/ Forside / Interesser / Helbred / Andet helbred / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet helbred
#NavnPoint
Nordsted1 10501
ans 6072
dova 5326
katekismus 3590
HelleBirg.. 3068
CLAN 2619
miritdk 2300
refi 2280
piaskov 2118
10  transor 1971
Fluor er farligere end bly?
Fra : Ingolf


Dato : 22-08-05 03:25

Så lige en dokumentar der hævder at fluor, som findes i næsten alle
tandpasta'er, og som alle skolebørn stadig skyller mund i, angiveligt er
farligere end bly! A'hva!?

Surfer man over hos DTC (Dansk Toksikologisk Center), og søger på 'fluor',
kommer der et enkelt opslag om dioxin.
http://www.dtc.dk/default.asp?ID=429
"Specielt TCDDs giftvirkning er undersøgt i et meget stort antal
dyrestudier. Der er stor variation i følsomheden overfor TCDD hos de
forskellige arter, men stoffet kan dog generelt betegnes som meget giftigt
for pattedyr. De ikke-dødelige akutte effekter af TCDD i høje doser er hos
dyr vægttab, leverskader, hårtab og klorakne. Klorakne er en sjælden
aknelignende tilstand i huden, som kan forårsages af visse klorerede og
fluorerede kemikalier - bla. dioxiner. Tilstanden udvikles i løbet af få
måneder efter udsættelse for høje koncentrationer af kemikalierne. Kloraknen
forsvinder hos en del patienter, når udsættelsen for kemikaliet, som
forårsager kloraknen, ophører, men kan hos andre vedvare mange år. "

Altså '...som kan forårsages af visse klorerede og fluorerede
kemikalier...'. Så fluor _er_ altså skadeligt?!?! Hvorfor fanden putter man
det så stadig i tandpasta, fylder vores drikkevand med det og tvinger
skolebørn til at skylle mund i det?

Fluorskylning, uden effekt!
http://www.dtfnet.dk/dtfapp/plsql/visnyheder.er_arkiv?v_redaktion=Dagens_medienyheder&v_nr=5412&v_dato=10%20-%202001
"Hvis et barn jævnligt børster sine tænder med fluortandpasta, så har
fluorskylninger ingen effekt. Alligevel bruger hver tiende danske kommune
tid og ressourcer på at give tusinder af skolebørn fluorskylninger med jævne
mellemrum. Det viser en undersøgelse foretaget af Nyhedsmagasinet Danske
Kommuner blandt 149 kommuner "

Men fluor SKAL de ha?

Der findes flere organisationer der forsøger at få det forbudt:
http://www.fluoridealert.org/
og
http://www.fluoridation.com/

'Kun' 303.000 hits på Google med "fluoride" og "toxic"
http://www.google.dk/search?hl=da&q=fluoride+toxic

Netdoktoren.dk siger god for det, i tandpasta, hvis det er en special
udvundet salt:
http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1813
...hvilket intet fortæller om hvad slags fluor man putter i drikkevandet,
eller benytter til mundskylninger.

Faktisk giver fluor hjerneskader, specielt farligt for børn.
http://www.fluoridation.com/brain.htm

Hvilken Dansk myndighed er det lige der der skal undersøge sådanne ting, og
sige god for det?

_
Mere info:
http://www.leksikon.org/art.php?n=812



 
 
GB (22-08-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 22-08-05 03:32

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> skrev i meddelelsen
news:430936e1$0$82730$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Så lige en dokumentar der hævder at fluor, som findes i næsten alle
> tandpasta'er, og som alle skolebørn stadig skyller mund i, angiveligt
> er farligere end bly! A'hva!?
> http://www.leksikon.org/art.php?n=812

Ja, jeg bruger altså også altid vegetabilsk tandpasta. Den uden fluer.

--
GB

Kim Ludvigsen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 22-08-05 09:23

Den 22-08-05 04.24 skrev Ingolf følgende:

> TCDD i høje doser

Læg mærke til ovenstående. Salt er livsfarligt i høje doser, og det er
der mange andre stoffer, som vi normalt gladeligt spiser, der også er.

