Den mærkeligste måde du har fanget en fisk~
Fra : 7c

Dato : 20-08-05 07:20

Det kunne være sjovt med denne tråd at få sjove historier om de sjovste
måder der er fanget fisk på. Alle med nogle år på bagen indenfor fiskeri har
på et eller andet tidspunkt haft nogle mærkelige oplevelser. Jeg starter:

Jeg har engang fanget en 2 fisk på 1 krog. Den første fisk havde ædt ormen,
men krogen var på en eller anden måde røget ud gennem gællerne igen, hvor en
anden fisk havde snuppet den.

Ligeledes har jeg for få år siden fanget en fisk bag gællerne med en
"lasso". Krogen havde fanget linen lidt længere oppe og dannet en slags
lasso ogfanget en fisk lige bag gællerne. Havde man bare samme held i
lott

En anden gang har jeg stået og fightet en måge ned fra himlen inde midt i
Silkborg ved Viborgbroen. Den havde taget min Skeeterpop (er det ik sådan de
hedder?) og da jeg stod ca. 3 meter fra den mest traffikerede vej i byen, så
er der sikkert mange der har fået sig et billigt grin den dag.

Vh.
Søren C.
Silkeborg
www.detgulerev.dk

Fra : Spangkuk

Dato : 20-08-05 18:27

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev
> Det kunne være sjovt med denne tråd at få sjove historier om de sjovste
> måder der er fanget fisk på. Alle med nogle år på bagen indenfor fiskeri
> har på et eller andet tidspunkt haft nogle mærkelige oplevelser

1. Måge på krogen.:

Stod i Fredensborg Put & Take og kastede mit flåd med
den allestedsværende Powebait på krogen. Inden flådet
ramte vandet, havde det viklet sig ind i en nysgerrig måge.
Jeg trak mågen ind, og flere til-ilende med-fiskere og jeg
fik idioten ud af linen igen

2. Svær-vægter Ørred i Sorø på snyd.:

Jeg og 3 venner var i Sorø P&T. En MEGA ørred, stor,
fed og doven svømmede langs kanten. Vi blev enige om,
at DEN skulle vi ha'. Ven nr. 1 kastede ud, ven nr. 2 tog fat
i et par grene på et træ lige ved, og jeg uddelte ordrer .

Ven nr. 1 begyndte på ordre at "fingere" et stort bid, ven
nr. 2 begyndte at hive i grenene på træet, imens jeg, ven nr.
3 tog et net og hev den fede ind .

Resultat.:

Ejeren kom løbende fra skuret til os, kiggede, målte, vejede
og nikkede anerkende, da det var den største som nogensinde
var blevet hevet op fra graven.

Ven nr. 1 fik æren og et diplom!....

LOL - han gav pils på vejen hjem

Spang

Fra : Jan B. Steffensen

Dato : 20-08-05 19:24

"Spangkuk" <qioewpågjg@asklædhæfgh.nu> skrev i en meddelelse

> "7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev

I mine teenageår fik tørfluen i bagkastet fat i halen på en kvie. Da jeg
nærmede mig, stak den af og tog line langt ind i baglinen. Heldigvis slap
fluen selv, og det er nok det største jeg har kroget på tørflue, sådan ca.
500 kg.

Jan

Fra : Morten Nielsen

Dato : 21-08-05 14:42

On Sat, 20 Aug 2005 08:19:50 +0200, "7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk>
wrote:

> [...]
>på et eller andet tidspunkt haft nogle mærkelige oplevelser. Jeg starter:

Sad for mange år siden i en lille båd på Guldager Sø i Vendsyssel med
en kammerat. Vi fiskede geder og brugte en simpel håndline til at
fange skaller, som vi brugte til agnfisk. Da det efterhånden var ved
at være tid til at køre hjem, tog jeg vores resterende melklister og
satte på den lille skallekrog - den var vel str. 12-14 eller lignende.
Jeg kylede hele herligheden ud, og flåddet landede vel 2-3 meter fra
båden, hvor det begyndte at synke. Efter kort tid begyndte linen at
bevæge sig hurtigt, og efter en kort og intensiv fight på 3 meter
håndholdt 0.20 line, nettede min kammerat en regnbueørred på et par
kilo.

Det viste sig senere, at man i forbindelse med en udstilling havde
haft nogle ørreder i et bassin, og de var så nogle måneder i forvejen
blevet sat ud i søen....

/Morten

Fra : Kjeld V. Andersen

Dato : 21-08-05 18:54

> [...]
> måder der er fanget fisk på. Alle med nogle år på bagen indenfor fiskeri
> har på et eller andet tidspunkt haft nogle mærkelige oplevelser. Jeg

Vi var på en skagenstur i September 2002. Vejret var stille og der var ingen
strøm så vi var stik nord Skagen på ca 50 meter vand. Der var mange torsk og
langer men jeg fik et hug der var anderledes og linen for frem og tilbage.
Forbløffelsen var stor da kalorius endelig kom til overfladen... Det var en
fugl ! - En LOM der havde fået viklet linen om vingerne. Så den blev
befriet, fotograferet og sat ud igen - godt fornærmet svømmende den væk og
dykkede - og vi så den ikke igen.
Dr. Lieberkinds leksikon løste mysteriet. En lom dykker nemt til 60 meter og
kan svømme/flyve op til 2 km under vandet i jagten på fis. Men den har også
nogenlunde samme facon som en pingvin...

