Sende udtræk fra MySQL i en e-mail
Fra : Morten Brøgger

Dato : 28-08-05 16:56

Hej NG

Jeg er ved at lave en lille webshop på min hjemmeside:
www.dkfrim.dk/shop/seestore.php

Jeg vil jo gerne have indholdet af bestillingslisten sendt i en mail til
både mig selv og til den der afgiver sin bestilling.
Men hvordan får jeg mysql udtrækket over i en mail ?

Koden for udtræk fra mysql samt for opbygning af den tabel jeg gerne vil
have sendt i en mail, ser således ud:

$get_cart = "select st.id, si.item_title, si.item_price, st.sel_item_id from
store_shoppertrack as st left join store_items as si on si.id =
st.sel_item_id where session_id = '$PHPSESSID'";

$get_cart_res = mysql_query($get_cart) or die(mysql_error());

if (mysql_num_rows($get_cart_res) < 1) {

//print message

$display_block .= "<P>You have no items in your cart.

} else {

//get info and build cart display

$display_block .= "

<th>Best. nr.</th>

<th>Overskrift</th>

<th>Pris</th>

<th>Slet</th>

while ($cart = mysql_fetch_array($get_cart_res)) {

$id = $cart['id'];

$item_id = $cart ['sel_item_id'];

$item_title = stripslashes($cart['item_title']);

$item_price = $cart['item_price'];

$display_block .= "<tr>

}

$display_block .= "</table>";

}

Jeg kan oplyse at min udbyder kører PHP i safe mode

På forhånd tak.

Morten Brøgger

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-08-05 18:42

On Sun, 28 Aug 2005 17:56:28 +0200, "Morten Brøgger"
<morten_FJERNbroegger@hotmail.com> wrote:

>Koden for udtræk fra mysql samt for opbygning af den tabel jeg gerne vil
>have sendt i en mail, ser således ud:

Det ser ud til at du allerede har hele indholdet i $display_block , så
prøv at sende det med som body. Fx:

mail("morten@eksempel.dk","Bestilling",$display_block,"Content-Type:
text/html");

(på én linje)

--
- Peter Brodersen

Fra : Morten Brøgger

Dato : 28-08-05 20:50

"Peter Brodersen" <usenet2005@ter.dk> skrev i en meddelelse
> prøv at sende det med som body. Fx:

> [...]

Hej Peter

Tusinde tak for hjælpen.
Jeg tror jeg kan få det til at virke her fra

Morten Brøgger
http://www.dkfrim.dk

Fra : Morten Brøgger

Dato : 31-08-05 22:17

Hej Igen

Nu er det lykkedes mig at sende bestillingslisten til min mail.
Men jeg har dog stadig lidt småproblemer jeg gerne ville have løst.

Jeg vil bruge nedenstående scriptdel til at sende bestillingen med:
<<FORM action="sendt_best.php" method="POST">

Dit Davn: <INPUT type="text" name="name"><br><br>

Din E-Mail Addresse: <INPUT type="text" name="email"><br><br>

Indtast din adresse :<br>

<INPUT type="submit" value="Send Bestilling">

---

Ovenstående virker også fint!

Men jeg har en "$display_block" (min bestillingsliste) som jeg jo gerne vil
have sendt med i med over i det nye script (sendt_best.php). Men det kan jeg
ikke få til at lykkedes!

Jeg er klar over at jeg nok skal have "sendt" "$display_block" med i POST
formularen ovenfor. Men hvordan tilpasser man det i scriptet ovenfor?

Jeg er klar over at det jo ikke er noget PHP script, men håber på jeres
forståelse, idet det jo trodsalt er en del af er større php script.

Påforhånd tak.

Med venlig hilsen

Morten Brøgger

Fra : Jeppe Bundsgaard

Dato : 02-09-05 22:02

Morten Brøgger wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Men jeg har en "$display_block" (min bestillingsliste) som jeg jo gerne vil
> have sendt med i med over i det nye script (sendt_best.php). Men det kan jeg
> ikke få til at lykkedes!

Hej Morten
Altså: Du har fået display_block ind på denne side og skal nu have flere
oplysninger før du sender endeligt? Så kan du lægge display_block i en hidden:
<input type=hidden name=display_block value="<?php
addcslashes($display_block,"\""); ?>">

addcslashes sætter backslash foran alle " for at value ikke stopper for
tidligt.

Var det det du mente?

Og så til dit andet spørgsmål om mail.
mail-funktionen i php giver en hulens masse problemer... og så flere til.
hotmail og mange andre, ofte virksomhedsmailservere, vil ofte ikke modtage
mails fra php-mail, andre betragter det som spam, andre igen er uenige i måden
headerene kodes på osv. osv. Løsningen er at bruge smtp. Jeg bruger en class
jeg har fundet på phpclasses.org, PHPMailer hedder den. Når først du har den
integreret, så kører det derudaf.
MVh
Jeppe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten Brøgger

Dato : 03-09-05 20:13

> [...]
> addcslashes($display_block,"\""); ?>">
>
> addcslashes sætter backslash foran alle " for at value ikke stopper for

Hej Jeppe

Ja, det var det jeg mente. Mange tak for dit input. Men jeg kan stadig ikke
få "$display_block" med over i "sendt_best.php".
Jeg har prøvet flere varianter af dit forslag, bla. udskiftet value med
name, samt prøvet at slette addslashes funktionen som jeg ikke kan få til at
virke. Og jeg har naturligvis gså prøvet at skrive præcis som du har
beskrevet øverst

Du kan se mit script for afsendelse af "post", samt mit script for dannelse
af mailen nederst i dette indlæg.

> [...]
> class
> jeg har fundet på phpclasses.org, PHPMailer hedder den. Når først du har

Jeg vil lige vente til jeg kan få "$display_block" med i mine mails før jeg
forsøger mig med SMTPmails. Men tak for dit forslag. jeg vil nok vende
tilbage til det senere.

Script for afsendelse af "post":
<FORM action="sendt_best.php" method="POST">

Dit Davn: <INPUT type="text" name="name"><br><br>

Din E-Mail Addresse: <INPUT type="text" name="email"><br><br>

Indtast din adresse og meget gerne dit telefonnummer herunder:<br>

<input type=hidden name=$display_block value="bestilling">

<INPUT type="submit" value="Send Bestilling">

Script for dannelse af mailen("sendt_best.php")

//start building the mail string

$msg = "Name: $_POST[name]\n";

$msg .= "E-Mail: $_POST[email]\n";

$msg .= "Adresse: $_POST[message]\n";

$msg .= "Din bestilling: $_POST[bestilling]\n";

//set up the mail

$bestmail = $_POST[email];

$emne = "Vedr.: Din bestilling";

$$recipient = "den@ene-adresse.dk";

$subject = "Bestilling";

$mailheaders = "From: ***.dk<in**@***.dk> \n";

$mailheaders .= "Reply-To: $_POST[email]\n\n";

//send the mail

mail($recipient, $subject, $msg, $mailheaders);

mail($bestmail, $emne, $msg, $mailheaders);

Håber du kan hjælpe mig lidt mere.

På forhånd tak!

Morten Brøgger