Man kan så kun begræde, at nogle mennesker forsøger at skræmme andre,
som det fx ses med fluor og aspartam. Jeg har ikke tjekket dine links,
for jeg har tidligere brugt mere end rigelig tid på den slags, men du
kan jo selv svare på, om ikke siderne også i større eller mindre grad
påstår, at godkendelsen af stoffet er sket som led i en sammensværgelse
- ofte i uskøn samarbejde mellem regering og den etablerede lægeverden.

Desværre fremstår nogle af den slags skræmmesider, som om de er
troværdige, så det er med at bevare sin kritiske sans. Tag et kig på
denne side om det ekstremt farlige Dihydrogen Monoxide som ganske
lovligt tilsættes stort set alle madvarer.
http://www.dhmo.org/

Hvis du spørger eksperter i tandpleje (ikke sælgerne af diverse
fantasifulde tandplejeprodukter), vil du vist få at vide, at der kun er
ét stof som beskytter mod karies: fluor.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.
http://kimludvigsen.dk

Ingolf (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ingolf


Dato : 22-08-05 19:14

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
news:43098b81$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 22-08-05 04.24 skrev Ingolf følgende:
>
>> TCDD i høje doser
>
> Læg mærke til ovenstående. Salt er livsfarligt i høje doser, og det er der
> mange andre stoffer, som vi normalt gladeligt spiser, der også er.
>
> Man kan så kun begræde, at nogle mennesker forsøger at skræmme andre, som
> det fx ses med fluor og aspartam. Jeg har ikke tjekket dine links, for jeg
> har tidligere brugt mere end rigelig tid på den slags, men du kan jo selv
> svare på, om ikke siderne også i større eller mindre grad påstår, at
> godkendelsen af stoffet er sket som led i en sammensværgelse - ofte i
> uskøn samarbejde mellem regering og den etablerede lægeverden.

Jo. Der henvises til atombomben. Udviklingen af denne skabte ifølge artiklen
enorme mængder af fluor. Så for at kunne fortsætte atomeksperimenterne var
det nødvendigt at få kvalt 'fakta' om at fluor var sundhedsskadeligt. Jeg
indrømmer at jeg ikke har checket alle disse løse ender endnu.. jeg har
aldrig hørt om at A- eller H-bomben eller dens produktion skulle efterlade
store mængder fluor. Jeg er ikke kemiker/fysiker.. så hvor finder man ud af
sådan noget henne? Jeg ved de skulle bruge enorme mængder grafit for at
sikre at kædereaktionen ikke løb løbsk.

> Desværre fremstår nogle af den slags skræmmesider, som om de er
> troværdige, så det er med at bevare sin kritiske sans. Tag et kig på denne
> side om det ekstremt farlige Dihydrogen Monoxide som ganske lovligt
> tilsættes stort set alle madvarer.
> http://www.dhmo.org/

Man ved jo aldrig med disse stoffer. Selv boneloc var et vidundermiddel
engang, og utallige slankeprodukter osv.
http://www.fbr.dk/pm/alle/pm006/
Så hvorfor skulle det ikke ske igen, med ny viden? Der er nogle der mener at
cancerklynger er relateret til højspændingsledninger.
http://www.midtod.com/9603/voltage.phtml

Hilary Clinton bliver beskyldt for at benytte dette som valgflæsk lige i
øjeblikket, i USA. Tag et kig på Amerikanske medier omkring dette, og de
fleste republikanske aviser kalder hende allerede for en 'fruitcake', og
'junk science'.
http://capmag.com/article.asp?ID=2896

Men HVIS det nu har noget på sig, så ville det jo betyde at alle master skal
ned, og alle kabler skal i jorden. TV appareter og computere skal igennem
omfattende ændringer. Det ville betyde økonomisk ruin for mange lande. Det
er vel derfor der intet sker, og der ikke forskes i det?

