OT(?) Overlever jernstang gennem hovedet??
Fra : Ingolf

Dato : 21-08-05 21:57

DR tekst-tv side 127 eller
http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=270169

En kvinde fra Samsø fik ved et uheld en jernstang igennem hovedet. Fra øre
til øre! Hun overlevede ulykken, og var ved fuld bevisthed hele tiden..
UTROLIGT!! Er det sket for noget menneske før?

Alt held og lykke til staklen!

Fra : myggen

Dato : 21-08-05 22:06

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til øre! Hun overlevede ulykken, og var ved fuld bevisthed hele tiden..
> UTROLIGT!! Er det sket for noget menneske før?

jeg mener at have hørt om et eller to tidligere tilfælde, hvor en person har
fået en jernstang gennem hovedet, og har overlevet trods det..

Det er muligvis noget jeg har set på dicovery..

men som svar på dit spørgsmål er jeg ret sikker på jeg har hørt om mindst en
person der har overlevet det, inden den ulykke du refererer til.

Fra : Ingolf

Dato : 22-08-05 19:37

"myggen" <trine@pixiemachine.com> wrote in message

> jeg mener at have hørt om et eller to tidligere tilfælde, hvor en person
> har fået en jernstang gennem hovedet, og har overlevet trods det..
>
> Det er muligvis noget jeg har set på dicovery..

Det har du nok ret i. Jeg husker også svagt en discovery udsendelse hvor en
person blev skudt i baghovedet, han mistede over 30% af sin hjerne, men han
overlevede, dog lettere retarderet.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-08-05 22:23

> [...]

> til øre! Hun overlevede ulykken, og var ved fuld bevisthed hele tiden..
> UTROLIGT!! Er det sket for noget menneske før?

Ja det er der flere veldokumenterede eksempler på, nogle har dog fået
forskellige hjerneskader, også selv om de har været ved bevidsthed hele
tiden.

Skader på baghovedet kan nemt være dræbende, men jo højere du kommer op og
frem i hjernen jo større er chancen for overlevelse.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 22-08-05 17:19

Det mest berømte eksempel er velsagtens Phineas Gage. Han arbejdede med
anlæggelsen af en jernabane i Vermont da han den 13. september 1848 var i
færd med at stoppe sprængstof ind i et hul, for at forberede en sprængning.
Jernstangen, som han brugte ramte en sten og gnisten antændte sprængstoffe,
hvorved Phineas fik den 6kg tunge jernstang gennem hovedet. Tilfældet
beskrives i 1849 af Dr. John Harlow i en artikel med titlen " Passage of an
iron rod through the head". Jernstangen gik ind lige under det venstre øje,
gennem pandelappen og ud gennem toppen af hovedet. Phineas kunne (stadig
med stangen gennem hovedet) alligevel selv gå ind på det hotel, hvor han
blev bragt. Hullet efter stangen var mere end 9cm i diameter og Harlow
forbandt såret så godt han kunne. Phineas overlevede, men han ændrede
fuldstændigt personlighed. Hvor han før blev beskrevet som den mest
effektive og hårdarbejdende arbejder af sine kolleger, velafbalanceret og
intelligent.

Harlow fulgte Phineas resten af dennes dage (hvilket var yderligere 12 år)
og det var tydeligt, hvorledes Phineas personlighed var langt mere forandret
end hans intelligens. I 1868 udgiver Harlow endnu en artikel, hvori han
følger op på Phineas. Efter uheldet beskrives han af Harlow som: "He is
fitful, irreverent, indulgent at times the grossest profanity (which was not
previously his custom), manifesting but little deference for his fellows,
impatient of restraint or advice when it conflicts with his desires, at
times pertinaciously obstinate, yet capricious and vacillating, devising
many plans of future operation, which are no sooner arranged than they are
abandoned in turn for others appearing more feasible...His mind was
radically changed, so decidedly that his friends and acquaintances said he
was "no longer Gage"".

Interessant, ikke...

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-08-05 14:27

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote:

>En kvinde fra Samsø fik ved et uheld en jernstang igennem hovedet. Fra øre
>til øre! Hun overlevede ulykken, og var ved fuld bevisthed hele tiden..
>UTROLIGT!! Er det sket for noget menneske før?

Jep - Det sker indimellem...

Jeg kan huske et tilfælde fra Odense midt i 90'erne med en mand der en
mørk og regnfuld aften cyklede ind i container og blev spiddet på en
jernstang....

Det er de særeste ting man kan komme ud for...

<mlr>