bouillionopskrift
Fra : JytteJ

Dato : 22-08-05 20:21

Jeg søger en god bouillionopskrift:
Mængde af vand i forhold til ingredienserne.
Ingredienserne.
Krydderier.
Hvilke type kød.
mv.

VH.
JytteJ

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-08-05 21:43

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg søger en god bouillionopskrift:

- hvilken slags? Grøntsags? kalve? Okse? Vildt? Hønse ...? Stort set alle
kogebøger har opskrifter på fond.

> Mængde af vand i forhold til ingredienserne.

- tingene skal være dækket, men putter du for meget i kan du jo altid koge
det lidt ind.

> Ingredienserne.

- stort set alt kan bruges, men vær varsom med kartoflerne. De kan give en
lidt sødlig smag

> Krydderier.

- hele pebberkorn og evt. lauerbærblade.

> Hvilke type kød.

- der skal ikke kød i ... med mindre du laver hønsefond. Så bruger du en hel
kylling (og spiser den bagefter).

ras

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 23-08-05 17:02

rasmus carlsen <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>kogebøger har opskrifter på fond.

>- tingene skal være dækket, men
>putter du for meget i kan du jo altid koge

Medmindre det er grøntsagsbouillon,skal der kød i,
okse,kalv,høns,gris eller fisk. Du bruger en boquet garni,
dvs.grøntsager med top, undgå krydderier, de tilsættes den færdige
ret. Men som skrevet, find fond på internettet, div. madsider, og
sæt så masser af kogetid af, for en god fond tager lang tid.

--
thomas

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-08-05 17:24

"Thomas Peter Bitsch (slet MZS2H)" <tpbknorr@MZS2Hpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11248131220.460551827104936@dtext.news.tele.dk...

> Medmindre det er grøntsagsbouillon,skal der kød i,
> okse,kalv,høns,gris eller fisk.

- mjae ... det plejer da vist blot at være ben, fiskehoveder og skeletter.
Det er da jo ikke meget kød på.

ras

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-08-05 17:27

rasmus carlsen <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
Skrev du ikke en hel kylling?
Jeg skrev ikke en hel ko, og formålet var, f.eks ved oksebryst at
du brugte kødet til en ret, og så havde man grundlaget for en fond.
Men ellers er det korrekt.

--
thomas pb

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-08-05 21:46

"Thomas Peter Bitsch (slet U1GCB)" <tpbknorr@U1GCBpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11249010320.303227797114793@dtext.news.tele.dk...

> Skrev du ikke en hel kylling?

- mjoe ... men netop kyllingefond laves jo af en hel, rå kylling, der koges.
Hvis du bare bruger det afpillede skelet af en ovn-kylling, bliver det ikke
så godt (men kan gå i en tilspidset situation).

> Jeg skrev ikke en hel ko, og formålet var, f.eks ved oksebryst at
> du brugte kødet til en ret, og så havde man grundlaget for en fond.
> Men ellers er det korrekt.

- ikke helt forstået. Fond er jo ikke det samme som den sky, du får efter
stegning, bagning eller lignende. Mig bekendt skal man bruge rå ben med lidt
rå kød- og fedtrester på som man lige bruner inden man koger det sammen med
alt det andet guf.

ras

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 30-08-05 12:52

> [...]
> ikke
> så godt (men kan gå i en tilspidset situation).

Jeg plejer også at benytte en hel kylling til formålet. Kyllingen tager jeg
dog op og piller efter den er kogt godt igennem. Og skind og bind ryger
tilbage i gryden og koger godt med.

Hvis jeg til gengæld steger en kylling i ovnen eller på anden vis har et
kyllinge-skelet til overs, så ryger det i en frysepose og fryses ned til
næste gang jeg koger fond.

Uanset hvilken fond, jeg koger, så bruner jeg benene i ovnen et par
minutter. Det får safterne til at trække frem og giver en mørkere fond.

Hos mig er de essentielle ingredienser: selleri, persille, gulerod, løg,
peberkorn, laurbær og gerne et par kartofler.

Det hele får lov til at stå og koge hele dagen. Derefter sier jeg det
grundigt, og begynder at koge det ind.

Jeg fryser det ned på to måder: I frostposer kommer jeg ½ liter. Sådan nogle
har jeg altid til gryderetter, lasagne etc. Alting smager bare bedre med
dette. Derudover hælder jeg også altid et par liter på isterningeposer. Det
er glimrende til pandesovs etc. Nogle gange tager jeg et par liter af til
netop dette formål og koger det ekstra ind i en kasserolle. Det gør fonden
kraftigere og dermed bedre egnet til hurtig sovs.

At lave fond er nok det bedste "køkkentrick" min far i sin tid gav mig med
hjemmefra. Og selvom jeg har en meget travl hverdag, så er det min erfaring,
at de timer, det tager at lave en god fond, er en god investering. Det
betyder, at det er meget lettere at få god og velsmagende mad i hverdagen,
hvis man bare en gang om måneden ca. koger en ordentlig suppegryde.

Mvh.

Kasper Hyllested

Fra : Emil

Dato : 30-08-05 20:23

Kasper Hyllested wrote:

>Uanset hvilken fond, jeg koger, så bruner jeg benene i ovnen et par
>minutter. Det får safterne til at trække frem og giver en mørkere fond.

Når jeg laver mørk fond, starter jeg med at koge nogle (hele,
skivede, med de brune skæl)løg i en smule vand, og derefter brune
dem i gryden ved svag varme.
Ud over smag og farve, giver det også nogle 'gryn', som senere
gør, at filtreringen bliver helt klar.

>Hos mig er de essentielle ingredienser: selleri, persille, gulerod, løg,
>peberkorn, laurbær og gerne et par kartofler.

Rå mængder af persille er godt. Lidt hele nelliker, eller en
stump peberrod, eller lidt rå ingefærrod, er gode afvekslinger.
Husk at notere smagsafvigelserne på pakningen.

På denne årstid er det oplagt at tilsætte rå mængder af fransk
esdragon, som alligevel ellers vil visne i haven. Det smager
fantastisk godt til oksekød.

>Det hele får lov til at stå og koge hele dagen. Derefter sier jeg det
>grundigt, og begynder at koge det ind.

I den sidste halve time tilsættes lidt friske krydderier
(persille o.s.v.).

>At lave fond er nok det bedste "køkkentrick"

Så absolut helt enig.

m.v.h. Emil