Fra : Lasse Pedersen

Dato : 22-08-05 10:28

Kjeld V. Andersen wrote:

> Dr. Lieberkinds leksikon løste mysteriet. En lom dykker nemt til 60 meter og
> kan svømme/flyve op til 2 km under vandet i jagten på fis. Men den har også
> nogenlunde samme facon som en pingvin...

Tror også jeg kunne svømme 2 km i jagten på fis.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 14:44

Det her er nok nærmere den "fisk" med det laveste og tungeste vægtfylde der
blev fanget på turen.

Vi var for 15-20 år siden på tur med ungdomsskolen til Kongeåen, og vi lå i
telt på en campingplads. Med os var der en som altid var uheldig (læs gerne
lidt tumpet).

En morgen var han stået tidlig op for at tyvefiske i et nærliggende dambrug.
Det var vel omkring kl. 04,00 om morgenen for at ingen af lærerne skulle
kende til hans fikse ide.

Men klokken var ikke mere end 04,30 førend han var hjemme igen, vel at
bemærke med den ene krog fra sin Rapala wobler solidt boret ind i den ene
kind. Men da han ikke rigtig kunne forklare hvad han havde været nede at
fiske efter så tidligt lagde han sin på sin seng. Men han faldt i søvn,
hvilket resulterede i at han vågende op med den anden krog godt plantet i
hovedpuden - det var sgu noget af et syn vi fik da han kom udenfor hvor vi
andre sad og spiste og han stod med hovedpuden ind til kinden.

- Og i fisketasken var der ikke lige noget der kunne bide krogen over, så
hele campingpladsen blev endevendt for at finde det rette stykke værktøj

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : TA

Dato : 24-08-05 22:26

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> wrote in message
> [...]
har
> på et eller andet tidspunkt haft nogle mærkelige oplevelser. Jeg starter:

Der blev godt nok ikke fanget fisk, men alligevel en pudsig oplevelse.

Det var hen på foråret, en solrig dag med en sagte vind og klart vand ved
fjorden. Selvom det var formiddag var vejret dog en smule for godt til, at
der var forhåbning om at fange ørred, men hva', så måtte man nyde naturen og
benytte lejligheden til at lære kysten bedre at kende.

Imod forventning var der masser af hornfisk, som højlydt rumsterede tæt på
land i krappe hvirvler. Desværre var der også mange døde hornfisk langs
stranden, som typisk manglede underkæben.

Nå, men efter at have fisket i nogen tid i vand til livet og med ansigtet
mod solen anede jeg en mørk skygge, som langsomt nærmede sig. Det var en
hornfisk på ca 50 cm, som stille gled gennem vandet mod mig lige under
vandoverfladen. Nysgerrig efter at se mere til fisken standsede jeg
forsigtigt indspinningen for ikke at skræmme den. Til min store undren
nærmede fisken sig fortsat og svømmede stille under fiskestangen og under
hjulet for så at standse helt blot ca 10 cm fra mit skridt (waders). Jeg
stod musestille. Nu drejede fisken sit hoved i et tydeligt vrik og kiggede
direkte op på mig med et stort, fladt og sort hornfiskeøje. Efter at have
studeret mig i ro og mag i en 5 - 10 sekunder rettede den hovedet igen og
svømmede stille og roligt videre mellem mine ben(!) ind på lavere vand ...

Den havde åbenbart ikke store tanker om mine evner som fisker ... tsk, tsk.

Har andre oplevet noget tilsvarende ?

--
TA

Fra : 7c

Dato : 25-08-05 09:02

"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> svømmede stille og roligt videre mellem mine ben(!) ind på lavere vand ...
>

> Den havde åbenbart ikke store tanker om mine evner som fisker ... tsk,

Jeg har prøvet det med 2 gedder i leg. Det var en stor hun og en lille han
og de gjorde nøjagtig som du lige har beskrevet.
En oplevelse man ikke lige glemmer med det samme.

Vh.
Søren

Fra : TA

Dato : 28-08-05 02:49

> Jeg har prøvet det med 2 gedder i leg. Det var en stor hun og en lille han
> og de gjorde nøjagtig som du lige har beskrevet.
> En oplevelse man ikke lige glemmer med det samme.

Ja, det er en særlig oplevelse. Husker tydeligt hvordan hornfiskens øje
konstant bevægede sig i små-bitte ryk medens den kiggede på mig. Troede
egentlig ikke fisks syn fungerede på den måde.

--
TA

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-08-05 16:50

TA wrote:

> Har andre oplevet noget tilsvarende ?

Ja. Engang jeg var ude og fiske gedder i en gammel tørvegrav fulgte end
gedde lidt over målet efter min wobbler. Da den var en stanglængde fra mig,
prøvede jeg at gøre et sidste forsøg på at få den til at hugge, men istedet
fortsatte den ligeud, og svømmede hen og lagde sig over mine støvlesnuder.
Der lå den så og holdt udkig, indtil jeg syntes det var på tide at skifte
plads.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : TA

Dato : 28-08-05 02:54

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message

> [...]
> Der lå den så og holdt udkig, indtil jeg syntes det var på tide at skifte

Du forsøgte ikke at fange den med hænderne mens den lå over støvlerne ...

--
TA

Fra : Calle.

Dato : 28-08-05 10:57

TA wrote:
> "Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message

> Du forsøgte ikke at fange den med hænderne mens den lå over støvlerne

Ville nok ikke være smart nar man står i vader med vand helt op til brystet
;-(
--
Calle.