Er lykkepiller ens eller...............
Fra : dk

Dato : 27-08-05 18:03

Er lykkepiller i virkeligheden ens men de virker bare forskelligt fra person
til person, eller er der så meget forskel på lykkepiller, at nogle af dem
virker på noget, altså et problem og andre på noget andet? Kan man tillade
sig at sige til sin læge at man vil prøve nogle andre slags fordi man synes
dem man får ikke virker uden lægen vil synes man er misbruger? Håber nogle
kan svare på disse ting

Fra : Sabina H.

Dato : 27-08-05 18:20

dk wrote:
> [...]
> person til person, eller er der så meget forskel på lykkepiller, at
> nogle af dem virker på noget, altså et problem og andre på noget

uha, mange spørgsmål ret komprimerede....
nej, lykkepiller er ikke ens
ja, de virker forskelligt fra person til person
og ja, der er forskel på hvordan de virker på forskelige problemer på
forskellige personer....

> Kan man tillade sig at sige til sin læge at man vil prøve
> nogle andre slags fordi man synes dem man får ikke virker uden lægen
> vil synes man er misbruger? Håber nogle kan svare på disse ting

hvis du ikke føler du får nogen effekt af de piller du tager nu, får du
måske den forkerte dosis, har ikke givet det tid nok, eller skal have en
anden type medicin....
tag en snak med din læge, han vil kunne rådgive dig bedre.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 27-08-05 19:02

> [...]
> sig at sige til sin læge at man vil prøve nogle andre slags fordi man
> synes dem man får ikke virker uden lægen vil synes man er misbruger? Håber

thi hi.. mange spørgsmål...
hmm det jeg bed mærke til, at du kalder det "lykkepiller" men hvorfor går du
da, da du umuligt bliver lykkelig af dem, eller gør du ?!?

De hedder antidepressive medicin..

nej der er stor forskel på pillerene, kig lidt på denne side..
http://www.depnet.dk/universe1/treatment/medication/

Nej, du kan sagtens bede om en andet, hvis du ikke selv syntes at det
hjælper, men snak med din læge, og husk på at det tager imellem 4 - 8 uger
inden de virker optimalt..

jeg er selv på antidepressiv medicin, og er på den 4 slags nu, da jeg havde
for store bivirkninger ved den første, ingen forbedring ved de 2 andre..

/Anne Mette

Fra : Steen F.

Dato : 27-08-05 23:39

Soliema wrote:
> hmm det jeg bed mærke til, at du kalder det "lykkepiller" men hvorfor
> går du da, da du umuligt bliver lykkelig af dem, eller gør du ?!?

Ja, nogen opnår åbenbart en lykke-fornemmelse. Ellers ville de jo nok være
blevet kaldt noget andet end Lykkepiller. Hvis de ikke virker, er det sur
røv. Ellers kan man få en fremragende hverdag med den slags piller.

MVH Steen

Fra : Mette

Dato : 28-08-05 09:27

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, nogen opnår åbenbart en lykke-fornemmelse. Ellers ville de jo nok være
> blevet kaldt noget andet end Lykkepiller. Hvis de ikke virker, er det sur
> røv. Ellers kan man få en fremragende hverdag med den slags piller.

Nej. Jeg tror at det er fordomme, der har givet medicinen navnet
"Lykkepiller". Antidepressiver fremkalder ikke lykke. De normaliserer.
At være deprimeret er en unormal tilstand, der gør et almindeligt liv
umuligt. Medicinen udligner denne tilstand, så man får en normal hverdag.
Lykken er noget man selv står for.
Hvis man vil kalde dem noget, burde det være "normaliseringspiller" (normal:
den tilstand det enkelte menneske befinder sig i når vedk. ikke er
deprimeret).

Ordet lykkepiller udspringer af en fordom om, at mennesker tager dem fordi
de ikke er tilfredse med deres almindelige liv på godt og ondt og derfor
tager piller for at opnå kunstig lykke.
Det er jo ærligt talt det rene sludder.
Man tager dem fordi man er syg og ikke kan fungere. Man får et almindeligt
liv, hvor man kan mærke det gode og det dårlige, men hvor man kan håndtere
begge dele.
Antidepressiver fjerner jo ikke følelsen af det dårlige, men de gør, at man
ikke går helt ned med flaget, når det ikke går så godt.