> Hvis du spørger eksperter i tandpleje (ikke sælgerne af diverse
> fantasifulde tandplejeprodukter), vil du vist få at vide, at der kun er ét
> stof som beskytter mod karies: fluor.
>

Har nu ellers hørt at perbermynte er ligeså godt?

Eller ryg en cigaret, så kvæler du alle bakterier :)
Reklamer fra 50'erne i USA, jeg ved ikke med herhjemme, havde tit en reklame
hvor der stod at mere end 2.000 tandlæger anbefaldede en betemt cigaret, for
at vedligeholde sine tænder. Heldigvis er vi da kommet videre... nu til
fluor.

Jeg takker for god info. Ved du om det er statens seruminstitut der
undersøger sådanne påstande?



Ingolf (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ingolf


Dato : 22-08-05 19:29

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
news:4309f949$0$82726$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Hilary Clinton bliver beskyldt for at benytte dette som valgflæsk lige i
> øjeblikket, i USA. Tag et kig på Amerikanske medier omkring dette, og de
> fleste republikanske aviser kalder hende allerede for en 'fruitcake', og
> 'junk science'.
> http://capmag.com/article.asp?ID=2896

Ups.. jeg har muligvis misforstået den artikel. Den var fra 2003.



Kim Ludvigsen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 22-08-05 17:59

Den 22-08-05 20.14 skrev Ingolf følgende:

> Jo. Der henvises til atombomben. Udviklingen af denne skabte ifølge artiklen
> enorme mængder af fluor. Så for at kunne fortsætte atomeksperimenterne var
> det nødvendigt at få kvalt 'fakta' om at fluor var sundhedsskadeligt.

Jeg er ikke overrasket.

> Jeg er ikke kemiker/fysiker.. så hvor finder man ud af
> sådan noget henne?

Der er nogle i news:dk.videnskab der helt sikkert har tjek på den slags.
Men vær opmærksom på, at de godt kan være lidt barske, når de skal
kommentere noget, de betragter som sammensværgelsesteorier.

>>http://www.dhmo.org/
>
> Man ved jo aldrig med disse stoffer. Selv boneloc var et vidundermiddel

Det specielle ved ovenstående hjemmeside er, at det er skræmmende
læsning. Stoffet er vitterligt beviseligt livsfarligt - mange mennesker
dør af det hver dag, og det kan også have store miljømæssige
konsekvenser. Ikke desto mindre, er det tilladt som tilsætning i
madvarer, og som nævnt tilsættes det i stort set alle madvarer.

Når jeg bruger siden som eksempel, skyldes det, at den er lavet for at
vise, hvor nemt det er at piske en stemning op. Dihydrogen Monoxide er
en anden måde at skrive stoffets kemiske formel på. Det består af to
brint-atomer og et ilt-atom - normalt skrevet som H2O, og nok bedre
kendt som "vand".

> Men HVIS det nu har noget på sig, så ville det jo betyde at alle master skal
> ned, og alle kabler skal i jorden. TV appareter og computere skal igennem
> omfattende ændringer. Det ville betyde økonomisk ruin for mange lande. Det
> er vel derfor der intet sker, og der ikke forskes i det?

Der bliver da forsket i den slags.

>>Hvis du spørger eksperter i tandpleje (ikke sælgerne af diverse
>>fantasifulde tandplejeprodukter), vil du vist få at vide, at der kun er ét
>>stof som beskytter mod karies: fluor.
>
> Har nu ellers hørt at perbermynte er ligeså godt?

Det er vist kun et smagsstof. Der er flere ting som
tandplejeproducenterne har forsøgt at sælge deres varer på gennem årene,
men hver gang har jeg hørt tandplejeeksperter forklare, at det er
unødvendigt pop. Det eneste, der har betydning, er, om der er fluor i
tandpastaen. Pebermynte og andre sjove stoffer samt tandbørsternes mere
eller mindre fantasifulde udformninger er uden betydning.

