Skimmelsvampe? måling af
Fra : Zed

Dato : 27-08-05 17:55

Jeg er lidt i tvivl om det er her eller dk.bolig
jeg burde skrive i, men here goes:

Hvordan kan man få målt mængden af
skimmelsvampe-sporer (eller hvad det nu er),
i sit hjem?

Jeg mistænker meget den lejlighed jeg bor i, da
den for det første er meget gammel (fra slutningen
af 1800-tallet) og at jeg derudover har en del
høfeber/astma-symptomer her - men ikke andet-
steds (eller dvs - ikke mere, da pollen-sessonen
vist er ved at ebbe ud?)

Mit gulv er et meget gammelt skibsplankegulv,
som er ekstremt ormeædt flere steder. Så det
har jo ganske vist ikke været skiftet i mange år :)
derudover ved jeg at der har været vandskader
her af flere omgang - den værste var nok da loftet
var utæt og jeg er blevet fortalt at folk var nødt til
sidde med paraply når de skulel se tv. Det er fra
før min tid i boligen dog.

Mon der kunne gemme sig noget under gulvet?

Ps: Jeg bor til leje

Mvh.
-Kennet

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-08-05 09:16

"Zed" <zed@dont.mail.me.whatever> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidde med paraply når de skulel se tv. Det er fra
> før min tid i boligen dog.
>
> Mon der kunne gemme sig noget under gulvet?

Det første folk plejer at opdage svampe på, er lugten. Når du skriver det
er et meget gammelt gulv, så vil det næsten være utænkeligt, at finde svamp
der. Det er, med mindre der kommer så voldsom en vandskade, så
gulvbrædderne begynder at suge vand, ( og så skal du næsten invitere
vesterhavet indenfor ) så er der næppe noget der. Noget helt andet er
loftet, specielt, hvis vandet var kommet ind i isoleringen, og der ikke blev
tørret ordentligt, før taget blev lappet, så kunne der ligge en masse vand i
isoleringen, som ville holde lægter og spær fugtige, og rigtigt velegnede
som svampebo. Men stik hovedet op på loftet, du vil ikke være i tvivl. Ring
så til ejeren, også hvis du er i tvivl, for det er kun i hans interesse, at
få bremset et svampeangreb.

M.V.H.....Benny..

Fra : Zed

Dato : 28-08-05 10:33

"Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> wrote in message

> [...]
Ring
> så til ejeren, også hvis du er i tvivl, for det er kun i hans interesse,

Tak for svaret - jeg vil kigge op på loftet :)

Mht gulvet er det extremt sugende - ved jeg fordi jeg
også selv er kommet til at lave en vandskade en dag :)
min vask var stoppet, så jeg bankede på rørene under vasken,
som så resulterede i at de løsnede sig, og en vaskfuld vand,
plaskede ud på gulvet. Det sugede sig straks ned - man kunne
ikke nå at tørre op. Dette har der dog været en forsikringssag
på, så jeg håber da at de har gjort det fornødne der. Hvad
de gjorde, vides ej, da det blev afhjulpet via lejligheden nedenunder
(hun havde fået sorte plamager på loftet af det, dagen efter).
selvsamme plamager har været opstået før da en tidligere lejer
fik en vandskade heroppe, via sit køleskab.

Men som sagt, så vil jeg kigge op på loftet :) så må vi se om
det er muligt for mig at kigge ned til isoleringen under
brædderne deroppe, uden at skulle bruge vold.

Ved du om svampeangreb er sæssonbetinget? eller hvor voldsomt
det i givet fald frigives ting til luften.

Mvh.
-Kennet

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-08-05 16:12

> [...]
>
> Ved du om svampeangreb er sæssonbetinget? eller hvor voldsomt
> det i givet fald frigives ting til luften.

Hej igen Kenneth.

Det lyder utroligt, at dit gulv skulle være sugende ... Gulvbrædder er
ikke ret gode til at drikke. Men gamle gulve er ikke nødvendigtvis tætte,
hvilket det heller ikke tyder på, at dit er. Men tørstigt, det tror jeg
heller ikke det er. Vandet løb jo også ned til naboen, i stedet for at
blive oppe hos dig . Jeg har gulvbrædder liggende ude i min hal, som er
mere end 30 år gamle, og til trods for, at hallen er åben, og lige nu,
mangler 4 meter tag, og porten ikke har været lukket i flere år, så er de
stadig knastørre. Men ja, svamp er sæsonbetonet, og efteråret her, er lige
tiden. Men det som kommer nu, opdager du ikke. Der går lige et par år, før
det er at spore. Derfor er det ret så vigtigt, når man opdager svamp, at
der tages affære, for ellers kravler de lige fra taget, og helt ned i
kælderen, under taget, gennem etageadskillelser, ned gennem hele huset, alle
de steder hvor du kan finde noget træ, som de kan få fæste i, og er det i et
stykke træ, og det har fået godt fat, er der kun udskifting af træet
tilbage, og fremtidige træinstallationer, skal beskyttes godt, inden det
sættes op. For er svampen inde, er den svær at få bugt med igen. Men her
gælder det samme som med F.eks husbukke... Det er nyt træ, som svæver i
størst fare.
Kravler du op under taget, skal man helst få en tør plet i halsen, sådan
rimeligt hurtigt. Der må ikke være sådan en, lidt sød kvalm lugt, er der
det, er der helt sikkert noget galt. Det behøver ikke være svamp, men det
er en stor rød lampe der blinker.
Det kan være, at der bare er for tæt, det er jo så moderne at lukke
gråspurvene ude, men det er synd, både for taget, gråspurvene og dig.

M.V.H.....Benny..