Fra : Steen F.

Dato : 29-08-05 06:49

Mette wrote:
> [...]
> Antidepressiver fjerner jo ikke følelsen af det dårlige, men de gør,
> at man ikke går helt ned med flaget, når det ikke går så godt.

Af egen erfaring har jeg oplevet en "lykke-følelse". Om det er fordi jeg har
haft det dårligt længe og pludselig begynder at få det godt, skal jeg ikke
kunne sige. Og så er der vel forskel på hvad vi betegner som lykke. Skal
lykke kun være den oplevelse man får når man vinder 10 mill. i lotto? Nej
vel? Lykke kan vel også være, at man efter mange år pludselig får sin
hverdag til at fungere rigtig godt. Jeg rendte i hvert fald rundt og smilede
og var i højt humør.

MVH Steen

Fra : Mette

Dato : 29-08-05 07:41

> [...]
> vel? Lykke kan vel også være, at man efter mange år pludselig får sin
> hverdag til at fungere rigtig godt. Jeg rendte i hvert fald rundt og

Ja, jeg var da også lykkelig, da jeg opdagede at jeg blev mig selv igen. Men
det var jo ikke eurofi, som når man ryger en joint og bare synes alt er så
skægt.
Lykke er mange ting, ja. Men jeg holder på, at det ikke er pillerne, der
skaber lykken, men pillerne, der gør én i stand til at mærke lykken.

Fra : Lars Hansen

Dato : 27-08-05 23:35

Jeg tror du vil finde mere lykke i at stoppe med at tage det gift....du
ødelægger din hjerne og læger ved generelt ikke særlig meget om de piller de
udskriver recepter på...

----------

Fra : Steen

Dato : 28-08-05 07:24

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du vil finde mere lykke i at stoppe med at tage det gift....du
> ødelægger din hjerne og læger ved generelt ikke særlig meget om de piller
> de udskriver recepter på...

Jeg må desværre give dig ret. Det er osse min erfaring gang på gang.

/Steen

Fra : Mette

Dato : 28-08-05 09:30

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

> "Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> >

> Jeg må desværre give dig ret. Det er osse min erfaring gang på gang.

Jeg har en lille erfaring. Jeg har altid været af den mening, at man bør
arbejde med årsagen istedet for at behandle symptomerne. Men da jeg selv fik
en depression og ikke kunne fungere, så var Akirin svaret for mig. Jeg tog
dem i 3 mdr. Den første måned mærkede jeg ingenting. I anden måned vågnede
jeg op, osteklokken blev løftet og jeg kom op til overfladen. Tredje måned
fik jeg mod på rent faktisk at leve livet - på godt og ondt. Det er 2 år
siden jeg tog min sidste pille, og jeg er glad for at jeg gav det en chance.
Jeg havde kun gået med depression i en kort periode før jeg fik medicin, så
den kemiske ubalance blev hurtigt rettet op.

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 10:23

Ja, det er ikke andet end statslegaliseret ecstasy-piller

--------

Fra : Mette

Dato : 28-08-05 12:07

> Ja, det er ikke andet end statslegaliseret ecstasy-piller

Sludder. Jeg tror du forveksler antidep-med. med stimulanser (Valium,
sovepiller osv).

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 12:37

Begge piller er bevidstheds- og personlighedsændrende og manipulerer med
serotonin- og noradrenalin niveauet i hjernen.......Valium virker på en helt
anden måde og har slet ikke noget med emnet for denne diskussion at
gøre.....Og ja....sundhedssektoren i Danmark er dybt godnat......men det er
en anden diskussion...

----

Fra : Steen F.

Dato : 29-08-05 07:00

Lars Hansen wrote:
> Begge piller er bevidstheds- og personlighedsændrende og manipulerer
> med serotonin- og noradrenalin niveauet i hjernen

Ja og? Hvis man er syg så har man behov for medicin. Ikke anderledes end
hjertepatienter der får deres hjertemedicin.

/Steen F.

