800 litet akvarie - hvor meget i strøm ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 23-08-05 20:34

Hej.

En cirka pris...
....800 liter akvarie, med en 200 W. varmelegme, og en 'bord-pumpe' (ukendt
Watt).
Dertil lampe...

Hvor meget ville det bruge i strøm OM ÅRET omregnet i penge ?

MVH.

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 23-08-05 23:01

Det afhænger helt af, hvor du placerer det. Men hvis du sætter det i en
rimelig varm stue, skal du alligevel ikke regne med mindre end 1500-2000
/årligt.

Men det kommer an på antal vandskifte og antal rør du vil over det.

Mit eget 660´er med 4X32W rør samt mindst et vandskifte om ugen, koster
(mindst) 1500 om året.

Alene lyset giver rundt regnet 525 KW om året. Og varmelegmet taget altså
godt fat i de første timer efter et vandskifte af 1/3 af vandet. Og derefter
naturligvis løbende.

Men det kommer naturligvis an på fisk mmm. Jeg selv har cichlider... hvis du
er til discus, skal de have mere varme... hvad de kræver af vandskifte ved
jeg ikke.

En god tommelfingerregel er dog altid at regne forbruget nogenlunde ud...
divider med to, og fortæl dette tal til konen

Du kan evt. foreslå at I køber en større fryser, en ekstra vaskemaskine etc.
for at aflaste hende. Og skyd derefter skylden på disse ekstra maskiner når
regningen kommer

/Jasper