Brug af min nye pande
Fra : Lene

Dato : 25-08-05 13:04

Hej alle I gourmeter!
Måske er mit spørgsmål off-topic. I så fald må I være rare at guide mig
videre.
Altså: jeg har investeret i en Raadvad stegepande. Materialet er rustfrit
stål, og nu kommer mit spørgsmål: Hvordan undgår jeg at maden hænger fast?
Er der nogle specielle forholdsregler jeg skal være opmærksom på?
Er jo vant til teflonpander hvor problemet ikke opstår.

MVH Lene

Fra : Max

Dato : 25-08-05 13:52

Hel Lene

> Er der nogle specielle forholdsregler jeg skal være opmærksom på?

Brug noget flydene skurepulver og en grøn skuresvanp til rengøringen,
efter nogle år har du så en pande hvor næsten intet brænder fast.

Mvh Max

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 25-08-05 16:05

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse
> Altså: jeg har investeret i en Raadvad stegepande. Materialet er rustfrit
> stål, og nu kommer mit spørgsmål: Hvordan undgår jeg at maden hænger fast?
> Er der nogle specielle forholdsregler jeg skal være opmærksom på?

Rustfrit stål, tjae egner det sig overhoved til madlavning med mindre vi
taler om en suppegryde?
Jeg er selv indehaver af et par rustfri gryder og de er absolut ikke mine
favoritter.
Maden hænger fast, med mindre man bruger dem til friture, der er de faktisk
gode. Så jeg har faktisk lidt ondt af dig, hvis du har købt panden, i den
tro at den bare er super duper til al slags stegning.
Håber der er andre med bedre erfaringer.
mvh tp

Fra : Max

Dato : 25-08-05 17:47

Hej Tonny

> Rustfrit stål, tjae egner det sig overhoved til madlavning med mindre vi

Jeg har en rustfri pande og man får ikke noget bedre at stege
pandekager på.

Mvh Max

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 25-08-05 18:19

> Hej Tonny
> Jeg har en rustfri pande og man får ikke noget bedre at stege
> pandekager på.

Okay, spændene hvilket fedtstof skal der på og hvor meget? Og hvad med
varmen?
mvh tp

Fra : Lene

Dato : 25-08-05 18:47

Hej Tonny!
Fortæl lige hvad du gør for at pandekagerne ikke brænder på!
MVH Lene med den nye stegepande

Fra : Max

Dato : 25-08-05 20:09

Hej Tonny

> Okay, spændene hvilket fedtstof skal der på og hvor meget? Og hvad med
> varmen?

Jeg laver store meget tynde gyldne pandekager og her er så
anvisningen og opskriften.

Til 10 stk pandekager bruger du:
90 g (1,5 dl) mel
3 dl sødmælk
2 æg
2 spsk flydene eller smeltet magarine
1/2 tsk sukker
1 knsp salt

Varm panden op så den er meget varm, næsten så varm som et elkomfur kan
klare, kom lidt margarine (som en ært) på panden og hæld en passende
mængde dej på panden og fordel det jævnt i et 2 mm. tykt lag. når dejen
er fast på oversiden skal pandekagen vendes og steges færdig.

Og dem steger jeg som sagt på en gammel rustfri pande jeg har haft i over
30 år, den er forøvrigt af mærket AMC som mange nok kan huske. Den er i
alle årene blevet skuret med Vim og ikke andet, og intet kan hænge rigtig
fast på den mere.

Mvh Max

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-08-05 21:00

> Hej Tonny

> Jeg laver store meget tynde gyldne pandekager og her er så
> [...]

Prøv med halvt mælk, halvt vand, siden jeg blev gjort opmærksom på det, har
jeg nydt mine pandekager meget mere.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Max

Dato : 25-08-05 21:06

Hej Morten

> Prøv med halvt mælk, halvt vand, siden jeg blev gjort opmærksom på det,
har
> jeg nydt mine pandekager meget mere.

Så kan man jo bare bruge let eller skummet mælk, men jeg tror nu
ikke jeg vil tage imod tilbudet, jeg har testet mange opskrifter før
jeg fandt frem til denne og er rigtig glad for den og det er mine
gæster også.

Mvh Max

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-08-05 21:05

> [...]
> ikke jeg vil tage imod tilbudet, jeg har testet mange opskrifter før
> jeg fandt frem til denne og er rigtig glad for den og det er mine

Jeg tror nu ikke det svarer til at bruge let- eller skummetmælk (jeg bruger
selv letmælk). Men jeg vil nu stadig anbefale dig at prøve den. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Max

Dato : 25-08-05 21:39

Hej Morten

> Jeg tror nu ikke det svarer til at bruge let- eller skummetmælk (jeg
bruger
> selv letmælk). Men jeg vil nu stadig anbefale dig at prøve den. :)

Ok, jeg vil overveje at prøve din ide. Forøvrigt er disse pandekager også
gode til madpandekager hvis man udelader sukker, noget bedre end
dem man finder i plastposer i supermarkeder.

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-08-05 19:04

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Håber der er andre med bedre erfaringer.

Det er der.
Min stålpande fra Rådvad og jeg har delt køkken i 20 - 25 år, men jeg vil
godt nok nødigt være min støbejernspande til 39,95 fra Føtex foruden.
Min stålpande bruger jeg til alt andet end pandekager. DET dur den ikke til.

