Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Befordringsfradrag i yderkommunerne
Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 20:30

Hej.

Ifølge ligningsloven får man et forhøjet befordringsfradrag, hvis man bor i
en af 50 udvalgte yderkommuner og har over 100 km. t/r på arbejde dagligt.

Når man opgiver befordringsfradraget på selvangivelsen til T&S skal man (så
vidt jeg ved) angive det "normale" fradrag, og skattekontoret beregner så
selv det forhøjede fradrag.

Men hvordan kan de det?

De kan jo ikke vide, om jeg arbejder 50, 77, 219 eller et antal dage og om
jeg samtidigt har 70, 111, 310 eller et andet antal kilometer på arbejde
dagligt.

--
/HL

Fra : alexbo

Dato : 22-08-05 21:01

"Hans Larsen" <Nospam> skrev

> Når man opgiver befordringsfradraget på selvangivelsen til T&S skal man
> (så vidt jeg ved) angive det "normale" fradrag,

Ifølge nedenstående side skal man selv angive det forhøjede fradrag.
http://www.skat.dk/tal_statistik/skatteberegning/1984.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 21:14

> "Hans Larsen" <Nospam> skrev

> Ifølge nedenstående side skal man selv angive det forhøjede fradrag.
> http://www.skat.dk/tal_statistik/skatteberegning/1984.html

Det fandt jeg dog ikke på siden.

Kan du evt. påpege det?

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 21:15

> "Hans Larsen" <Nospam> skrev

> Ifølge nedenstående side skal man selv angive det forhøjede fradrag.
> http://www.skat.dk/tal_statistik/skatteberegning/1984.html

Ifølge denne side

http://www.skat.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1291.html

læser jeg det som om, at man _ikke_ selv skal angive det forhøjede fradrag.

---
Udkantskommuner
For pendlere der bor i en af nedenstående 50 kommuner og pendler mere end
100 km dagligt, beregnes befordringsfradraget fra og med 2004 med den fulde
sats for kørsel over 100 km dagligt ligesom for kørsel mellem 24 og 100 km.
Det vil sige 1,62 kr. pr. km. i 2004 og 1,68 kr. pr. km i 2005.
__Skattemyndighederne beregner automatisk det forhøjede befordringsfradrag
for pendlere, der omfattes__.

---

Fra : alexbo

Dato : 22-08-05 21:40

"Hans Larsen" <Nospam> skrev

> __Skattemyndighederne beregner automatisk det forhøjede befordringsfradrag
> for pendlere, der omfattes__.

Bemærk: Det forhøjede befordringsfradrag til pendlere i udkantskommuner får
virkning fra 1. januar 2004. Du skal således ikke bruge det, når du udfylder
selvangivelsen for 2003.

Når de skriver ovenstående i vejledningen, læser jeg det som at for 2003
skal man udfylde efter gamle regler, men for 2004 skal man bruge de nye
satser.
Hvad der er rigtigt ved jeg ikke,

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 14:58

"Hans Larsen" <Nospam> wrote in message
> [...]
> jeg samtidigt har 70, 111, 310 eller et andet antal kilometer på arbejde

De ved da hvor du arbejder og hvor du bor.

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 15:04

> "Hans Larsen" <Nospam> wrote in message

> (så

> De ved da hvor du arbejder og hvor du bor.

Men ikke hvor mange arbejdsdage, som jeg rent faktisk har haft det
pågældende sted.

Eller hvor jeg arbejder, hvis der ikke er tale om lønindkomst som
A-indkomst.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-05 08:11

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Men ikke hvor mange arbejdsdage, som jeg rent faktisk har haft det
> pågældende sted.

Korrekt.

> Eller hvor jeg arbejder, hvis der ikke er tale om lønindkomst som
> A-indkomst.

Korrekt.

Fra : KNT

Dato : 23-08-05 17:44

Det er vist ganske enkelt - så vidt jeg ved er det et procent tillæg (25??)
og det er jo ikke så svært at lægge til det angivne beløb.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:17

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Det er vist ganske enkelt - så vidt jeg ved er det et procent tillæg
> (25??) og det er jo ikke så svært at lægge til det angivne beløb.

Det er ikke korrekt.

Læs evt. det link, jeg en gang før har sat ind.

http://www.skat.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1291.html

0 - 24 km Intet fradrag
24 - 100 km 1,68 kr pr. km
over 100 km. 0,84 kr. pr. km.
over 100 km i visse udkantskommuner 1,68 kr. pr. km.

Dvs. at forskellen ligger i, at beboere i udkantskommuner får forhøjet
fradrag for kørte km. pr. dag der overstiger 100.

Et andet citat fra siden:
"Skattemyndighederne beregner automatisk det forhøjede befordringsfradrag
for pendlere, der omfattes."

hvorfor jeg ikke mener, at Alexbo's tolkning er korrekt. Jeg mener at dette
betyder, at man skal notere det normale fradrag på selvangivelsen og
skattemyndighederne derefter foretager forhøjelsen.

Mit spørgsmål er stadigvæk... Hvordan kan de vide, hvor mange km. og hvor
mange dage man kører på et år.

Fra : KNT

Dato : 23-08-05 20:34

Så er der 2 slags ekstra fradrag. Min søn får 25% forhøjet trasnport - og
det for en strækning på ca . 20 km

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:43

> Så er der 2 slags ekstra fradrag. Min søn får 25% forhøjet trasnport - og
> det for en strækning på ca . 20 km

Det er reglerne om forhøjet fradrag for lave indkomster.

Fra : KNT

Dato : 24-08-05 17:06

Mon du har helt ret i det? Han tjener i omegnen af 200.000 kr.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 19:18

> Mon du har helt ret i det? Han tjener i omegnen af 200.000 kr.

Ja.

Citat herunder er fra
http://www.skat.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1291.html

---
Tillæg til befordringsfradrag for personer med lave indkomster
Personer med en indtægt før AM- og SP-bidrag på højst 211.500 kr. får et
ekstra befordringsfradrag på 25% af det normale befordringsfradrag. Det
ekstra fradrag kan højst udgøre 6.000 kr., og det nedsættes gradvist for
indkomster over 218.400 kr. (2004). Hvis indtægten er større end 218.400
kr., nedsættes det ekstra befordringsfradrag på 25 pct. med 0,5 procentpoint
og maksimumsbeløbet på 6.000 kr. med 2 pct. pr. 1.000 kr., som indtægten
overstiger 218.400 kr. Maksimumsbeløbet nedsættes altså med 120 kr. pr.
1.000 kr., som indtægten overstiger 218.400 kr. Der gives således ikke
tillæg ved indkomst over 268.400 kr.
I 2005 sker der aftrapning af tillægget i indkomstintervallet fra 223.100
kr. til 273.100 kr.
Der skal på selvangivelsen kun indtastes det normale befordringsfradrag
(evt. med tillæg af fradrag for færgetransport eller Storebæltsfradrag).
Skattemyndighederne beregner automatisk det eventuelle ekstra
befordringsfradrag ud fra det selvangivne normale befordringsfradrag og de
selvangivne og indberettede indkomstoplysninger.

Fra : alexbo

Dato : 24-08-05 19:18

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev

> Mon du har helt ret i det? Han tjener i omegnen af 200.000 kr.

Ja, grænsen er 223.000 kr. som også fremgik af et de link der har været i
tråden.

mvh
Alex Christensen