Udveksling af variabler (Form -> php)
Fra : Hans Jensen

Dato : 18-08-05 13:30

Hej gruppe

Jeg er MEGET ny, er kun på øve stadiet!
Jeg forsøger at slå op i en tabel via indtastning i en form:

<head>
<title>Vis navn</title>
</head>
<h1>Velkommen</h1>
<form action="opslag.php" method="post">
</form>

Her er indholdet af opslag.php
<?php

   $idd = $_request["idd"];
   echo "Indhold $idd ";
   if ($idd != "")
   {
   $connection = mysql_connect("localhost",
"tjepsen_dk",
"zR4WxSsY");
mysql_select_db("tjepsen_dk", $connection);

    $result = mysql_query("select adresse from liste where id like
$idd")
       or die (mysql_error());

   echo "Hej $result[adresse]";

}
else
{
    echo "fejl";
}

?>

Jeg ender i fejl - hvad gør jeg forkert?

Håber I vil hjælpe en RIGTIG Newbee!!

Fra : Jesper H

Dato : 18-08-05 15:29

Velkommen i newbee-klubben, som så tæller i alt fald os begge to nu,
hehe

Mit gæt er (efter en temmelig u-grundig gennemkigning), at fejlen
ligger i denne linie:
echo "Hej $result[adresse]";
Der skal nok stå apostroffer omkring adresse, således:
echo "Hej $result['adresse']";
eller også
echo "Hej $result[$adresse]";
hvor $adresse står defineret et andet sted som en variabel...

Mvh
Jesper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-08-05 15:35

On 18 Aug 2005 07:28:31 -0700, "Jesper H" <jesper.haukrogh@gmail.com>
wrote:

>Mit gæt er (efter en temmelig u-grundig gennemkigning), at fejlen
>ligger i denne linie:
> echo "Hej $result[adresse]";

Dette er helt gyldigt. Det giver heller ingen notices, idet adresse
ikke kan forveksles med en konstant.

>Der skal nok stå apostroffer omkring adresse, således:
> echo "Hej $result['adresse']";

Det er til gengæld aldrig gyldigt, og vil give fejl. Et par varianter,
hvis man insisterer på at nøgler altid skal have apostroffer omkring
sig, er:

echo "Hej {$result['adresse']}";
eller
echo "Hej ".$result['adresse'];

Fejlen lå i øvrigt et andet sted - at der blev henvist til $_request i
stedet for $_REQUEST
--
- Peter Brodersen

Fra : Hans Jensen

Dato : 19-08-05 08:02

Peter Brodersen <usenet2005@ter.dk> wrote in news:de26bq$ai2$2
@news.klen.dk:

> [...]
> eller
> echo "Hej ".$result['adresse'];
>

> Fejlen lå i øvrigt et andet sted - at der blev henvist til $_request i

Hej Peter

Det er egentlig utroligt dum man kan være - der står $_REQUEST i det
materiale jeg har, og alligevel skriver jeg med småt!!!

Der er forøvrigt en fejl mere:
Der mangler en fetch
$row = mysql_fetch_array($result);

Det skal jeg nok lige vænne mig til!

Mange hilsner fra Hans

Fra : Jesper H

Dato : 18-08-05 15:30

Evt. kan du krydre dit mysql_query med lidt apostroffer også (omkring
adresse, liste, id og $idd), ved dog ikke om det er nødvendigt...

Mvh
Jesper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-08-05 15:33

On 18 Aug 2005 12:30:01 GMT, Hans Jensen <hamder59@ofir.dk> wrote:

>   $idd = $_request["idd"];

$_request vil ikke være sat. Det vil $_REQUEST derimod.

Så ret $_request["idd"] til $_REQUEST["idd"]

--
- Peter Brodersen

Fra : Jesper H

Dato : 18-08-05 15:35

Måske skal der stå $_REQUEST i stedet for $_request , ved ikke helt
om det virker. Hvad skriver den i fejl-meddelelsen?

Noget helt andet er, at det vist er en god idé at checke hvorvidt
variablene er sat, dvs. omkranse koden af
if(isset($_REQUEST['idd']))
{

}

Mvh
Jesper

Fra : Jesper H

Dato : 18-08-05 15:38

Du er hermed forvist fra newbee-gruppen

Takker for'et
Jeg nåede vist også at gætte på det med case-sensitiviteten af
$_REQUEST, men du kom sq først :)

Mvh
Jesper

Fra : Hans Jensen

Dato : 18-08-05 18:32

Hans Jensen <hamder59@ofir.dk> wrote in

> Hej gruppe
>
> Jeg er MEGET ny, er kun på øve stadiet!
> Jeg forsøger at slå op i en tabel via indtastning i en form:
MANGE tak
Det er rigtig rart med et godt sted at spørge - endnu engang tak

VH Hans