Det er hverdagspanden, der går i opvaskemaskinen, panden som jeg uden videre
kan bruge paletkniv og piskeris af stål i - og panden, der med sine høje
kanter kan bruges som stegegryde. Panden der går i opvaskemaskinen, uden at
frikadellerne hænger i bagefter - og panden der bliver brugt til
friturestegning og til at koge klejner i.
Havde jeg kun plads og råd til én pande, var det den; så måtte jeg undvære
pandekagerne.

I sin tid var vejledningen så vidt jeg husker at smøre den med olie, lade
den stå en tid og så koge den igennem.
Og da de første belægninger kom: at skrubbe dem af med sæbe - den er ikke
sart som en støbejernspande.

God fornøjelse!

Hilsen Inger

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-08-05 16:20

On Thu, 25 Aug 2005 17:04:41 +0200
"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> wrote:

> "Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse
>
> Rustfrit st_l, tjae egner det sig overhoved til madlavning med mindre
> vi taler om en suppegryde?
> Jeg er selv indehaver af et par rustfri gryder og de er absolut ikke
> mine favoritter.
> Maden h_nger fast, med mindre man bruger dem til friture, der er de
> faktisk gode. S_ jeg har faktisk lidt ondt af dig, hvis du har k_bt
> panden, i den tro at den bare er super duper til al slags stegning.
> H_ber der er andre med bedre erfaringer.

De kan nu godt bruges om end at der helt sikkert kræves et godt sliplet
middel til at smøre den i. Her kommer fedtstoffets slip-let faktor
pludselig til sin ret og elendige stege fedte som (plante)magarine*,
smør plagiater(krærgården osv), salatolie og rapsolie er ubrugelige.

*ikke stegemargarine men det som folk også spiser på brødet.

En anden vigtig ting er at sørge for at panden er virkelig varm. Er den
"varm nok" så vil stegesaften fra i hvert fald kød få det til at slippe
af sig selv når der er kommet en stegeflade.

Fra : Brian S

Dato : 25-08-05 19:11

Du skal komme fint salt på den og varme den så højt op, du kan. Smid
saltet af og kom en billig olie på. Lad den køle af med olien ombord.
Nu har du en pande, som du kan begynde at gøre stegeklar ved *aldrig
at vaske den af med nogen form for sæbe*!

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-05 19:15

Brian S skrev:
> [...]
> Nu har du en pande, som du kan begynde at gøre stegeklar ved *aldrig
> at vaske den af med nogen form for sæbe*!

Det var vist Boserups anvisning for en stål/jern pande, ikke rustfri.
Det bliver et flot bål hvis du kommer olie på på den beskrevne måde

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Brian S

Dato : 25-08-05 19:24

Det var vist Boserups anvisning for en stål/jern pande, ikke rustfri.
Det bliver et flot bål hvis du kommer olie på på den beskrevne måde

Hvorfor vil der gå ild i olien på en rustri pande og ikke på en
stål/jern?

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-05 20:31

Brian S skrev:
> [...]
> Det bliver et flot bål hvis du kommer olie på på den beskrevne måde
>

> Hvorfor vil der gå ild i olien på en rustri pande og ikke på en

Der er to udsagn
1) Boserup viste det med en jern/stål pande.
2) der bliver bål hvis man gør som du siger (kommer olien på en pande så
varm som du skriver)

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-08-05 20:06

On 25 Aug 2005 11:24:10 -0700
"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> Det bliver et flot bål hvis du kommer olie på på den beskrevne måde
>

> Hvorfor vil der gå ild i olien på en rustri pande og ikke på en

Fordi man normalt lader den køle af med salten på inden man smører den
med olien.
På rustfrie pander kan du sagtens bruge sæbe - ja det kan du faktisk på
alle pander efter min mening (støbejerns skal dog eftersmøres). Jeg
føler ikke at ting sidder mere fast af det da man jo selvfølgelig
putter fedt på at stege i (og hermed coater panden igen).

Fra : Brian S

Dato : 26-08-05 04:44

Hmm. Udsagn?
Men du svarer ikke på spørgsmålet?

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-08-05 06:05

Brian S skrev:
> Hmm. Udsagn?
> Men du svarer ikke på spørgsmålet?

Jo, men du har et sprogligt problem

Jeg siger
1) at den af dig anbefalede metode blev anvist af Boserup til en
jernpande (ikke til en rustfri, men det kan da godt være at det virker
til en rustfri også - det ved jeg ikke)
2) gør man som du siger ( varmer op så meget du kan, hælder salten af og
olie på ) bliver der bål. Deri ligger intet om at det skulle gøre en
forskel om det er en jern- elle rustfri pande. Der går ild i olien i
begge tilfælde

Fra : Brian S

Dato : 26-08-05 08:42

"Der går ild i olien i
begge tilfælde"

Har du prøvet?

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-08-05 08:45

Brian S skrev:
> "Der går ild i olien i
> begge tilfælde"
>
> Har du prøvet?

glem det

Fra : Lene

Dato : 26-08-05 15:45

Hej igen, allesammen!

Jeg er rigtigt glad for alle de inputs jeg har fået.
Valgte ét godt råd ud: nemlig det fra Inger.
Tak, Inger, det virker!
MVH Lene