Stålbåd igen...
Fra : Vagn Schultz

Dato : 22-08-05 14:40

Fik ikke megen respons på min første mail, så jeg prøver igen:
Er der mon nogen der kan hjælpe med lidt oplysninger om en båd jeg har kig
på.
Længde 8.00
Bredde 2.50
Dybgang 1.50

Billeder postet i dk.binaer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-08-05 18:08

"Vagn Schultz" <vagn(fjernes)@schultzerne.dk>

> Fik ikke megen respons på min første mail, så jeg prøver igen:
> Billeder postet i dk.binaer

Problemet er, at vi er ret mange, som ikke har adgang til binære grupper,
herunder jeg selv.

Du er velkommen til evt. at sende billedet til min mail, så kan jeg lægge
det til DL.

Claus

Fra : Vagn Schultz

Dato : 22-08-05 20:11

Hej Claus
Anede ikke at det var et problem for nogle. Jeg sender et par billeder til
dig.
MVH Vagn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-08-05 22:37

"Vagn Schultz" <vagn(fjernes)@schultzerne.dk> skrev

> Anede ikke at det var et problem for nogle. Jeg sender et par billeder til
> dig.

Der er mange, som ikke har adgang til nyhedsservere, som ikke har binære
grupper.
(DL betyder i øvrigt Down Load)

Billederne ligger her: www.myboat.dk/staalbaad

Men hensyn til typen, så synes jeg, at den virker typisk engelsk. Et
forholdsvis lille doghouse og et ret dybt skrog. I og med, at den er bygget
på rundspant, så er det ikke noget typisk hjemmebyg, fordi det er de
færreste selvbyggere, som magter det i stål. Men det kan være svært at
identificere, fordi mange konstruktører har tegnet den slag i deres
"begyndertid".

Den kan sagtens lige noget, som både Bruce Roberts, Van der Stadt og Ron
Holland har tegnet i deres unge dage. Navnlig førstnævnte har lavet meget af
den slags som både byggesæt og one-off.

Men både holland og england har f.eks. en lang tradition med at bygge
stålbåde i mindre antal, fordi de forholdsvis tidligt begyndte at bygge
lystbåde i stål sammenlignet med skandinavien, så de har bygget et utal af
den slags både i mange år, både i større og mindre serier. Mange af
værfterne benyttede konstruktører og inginiører, som egentlig er totalt
ukendte.

Er det ikke muligt at spore bådens oprindelse?

Claus

Fra : john

Dato : 23-08-05 13:51

Hej

Jeg er umiddelbart enig med Claus.

Der er praktisk taget ingen stålbådstraditioner i Skandinavien, og slet ikke
i den størrelse.

Alt peger på Holland eller England.

Måske kan det også være en tysk/østtysk konstuktion fra før murens fald -
sandsynligheden er dog ikke så stor.

hilsen John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-08-05 17:48

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev

> Jeg er umiddelbart enig med Claus.
> Der er praktisk taget ingen stålbådstraditioner i Skandinavien, og slet
ikke
> i den størrelse.

Egentlig er det lidt underligt, at svenskerne ikke har lavet flere stålbåde,
når man tænker på, at de siden 1400 tallet har været regnet for at have
noget af den bedste jernmalm, samtidig med, at de jo faktisk har stor
erfaring med stålarbejde/bearbejdning..

Claus

Fra : john

Dato : 24-08-05 20:50

> [...]
> når man tænker på, at de siden 1400 tallet har været regnet for at have
> noget af den bedste jernmalm, samtidig med, at de jo faktisk har stor

Jeg tror måske )
at det kan skyldes, at Sverige har for meget træ, og en bådebyggertradition
ude omkring i de mange små samfund langs kysten.

Det er nemmere - ihvertfald kræver det færre penge, mindre maskineri etc. at
bygge et træskib, end et stålskib, og når nu træer gror over det hele, så
vælger man formentlig at holde fast i træet.

Når man så har holdt fast i træet så længe, så glasfiber/polyester er kommet
til, så har man sprunget "stål alderen" over.

Det er vel egentlig det vi har set i DK. Min far var skibtømrer, og
arbejdede i træ, og de første i DK der begyndte at bruge det her nye
materiale var skibstømrere og bådebyggere. De første kurser blev hold på
fagskolen i Helsingør.

Stålet kræver en helt anden uddannelse, min farfar var skibsbygger, og det
var (og er) et smedefag, men skibsbyggere bygger ikke i DK lystfartøjer (ja
ja jeg ved det er en generalisering), men store skibe.

I Holland var træ simpelthen for dyrt og for besværligt at få fat i, og
bådebygningen blev derfor nok ret hurtigt flyttet over til stålet, så en
Hollandsk bådebygger faktisk er en smed.

Ja det var lidt aften filosofi.

hilsen John

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-09-05 09:44

> på rundspant, så er det ikke noget typisk hjemmebyg, fordi det er de
> færreste selvbyggere, som magter det i stål.
Hvad er det lige du mener med "rundspant"
JøN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-05 10:31

"Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> skrev

> Hvad er det lige du mener med "rundspant"

Der er rundtspant og knækspant. Rundspant er naturligvis meget sværere at
lave for selvbyggere, fordi de skal valses.

www.myboat.dk/spant.jpg

Claus

Fra : Vagn Schultz

Dato : 24-08-05 14:08

Hej Claus og John
Tak for Jeres svar. Jeg tager i weekenden til Tyskland for at se lidt
nærmere på vidunderet, så bliver jeg forhåbentlig endnu klogere.
Hilsen Vagn

Fra : john

Dato : 24-08-05 20:52

> Hej Claus og John
> Tak for Jeres svar. Jeg tager i weekenden til Tyskland for at se lidt
> nærmere på vidunderet, så bliver jeg forhåbentlig endnu klogere.
> Hilsen Vagn

Hej Vagn

Jeg glæder mig til at høre nærmere om vores gætterier var rigtige.

Held og lykke med turen

John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-08-05 02:00

"Vagn Schultz" <vagn(fjernes)@schultzerne.dk> skrev

> Tak for Jeres svar. Jeg tager i weekenden til Tyskland for at se lidt
> nærmere på vidunderet, så bliver jeg forhåbentlig endnu klogere.

Hør også hvordan den sejler.

Umiddelbart synes jeg, at den er meget mavebuttet og at der er en ret lille
køl på den. Jeg synes mere, at skroget ligner noget fra en motorsejler, men
det tyder roret bare ikke på. Men det kan selvfølgelig være, at kølen ikke
behøver at være større, når roret er forholdsvis dybt.

Det interesante er, hvordan den sejler på bidevind..

Claus