Husblas til cichlider??
Fra : Anders Christiansen

Dato : 23-08-05 12:47

Hej!

Jeg har fundet en opskrift på "rejemix" på cichlids.dk hvor bindingsmidlet
er husblas (gelantine). Forfatteren mener ikke det er skadeligt for fiskene
i små mængder:

"Som bindemiddel kan man enten bruge husblas eller gelantine. Dette
indeholder godt nok protein fra varmblodsdyr, men det er nu ikke så slemt,
da mængden er ganske lille og det indeholder ingen fedtstoffer."

Er I af den samme opfattelse?

Jeg vil bare lige sikre mig, inden jeg laver mixen en af de kommende dage.

Jeg regner nok med at bruge 10-15 gram husblas til en mix med 1 kg. frosne
ærter og 1 kg. rejer...

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 23-08-05 14:09

Jeg er af samme opfattelse som forfatteren på cichlids.dk (har ikke noget at
gøre med at det er mig der programmerer siden)...

Dog kan du med stor succes kaste Ager Ager i istedet (det er noget algesjov
som sku have samme "stivnende" virkning)....

mvh
Anders T. Pedersen

Fra : Anders Christiansen

Dato : 23-08-05 20:09

Okay det lyder godt..

Hvor kan man købe dette "Ager Ager" og hvad er prisen? Jeg har dog købt
noget spirulina pulver samt noget mutivitamin, som skal i, så jeg tror ikke
der er behov for mere "tilskud" - kun stivelse/bindingsmiddel...

Tak for det hidtidige svar..

Venlig hilsen Anders

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-08-05 22:40

"Anders Christiansen" <achigh@post.fjerndettecybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:430b7442$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> noget spirulina pulver samt noget mutivitamin, som skal i, så jeg tror
> ikke der er behov for mere "tilskud" - kun stivelse/bindingsmiddel...

Det hedder nu agar, og kan muligvis stadig købes hos Matas.

Jeg har lavet MEGET ciklidemix til salg, og vil mene at den blanding du
vil lave
bliver noget slasket noget, hvis det overhovedet vil holde sammen.

Carsten

Fra : Anders Christiansen

Dato : 24-08-05 09:23

> Jeg har lavet MEGET ciklidemix til salg, og vil mene at den blanding du
> vil lave
> bliver noget slasket noget, hvis det overhovedet vil holde sammen.

Okay... opskriften er som følger:
- 1 kg. hele rejer, gerne med skald

- 1 kg. frosne ærter

- 10 ml. spirulinapulver

- 10 dråber mulivitamin ( kan fåes i de fleste dyrehandlere )

- 100 ml. gelantine pulver

Hvad skal ændres eller tilføjes for at få det til at holde sammen og undgå
at det bliver "slasket"?

Venlig hilsen Anders

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-08-05 10:24

"Anders Christiansen" <achigh@post.fjerndettecybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:430c2e5d$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
>
> - 100 ml. gelantine pulver
>
> Hvad skal ændres eller tilføjes for at få det til at holde sammen og undgå

Se det er jo hemmeligheden *s*

Jeg ingen ide om hvormeget 100 ml gelatinepulver vejer. Og kan derfor ikke
sige noget om det er nok.

Men ellers støt din lokale dyrehandler og køb det hos ham.

Carsten

Fra : Anders Christiansen

Dato : 24-08-05 13:54

He he... okay bare i orden!

Jeg vil prøve mig frem..

> Men ellers støt din lokale dyrehandler og køb det hos ham.

Multivitaminerne er købt hos den lokale dyrehandler