Ritalin
Fra : michaelian

Dato : 05-06-01 17:12

Som pædagog var jeg meget interesseret i at læse i nyhederne om det
stærkt øgede forbrug af ritalin til børn (5/6/01). I USA har man haft
problemet i længere tid. Her er der dog nogle, der har en anden holdning
til tingene.
Bla. at `urolige´ børn ofte er fejldiagnosticeret som ADD (Attention
Deficit Disorder), eller ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorder).
Nogle mener, at disse børn, eller mange af dem , simpelthen er for
inellegente til at kunne indpasse sig i den almindelig folkeskole, med
de undervisnings metoder, som man bruger dér.
I det hele taget er der en del folk i USA som er ved at får øjnene op
for omfanget af det fænomen, som man herover kalder `de nye børn´. Det
er meget tydelig, at disse `nye børn´, som nogle kalder `indigobørn´,
har deres egen dagsorden, så at sige. Den selbevidsthed og selvsikkerhed
hvormed de fremtræder er helt enestående. Disse børn har i det hele
taget svært ved at falde til i de snævrende bånd som de fleste voksne
plejer at omgive børn med.
Jeg har været opmærksommme på dette fænomen i et stykke tid og har
oprettet et nyhedsgruppe under yahoo (groups.yahoo.com - søg under
indigokidsdk) i et forsøg på at finde ud af om der var andre i dk som
kendte til fænomenet `indigobørn´.
Da jeg så læste der her om ritalin idag, søgte jeg under `ritalin´ og
fandt så frem til denne dejlige websted, hvor der tidligere har været
skrivet om ritalin og her er så mit første indlæg.
Jeg kan slutte med at anbefale et par websteder:
www.indigochild.com
www.metagifted.org
Jeg kan også anbefaler bøger af Jesper Juul, bla. `Dit Kompetante Barn´
Mvh
Michael B

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte

Dato : 05-06-01 21:01

Hej Michael

Nu er jeg selv mor til et barn som er og har været i ritalin "behandling" i
snart 3 år. Hvis et barn her i Danmark (eller i hvert tilfælde Nordjyllands
Amt) ender med at få ordineret ritalin går der en diagnose, en lang
indlæggelse samt en kæmpe portion faglig dygtighed forud for dette. Af samme
grund finder jeg det vanskeligt at tro at der kan være problem af den art
her hjemme.
Nu har jeg desværre ikke læst den artikel du henviser til, men måske du
ville oplyse i hvilken avis den forefindes ?

Mvh/Gitte

Fra : michaelian

Dato : 06-06-01 07:41

Kære Gitte,

Du har ret i, at her i DK hersker der ikke americanske tilstande på
dette område, men nyheden som jeg læste igår var foruroligende. Jeg
læste den på tekst tv og bagefter på www.sundhed.dk Idag erden væk, men
hvis du søger under ritalin på web stedet, kommer det frem.

Mvh
Michael

http://www.kandu.dk/

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 07-06-01 20:50

Hej Michael

Som Gitte har jeg en datter der har får Ritalin, det fik hun i 3 kl. i
januar (hun går i 6 nu), på det tidspunkt kunne hun ikke læse, så der
var møder omkring hvad man så gjorde, hendes da vi var til kontrol på
RH foreslog de at vi prøvede Ritalin, hun startede mandag og onsdag
ringede hendes lære og fortale at hun havde læst højt samt lavet en
diktat med kun 2 fejl.

Jeg har læst den artikel om at der kommer flere der bruger det og hvis
de ser det samme som jeg med deres børn, så kan jeg ikke se nogen
forskel på det og anden medicin vi "fylder" dem med. Pillerne skal
selvfølgelig skal man samtidig arbejde med deres koncentration så de
kan stoppe med pillerne når de bliver ældre, men det kan man også
bedst når de har noget "støtte".