> Eller ryg en cigaret, så kvæler du alle bakterier :)

Ja, det er ikke fantasi, det skorter på.

> Jeg takker for god info. Ved du om det er statens seruminstitut der
> undersøger sådanne påstande?

Der findes allerede en del undersøgelser lavet af forskere rundt om i
verden. Jeg kan ikke forestille mig, at en dansk myndighed skulle have
tid eller lyst til at tjekke påstande, som de i forvejen ved ikke passer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.
http://kimludvigsen.dk

Ingolf (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ingolf


Dato : 22-08-05 19:09

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
news:430a0485$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 22-08-05 20.14 skrev Ingolf følgende:
>
>> Jo. Der henvises til atombomben. Udviklingen af denne skabte ifølge
>> artiklen enorme mængder af fluor. Så for at kunne fortsætte
>> atomeksperimenterne var det nødvendigt at få kvalt 'fakta' om at fluor
>> var sundhedsskadeligt.
>
> Jeg er ikke overrasket.
>
>> Jeg er ikke kemiker/fysiker.. så hvor finder man ud af sådan noget henne?
>
> Der er nogle i news:dk.videnskab der helt sikkert har tjek på den slags.
> Men vær opmærksom på, at de godt kan være lidt barske, når de skal
> kommentere noget, de betragter som sammensværgelsesteorier.

Ja, det har jeg fundet ud af :)
Det ville jo ikke se så godt ud hvis alle disse 'videnskabsfolk' tog fejl :)

>>>http://www.dhmo.org/
>>
>> Man ved jo aldrig med disse stoffer. Selv boneloc var et vidundermiddel
>
> Det specielle ved ovenstående hjemmeside er, at det er skræmmende læsning.
> Stoffet er vitterligt beviseligt livsfarligt - mange mennesker dør af det
> hver dag, og det kan også have store miljømæssige konsekvenser. Ikke desto
> mindre, er det tilladt som tilsætning i madvarer, og som nævnt tilsættes
> det i stort set alle madvarer.

Jeg læste for noget tid siden en artikel om at man sprøjter alle grøntsager
i Europa med et radioaktivt materiale for at de skal holde sig længere. Men
bare rolig.. det er under de 'anerkendte grænseværdier'. Men hvilken
påvirkning har disse radioaktive materialer når de er blandet med f. eks
fluor, tilsat et magnetfelt, og gud ved hvad, af andre stoffer? Det mener
jeg ikke at nogle forsker i? Det jeg mener er, at der dukker så meget nyt op
næsten hver dag, at jeg syntes at man lige burde klappe hesten, inden man
frigiver stofferne. Men mange gange er det jo fordi de enkelte virksomheder
skal opnå et patent, eller sørge for at tjene udgifterne til forskningen
tilbage, inden der bliver slået alarm. Bare se på tobaksfirmaerne.

> Når jeg bruger siden som eksempel, skyldes det, at den er lavet for at
> vise, hvor nemt det er at piske en stemning op. Dihydrogen Monoxide er en
> anden måde at skrive stoffets kemiske formel på. Det består af to
> brint-atomer og et ilt-atom - normalt skrevet som H2O, og nok bedre kendt
> som "vand".

Der er jeg enig. Når det kommer til detaljerede og tekniske oplysninger
lukker de fleste folk ørene, og overlader det til 'eksperterne', som mange
gange viser sig at have økonomiske interesser ved siden af...

Ved du hvad Ca²o er? Det er CaCaO :)
(takker min gamle fysiklærer, Hr. Holm, for at ha' humor!)

>> Men HVIS det nu har noget på sig, så ville det jo betyde at alle master
>> skal ned, og alle kabler skal i jorden. TV appareter og computere skal
>> igennem omfattende ændringer. Det ville betyde økonomisk ruin for mange
>> lande. Det er vel derfor der intet sker, og der ikke forskes i det?
>
> Der bliver da forsket i den slags.

