Afskaffelse af brugt fritureolie?
Fra : DaneX

Dato : 28-08-05 11:16

Jeg står og skal skifte olien i min friture, men et spørgsmål har meldt sig.
Hvad gør man egentlig af den brugte fritureolie? Umiddelbart kunne jeg ikke
forestille mig at det er så smart at hælde så meget olie ned gennem vasken.
Kan det ikke give forstoppelser eller sådan noget?

Nogen gode råd?

/Martin

Fra : Brian S

Dato : 28-08-05 11:22

Jeg hælder det i toilettet.

Fra : Inger

Dato : 28-08-05 11:41

Brian S wrote:
> Jeg hælder det i toilettet.

Det er lige så forkert, for der kan det også give forstoppelse.
Det bedste er at hælde det i nogle tomme mælkekartoner eller lignende og
lade det stivne. Så kan du smide det ud med affaldet...

Inger

Fra : DaneX

Dato : 28-08-05 12:20

> Det bedste er at hælde det i nogle tomme mælkekartoner eller lignende og
> lade det stivne. Så kan du smide det ud med affaldet...

Lade det stivne... men det stivner jo ikke i frituren selvom den har stået
stille længe.
Jeg bruger vindruekerneolie hvis det hjælper noget.

/Martin

Fra : Inger

Dato : 28-08-05 15:01

DaneX wrote:

> Lade det stivne... men det stivner jo ikke i frituren selvom den har stået
> stille længe.
> Jeg bruger vindruekerneolie hvis det hjælper noget.
>
> /Martin

Nå, jeg troede det stivnede, jeg har ikke så meget forstand lig epå
olie, ved bare det ikke må komme i nogen afløb overhovedet
Men såå hæld det på nogle tomme flasker der alligevel skulle ud...

Inger

Fra : Grunt

Dato : 28-08-05 16:38

On Sun, 28 Aug 2005 16:01:20 +0200, Inger <no@emailToMe.org> wrote:
in dk.kultur.mad+drikke

>Nå, jeg troede det stivnede, jeg har ikke så meget forstand lig epå

Raffinol er nok det bedste.

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-08-05 11:37

On 28 Aug 2005 03:22:09 -0700
"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> Jeg hælder det i toilettet.

Hverken vask eller toilet kan anbefales og jeg ved at rensningsanlægs
folk er ret kede af at man gør det.

Det er meget bedre at gemme den dunk man har fået det i og så hælde det
tilbage på denne og så smide det ud.
I kan også se om i kan sælge det til nivea det bruger udtræk derfra
i deres fedtcremer.

MVH
Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-08-05 12:20

On Sun, 28 Aug 2005 12:37:12 +0200
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> det tilbage på denne og så smide det ud.
> I kan også se om i kan sælge det til nivea det bruger udtræk

ja faktisk er det endnu værre:
http://www.nomi.dk/index.php?string=fritureolie&road=fritureolie&ID=10

fritureolie anses for at være farligt affald.

Fra : Christian Hansen

Dato : 28-08-05 12:29

Hej DaneX

Det bedste du kan gøre er, at tjekke din kommunes affaldsordning. I
mange kommuner skal det afleveres som restaffald, men i enkelte kommuner
skal man faktisk på genbrugsstationen med det, da olien regnes som
farligt affald.

Mængde spiller altid en rolle.

Som Kim skriver, må man aldrig hælde det i afløbet.

Mvh Christian

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-08-05 12:26

On Sun, 28 Aug 2005 13:19:35 +0200
"DaneX" <no@way.com> wrote:

> Lade det stivne... men det stivner jo ikke i frituren selvom den har
> st_et stille l_nge.
> Jeg bruger vindruekerneolie hvis det hj_lper noget.

bare lige en sidebemærkning:
Hvis man vil tænke på "frie radikaler" så er vinduekerneolie ikke god
til at klare varmen i en frituregryde. Du skal bruge en af de dertil
fremstillede olier (ofte bare solgt om fritureolie) eller varmestærke
olier som jordnøddeolie.

Fra : Nette

Dato : 28-08-05 23:20

"DaneX" skrev

> [...]
vasken.
> Kan det ikke give forstoppelser eller sådan noget?

Tjaa, nu har vi ikke frituregryde mere, men da vi havde, så hældte jeg det
over i en stor skål, gjorde gryden rent og hældte det nye olie i gryden.
Så stod jeg bagefter møjsommeligt med en tragt i flaskerne og hældte det
gamle derover på.

Men hvis det er miljøfarligt, er det selvfølgelig en dum ide.

Nette

Fra : Q

Dato : 29-08-05 23:44

"DaneX" <no@way.com> skrev i en meddelelse
> [...]
vasken.
> Kan det ikke give forstoppelser eller sådan noget?

Har du oliefyr eller dieselbil ?

Smid det gennem et passende filter og fjern pomfritrester osv..
Hæld det i olietanken til fyret eller byg din bil om til at køre på rapsolie
/ fritureolie..

Følg links fra denne side: http://www.heureka.clara.net/gaia/veggie-oil.htm

/peter

Fra : DaneX

Dato : 30-08-05 05:46

> Har du oliefyr eller dieselbil ?

Ingen af delene :)

Fra : Max

Dato : 30-08-05 21:34

Hej

> Ingen af delene :)

Du kan få Mercedes til at lave dig en bil speciel til fritureolie, har
set at en inder der har en Fish and Chips kæde i London har
fået lavet en sådan :)

Mvh Max

Fra : Kert Rats

Dato : 01-09-05 23:35

> [...]
> vasken.
> Kan det ikke give forstoppelser eller sådan noget?

Hæld den brugte olie tilbage på original-emballagen, sæt proppen solidt fast
og drop beholderen i din affaldspose.
Affaldsforbrændingsanlæggene vil fryde sig, når de modtager en sådan
energibombe. Det sparer nemlig forbrændingsanlæggene for at tilsætte dyr
fyringsolie for at få bugt med vådt og lidet brændbart affald.

At nogen har bestemt, at brugt fritureolie er farligt affald, er udtryk for
misforstået miljøbeskyttelse - og sikkert fostret i socialdemokratiske
miljøhjerner.

Bedste hilsner fra

Kert Rats

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-05 08:53

> Jeg hælder det i toilettet.

Jeg håber så sandelig at du bor i ejerbolig, så du selv hænger på
regningen for rensning når man er dum nok til at gøre sådan noget.

mvh

Christian

Fra : Brian S

Dato : 02-09-05 18:29

Jeg laver hul igennem med kviksølvbatterier, hvis det stopper til.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-05 08:38

Jamen så er det helt i orden. Bare der er masser ad Cadmium i de
batterier som du dækker til med inden du hælder pesticiderne over.
Mvh
Christian