Det kan godt være at man i USA bruger det som slik og dem jeg kender
får også støre dosis, her hjemme bliver det kontroleret vi får feks.
kun piller til 2 md. ad gangen.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-06-01 22:25

Dejligt at høre, at I har haft så godt et
resultat af Ritalin.
Jeg er meget for behandling af disse børn,
som faktisk lider af for lav bevidsthedstærskel.
Hvorfor skulle man ikke kunne give dem noget,
som virkelig kunne hjælpe dem.
Forestil jer, hvis det var voksne, som havde denne
mangel, så skulle der nok snart komme en
masse krav om behandling.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : michaelian

Dato : 08-06-01 07:33

Kære Winnie, Bodil og Gitte,
Det har ikke været min mening,at kritisere danske læger, og heller ikke
folk som gerne vil give deres børn ritalin. Det er deres eget valg.Det
er dels et spørgsmål om værdigrundlag. Jeg ville f.eks. ikke give mit
barn medicin fordi det ikke kunne læse i 3.kl. Jeg ville ikke betragte
det som et problem i sig selv. Men mit egentlig formål med mit indlæg
var blot at spørg, om det egentlig altid var barnets interesser, der lå
i centrum, når man beslutter bruge medicin som opdragelses middel. (Se:
www.indigochild.com). Man kan også læse om ritalins bivirkninger på:
www.sundhed.dk
Mvh
Michael

http://www.kandu.dk/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-06-01 09:11

"michaelian" <michaelian.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var blot at spørg, om det egentlig altid var barnets interesser, der lå
> i centrum, når man beslutter bruge medicin som opdragelses middel

Det ville du måske, hvis du havde haft skoen på!

Jeg ville ønske, at jeg havde haft muligheden for
at give min søn det, da han var lille, men det havde
jeg desværre ikke.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : michaelian

Dato : 12-06-01 09:47

"Bodil Grove Christensen" skrev d. 09-06-01 09:11 dette indlæg :
> Det ville du måske, hvis du havde haft skoen på!

Kære Bodil,
Jeg synes, at det er svært at samtale om sådanne ting via email, men jeg
må blot gentage, at det er et spørgsmål om værdigrundlag,
livsholdninger. Forskellen på vores mening om ritalin stikker dybere end
som så, fornemmer jeg.
Og selv om du (måske), ryster på hovedet, så ville jeg ikke bruge
medicinen, selvom jeg havde skoen på. Jeg tror nemlig, at der findes
andre løsninger, indenfor alternative medicin og pædagogik.
Så jeg synes, at vi bare skal enes om at være uenig og lad det være ved
det.
Men tak fordi du gad deltage.
Mvh,
Michael

http://www.kandu.dk/

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 13-06-01 16:14

Hej Michael og andre

Jeg blander mig lige igen
On Tue, 12 Jun 2001 08:46:42 GMT, "michaelian"
> [...]

>medicinen, selvom jeg havde skoen på. Jeg tror nemlig, at der findes
>andre løsninger, indenfor alternative medicin og pædagogik.

Grunden til min datter bruger ritalin er at hun har en hjerneskade,
dette betegnes som CP dette kan medføre alt fra DAMP til autisme.
DA det blev konstateret begyndte vi på CP-klinikken med fys og ergo
samt psykolog og talepædago for hele tiden at være på forkant. Der
mødte jeg en mor til en pige på 6 år vi kom i snak og efterhånden
begyndte han at fortælle hvad de havde gjort for datteren gennem tiden
og hvilke omkostninger det havde for at starte med det matrielle de
havde et hus med have, 2 biler og rejste meget (hun virkede som en
"fin" dame) nu boede hun i en 2 vær. og manden med 2 øvrige børn i en
3 vær. Det havde splittet familien for de ville ikke akseptere at der
ikke var en "mirakel" kur som fjernede hjerneskaden. Jeg må sige at
hvis jeg ikke allerrede havde "aksepteret" (det gør man nok aldrig)
min datters hjerneskade, ville hendes beretning nok havde fået mig til
at tænke mig om engang til. Alternativ medicin og behandling er
fremragende så længe du bruger din fornuft, min lille datte har mave
problemer som blev/bliver løst af zoneterapi, men ingen kan stikke et
tastatur i hjerne på min datter og fjerne hendes skade, lige meget
hvormeget jeg ønsker det. Men med hjælp af ritalin kan jeg få hende
lært nogen færdigheder som kan hjælpe hende til en "normal"
tilværelse. Men uden så kan jeg stå som før og gennem gentagelse på
gentagelse og så vedligeholdelse se at det tager 2 år for hende at
stave sit navn. Jeg skal ikke på nogen måder "retfærdig" gøre min
eller andre der bruger ritalin som en hjælp men da der måske er andre
der, som jeg også stejlede da lægen foreslog det og havde tvivl om jeg
gjorde det rigtige, som også kan bruge den side.

