Fatal error: Call to undefined function: h~
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-08-05 19:17

Hej
Jeg har oprettet en afstemning, på min hjemmeside,
http://p0ulsen.frac.dk, men får en fejl nu. Den siger:

Fatal error: Call to undefined function: havevoted() in
/web/www/frac/users/p0ulsen/index.php on line 14

Hvad betyder det, og hvordan kan det rettes ? Line 14 ser sådan
ud:

if(HaveVoted($pid) == true) {

.. og i den hele enhed ser den sådan her ud:

<?php
$pid = 1; // $pid kan som sagt hentes ud af databasen, eller den
kan bare sættes manuelt som her

if(HaveVoted($pid) == true) {

   echo ShowResults($pid);

} else {

   echo ShowPoll($pid);

}
?>

..

Jeg har sat den ind her, mellem <body> og </body>. Ved ikke om
det er korrekt ?

Jeg fandt den på hjemmesiden her:

http://www.udvikleren.dk/article.php?aid=115&techid=6

og der skrev de, om den linje:

Den del skal placeres helt øverst i dit dokument, da setcookie og
header kræver at der ikke er udskrevet noget som helst når de
kaldes.

.. Er ikke helt sikker på hvor det er, men fik det af vide for et
stykke tid siden. Men ved ikke om det er korrekt ?

Mvh Jesper Poulsen
http://p0ulsen.frac.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 24-08-05 19:37

Jesper Poulsen skrev:
> Fatal error: Call to undefined function: havevoted() in
> /web/www/frac/users/p0ulsen/index.php on line 14

Som PHP selv siger, har du refereret til funktion havevoted(), der ikke
eksisterer. Som jeg har skimtet artiklen, kunne det være fordi du ikke
har includet pollfunctions.php før du forsøger at bruge havevoted().
Prøv om du ikke kan få din afstemning til at virke, ved at lave en
testside som denne:

<?php
include("pollfunctions.php");
?>
<!DOCTYPE>
<head>
<title>Afstemning</title>
</head>
<?php
$pid = 1;
if(HaveVoted($pid) == true) {
echo ShowResults($pid);
} else {
echo ShowPoll($pid);
}
?>

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen
http://www.sappy.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-08-05 20:27

> [...]
> har includet pollfunctions.php før du forsøger at bruge havevoted().
> Prøv om du ikke kan få din afstemning til at virke, ved at lave en

&gt; include("pollfunctions.php");
&gt; ?>
> <!DOCTYPE>
> <head>
> <title>Afstemning</title>
> </head>
> <?php
&gt; $pid = 1;
&gt; if(HaveVoted($pid) == true) {
&gt; echo ShowResults($pid);
&gt; } else {
&gt; echo ShowPoll($pid);
&gt; }
&gt; ?>

Det har jeg gjort nu. Så for jeg denne besked:

Warning: mysql_query(): Access denied for user: 'www-data@localhost' (Using
password: NO) in /web/www/frac/users/p0ulsen/pollfunctions.php on line 55

Warning: mysql_query(): A link to the server could not be established in
/web/www/frac/users/p0ulsen/pollfunctions.php on line 55

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result
resource in /web/www/frac/users/p0ulsen/pollfunctions.php on line 57

... eller her:

http://p0ulsen.frac.dk

Hvad kan det skyldes ? Og hvordan for jeg stablet kontakt til MySQL ? Tror
jeg ikke der er på nuværende tidsspunkt. Kan jeg ihvertfald ikke se i
pollfunctions.php nogen steder. Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak!

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 24-08-05 21:12

Jesper Poulsen skrev:
> Hvad kan det skyldes ? Og hvordan for jeg stablet kontakt til MySQL ? Tror
> jeg ikke der er på nuværende tidsspunkt. Kan jeg ihvertfald ikke se i
> pollfunctions.php nogen steder.

Det er klart scriptet ikke vil virke, hvis du ikke etablerer forbindelse
til mySQL. Din side fra før kan så i stedet se sådan ud:

<?php
include("pollfunctions.php");
?>
<!DOCTYPE>
<head>
<title>Afstemning</title>
</head>
<?php
$database = mysql_connect("localhost", "username", "password") or
die(mysql_error());
mysql_select_db("database", $database) or die(mysql_error());
$pid = 1;
if(HaveVoted($pid) == true) {
echo ShowResults($pid);
} else {
echo ShowPoll($pid);
}
?>

.... hvor "localhost", "username", "password" og "database" er de
oplysninger du har fået fra frac.dk.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-08-05 21:40

> Det er klart scriptet ikke vil virke, hvis du ikke etablerer forbindelse
> til mySQL.

Ja, det var osse det jeg tænkte. Men når det ikke stod nogen steder kunne det
jo ikke være korrekt. Men det kunne det så :)
Mange tak! Nu skal jeg bare vide hvordan jeg opretter en afstemning ?

