Wehner-slægten fra sønderjylland/Schleswig
Fra : Lasse Winther Wehner

Dato : 19-08-05 20:13

Hejsa - jeg hedder Lasse Winther Wehner, og dette er min første post i denne
gruppe, da jeg er ny indenfor slægtsforskning.

Jeg poster her et resume af, hvad jeg har fundet hidtil i det håb, at nogle
af jeres anetavler krydser min, så jeg kan få mere information, og måske kan
andre endda få glæde af min information.

Det meste af min familie stemmer fra Sønderjylland. På mødrende side med
navnet Winther Johannsen og på fædrende side Wehner. Det er Wehner-slægten,
jeg så småt vil forsøge at forske i, da andre i familien har taget sig af
Winther Johannsen.

Det ældste, jeg kan komme i Wehner-slægten, er min Tip-oldefar: Wilhelm
Wehner - gift med Anna (søger pigenavn). Parret fik mindst fem børn: Peter,
Daniel, Heinrich, Clemen og Palle Marinus.

Clemen, Daniel and Heinrich faldt ved Verdun under første verdenskrig på
tysk side.

Peter og Palle (murermester) må være blevet danske i forbindelse med
genforeningen i 1920, så vidt jeg kan regne ud. Jeg ved ikke meget om Peter,
men Palle Marinus Wehner er min oldefar, og han giftede sig med Dorthea
(Dorothea? f. Erichsen - Datter af Eli Erichsen og Margrethe (mangler
pigenavn på Margrethe)). De fik ikke mindre end 12 børn:

Wilhelm, Elly, Anna, Fritz, Walther, Heinrich, Clemen, Daniel (evnesvag),
Margrethe & Marie (tvillinger), Emma (død som spæd) og Emmerich.

I denne søskendeflok er Walther min farfar.

Jeg vil gerne have udfyldt mere af slægten, ligesom jeg gerne vil have
opklaret, hvad Wehner betyder, da jeg har to muligheder indtil videre:
1. Lokalvariant af Wagner = vognmager eller
2. Af tysk Weh = smerte.

Vognmager synes mest sandsynlig.

Jeg har læst de to hæfter om slægtsforskning på internet/pc fra IDG/Libris
og søgt i alle de databaser, der nævnes, uden held. Måske pga.
dansk/tysk-problematikken. Inden Palle, og måske endda inkl. Palle, er
familien nok tyskere fra Schleswig-Holstein. I hvert fald er jeg gået i stå
i min søgning, og håber at gruppen her kan hjælpe mig.

Fra : Inger Buchard

Dato : 20-08-05 08:00

Fra : Inger Buchard

Dato : 20-08-05 08:40

Ups - undskyld den tomme 1. mail.

Du vil have stor glæde af følgende bog:

Hans H. Worsøe: Slægtshistorie i Sønderjylland.

Desuden skal du på besøg på landsarkivet i Åbenrå. Fra ca. 1872 findes der
personregistre ("folkeregister") over fødsel, ægteskab, død; disse står på
læsesalen i det åbne arkiv. Her får du oplysninger om forældre, fødested,
erhverv ...

Kirkebøgerne er efterhånden afleveret til landsarkivet i Åbenrå. Indtil ca
1890 er de filmet og kan ses som mikrofiche på de øvrige
landsarkiver, Rigsarkivet, erhvervsarkivet i Århus og større lokalarkiver
som f.eks. Esbjerg. Måske også i andre større provinsbyer som Herning,
Ålborg - det må du undersøge.

De tre faldne fra 1. verdenskrig: du vil finde deres sessionsoplysninger i
'de alfabetiske lister' (lægdsruller) i det sogn, de er født i, det år de
blev 20 - med oplysninger om erhverv, forældre + fysisk tilstand. Også
Landsarkivet i Åbenrå.

Du kender Volksbund? ... hvor alle faldne tyske soldater fra 1. og 2.
verdenskrig er oplistet med fødested (hvis du er heldig), hvor de er
begravet o.l. se
www.volksbund.de.

Hvis familien blev i Danmark efter 1920, er de blevet opfattet som
fastboende af
den kommunale kommission, der afgjorde, om folk var nyligt tilflyttet og
derfor skulle flytte syd for den nye grænse eller fastboende og dermed fik
dansk statsborgerskab. Afgørelsen kan ses i lister i de sogne, dine forfædre
boede i. Disse findes også på landsarkivet i Åbenrå. Det nationale register
er udarbejdet 1921. Her står erhverv, bopæl ..

Folketællinger på ddd.dda.dk hjælper dig ikke meget, fordi der ikke er gemt
folketællinger fra tiden 1864-1920; de blev destrueret efter den statistiske
evaluering af dem. Folketællingen 1921 er først under undtastning (blev
frigivet 2001) så det har lange udsigter. Du kan købe mikrofiche af dem på
filmningscenteret i Viborg - se Landsarkivet for Viborg's hjemmeside
http://www.sa.dk/lav/

Navnets betydning: Wehner er som du skriver en nedslidt udgave af Wegener,
Wagener:
vognmager, karetmager, hjulmager; svarer altså til Hjuler hos os. Du kan se
i dtv-Atlas zur Namenskunde, hvor formen Wehner forekommer. Det er spredt
over det mellemtyske område.

Når du har kortlagt den sønderjyske del af familiehistorien, kommer det
største problem, at spore familien i Tyskland. Du må håbe, at der blandt
fadderne er familie fra det sydlige udland.

God jagt -

Inger Buchard

Fra : dannebrog

Dato : 20-08-05 12:13

Hej Lasse!

Du skriver ikke noget om, hvor dine familie har boet. Oplysning om sogn
eller by (landsby / købstad) vil gøre det lettere at komme med relevant
input.

Hilsen

Ulrich

--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Lasse Winther Wehner

Dato : 20-08-05 12:33

Tak for svarene hidtil! Jeg har allerede været på biblioteket efter Hans H.
Worsøe: Slægtshistorie i Sønderjylland.

Min farfar og hans søskende er så vidt jeg ved alle døbt og konfirmeret i
Højrup Kirke/Sogn. Familien boede i Arnum.

Måske er min tipoldefar fra Gjelstoft ved Højrup, Fole, Gram - det lader i
hvert fald til, han har boet der. Længere tilbage skulle hans slægt være
pottemagere måske fra Preussen.

Erichsen-familien er måske fra Toftlundegnen - Stenderup.

Det er desværre alt, hvad jeg ved.

/Lasse