>Så jeg synes, at vi bare skal enes om at være uenig og lad det være ved
>det.

Der er altid to sider af samme sag men prøv at gå ind på bla.
spastikkerforeningens hjemmeside der kan du se, at selv om mange
bliver behandlet med ritalin, gør man meget i at finde en pædagoiske
og lægelige muligheder for at bedre deres muligheder, og dette bliver
brugt smtidig med ritalinen, ja selv lægerene kikker på alternative
muligheder, hvores neurolog er selv spastikker så han har prøvet det
på ejen krop.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : michaelian

Dato : 14-06-01 19:40

"Winnie Henriksen" skrev d. 13-06-01 16:14 dette indlæg :
> Hej Michael og andre

> Jeg blander mig lige igen
> Grunden til min datter bruger ritalin er at hun har en hjerneskade,

Kære Winnie,

Det er jeg ked af at høre og jeg forstår fuldt ud at du vil gøre alt for
at hjælpe din datter. Jeg dømmer slet ikke, og tage overhovedet ikke
stilling til de metoder som du prøver. Her har Bodil nemlig ret (den med
skoen), for jeg ved slet ikke hvordan jeg selv ville reagerer, hvis jeg
var i din situation. Men det var egentlig ikke sådanne børn, sådanne
lidelser, som jeg havde i tankerne, da jeg skrev mit oprindelige indlæg.

Med venlig hilsen,
Michael

http://www.kandu.dk/

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 14-06-01 20:06

Hej Michael

On Thu, 14 Jun 2001 18:40:15 GMT, "michaelian"
> [...]

>var i din situation. Men det var egentlig ikke sådanne børn, sådanne
>lidelser, som jeg havde i tankerne, da jeg skrev mit oprindelige indlæg.

Hvilken lidelser er det så, det er et præparat som der bliver
ordineret af special læger og ikke af almindelige læger og som jeg
skrev, hvis du har DAMP har du en skade i hjernen, jeg kan give dig
ret i at det er en overgang var utrolig mange DAMP børn og min mindste
var også ved at få det stempel men, jeg undersøgte sagen og fandt at
er var 5 indikationer og man skal min. have de 3 men helst 4-5 og hun
havde kun 2, det måtte psykologen give mig ret i. Det kræver self. at
man prøver at finde ud af hvad tingene betyder, og jeg tror ikke at
mange forældre vil ty til ritalin da det er et amfetamin produkt
medmindre de ikke ser anden udvej. Desuden koster pillerne kr. 101 for
30 stk af 10 mg. og selve pillen holder 3 - 4 timer og der det går
ikke ind i de nomalte tilskudregler.

Og grunden til at man "fare op" er at man ALTID skal høre hvor dårligt
det er, jeg har kun set 1 10 min. indslag i tv der hanlede om hvad det
kan give de rigtige børn, men tilgengæl indtil flere 1/2 times
udsendelser (fra USA) om hvor dårligt det er og der går man ikke ind
og ser på om forholden i Danmak er som i USA, hvor de får det som
"slik".

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Bess

Dato : 14-06-01 21:12

"Winnie Henriksen" <winnie@bitnisse.dk> wrote in message

.. Desuden koster pillerne kr. 101 for
> 30 stk af 10 mg. og selve pillen holder 3 - 4 timer og der det går
> ikke ind i de nomalte tilskudregler.