Fra : Cat

Dato : 29-08-05 07:02

Steen F. skrev:

> Ja og? Hvis man er syg så har man behov for medicin. Ikke anderledes end
> hjertepatienter der får deres hjertemedicin.
>
> /Steen F.

Mine hormonpiller manipulerede med hormonniveauet i hele min krop, men
jeg er saftsusemig glad for min otteårige søn, der kom ud af det.

Det, der skal til, skal til.

Tine

Fra : Soliema

Dato : 28-08-05 14:35

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Ja, det er ikke andet end statslegaliseret ecstasy-piller

*LOOL* så skal jeg fandme til at sælge nogen af de forskellige slags, jeg
har til at ligge *G*

hmm nej det er ej, du bliver ikke høj af disse her piller, men jeg syntes da
lige, at du skulle prøve en ecstasypille og en antidepressiv pille, og så
kan det måske være, at du kan snakke med om, hvordan de virker...

/Anne Mette

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 22:53

Inden du på arrogant vis afviser hvad jeg skrev, så kan jeg oplyse dig at
jeg _har_ prøvet begge dele _og_ at zoloft (og andre "lykkepiller") og
ecstacy
bruges i stor udstrækning blandt stofmisbrugere _netop_ fordi at de har
samme opløftende virkning...OG at "lykkepiller" påvirker
hjernens serotonin og noradrenalin niveau på samme måde som kokain og xtc
gør.

brug lidt tid på at læse lidt fag-litteratur inden du latterliggør andre

vh
en eks-stofbruger

----------->

Fra : Soliema

Dato : 28-08-05 23:14

> [...]
> gør.
på at læse lidt fag-litteratur inden du latterliggør andre

Okay, det du siger, at jeg faktisk skulle blive høj af de 4 forskellige
slags jeg har fået ?!?
hmm underligt nok, har jeg, måske desværre, ikke oplevet dette, så kald mig
for en underlig fisk, men nej, jeg har aldrig blevet Høj af dem...

Men dette kan jo så betyde, at jeg ikke kan blive stofmisbruger, da jeg ikke
kan blive høj af dette ?!? er ikke lige interesseret i at prøve det, men
syntes bare at det er en underlig udtalelse, da jeg kender flere fra
Depnet.dk, som heller ikke bliver høje af deres piller, faktisk bliver man
mere down af dem, i de første par uger, og derefter skulle man egentlig få
en forbedring af sit liv, så man kunne leve som andre mennesker, men
desværre ikke lykkes for mig endnu..

/Anne Mette

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 23:36

Nej, hvis du læser mit oprindelige indlæg så skrev jeg :

"Begge piller er bevidstheds- og personlighedsændrende og manipulerer med
serotonin- og noradrenalin niveauet i hjernen......."

Altså: ikke noget med at man bliver høj, _men_ at begge piller leger
kemi-doktor med din hjerne..

-------------

Fra : Soliema

Dato : 29-08-05 06:38

> [...]
> serotonin- og noradrenalin niveauet i hjernen......."
>
> Altså: ikke noget med at man bliver høj, _men_ at begge piller leger

Jeg er egentlig ligeglad med det oprindelige indlæg, det som jeg svarede på
var dit citat
citat start:
Ja, det er ikke andet end statslegaliseret ecstasy-piller
Citat slut.
og jeg ved fra fleres udtalelse, at det er pga, at de bliver høje, at unge
mennesker tager Ecstasy, og derfor gik jeg udfra at dette var det, som du
snakkede om, når du udtaler dig sådan, men lige pludselig er det noget helst
andet..

Jeg ved godt at disse piller, manipulerer med serotonin- og noradrenalin
niveauet i hjernen MEN grunden er jo fordi disse ikke er i orden i forvejen,
og derfor skal ha en kickstart, så man kan producere dem selv, så hvad er
bedst, mangel af det eller kunstigst fremført ?!?

Jeg har desværre ikke haft stor hjælp af disse piller endnu, men jeg håber
det kommer, men tror ikke at man kan får fremskrid uden en eller anden
psykologisk kontakt...

/Anne Mette

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 23:38

Hvis du gerne vil være høj, skal du nok overdosere...ikke at jeg vil
anbefale dig det

Fra : Steen F.