Jeg uploadede det her til MySQL:

CREATE TABLE polls (

id int(5) NOT NULL auto_increment,

question varchar(255) default NULL,

numofanswers int(1) default NULL,

answer1 varchar(255) default NULL,

answer2 varchar(255) default NULL,

answer3 varchar(255) default NULL,

answer4 varchar(255) default NULL,

answer5 varchar(255) default NULL,

answer6 varchar(255) default NULL,

answer7 varchar(255) default NULL,

answer8 varchar(255) default NULL,

nowactive int(1) NOT NULL default '0',

PRIMARY KEY (id)

)

CREATE TABLE pollvotes (

id int(10) NOT NULL auto_increment,

pollid int(5) default NULL,

vote int(1) default NULL,

PRIMARY KEY (id)

)

.. Hvad skal jeg rette der for at lave en afstemning ? Tror næsten det må være
der man skal lave den.. Har jeg ikke ret ? Hvis, nej hvad er det så ?

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 24-08-05 22:16

Jesper Poulsen skrev:
Nu skal jeg bare vide hvordan jeg opretter en afstemning ?

Indsætte nogle spørgsmål og svar i polls:

INSERT INTO `polls` ( `question` , `numofanswers` , `answer1` ,
`answer2` , `answer3` , `answer4` , `answer5` , `answer6` , `answer7` ,
`answer8` , `nowactive` )
VALUES (
'Mit spørgsmål her?', '8', 'Svarmulighed 1', 'Svarmulighed 2',
'Svarmulighed 3', 'Svarmulighed 4', 'Svarmulighed 5', 'Svarmulighed 6',
'Svarmulighed 7', 'Svarmulighed 8', '1'
);

.... og så skifte på værdien af 'numofanswers' alt efter hvor mange
svarmuligheder du skal bruge (som det også står beskrevet i artiklen).
Det er den jeg i ovenstående har sat til '8'.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-08-05 13:42

Tak! Nu mangler jeg en ting! En knap som stemmer! Hvordan opretter jeg
sådan en ? Afstemningen er korrekt og det hele nu. Mangler bare en stemme
knap.

Fra : Per Riber

Dato : 25-08-05 15:58

25 Aug 2005 12:41:36 GMT skrev Jesper Poulsen
<JepperP14@hotmail.com>:

Jesper, jeg havde egentlig besluttet mig for, at jeg ikke
gad hjælpe dig mere, fordi du ustandselig starter nye tråde
om samme emne. Det synes jeg er irriterende..

Men hvis din php stadig ser ud som du postede den i en
tidligere tråd, så er det sikkert denne linje, den er gal
med. Problemet er, at der mangler escapetegn (\) før to af
apostrofferne i linjen.

$kode .= "<br /><input type=\"submit\" name=\"do_vote\"
value=" - Stem - " class=\"button\" />";

mvh Per

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-08-05 19:19

> Jesper, jeg havde egentlig besluttet mig for, at jeg ikke
> gad hjælpe dig mere, fordi du ustandselig starter nye tråde
> om samme emne. Det synes jeg er irriterende..

Hmm. Jo det kan godt være jeg er kommet til det.
Må du meget undskylde ^o) Men der er jo en grund til det, så ta'
det dog lidt roligt..

> [...]
> apostrofferne i linjen.
>
> $kode .= "<br /><input type=\"submit\" name=\"do_vote\"
&gt; value=" - Stem - " class=\"button\" />";

Og nej, koden er den der ja, men har rettet det. Så det der
hjælper ikke en knallert-hat.

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 25-08-05 20:34

Jesper Poulsen skrev:
> Hmm. Jo det kan godt være jeg er kommet til det.
> Må du meget undskylde ^o) Men der er jo en grund til det, så ta'
> det dog lidt roligt..

Jeg må ærlig talt give Per ret. Du har oprettet lige lovlig mange tråde
om det samme emne. Alene denne her om din afstemning har jeg vist set en
tre gange, hvis jeg ikke tæller meget forkert.

> &gt; value=" - Stem - " class=\"button\" />";
>
> Og nej, koden er den der ja, men har rettet det. Så det der
> hjælper ikke en knallert-hat.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener her, men din knap skal under alle
omstændigheder ende med at se ud som følger:

<input type="submit" name="do_vote" value="Stem" />

Det skal indsættes som det sidste inden </form>.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-08-05 21:04

On 2005-08-25, Christoffer Kjeldgaard Petersen <nospam@sappy.dk> wrote:
> Jeg er ikke sikker på hvad du mener her, men din knap skal under alle
> omstændigheder ende med at se ud som følger:
>
><input type="submit" name="do_vote" value="Stem" />
>
> Det skal indsættes som det sidste inden </form>.

Der er intet, der siger at submits skal indsættes som det sidste.

- Jacob Atzen

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 25-08-05 21:18

Jacob Atzen skrev:

> Der er intet, der siger at submits skal indsættes som det sidste.

Det har du fuldstændig ret i. Netop i dette tilfælde er det dog denne
placering den tidligere omtalte artikel lægger op til.

Fra : Per Riber

Dato : 25-08-05 21:31

25 Aug 2005 18:18:48 GMT skrev Jesper Poulsen
<jepperp14@hotmail.com>:

>Hmm. Jo det kan godt være jeg er kommet til det.
>Må du meget undskylde ^o) Men der er jo en grund til det, så ta'
>det dog lidt roligt..

Jeg tager det fuldstændig roligt. Fortæller dig blot,
hvordan jeg har det med dine mange afstemningstråde.

Okay, jeg har spildt min tid igen-igen

mvh Per