Hvem gør det og hvor? Det kan næppe være Kræftens bekæmpelse du hentyder
til? Deres seneste rapport omkring mobiltelefoner var jo helt hen i vejret,
imho. De havde interviewet over 427 mennekser med hjerneskade, og 822
mennsker uden hjerneskade for at klarlægge om mobiltelefoner gav kræft i
hjernen.

For det første.. Hvordan kan man være tilregnelig med en påvist hjerneskade?
Og samtidigt benytte dette i en undersøgelse? Det var 0% forskning, men
derimod 100% lobbyisme, imho.
http://www.cancer.dk/cancer/nyheder/artikler/mobiltelefoni1.asp

>>>Hvis du spørger eksperter i tandpleje (ikke sælgerne af diverse
>>>fantasifulde tandplejeprodukter), vil du vist få at vide, at der kun er
>>>ét stof som beskytter mod karies: fluor.
>>
>> Har nu ellers hørt at perbermynte er ligeså godt?
>
> Det er vist kun et smagsstof. Der er flere ting som tandplejeproducenterne
> har forsøgt at sælge deres varer på gennem årene, men hver gang har jeg
> hørt tandplejeeksperter forklare, at det er unødvendigt pop. Det eneste,
> der har betydning, er, om der er fluor i tandpastaen. Pebermynte og andre
> sjove stoffer samt tandbørsternes mere eller mindre fantasifulde
> udformninger er uden betydning.
>
>> Eller ryg en cigaret, så kvæler du alle bakterier :)
>
> Ja, det er ikke fantasi, det skorter på.
>
>> Jeg takker for god info. Ved du om det er statens seruminstitut der
>> undersøger sådanne påstande?
>
> Der findes allerede en del undersøgelser lavet af forskere rundt om i
> verden. Jeg kan ikke forestille mig, at en dansk myndighed skulle have tid
> eller lyst til at tjekke påstande, som de i forvejen ved ikke passer.
>

Hvordan kan de være sikre? Ny viden dukker op hver dag.

Men vi ved jo også at ALT er farligt når man indtager for meget af samme
substans. Der var for noget tid siden en Svensk undersøgelse der gik ud på
at kartoffelchips fremkaldte kræft. Og den historie blev latterligjort, da
det viste sig at Svenskerne tog fejl.



Kim Ludvigsen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 22-08-05 20:37

Den 22-08-05 20.09 skrev Ingolf følgende:

> Jeg læste for noget tid siden en artikel om at man sprøjter alle grøntsager
> i Europa med et radioaktivt materiale for at de skal holde sig længere. Men
> bare rolig.. det er under de 'anerkendte grænseværdier'. Men hvilken
> påvirkning har disse radioaktive materialer når de er blandet med f. eks
> fluor, tilsat et magnetfelt, og gud ved hvad, af andre stoffer?

Det er meget svært at debatere med dig, når du vægter løse rygter og
spekulationer højere end solid videnskabelig forskning. Jeg opgiver i
hvert fald.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.
http://kimludvigsen.dk

Ingolf (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ingolf


Dato : 22-08-05 21:08

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
news:430a298d$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 22-08-05 20.09 skrev Ingolf følgende:
>
>> Jeg læste for noget tid siden en artikel om at man sprøjter alle
>> grøntsager i Europa med et radioaktivt materiale for at de skal holde sig
>> længere. Men bare rolig.. det er under de 'anerkendte grænseværdier'. Men
>> hvilken påvirkning har disse radioaktive materialer når de er blandet med
>> f. eks fluor, tilsat et magnetfelt, og gud ved hvad, af andre stoffer?
>
> Det er meget svært at debatere med dig, når du vægter løse rygter og
> spekulationer højere end solid videnskabelig forskning. Jeg opgiver i
> hvert fald.
>

A hva? Jeg stilte blot et spørgsmål? Jeg skal gerne finde den artikel som
påstod at grøntsager bliver sprøjtet i Europa.. det lader blot til at den er
sporløst forsvundet. Det er ikke noget JEG påstår! Men jeg ved jeg har en
kopi... somewhere...