Dato : 29-08-05 06:56

Lars Hansen wrote:
> Hvis du gerne vil være høj, skal du nok overdosere...ikke at jeg vil
> anbefale dig det

Nej det skal man ikke. Man kan få serotinin forgiftning of dø af det.

/Steen

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 23:41

hvis vægtforøgelse, svedture osv. er en forbedring bruger vi vist forskellig
målestok...

--------

Fra : Soliema

Dato : 29-08-05 06:41

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> hvis vægtforøgelse, svedture osv. er en forbedring bruger vi vist
> forskellig målestok...

hmm nej, dette er en Bivirkning ved nogen af slagsen, og ikke en
forbedring... STOR forskel...

For mig at høre, har du altså ikke haft en positiv virkning på pillerne og
er sur over dette, eller også har du ikke prøvet at være depressiv...

Ja, dette var så min mening...

/Anne Mette

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 12:30

> [...]
> gør.
>
> brug lidt tid på at læse lidt fag-litteratur inden du latterliggør andre

Høj af anti-depressiver?

Så burde jeg have været totalt skæv de sidste 3 år...

Anti-depressiver påvirker ikke på samme måde som narkotiske stoffer, og man
bliver _ikke_ afhængig af dem..

I Lægemiddelkataloget står der under alle anti-depressiver at de _ikee_ er
vanedannende og at de _ikke_ påvirker ens "sindstilstand" (som narkotiske
stoofer gør), og at de af samme grund derfor iokke er efterspurgte hos
misbrugere...

De piller du, Lars, henviser til, kan vel næsten kun være benzodiazepiner,
de bliver også brugt til enkelte depressive, men primært for at give
nattesøvn og dæmpe angst

Louise - som har fået antidepressiv medicin i mange år

Fra : myggen

Dato : 28-08-05 11:21

"dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man synes dem man får ikke virker uden lægen vil synes man er misbruger?

Jeg tror der er nogen her i gruppen der har misforstået antidepressiv
medicin. Nogle fordi de kalder det lykkepiller hvilket det ikke er, og nogle
fordi de tilsyneladende ikke har den fjerneste ide om, hvor mange mennesker
der verden over bliver hjulpet tilbage til en normal hverdag, pga.
antidepressiv.

Jeg kender et par stykker der er/har været på antidepressiv. Og ingen af dem
har svævet på en lyserød sky af lykke som følge af pillerne. Så derfor må
jeg give Mette ret.

Derudover har jeg aldrig haft kendskab til en læge der ikke på noget
tidspunkt havde udskrevet antidepressiv. Derfor ved lægerne altså en del om
det efterhånden, da der er flere og flere der har brug for det. Og flere og
flere børn.
Det er viden jeg har tilegnet mig gennem en periode hvor jeg har arbejdet på
et apotek, og haft kontakt med patienterne, samt deres læger.

Jeg kan da ikke udelukke der er læger rundt om der ikke har sat sig så meget
ind i antidepressiv, eller at der er læger der begår fejl. Men det er nu en
gang ikke medicinens skyld.

Og for så at svare dig dk..

Der er stor forskel på præperaterne. Nogle er gode til det ene, hos dig, og
til noget andet hos mig. Faktisk er det ligesom alt muligt anden medicin.
Der er gerne forskellige præperater - især i denne tid med kopi-præp. - til
de forskellige sygdomme. Og ligesom med tjah eksempelvis p-piller er der
også ufatteligt stor forskel på hvilke bivirkninger - hvis nogen - patienten
får.

En af dem jeg kender får akarin som udgangspunkt. Det bliver dog ofte
substitueret til et kopi-præp., og visse af kopi-præp. giver ham nogle helt
andre og faktisk ret trælse bivirkninger. Og det på trods af de virker mod
præcis det samme, som akarin'en.

Som Soliema skrev, så skal du være opmærksom på der er en "indkøringsfase",
der varierer fra patient til patient, og før du er ude over den, kan man
først se på hvorvit den angivne dosis er for lav.

