenter og uddybninger i de andre indlæg som falder i hak med
ovenstående spørgsmål.

Min egen historie:
I den seneste måned har jeg hverken drukket CClight eller indtaget
koffein- og/eller sukkerholdige produkter. Og har det ganske udemærket.
Inden da har jeg snildt indtaget 1½-2 liter af den kulsyreholdige mørke
vædske.
Ikke at jeg har sparet penge, da jeg istedet drikker SpriteZero (dog
ikke i de samme mængder) og omlagt kosten, som så er noget dyrere end
den tidligere discountmad. Tilgengæld har jeg smidt 7,2 kilo siden 1.
august (af de ialt 40 som jeg vil smide).

Fra : André Frost

Dato : 02-09-05 15:56

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Desværre kan jeg hverken drikke kaffe eller the..bvadr
>
> Nogen der har erfaringer med at stoppe cola drikkeri (fra store mængder)?

Jeg har selv haft held med at skifte fra sodavand til frugt-juice. Hvad den
egentlige kemiske forklaring er, kan jeg ikke sige, men det virkede for mig.
Så kan man så nedtrappe derfra hvis juice stadig er for dyrt. ;)

--
Frost

Fra : John Sahl

Dato : 03-09-05 18:19

Helle wrote:
> Nogen der har erfaringer med at stoppe cola drikkeri (fra store
> mængder)?

Iskoldt vand, masser af det og sørg for at have det i nærheden
hele tiden. Det har virket for mig.

Min trang til Cola er der stadig, men jeg drikker det bare ikke
ret tit. Jeg har eksempelvis en flaske der ligger på køl som blev
købt i går. Den har jeg ikke rørt endnu, men jeg tager nok hul
på den nu der kommer fodbold lige om snart

Jeg er gået fra 1-2 styk 1½ liters flasker Cola til max en om
ugen. Men jeg drikker meget vand i stedet for.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-05 00:44

Helle skrev den 30-08-2005 15:59:

> Nogen der har erfaringer med at stoppe cola drikkeri (fra store mængder)?

Jep.

siden 1998 har jeg næsten daglig indtaget godt 1½L CClight. Kun
kortvarigt har jeg kunnet skære ned på forbruget.

1. august i år jeg taget en beslutning om, at der skal ske noget
drastisk med min vægt. I nedadgående retning.
Den kostplan jeg valgte at følge indholdte ikke CClight.
Her i fredags (2. september) tog jeg en slurk CClight.
Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerkkkkkkkkkkkk.

Need I say more.

Af sodavand vælger - oftest tager jeg dog bare H2O fra vandhanen - jeg
enten SpriteZero eller AldiOrangeLight istedet.
Sikkert også med en masse spænende ingredienser.

Fra : GB

Dato : 13-09-05 13:43

Carsten Riis <.@.> skrev i meddelelsen

> Af sodavand vælger - oftest tager jeg dog bare H2O fra vandhanen -
> jeg enten SpriteZero eller AldiOrangeLight istedet.
> Sikkert også med en masse spænende ingredienser.

Har du prøvet vand fra vandhanen med isterninger og Roses' Lime? Mums!

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-05 18:28

GB skrev den 13-09-2005 14:43:
> Carsten Riis <.@.> skrev i meddelelsen

> Har du prøvet vand fra vandhanen med isterninger og Roses' Lime? Mums!

Roses' Lime indeholder vist sukker.
Så nej tak.

Jeg praktiserer ofte: Frist presset citron med frugkød opblandet i en
liter koldt vand. Sødet med FlydendeSød, så det ikke bliver for surt

Det kunne være, at man skulle prøve limefrugter også.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-09-05 20:08

Carsten Riis skrev:

>            Red liv! 4 gange om året
>            http://www.bloddonor.dk

De vil ikke ha' mit blod, jeg har haft malaria. :(

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-05 20:23

Klaus Alexander Seistrup skrev den 15-09-2005 21:07:

> De vil ikke ha' mit blod, jeg har haft malaria. :(

Tja, sådan er livet nu engang.

Mange andre sygdomme og adfærdsmønstre giver også karantæne.

Så kan du jo bare være glad for, at der findes nogen som mig, der kan
give dig blod, såfremt du får brug for det.