Hører de da ikke under "Lov om social service" §28 ?

mvh
Bess

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 16-06-01 09:45

Hej Bess

On Thu, 14 Jun 2001 22:12:12 +0200, "Bess" <bess@nielsen.dk> wrote:

>"Winnie Henriksen" <winnie@bitnisse.dk> wrote in message
>
>. Desuden koster pillerne kr. 101 for
>
>Hører de da ikke under "Lov om social service" §28 ?

Det går de sikkert, vi har spurt lægen om han vil undersøge hvem der
evt. skal søge om tilskud.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Bess

Dato : 16-06-01 11:19

> Hej Bess

> Det går de sikkert, vi har spurt lægen om han vil undersøge hvem der
> evt. skal søge om tilskud.

Som det foregår i "min" kommune, er det normalt forældrene der retter
henvendelse til en sagsbehandler i kommunen og ansøger om
merudgiftsydelse. Disse merudgifter er _alle_ de udgifter man ikke ville
have haft, hvis ikke ens barn havde et handicap/sygdom. F.eks.
ekstraordinært slid af tøj/sko, medicin, hjælpemidler, øget vask eller
lign.

mvh
Bess

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 17-06-01 16:50

Hej

On Sat, 16 Jun 2001 12:18:55 +0200, "Bess" <bess@nielsen.dk> wrote:

> [...]
>have haft, hvis ikke ens barn havde et handicap/sygdom. F.eks.
>ekstraordinært slid af tøj/sko, medicin, hjælpemidler, øget vask eller

Det er lige det vi "ikke gidder" jeg bor i kbh og er så heldig at vi
indtil nu har kunne betale tingene selv for det tager laaaang tid
hendes kørsel til fys tog det 9 mdr. af få fastslået at de skulle
betale, så hvis kørselslederen på hvidover ikke havde sådan en sød
mand skulle vi selv havde taget fri 3 dage om uge - Så jeg sendet
ham en blomst

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : michaelian

Dato : 15-06-01 15:23

> Hvilken lidelser er det så,

Winnie, jeg foreslår, at du læser mit oprindelige indlæg en gang til.

> og ser på om forholdene i Danmark er som i USA, hvor de får det som
> "slik".

Jeg har allerede givet dig ret i, at dansk og amerikansk forhold ikke
ligner hinanden.
Men hvordan vil man forklare en stigning i forbrug på 29% på et år?

MVH
Michael

http://www.kandu.dk/

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 17-06-01 17:01

Hej Michael

On Fri, 15 Jun 2001 14:23:23 GMT, "michaelian"
<michaelian.news@kandu.dk> wrote:

>Men hvordan vil man forklare en stigning i forbrug på 29% på et år?

Vores datte er gået fra 2 til 3 piller dagligt i sep 00 da hendes
skolegang/fritid blev mere krævene så hun nu er dækket fra ca. 8 - 15
det er klart at da pillerne kun virker 3 - 4 timer og børnene selv
gerne vil fungere "normalt" så jo mere der "kræves" af dem jo mere
hjælp skal de have.
Udover det har den megen omtale sikkert fået en del forældre til at
henvænde sig hos læge.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : michaelian

Dato : 17-06-01 17:52

> [...]
> hjælp skal de have.
> Udover det har den megen omtale sikkert fået en del forældre til at

Winnie,
Tak for oplysningen.
Mvh,
Michael

http://www.kandu.dk/

Fra : Bro

Dato : 12-06-01 23:42

Hej...
Grundlæggende synes jeg det er en god ide at give
medicin til syge mennesker og mennesker der fungerer
ekstremt dårligt psykisk. Også til børn, hvis deres
"dysfunktion" gør, at deres livskvalitet er i bund.

Jeg har hørt og læst meget forskelligt om brugen/overforbruget
af Ritalin, og jeg må sige at noget af det ryster mig.
Jeg mener at der må være plads til forskellighed blandt mennesker,
og at daginstitutioner og skoler, må finde tid og rum til at have med
alle slags børn at gøre. Jeg ved godt at det er lettere sagt end gjort
med de rammer der er stukket ud, rent politisk!

