Privatkonto
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-08-05 21:05

Hej

Jeg er - stadig - ved at taste mine bilag ind i Summarum.

Nu sidder jeg med en købtfaktura hvor der er købt både noget til
firmabrug og noget til privatbrug.

Så er det vel mest rigtigt at oprette en konto i summarum til disse ting
som er til privat brug, og hvor der så ikke regnes moms osv.?

Men hvor bør denne konto placeres i kontoplanen?

Fra : Karsten Madsen

Dato : 17-08-05 22:19

> [...]
> som er til privat brug, og hvor der så ikke regnes moms osv.?
>
> Men hvor bør denne konto placeres i kontoplanen?

Det er noget dumt noget at blande privat- og firmakøb på samme nota, men
gjort er gjort.
Jeg har en konto, som hedder Privatkonto, hvor jeg posterer alle trækninger
til privatforbrug. Dermed også hvis (dengang da) jeg købte blandet som dig.
Der er jo ikke noget i vejen for, at du køber noget fra en leverandør, og så
sælger videre til privatmanden Mads. Mads kan jo ikke trække sin moms fra.

/karsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-05 08:49

On Wed, 17 Aug 2005 23:18:41 +0200, "Karsten Madsen" <km@x.dk> wrote:

>Det er noget dumt noget at blande privat- og firmakøb på samme nota, men
>gjort er gjort.

Jeg ved det - jeg har også undgået det indtil nu.

>Jeg har en konto, som hedder Privatkonto, hvor jeg posterer alle trækninger
>til privatforbrug. Dermed også hvis (dengang da) jeg købte blandet som dig.

Hvor i kontoplanen bør man placere denne privatkonto? Er det under
passiver, aktiver eller?

>Der er jo ikke noget i vejen for, at du køber noget fra en leverandør, og så
>sælger videre til privatmanden Mads. Mads kan jo ikke trække sin moms fra.

Det gjorde jeg også sidst - men denne gang var det et meget lille beløb,
så det virkede lidt overkill at lave en hel faktura på det .........

Fra : O. Hansen

Dato : 18-08-05 10:22

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> On Wed, 17 Aug 2005 23:18:41 +0200, "Karsten Madsen" <km@x.dk> wrote:

[...klip]
> Hvor i kontoplanen bør man placere denne privatkonto? Er det under
> passiver, aktiver eller?
[klip...]

Under passiver, evt. efter egenkapitalkontoen.
vh Ove Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-05 10:56

On Thu, 18 Aug 2005 11:21:45 +0200, "O. Hansen" <ohansen@fire.dk> wrote:

>[...klip]
>[klip...]
>
>Under passiver, evt. efter egenkapitalkontoen.

Tusind tak.

Fra : Lars

Dato : 19-08-05 08:55

Hej

Du skal oprette en konto der hedder "Privat hævet" som skal placeres under
egenkapital i passiv siden. Hvis du opretter den, så den bliver nulstillet
ved årskift letter det dit arbejde.

mvh

Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-05 17:54

On Fri, 19 Aug 2005 09:54:39 +0200, "Lars" <spam@tele2adsl.dk> wrote:

>Du skal oprette en konto der hedder "Privat hævet" som skal placeres under
>egenkapital i passiv siden. Hvis du opretter den, så den bliver nulstillet
>ved årskift letter det dit arbejde.

Tak.
Gad vide hvordan man får Summarum til automatisk at nulstille en konto
ved årets afslutning?

Fra : Lars

Dato : 20-08-05 08:27

Jeg kender ikke det program, men jeg kunne forstille mig at hvis du opretter
den som drift konto og ikke status konto så ville den blive nulstillet ved
årsskifte.

mvh

Lars

Fra : O. Hansen

Dato : 22-08-05 06:53

> [...]

[...klip]
> Gad vide hvordan man får Summarum til automatisk at nulstille en konto
[klip...]

Som tidligere nævnt skal du have en driftskonto, der placeres i passiver, fx
efter konto for egenkapital. Når året er gået, skal du lave en postering,
hvor du krediterer privatkontoen for hele saldoen og debiterer konto for
egenkapital for samme beløb. Som du ser, bliver din egenkapital derved
mindre, og det svarer jo godt til, at du har tæret på firmaets formue, da du
hævede til dit private forbrug. Når du indsender regn skab til ToldSkat,
skal du specificere egenkapitalen med saldo ved årets begyndelse, årets
bevægelser (herunder hævet privat og fx privat telefon) samt saldo ved årets
slutning, altså 3 linier.

vh Ove Hansen