Hvide pletter på gær
Fra : Ditte

Dato : 22-08-05 10:17

Hej

Jeg har købt 4 pakker gær, som skulle kunne holde sig tild en 29. august,
altså en del dage endnu. Men der er kommet hvide pletter på gæret. Har det
noget at sige?

Venlig hilsen Ditte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-08-05 11:11

"Ditte" <dittehansen@---tamuin.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt 4 pakker gær, som skulle kunne holde sig tild en 29. august,
> altså en del dage endnu. Men der er kommet hvide pletter på gæret. Har det
> noget at sige?

Nej.
Men gæren skal nok ikke gemmes forfærdelig meget længere.

Hilsen Inger

Fra : Leo

Dato : 22-08-05 11:49

Jeg har også set det af og til - det betyder dog ikke noget for brugen -
brødet hæver fint.
Men hvad er det egentlig? Er det gæren, der gærer?
Det kunne godt ligne nydannet skimmel.

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-08-05 13:53

On Mon, 22 Aug 2005 12:48:33 +0200
"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote:

> Jeg har ogs_ set det af og til - det betyder dog ikke noget for
> brugen - br_det h_ver fint.
> Men hvad er det egentlig? Er det g_ren, der g_rer?
> Det kunne godt ligne nydannet skimmel.

Det er mig bekendt døde gærceller og i den lille mængde der er i de
hvide pletter så skulle det ingen betydning have. jeg bruger det i
hvert fald altid selv om de er der.

Fra : nicka

Dato : 23-08-05 07:09

"Ditte" skrev d. 22-08-05 10:17 dette indlæg :
> [...]
august,
> altså en del dage endnu. Men der er kommet hvide pletter på gæret. Har

Det håber jeg ikke for jeg tror jeg har bagt, og spist adskillige
hundrede brød gennem årene altså bagt med hvidplettet gær, og aldrig
fejlet noget.

Mon ikke det er en form for skimmel ligesom på en brieost f.eks? Hvis
det er mug du tænker på, d.v.s at der kan komme problemer senere hen må
jeg blive dig svar skyldig, men tror simpelthen bare at det er når gæren
har ligget lidt længe der kommer pletter. Jeg har som skrevet observeret
dem mange mange gange.

Mvh Nicka

http://www.kandu.dk/