Nyt regnestykke i PHP...
Fra : Dennis Munding

Dato : 27-08-05 18:42

Hej igen NG!

Jeg lærte lidt af min forrige tråd - men desværre ikke nok!

Hvordan "knækker" jeg dette regnestykke i PHP

Brugeren skal indtaste 3 tal:

$a, $b og $c

resultatet kalder vi så $d...

Regnestykket (eks.):

$a=10 - dette tal skal deles med 4, men resultatet skal være et HELTAL - i
dette tilfælde giver det 2,5 som så bliver til HELTAL 2!
Det (hel-tallet) skal vi bruge senere...

$b = 4 - her sker der ingen ændring...

$c = 29 - her sker der heller ingen ændring...

$d = $a + 2(HELTAL) + $b + $c + 6(en faktor som bare skal indgå i
regnestykket hver gang!) / 7 --> REST = ?

Det giver:

$d = 51 / 7 --> REST=2

Fordi 7 går op i 51 7 gange - tilbage er der 2!

Det store spørgsmål!:

Hvordan laver jeg et resultat om til et HELTAL, hvis det er et decimaltal,
og hvordan får jeg udskrevet en REST fra et divisions-stykke???

På forhånd tak for hjælpen!??

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-08-05 18:48

Hej igen...
"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> og hvordan får jeg udskrevet en REST fra et divisions-stykke???

Det har jeg fundet ud af nu:

<?php
$a = 51;
$b = 7;
$result = $a % $b;

echo $result;
?>

Udskriver 2!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-08-05 19:33

On Sat, 27 Aug 2005 19:41:34 +0200, "Dennis Munding"
<mail@invalid.com> wrote:

>Hvordan laver jeg et resultat om til et HELTAL, hvis det er et decimaltal,
>og hvordan får jeg udskrevet en REST fra et divisions-stykke???

Kig på de matematiske funktioner i øvrigt: http://dk.php.net/math

Du kan runde ned med floor().
Du kan runde op med ceil().
Du kan afrunde med round().

Alternativt kan du bare cast'e om til en int, fx:

print (int) (51 / 7);
eller
print intval(51/7);

--
- Peter Brodersen

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-08-05 20:46

Hej Peter!
"Peter Brodersen" <usenet2005@ter.dk> skrev i en meddelelse
> Kig på de matematiske funktioner i øvrigt: http://dk.php.net/math

Det vil jeg gøre, for jeg synes ikke, at jeg kunne finde det på den anden
side, som du gav mig et link til...?

> Du kan runde ned med floor().
> Du kan runde op med ceil().
> Du kan afrunde med round().

Oki! Så blev jeg lidt klogere... Igen!

> Alternativt kan du bare cast'e om til en int, fx:
>
> print (int) (51 / 7);
> eller
> print intval(51/7);

Hvad ville det give helt nøjagtig??

Mange tak for hjælpen - tilsyneladende fik jeg ikke brug for den, for jeg
har fået det til at virke - kig selv her:

http://www.skovaa-munding.dk/Includes/Download.php (Det er de 2 fieldset's,
som jeg har været igang med...

Såfremt der er et eller andet som er kikset, så har jeg fået nogle meget
gode tips og links til, hvordan jeg retter evt. fejl...
Mange tak for det, Peter!