Bygge en billeddatabase?
Fra : Martin

Dato : 26-08-05 10:10

Hej

Er her nogen, der kan henvise mig til
en artikel, som beskriver, hvordan man laver en (simpel)
billeddatabase?
Der skal være mulighed for at tilknytte søgeord / beskrivelse til
billederne og mulighed for søge efter billeder i databasen.

Jeg har en del erfaring med php og mysql, og ved, at jeg vel skal
have en
database med BLOB, id, felt med beskrivelse osv.

Alternativt vil det være fint, hvis nogen kan henvise mig til et
gratis program, som kan det ovenstående.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Johansen

Dato : 26-08-05 12:38

"Martin" <mplougNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en del erfaring med php og mysql, og ved, at jeg vel skal
> have en
> database med BLOB, id, felt med beskrivelse osv.

Jeg har lavet op til flere billede-systemer.

Det letteste er at lave en mappe der ikke kan tilgås fra webben med
billeder. Derefter at loade billeder med en php-fil, der kan læse bagud i de
"utilgålige" mapper (husk 303-headers så du ikke sender mere en højest
nødvendigt).

Ellers er det bare simple upload-scripts og indsætning i database.

Evt. at gøre multiupload muligt, enten i form af java (søg efter JUpload)
eller zip-fil med billeder (søg efter pclzip).

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Martin Ploug

Dato : 26-08-05 13:39

Kasper Johansen <kasper@johansen.tdcadsl.dk> skrev:
> [...]
>

>Evt. at gøre multiupload muligt, enten
>i form af java (søg efter JUpload)
>eller zip-fil med billeder (søg efter pclzip).

Hmm, det ligger måske lidt uden for mine kompetencer.
Skal mappen ligge på et webhotel, og skal mappen være
password beskyttet eller hvad?

....og skal der så laves queries med henholdsvis insert
og select i forbindelse med upload - og søgeformularer?

Det kan godt være det er for kringlet for mig, men
tak for dit input.

- Martin

Fra : Per Riber

Dato : 26-08-05 14:43

26 Aug 2005 09:09:49 GMT skrev Martin
<mplougNOSPAM@mail.tele.dk>:

>Alternativt vil det være fint, hvis nogen kan henvise mig til et
>gratis program, som kan det ovenstående.

Prøv at se på Coppermine. Den er ganske nem at installere.
Du er velkommen til at tage et kig på min, som er ganske ny
og ucustomiseret på http://galleri.priber.dk. Der er et link
til programmets hjemmeside nederst på siden.

mvh Per

Fra : Martin Ploug

Dato : 26-08-05 22:02

> [...]
> og ucustomiseret på http://galleri.priber.dk. Der er et link
> til programmets hjemmeside nederst på siden.

Til Per

Coppermine ser umiddelbart meget godt ud - kan
du fortælle mig noget om, hvordan det installeres / sættes op?
Tak.

Martin

Fra : Per Riber

Dato : 27-08-05 00:11

Fri, 26 Aug 2005 23:01:51 +0200 skrev "Martin Ploug"
<mploug@mail.tele.dk>:

>Coppermine ser umiddelbart meget godt ud - kan
>du fortælle mig noget om, hvordan det installeres / sættes op?
>Tak.

Det bliver nu ganske kort, for der følger en udmærket
installationsvejledning med i pakken, og den skal du
naturligvis læse. Når du har erfaring med PHP og MySQL, vil
installationen ikke volde dig problemer.

Download cpg1.3.4.zip fra ovennævnte hjemmeside, udpak den
på din lokale harddisk og foretag et par ændringer iflg.
vejledningen (det er DB-navn, -user, -password o.l.).

Upload hele directory-træet til et passende sted på din
webserver.

Kør installscriptet fra din browser. Det opretter så vidt
jeg husker automatisk de nødvendige tabeller i MySQL.

Planlæg og udfør de fornødne securitydefinitioner fra
admin-useren. Log på som forskellige brugertyper og
kontrollér, at de har de adgange, som du havde tænkt dig at
give dem.

Der kan være nogle udbyderspecifikke ting, som jeg selvsagt
ikke kan hjælpe dig med. Dem må du afklare med din udbyder.

Efter installationen skal du løbende tjekke for
sikkerhedsopdateringer på samme hjemmeside, som du
downloadede programmet fra.

Vend tilbage, hvis du løber i problemer undervejs.

mvh Per

Fra : Martin

Dato : 30-08-05 14:32

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> Alternativt vil det være fint, hvis nogen kan henvise mig til et
> gratis program, som kan det ovenstående.

Ok tak, jeg er så småt på vej til syditalien, men kigger måske på
det,
når jeg er tilbage.