Det optimale MySQL-database kald... hvorda~
Fra : Magnus

Dato : 17-08-05 20:30

Jeg skal optimere mine koder og især database kald som nu ser ud som
følgende:

Disse 2 linier er kun indsat øvers på asp-siden:

Conn.Open Session("DB")

På diverse sider benytter jeg så følgende opbygning til at kalde diverse
poster fra min database:

SQL="SELECT id, tekst FROM Billeder WHERE id=" & Request.QueryString("id")
Set RS=conn.execute(SQL)
DO WHILE NOT RS.EOF
Response.write RS("id") & ": " & RS("tekst") & "<br>"
RS.MoveNext
LOOP

Således har jeg på forsiden 6-7 af denne type kald til min MySQL-database
som henter alt mellem 1-10 poster hver gang.

Er dette den helt rigtige og mest optimale og optimerede måde at gøre det på
eller hvordan skal den perfekte stump koder som henter fra en MySQL database
se ud?

/Magnus

Fra : MooreHojer

Dato : 17-08-05 21:44

> [...]
>
> Er dette den helt rigtige og mest optimale og optimerede måde at gøre
> det på eller hvordan skal den perfekte stump koder som henter fra en

Du kan i hvert fald spare en linie væk ved at sige:

Set rs = Conn.Execute("Select id, tekst From Billeder WHERE id = " &
Request.Querystring("id") & " ")

Fra : jamen

Dato : 17-08-05 21:54

Magnus wrote:
> Er dette den helt rigtige og mest optimale og optimerede måde at gøre det på
> eller hvordan skal den perfekte stump koder som henter fra en MySQL database
> se ud?

Er der meget aktivitet i den del af databasen?

Hvis ikke, kan du måske overveje at lave nogen caching. Så kan du nøjes
med, de fleste gange, at inkludere en statisk side. Og kun når der sker
ændringen i databasen, kalder du et script, som ændrer den side der
inkluderes.

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 17-08-05 22:23

Magnus wrote:
> Således har jeg på forsiden 6-7 af denne type kald til min MySQL-database
> som henter alt mellem 1-10 poster hver gang.

Jo færre kald, jo bedre. Nu har jeg jo ikke set resten af koden, men
hvis du kan lave det til et kald, ville det være bedre.

Fra : Magnus

Dato : 18-08-05 10:08

> Jo færre kald, jo bedre. Nu har jeg jo ikke set resten af koden, men hvis
> du kan lave det til et kald, ville det være bedre.

Det en forside som dem på aviser hvor der er mange viste informationer så
som de seneste 5 nyheds overskrifter, næste punkt i kalenderen, seneste
begivenhed i kalenderen, en afstemning osv. flere af sådanne små database
kald som ikke kan gøres over en gang.

Men sådan noget som seneste/næste begivenhed i kalenderen det var måske
noget som kunne gøre bedre men hvordan...?

Der kommer ikke så mange ændrigner i nyheds overkskrifterne på forsiden og
når der gør er det kun mig som tilføjer dem så var det en ide at istedet for
den hver gang indlæser forsiden så henter den de 5 seneste
nyhedsoverskrifter at så gør den det hver gang man i nyhedsadministrationen
gemmer en nyhed så henter den lige de 5 seneste nyheder og indskriver i en
txt-fil som inkluderes istedet?

/Magnus

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 18-08-05 21:52

Magnus wrote:
> Men sådan noget som seneste/næste begivenhed i kalenderen det var måske
> noget som kunne gøre bedre men hvordan...?

Det kommer jo an på, hvordan du har lavet det nu.

> [...]
> gemmer en nyhed så henter den lige de 5 seneste nyheder og indskriver i en

Det er nok ikke meget hvis overhovedet noget du vil vinde på det. Hvis
det kræver ekstra arbejde for dig hver gang, ville jeg ikke gøre det.

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-08-05 08:15

"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> wrote in message

> Det kommer jo an på, hvordan du har lavet det nu.

> Det er nok ikke meget hvis overhovedet noget du vil vinde på det. Hvis det
> kræver ekstra arbejde for dig hver gang, ville jeg ikke gøre det.

Hejsa

Jeg synes ikke du skal bekymre dig over om du laver et kald til MySQL mere
eller mindre.

MySQL er lynende hurtig til at hente data fra basen, lav din applikation og
hvis den så er langsom begynd at lav noget profiling på din kode for at se
hvor tiden bliver brugt. Personligt har jeg set det tit sker helt andre
steder end man tror.

Husk at få fornuftige indexes på dine tabeller, der kan ryge en del
performance.

--
Best regards C.T.O. Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - Your free diving magazin on the net. Download it in PDF

Fra : Magnus

Dato : 19-08-05 14:19

> [...]
> se hvor tiden bliver brugt. Personligt har jeg set det tit sker helt andre

Er der en måde hvorpå man kan få vist hvilke dele/koder på ens side som er
"tungest" at afvikle?

/Magnus

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-08-05 14:41

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> wrote in message

> Er der en måde hvorpå man kan få vist hvilke dele/koder på ens side som er
> "tungest" at afvikle?

Yeps ved brug af et profiler tool, kender desværre ikke lige nogen til brug
ved asp sider

Fra : Magnus

Dato : 19-08-05 16:28

> Yeps ved brug af et profiler tool, kender desværre ikke lige nogen til
> brug ved asp sider

Kan man ikke blot sætte en Response.write som udskriver antallet af
milisekunder eller sådan noget som er gået fra første linie på siden er
blevet læst så kan man se hvilke del af koderne som tager mest tid?

/Magnus

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 20-08-05 00:19

Magnus wrote:
> Kan man ikke blot sætte en Response.write som udskriver antallet af
> milisekunder eller sådan noget som er gået fra første linie på siden er
> blevet læst så kan man se hvilke del af koderne som tager mest tid?

Jeg har ikke prøvet det med ASP sider, men i alt andet jeg har skrevet i
har det ikke været brugbart. At udskrive noget tager så lang tid i
forhold til resten af programkoden, så det kan slet ikke vise noget.