Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Danmarks gæld?
Fra : Filip

Dato : 25-08-05 18:27

Hej alle

Jeg så lige nyhederne i aften om det nye finans tingeling med en masse penge
til danmark som skulle bruges på ældre, børn, og udd, istedet for at afdrage
på gælden. Jeg kom derved til at undre mig lidt over hvor danmarks gæld
egentlig kommer fra, og hvem vi har lånt pengene af?

Filip

Fra : nvm

Dato : 25-08-05 18:51

> [...]
> på gælden. Jeg kom derved til at undre mig lidt over hvor danmarks gæld
> egentlig kommer fra, og hvem vi har lånt pengene af?

Gælden stammer for en stor dels vedkommende fra Anker Jørgensens
regeringstid, hvor Danmark endnu ikke havde egen olieproduktion og hvor
låntagning og devaluering af valutaen var løsningen på regeringens
pengeproblemer.

Pengene har staten for en stor dels vedkommende lånt ved at
Nationalbanken har udstedt statsobligationer, som er købt af banker,
investeringsforeninger, pensionskasser/-selskaber, private mv. i både
Danmark og udlandet.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 25-08-05 20:22

"nvm" <nvm@pengemand.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har udstedt statsobligationer, som er købt af banker,
> investeringsforeninger, pensionskasser/-selskaber, private mv. i både

I stedet for at lukke PUNKT - 1 i reklamerne skulle man hellere lukke og
slukke for gamle Staunings Pamper Parti
der idag hedder SocialDemokratiet og rage deres Luxus Orient pamper
kursussted i Helsingør ned til græsrødderne

vh HR

Fra : Filip

Dato : 26-08-05 13:55

> [...]
> har udstedt statsobligationer, som er købt af banker,
> investeringsforeninger, pensionskasser/-selskaber, private mv. i både

Men er der ikke også noget der heder udlandsgælden? Hvilke land har vi lånt
de penge af?

Filip

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-08-05 15:12

Den 26-08-05 14.54 skrev Filip følgende:

> Men er der ikke også noget der heder udlandsgælden? Hvilke land har vi lånt
> de penge af?

Vi har ikke lånt dem af lande som sådan, men af banker ... i udlandet,
som nvm skrev.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Filip

Dato : 28-08-05 15:06

> Vi har ikke lånt dem af lande som sådan, men af banker ... i udlandet, som
> nvm skrev.

Mange tak for svarene. Nu ved jeg også det - selv om det ikke er noget man
kan bruge det til så meget, men når man undrer sig, er det rart at der er
nogle man kan få svar fra.

Filip

Fra : nvm

Dato : 27-08-05 09:54

> Men er der ikke også noget der heder udlandsgælden? Hvilke land har vi lånt
> de penge af?

Udlandsgælden omfatter fx også virksomheders gæld til udenlandske
kreditorer, hvad enten det er gæld for varekøb i udlandet eller fordi
der er optaget lån i en udenlandsk bank.

Udlandsgælden er således både ovennævnte og hvis udenlandske investorer
har opkøbt danske obligationer.