Kedeligt at det endte sådan... :(

PS.. hvor der den 'solide videnskab' du snakker om?



Steen F. (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 22-08-05 20:16

Ingolf wrote:
> De ikke-dødelige akutte effekter af TCDD i høje
> doser er hos dyr vægttab, leverskader, hårtab og klorakne.

Hårtab? Måske derfor at folk i gamle dage ikke tabte håret som næsten hver
anden gør i dag? De havde vel ikke flourtandpasta i 1700-tallet.
Jaja, jeg ved at den er langt ude...

MVH Steen



Ingolf (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ingolf


Dato : 22-08-05 20:27


"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in message
news:430a23ec$0$1160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Ingolf wrote:
>> De ikke-dødelige akutte effekter af TCDD i høje
>> doser er hos dyr vægttab, leverskader, hårtab og klorakne.
>
> Hårtab? Måske derfor at folk i gamle dage ikke tabte håret som næsten hver
> anden gør i dag? De havde vel ikke flourtandpasta i 1700-tallet.
> Jaja, jeg ved at den er langt ude...
>
> MVH Steen
>

Men desværre sandsynlingt? Jeg forstår stadig ikke hvorfor man putter det i
drikkevandet her i Danmark, men f. eks. ikke i Norge? Og nu har jeg ikke
lige undersøgt hvor meget hår de har på den i Norge :)

En anden undersøgelse sagde at det mest reneste drikkevand fandtes i
Finland? Putter de også fluor i drikkevandet?



Kevin Edelvang (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 22-08-05 23:05

Steen F. wrote:


> Hårtab? Måske derfor at folk i gamle dage ikke tabte håret som næsten
> hver anden gør i dag? De havde vel ikke flourtandpasta i 1700-tallet.
> Jaja, jeg ved at den er langt ude...

Ualmindeligt langt ude. Helt tilbage i antikken var det normalt at mange
mænd med alderen tabte håret og blev skaldede. Det ved vi både fra
litteraturen og fra billedlige fremstillinger som buster, malerier osv. Det
samme gælder for 1700-tallet.

Mvh
Kevin Edelvang



Steen F. (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 23-08-05 09:57

Kevin Edelvang wrote:
> Ualmindeligt langt ude. Helt tilbage i antikken var det normalt at
> mange mænd med alderen tabte håret og blev skaldede. Det ved vi både
> fra litteraturen og fra billedlige fremstillinger som buster,
> malerier osv. Det samme gælder for 1700-tallet.

Okay, fair nok. Mit indtryk var bare, at folk bliver mere og mere skaldede
jo længere frem mod i dag man kommer. I fx. danske film fra 50'erne og
60'erne synes jeg ikke at man ser ret mange mænd omkring 30 år været helt
bare på toppen... men nå, never mind.

MVH Steen



Cat (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Cat


Dato : 23-08-05 18:13

Steen F. skrev:
> Kevin Edelvang wrote:
>
>>Ualmindeligt langt ude. Helt tilbage i antikken var det normalt at
>>mange mænd med alderen tabte håret og blev skaldede. Det ved vi både
>>fra litteraturen og fra billedlige fremstillinger som buster,
>>malerier osv. Det samme gælder for 1700-tallet.
>
>
> Okay, fair nok. Mit indtryk var bare, at folk bliver mere og mere skaldede
> jo længere frem mod i dag man kommer. I fx. danske film fra 50'erne og
> 60'erne synes jeg ikke at man ser ret mange mænd omkring 30 år været helt
> bare på toppen... men nå, never mind.
>
> MVH Steen
>
>

Toupé, min ven, toupé!

I dag er det sexet at være skaldet - sådan lidt Lars Bom-agtigt. Det var
det ikke i 50'erne - og slet ikke på film.

Tine, hvis mand er skaldet.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste