Hvordan lægger man en åleruse ud?
Fra : HKN

Dato : 22-08-05 08:59

Hej,

Jeg er helt ny på dette område Men jeg har arvet en åleruse, og da jeg
ser at ålene så småt er ved at indfinde sig i køge bugt hvor jeg bor, så
kunne jeg tænke mig at afprøve det.

Skal den blot være forankret i den ene ende, eller skal der også et lod i
den ende hvor ålene (hvis jeg fanger nogen) ender? Hvor dybt skal den
ligge?? Jeg fik også en markeringsbøje med, så jeg kan finde den igen.

Jeg er klar over at jeg skal købe fisketegn til dette

Håber at der er en venlig sjæl, som vil kaste lidt lys over sagen.

Pft

Henrik

It has removed 2 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-08-05 08:07

HKN skrev:
> Jeg er helt ny på dette område Men jeg har arvet en åleruse, og
> da jeg ser at ålene så småt er ved at indfinde sig i køge bugt hvor
> jeg bor, så kunne jeg tænke mig at afprøve det.

Guldålene emigrerer ved fuldmåne i august, så mon
ikke de er daffet af nu?

> [...]
> lod i den ende hvor ålene (hvis jeg fanger nogen) ender? Hvor dybt
> skal den ligge?? Jeg fik også en markeringsbøje med, så jeg kan finde

Den skal tynges ned i begge ender. Raden, det
stykke net der forbinder de to ruser, skal ligge
fladt på bunden så ålen ikke kan smutte under raden.
Ligeledes skal rusens åbning være i kontakt med
bunden.
Områder med ålegræs er fine, dybden behøver ikke
være mere end en meter.

Peter Schrøder

Fra : HKN

Dato : 23-08-05 10:00

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Guldålene emigrerer ved fuldmåne i august, så mon
> ikke de er daffet af nu?

Nå?? Jeg talte ellers med en af de lokale fiskere, som sagde at de så småt
var ved at få gang i ålefangsten??

Er der andet jeg kan fange m rusen på dette tidspunkt?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-08-05 10:54

HKN skrev:

> Nå?? Jeg talte ellers med en af de lokale fiskere, som sagde at de så
> småt var ved at få gang i ålefangsten??

Mon ikke han mente; "I al almindelighed" Ålene
har været rovfisket i mange år og bestanden
i de indre farvande var næsten udryddet.
Men der vil naturligvis altid være ål tilbage.
Også selvom den store udvandring finder sted i
august.

> Er der andet jeg kan fange m rusen på dette tidspunkt?

Ålekvabber, krabber og vandmænd. Ålekvabber og krabber
kan snildt spises

Peter Schrøder

Fra : Mr.D

Dato : 23-08-05 08:14

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote
> Skal den blot være forankret i den ene ende, eller skal der også et lod i
> den ende hvor ålene (hvis jeg fanger nogen) ender? Hvor dybt skal den
> ligge?? Jeg fik også en markeringsbøje med, så jeg kan finde den igen.

Jeg har lavet en lille illustration:
http://dondata.homepage.dk/Ruse.gif

Måske den kan bruges?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Karl-Christian Frølu~

Dato : 24-08-05 09:30

Det var sandelig en meget smuk og anskuelig illustration, men skal der ikke
være to faner på den ene afmærkningsbøje?
K-C

Fra : Mr.D

Dato : 24-08-05 15:16

"Karl-Christian Frølunde" <k-cf@FJERNsol.dk> wrote
> skal der ikke være to faner på den ene afmærkningsbøje?

Jo det skal der bestemt! Min fejl.

--
Mvh.... Mr.D

Fra : ASKE

Dato : 23-08-05 19:20

Med hensyn til tidspunktet, er den med fuldmåne det rene vrøvl, Ålene
vandrer i mørke og reglen er at blankålene som er dem der vandrer, starter
deres rejse ved første mørkeperiode i august, altså når der ikke er måne, og
det fortsætter i mørkeperioderne helt til sidst i oktober, så bare hæng i.
I sidste mørkeperiode fangede jeg 7 kg. ål i 2 ruser, nu mens månen skinner
ligger ruserne på land for at tørre og blive rene.