Ofte er det er børnene der kommer til at betale den
højeste pris i vores fortravlede og materielle verden.
Når vi taler om de børn der ikke kan sidde stille i timerne, de
ukoncentrerede børn, de børn der er frække, ordkløverne,
de vilde, glade, grænseoverskridende børn der ikke kan modtage
en kollektiv besked, men som altid har svar på rede hånd,
- så tror jeg simpelthen de protesterer.
Ubevidst gør de oprør mod de voksnes overherredømme....for
verden er jo deres.
Hvorfor skal man absolut sidde på sin "flade", og høre om
Kong Chr. den 4, hvis man synes det er sjovere at snakke om
hvordan man opfinder en bil der kan køre på vand? - eller
tegne en tegning...eller hoppe rundt og grine fjollet over en
hjemmelavet vits.?

Mange børn kan med held presses ind i systemet uden at
tage skade, - nogle kan ikke. De skiller sig ud, og kan ikke
fungere ordentligt når man presser dem til ting de ikke
interesserer sig for.
Det er ufatteligt vigtigt at lærere og pædagoger har engagement
og forstår at behandle børnene med respekt og accept.
Så er det nemligt mulig at få de fleste børn "med".
Alle vil tages seriøst...også børn.

V.H.Bro

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-06-01 00:02

"Bro" <bro@zybermail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstremt dårligt psykisk. Også til børn, hvis deres
> "dysfunktion" gør, at deres livskvalitet er i bund.

Men du synes formodentligt, at det er ok at sørge
for en kørestol til en fysisk handicappet?
Eller skal de kravle på knæene som i middelalderen?

Helt ærligt, vi taler om børn, som bliver hjulpet til
et langt bedre liv, det er ikke bare "livlige" børn,
men ofte børn, som alle andre betragter som yderst
adfærdsvanskelige, og som følge heraf modtager
en masse negativ respons med deraf følgende
negativ selvværd.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : michaelian

Dato : 13-06-01 15:40

Kære `Bro´,
Tak for dit indlæg. Det lyder som om du har læst Jesper Juul .........?
Kender du begrebet `indigobørn´?
Mvh,
Michael

http://www.kandu.dk/

Fra : Bro

Dato : 13-06-01 23:05

Hej Michael...
Nej, jeg har desværre ikke læst noget Jesper Juul
har skrevet, men jeg har da hørt meget godt om
bogen "Dit kompetente barn", samt set J.J. i fjernsynet
i programmet "Far, mor, børn.
Det virker som om han har fat i noget af det rigtige!
Jeg kendte ikke udtrykket "indigobørn" før jeg
så det her, men den type børn der beskrives
kender jeg nogle stykker af.
Jeg mener dog ikke at det er noget der kun relaterer
til børn fra 8 år og nedefter, som det er beskrevet på
en af de sider du henviste til. Min søn er 11, og
alligevel passer han 100% på beskrivelsen.

V.H.Bro

michaelian <michaelian.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sWKV6.133$hi6.4613@news000.worldonline.dk...

Fra : Bro

Dato : 13-06-01 21:53

Bodil Grove Christensen skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g670m$i50$1@news.inet.tele.dk...

> Men du synes formodentligt, at det er ok at sørge
> for en kørestol til en fysisk handicappet?
> Eller skal de kravle på knæene som i middelalderen?

Halloooo.....!
"Grundlæggende synes jeg det er en god ide at give
medicin til syge mennesker og mennesker der fungerer
ekstremt dårligt psykisk. Også til børn, hvis deres
"dysfunktion" gør, at deres livskvalitet er i bund."
.....Citat: Bro

> [...]
> men ofte børn, som alle andre betragter som yderst
> adfærdsvanskelige, og som følge heraf modtager
> en masse negativ respons med deraf følgende
Jeg forstår udmærket godt hvad det er for nogle børn
du snakker om...- og ja, måske skal de mest
"adfærdsvanskelige" have medicin, det vil jeg slet ikke
afvise.

Jeg synes du skulle nærlæse det jeg har skrevet, før du
farer så negativt ud.

V.H.Bro