Olivensæbe, godt for hvad?
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-08-05 12:25

Jeg har købt nogle store stykker olivensæbe i Damaskus og nu vil jeg godt
vide, hvad en sådan sæbe især er god for og hvor den især er velegnet til at
blive brugt. Hvem har viden om dette?

v.h.
Jakob

Fra : GB

Dato : 24-08-05 13:27

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har købt nogle store stykker olivensæbe i Damaskus og nu vil jeg
> godt vide, hvad en sådan sæbe især er god for og hvor den især er
> velegnet til at blive brugt. Hvem har viden om dette?

Well, den bruges som enhver anden sæbe. Olivenolie indeholder nogle gode
fedtstoffer, men da de jo er forsæbede, er det vel blot at betragte som en
"lækker" sæbe.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Inger

Dato : 24-08-05 13:58

Jakob Munck wrote:
> [...]
> vide, hvad en sådan sæbe især er god for og hvor den især er velegnet til at

Jeg kunne forstille mig at den er god til folk med meget tør hud?

Hilsen Inger

Fra : Cat

Dato : 24-08-05 17:18

Jakob Munck skrev:
> [...]
> vide, hvad en sådan sæbe især er god for og hvor den især er velegnet til at

Måske man kan blive ren, hvis man vasker sig med den. Al sæbe er lavet
på fedtstof og noget andet (har glemt hvad)

Tine

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-08-05 18:13

On Wed, 24 Aug 2005 18:17:48 +0200, Cat <ta@uu.dk> wrote:
klip

>Måske man kan blive ren, hvis man vasker sig med den. Al sæbe er lavet
>på fedtstof og noget andet (har glemt hvad)
>
>Tine
Jeg kan godt forstå at du har glemt det, da det består af 15-20
forskellige ingredienser.
Da min kone ville gå over til flydende håndsæbe, kiggede jeg på
flasken: Palmolive 21 forskellige ingredients.
Så jeg tænkte, nej, en god Lux, som stjernerne bruger, det ved
man da er sæbe, men men, hvad ser jeg på pakningen 15 forskellige
ingredients.
Hvad er det for mystiske ting de kommer i ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-08-05 19:34

Base - jeg prøvede på et tidspunkt at lave sæbe af fedt fra en gris og
kaustisk soda. Det skulle koge i timevis, mens man rørte i det, men det blev
en god sæbe. Bare for meget arbejde i forhold til fornøjelsen.

> Jeg kan godt forstå at du har glemt det, da det består af 15-20
> forskellige ingredienser.

Det behøver det ikke. I sin grundform er det bare fedt og en base.

Mvh Maria

Fra : Cat

Dato : 24-08-05 19:36

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> en god sæbe. Bare for meget arbejde i forhold til fornøjelsen.

> Det behøver det ikke. I sin grundform er det bare fedt og en base.

Det var jo lige det, jeg mente. Jeg havde bare glemt det.

I gamle dage fik de sæbe ud af fedt og aske.

Tine

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-08-05 22:17

"Cat" <ta@uu.dk> skrev

> Det var jo lige det, jeg mente. Jeg havde bare glemt det.
>
> I gamle dage fik de sæbe ud af fedt og aske.

Jeps og aske er ofte (surprice) basisk!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-08-05 10:36

On Wed, 24 Aug 2005 20:34:02 +0200, "Maria Frederiksen"
klip

>Det behøver det ikke. I sin grundform er det bare fedt og en base.
>
>Mvh Maria

Det er jeg ikke i tvivl om, men man har intet valg når man køber
det.
Det er sikkert for at gøre os afhængige
mmvh Ebbe

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-08-05 08:09

Cat wrote:
> Al sæbe er lavet på fedtstof og noget andet (har glemt hvad)
>
> Tine

Ikke helt rigtigt. Jeg bruger de!ny som er fremstillet af vegetabilske
olier. Aner ikke hvad de betegnelser der står er for noget. Sæben kan bl.a.
bruges i saltvand og efterlader ikke den kedelige belægning i håndvasken som
andre sæber gør, så den må jo være fremstillet på en anden måde.

Ebbe

Fra : Cat

Dato : 28-08-05 08:54

Ebbe Rasmussen skrev:

> [...]
> bruges i saltvand og efterlader ikke den kedelige belægning i håndvasken som
> andre sæber gør, så den må jo være fremstillet på en anden måde.

Vegetabilske olier er vel også fedtstof. Hvis det er sæbe, er det
fedstof og base. Ellers er det ikke sæbe, men kan måske gøre rent alligevel.

Nu-skin har noget, man vasker sig i, som de siger ikke er sæbe. Det
opfører sig også anderledes. Måske det er den samme historie med deny.

Tine

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-08-05 22:15

Cat wrote:

> [...]
> Nu-skin har noget, man vasker sig i, som de siger ikke er sæbe. Det
> opfører sig også anderledes. Måske det er den samme historie med deny.

Rolig.

Fra : Cat

Dato : 29-08-05 06:48

Ebbe Rasmussen skrev:

> Rolig.

Godt ord igen, men jeg har en prik med producenter, der kalder ting
noget, de ikke er.

Vekaoprodukter, der bliver kaldt 'chokolade' (stoppet nu).
Skummende dimser, der bliver kaldt 'sæbe'.
Farvet stenbiderrogn, der bliver kaldt 'kaviar'.
Kartoffelmelskugler, der bliver kaldt 'sagogryn'.
Farvet konsumfisk, der bliver kaldt 'krabbekød'.
Farvet lysserødt fedt, der bliver kaldt 'spegepølse' (stoppet nu).

Du kan sikkert selv gøre listen længere. Det er fup, er det.

Tine

Fra : Astrid Lund

Dato : 24-08-05 18:24

On Wed, 24 Aug 2005 13:25:04 +0200, "Jakob Munck"
<jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

>Jeg har købt nogle store stykker olivensæbe i Damaskus og nu vil jeg godt
>vide, hvad en sådan sæbe især er god for og hvor den især er velegnet til at
>blive brugt. Hvem har viden om dette?

Tørr og irritert hud. Jeg fikk et stykke til 150,- (NOK) til jul og
bruker det med andakt og følelse til hårvask (jeg har seborrè). Funker
helt greit.

--
Astrid