Og som du også bliver opfordret til af andre, synes jeg helt sikkert du skal
snakke med din læge. Han er den mest nærliggende til at kunne hjælpe dig,
både hvad angår dosis, præperat og varighed af behandlingen.

Mvh
Myggen

Fra : Lars Hansen

Dato : 28-08-05 23:50

> Jeg kender et par stykker der er/har været på antidepressiv. Og ingen af
> dem har svævet på en lyserød sky af lykke som følge af pillerne. Så derfor
> må jeg give Mette ret.

Det kræver en overdosering for mennesker med kemisk "ubalance" i hjernen...

> Derudover har jeg aldrig haft kendskab til en læge der ikke på noget
> tidspunkt havde udskrevet antidepressiv. Derfor ved lægerne altså en del
> om det efterhånden, da der er flere og flere der har brug for det.

Ergo: Jo mere man udskriver desto mere ved man....aha!!!...er det det de
lærer
på læge-uddannelsen......Jeg tror såmænd ikke at der er flere der har brug
for det...behovet har altid været det samme, men klog markedsføring og
læge-grådighed har flyttet markedsandele.. ...

>Og flere og flere børn.

Ja tåbelighed og uansvarlighed går hånd i hånd...Depressive hunde får også
"lykkepiller"....Det vidner virkelig om hvor meget folk keder sig i det her
samfund...

> Jeg kan da ikke udelukke der er læger rundt om der ikke har sat sig så
> meget ind i antidepressiv, eller at der er læger der begår fejl. Men det
> er nu en gang ikke medicinens skyld.

Hvem har påstået at lægefejl og dumskab er medicinens skyld?

Narkomaner synes heller ikke at xtc, heroin osv. er farligt...det hjælper
dem
ligesom til at klare tilværelsens negative vibes, ik mand?

Fra : myggen

Dato : 29-08-05 10:34

> Narkomaner synes heller ikke at xtc, heroin osv. er farligt...det hjælper
> dem
> ligesom til at klare tilværelsens negative vibes, ik mand?

ja det er så vist din opfattelse

alt det andet du har skrevet gider jeg seriøst ikke kommentere.. du forstår
at fordreje og læse det du vil.

men tænk engang, der findes vitterligt læger der ikke er i lommerne på
medicinalvirksomhederne.. og der findes også læger der giver sig tid til at
sætte sig ind i en bestemt medicin-gruppe, når de står overfor muligvis at
skulle udskrive recepter på det. Men kan da godt se det må være fantasi for
dig at støde på den slags læger.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 07:14

> [...]
> sig at sige til sin læge at man vil prøve nogle andre slags fordi man
> synes dem man får ikke virker uden lægen vil synes man er misbruger?

Lykkepiller?? Hvis det avr det burde jeg være det lykkeligste menneske
lige
nu, da jeg har spist såkaldte "lykkepiller" i mere end 3 år..

Det er anti-depressivt, og hvisw jeg ikke havde fået min medicin så tør
jeg
ikke tænke på hvor jeg havde været idag..

Og hvis de anti-depressiver ens læge har udskrever ikke virker, eller har
uacceptable bivirkninger, så må man jo tale om det, og så er de fleste
læger
da villige til at prøve noget andet.
Fx led jeg af søvnløshed som bivirkning på de første anti-depressiver jeg
fik. SÅ skiftede jeg til depot-varianten af det samme præparat, og
søvnløsheden stoppede.

Lægen vil jo gerne hjælpe sine patienter, så hvis lægen kan se at det
nuværende præparat ikke er godt for patienten, så bør lægen også synes at
det eneste rigtige er at skifte til et andet præparat.

Louise

Fra : Jojoba

Dato : 15-09-05 16:33

Hej

Nej lykkepiller er ikke ens.
Jeg har prøvet mange forskellige, indtil jeg fandt Zoloft som er virkelige
gode.
Men de koster desværre lidt.
Men er gode

Fra : Steen F.

Dato : 15-09-05 16:51

Jojoba wrote:
> Hej
>
> Nej lykkepiller er ikke ens.
> Jeg har prøvet mange forskellige, indtil jeg fandt Zoloft som er
> virkelige gode.
> Men de koster desværre lidt.
> Men er gode

Har du ingen bivirkninger ved dem?