marerit...
Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 19:29

Jeg aner ikke hvad jeg efterhånden skal gøre...Min lille søn på snart 5, har
haft et rædselfuldt marerit.. Han fortæller at der kommer en hånd ud af
muren og vil tage ham. Jeg har snakket med børnehave, andre forældre med
børn og marerit og nu også sundhedsplejesken der hvor vi bor... Men min
dejlige lille søn vil ikke sove på sit værelse mere. Og han er virkelig
panisk. Vi har en aftale med ham om at han skal falde i søvn i sin egen
seng, og hvis han vågner så kommer han selvfølgelig ind til os... Der er
ingen der har fået en odentlig nattesøvn i over 3 md, da vi har en lille
puttetrold i midten. Jeg har ham virkelig mistænkt for at nyde lidt for
meget at få lov til at ligge ved mor og far..Vi har virkelig prøvet ALT....
Nu har vi bestemt at flytte værelser rundt ( mest fordi et af min mands børn
skal bo hos os nu) men hvad så.. Alle børn drømmer og har marerit.. Men skal
det virkelig være så voldsomt... Er der nogen der har en ide til at redde
vores nattesøvn......

Fra : Cat

Dato : 24-08-05 19:33

Rikke skrev:
> [...]
> det virkelig være så voldsomt... Er der nogen der har en ide til at redde

Lad far sove i drengens seng, så der er plads til mor og søn. eller lad
mor sove i drengens seng, så der er plads til far og søn.

Det går over, men det skal tage den tid, det tager.

Det kan også være svært at forstå, at han skal sove alene, når I har
hinanden at sove sammen med.

Det er helt almindeligt for alderen.

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 25-08-05 09:54

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det går over, men det skal tage den tid, det tager.
> Det kan også være svært at forstå, at han skal sove alene, når I har

Men det er noget han skal komme over.

Det er sundt for børn at de ved at der foregår "noget" mellem forældrene, og
han vil et tidspunkt forsøge at skille dem ad pga. jalousi. Det passer meget
godt med 5 års alderen, hvor drenge kommer i "jeg vil giftes med
moar"-alderen.
Men som sagt er det sundt for ham at overvinde dette jalousi-nederlag.

Derfor mener jeg heller ikke at han skal sove i deres seng når han har
mareridt.
Det bliver hurtigt til en dårlig vane, ubevidst for alle parter.

Han bliver nødt til også at lære at der er forskel på mareridt og
virkelighed, og det er netop også i denne alder at han begynder at kunne se
forskel på fantasi og virkelighed.

Hvis han bliver ved med at få lov til at flygte ind til forældrene når han
har mareridt, så er det sværer for ham at lære.

Far eller mor, skal komme ind og berolige ham når han kalder.

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 10:10

"
Jeg blev meget glad for dit indlæg... Det er jo lige netop det jeg mener..
Man skel tage mareritet alvorligt, og alligevel sætte en "grænse".. For
sønnemand er jo snu... ss.......Mange tak Thomas B.. Mvh Rikke

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 25-08-05 17:30

Hej Rikke.

da vores datter var 4-5 år havde hun også en periode med "onde drømme",
som hun selv kaldte dem. Vi købte en indiansk drømmefanger på
et marked,den var rigtig effektiv til hende, den fangede kun de onde
drømme og hun bruger den stadig en gang imellem. Hun har også en meget
livlig fantasi. Der farer mange ting rundt i hovederne på børn i den
alder. Jeg håber I finder en god og brugbar løsning.

mvh. Lise

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-08-05 19:37

"Rikke" <carrik snabela esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har virkelig prøvet ALT....

Hvad har i prøvet?

Har I eksempelvis prøvet at tage problemet seriøst på "egne præmisser" så at
sige - og gøre noget aktivt for at forhindre den hånd i at komme ud af
væggen?

Er I klar over, at man kan blokere for sådanne hænder ved at hænge
reolkasser op på væggen lige der, hvor hånden kommer ud. Skal der helt
skrappe midler til, så må knægten ned i en legetøjsbutik og finde den slags
uhyrer, der skræmmer hånden. Om det skal være øgler, slanger, en blød bamse
eller noget helt andet, der skal til som beskyttelse i kassen ved han bedst.

Det er også muligt, at knægten selv skal klædes ud som ridder med sværd og
det hele - og så på egen hånd stå i rummet og fægte en skræk i den hæslige
hånd. Eller måske far, mor eller en anden skal hjælpe.

Man kan også blive nødt til at gå på jagt efter en særlig lampe, der kan
sørge for at holde uhyggelige hænder væk fra vægge. Der er mange
muligheder - og knægten skal selv hjælpe med at finde frem til den rigtige
løsnig!

Foreslå ham en løsning, hvis han ikke af sig selv kan komme på en. Forklar
ham, at I har fået at vide, at en bestemt ting vil hjælpe og om han synes I
skal prøve dén løsning - eller han selv har en bedre idé om, hvad der kan få
hånden til at blive væk.

