Fad bur?
Fra : Jakob Hoffmann

Dato : 25-08-05 20:38

Hej.

Jeg har i et skifte fra 1768 fundet et rum, der hedder et "fad bur", men
hvad er det for noget?

Google har ikke kunnet hjælpe mig denne gang, der var udelukkende 1
reference til dette og det var en bolig til salg, men uden yderligere
forklaring af ordet.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Jakob

Fra : Claus Christiansen

Dato : 25-08-05 20:49

Hej Jakob

Mon ikke der menes fadebur:
I så fald findes der flere forklaringer:

1:
Ordet er fortrinsvis brugt om et spisekammer, men kan også have betydningen,
klædekammer eller skatkammer.
http://stass.dk/stass_6/ordbog_vis.asp?id=1497

2:
Alt bispegods i Sømme herred hørte under det såkaldte fadebur. Det vil
egentlig sige køkken, men det betød det regnskab, som hørte under bispens
daglige husholdning, som havde hovedsæde på bispegården, nu og da på
Bistrup.
http://www.roskildehistorie.dk/gods/bispegods/herreder/Soemme/Soemme.htm

Hilsen

Claus
DK-7470

Fra : Jørgen Miltø

Dato : 25-08-05 20:53

Jo du det er et spisekammer.
hilsen. Jørgen Miltø.
Og det er iøvrigt en Svensk betegnelse du der har fået...

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 25-08-05 21:21

Et fadebur et på den skandinaviske halvø et separat bjælkehus, hvor man
opbevarer mad. Typisk på pæle for at holde ulve o.lign. skab fra "fadet".
Bur er (vistnok) oldnordisk og betyder hus.
Hvis der er tale om et rum i stuehuset, må det vel være et spisekammer.

mvh
Niels Nybo Jakobsen

Fra : H.H Jacobsen

Dato : 27-08-05 00:04

Hej Jakob, - Det er et spisekammer! Men er det svar nok? Det er en
betegnelse som må aspirere til optagelse i næste udgave af ordbog for
slægtsforskere og andet godtfolk, - men der er med garanti en i din
omgangskreds der kan fortælle dig hvad det er. Jed har ikke prøvet, men prøv
en søgning på "fadebur". Så burde det give pote!
Mvh. Henning H. Jacobsen

Fra : Jakob Hoffmann

Dato : 27-08-05 06:04

MANGE TAK til alle for hjælpen - det hjalp med et ekstra "e" - fadebur i
stedet for "fadbur"... og det giver god mening for mig.

Mvh Jakob