Jeg har overværet en onkel, der tog en drabelig slåskamp med et uhyre, der
huserede under nevøens seng. Det var ikke nogen nem kamp at slås med det
usynlige uhyre og få det ud - men det lykkedes faktisk for den stædige og
ihærdige onkel. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Cat

Dato : 24-08-05 19:41

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> eller noget helt andet, der skal til som beskyttelse i kassen ved han bedst.

Det havde jeg helt glemt. Hos os hentede storesøster en kæmpebamse, der
havde den specielle egenskab, at den var en drømmespiser. Den spiste
onde drømme. Helt bestemt! Den fik lov at sove i lillebrors seng. Den
blev tyk og fed af alle de drømme, den spiste. Og lillebror sov godt.

Tine

Fra : Nielsen

Dato : 24-08-05 20:46

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> wrote in message
> [...]
>
> Er I klar over, at man kan blokere for sådanne hænder ved at hænge
> reolkasser op på væggen lige der, hvor hånden kommer ud.

Vil det ikke blot bekræfte drengen i at hånden faktisk er der?

Fra : karsten & Pia

Dato : 25-08-05 06:12

klip

> Vil det ikke blot bekræfte drengen i at hånden faktisk er der?

Det er den jo også for drengen. For ham er den virkelig til, og den gør ham
bange.
Det er fantasien der spiller ham et pus. Problemmet ligger i at man godt kan
sige til sig selv at der ikke findes "spøgelser", men når man så er i mørket
og hører lyde, er de der alligevel, og skrækken tager en. (sådan kan jeg
have det endnu som voksen)

MVH Pia

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-05 06:41

"Nielsen" <nope@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det ikke blot bekræfte drengen i at hånden faktisk er der?

Den ER der .. for ham.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-08-05 07:14

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse

> Den ER der .. for ham.

Nemlig.
Og hvis han ud over hånden skal slås mod far og mor for at få dem til at
tage det alvorligt, kommer den arme dreng da på arbejde.
Hos os har vi klaret den med en tegning (lavet sammen med barnet, så vi
kunne sikre os, at det nu VAR den rigtige) af heksen/tigeren med et solidt
kryds over og "hekse/tigre forbudt!" på værelsesdøren.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 07:28

Vi har alle haft marerit, som vi husker også som voksne..Jeg kan huske et af
mine marerit. Og dengang var der ingen voksne der tog det alvorligt..Så det
sker ikke her...Men det med NLP teapi, det var en rigtig god ide. Mange
tak..Mvh Rikke

Fra : karsten & Pia

Dato : 25-08-05 07:31

Glemte helt at skrive: Hvad med at lade ham sove på en madras ved siden af
jeres seng en tid, ingen snak om uhyrer han sover der bare, efter en tid med
gode drømme kan man så prøve værelset igen.

Det virkede for vors søn sidste år, og selv om uhyrerne kommer igen ind
imellem, bruger han gode drømme til at jage dem væk, f.eks er peter plys god
til det, han er jo vant til at jage hafferlaffer ikke!. Måske en god
historie før sengetid kunne hjælpe.

MVH Pia

NB: Undskyld Nielsen at jeg kom til at sende mailen til dig privat.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 20:43

Vi har om møbleret , værelset 2 gange nu,. vi har haft ham med på uhyre
jagt, i legetøjsbutikker, hvor han selv fandt de "nødvendige våben...Hans
onkel som han ser meget op til, har fanget hånden og sat den i fængsel osv..
Når jeg siger alt mener jeg virkelig alt.. Men ideer er der jo mange af. Så
tak alligevel... Mvh.Rikke

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-05 06:45

> Når jeg siger alt mener jeg virkelig alt..

*S*

Der er jo altid nye ideer og måder... det svære er at komme på dem.

Er det helt slemt, så opsøg en NLP-terapeut, der er god til børn. De har
teknikker (i stil med dem jeg fortalte om) der er ret effektive.

Endelig kan det være, at I har dramatiseret så meget, at knægten har fundet
en perfekt metode til at få sin vilje *S*

Og dermed siger jeg IKKE, at man ikke skal tage problemet alvorligt. Men
blot være opmærksom på, at det kan være dét, det nu handler om - mere end
angsten. Men det vil en afslappet samtale kunne afklare, hvis man vel at
mærke ved hvordan man gør sådan noget. Og igen... den slags er
NLP-terapeuter fænomenale til.

Mvh. Lisbeth

Fra : miritdk

Dato : 25-08-05 08:44

prøv at afdramatisere det hele helt og holdent - og ærlig talt - er det
ikke bedre med et roligt barn i soveværelset indtil videre - før eller
senere går det jo over - hvorfor den absolute "børn skal og må lære at
sove alene uanset hvad" ???????? Den barndom er så kort så kort og
tiden render - hav det hyggeligt i stedet

http://www.kandu.dk/