Spædbarn: Opkastning efter indtagelse af D~
Fra : Lars Hansen

Dato : 17-08-05 12:09

Hej

Jeg har en 2 mdr gammel baby og har nogen spørgsmål omkring D-vitaminer.

Da vi efter 2 uger begyndte at give ham D-vitaminer (400IU) blev han mere
hysterisk, græd mere og det var svært at få ham til at sove. Han kastede
også mere op end normalt hvilket medførte at han mistede den modermælk han
lige havde drukket. Han var derfor sulten og dermed også mere irritabel.

Vi stoppede derfor med D-vitaminerne i en tid. Her fornylig begyndte vi så
igen med at give ham D-vitaminer. Denne gang en mindre mængde (200 IU) og nu
sker det samme igen: hyppigere opkastninger med sult til følge,
irritabilitet, gråd osv.

Mine spørgsmål, som jeg håber jeg kan få svar på, er:

[1] Hvad kan der være galt og hvordan løser vi det? Alternativer?

[2] Er det farligt at undlade at give ham D-vitaminer hvis han kommer
udenfor 1-2 timer hver dag året rundt.

[3] Hvor mange børn får komplikationer som følge af at de ikke fik
D-vitaminer som spædbørn?

[4] Er det korrekt at den toksiske grænseværdi for D-vitamin-indtagelse for
spædbørn ligger på 1000 IU pr. dag ?

[5] Ville det ikke være mest fornuftigt at måle (via en blodprøve) hvor
meget D-vitamin mit barn behøver i stedet for (blindt) at følge
Sundhedsstyrelsens anbefaling på 2-400 IU pr. dag uden kendskab til mit
barns aktuelle behov?

Tak på forhånd.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-05 16:01

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Vi stoppede derfor med D-vitaminerne i en tid.

Hvis han bliver ammet er der ingen grund til at give ham D-vitamin tilskud.

> [2] Er det farligt at undlade at give ham D-vitaminer hvis han kommer
> udenfor 1-2 timer hver dag året rundt.

Næppe!

Min datter fik ikke en dråbe.

> [3] Hvor mange børn får komplikationer som følge af at de ikke fik
> D-vitaminer som spædbørn?

Hvis de bliver ammet..... ingen!

> [...]
> meget D-vitamin mit barn behøver i stedet for (blindt) at følge
> Sundhedsstyrelsens anbefaling på 2-400 IU pr. dag uden kendskab til mit

Sundhedssstyrelsens anbefaling er oldgammel og er helt tilbage fra dengang
hvor spædbørn fik tre forskellige slags mad:

1) modermælk
2) modermælkserstatning
3) hjemmelavet mælkeerstatning (som indeholder for lidt D-vitamin)

For ikke at forvirre datidens mødre med tre forskellige anbefalinger endte
det med, at man over én kam anbefalede D-vitamin.

Jeg mener endda, at modermælkserstatning er tilsat for lidt D-vitamin ... i
forventning om, at barnet får tilskud. Det nemmeste ville jo være at kræve,
at modermælkserstatning indeholder den anbefalede mængde, så man helt kunne
undgå tilskud.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hansen

Dato : 17-08-05 17:04

> Hvis han bliver ammet er der ingen grund til at give ham D-vitamin
> tilskud.

Jeg har ellers læst at modermælk ikke indeholder tilstrækkeligt med
D-vitaminer...
såvidt jeg husker er det noget med 15 IU pr. liter modermælk.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-08-05 23:45

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Hvis han bliver ammet er der ingen grund til at give ham D-vitamin
> tilskud.

Sundhedsstyrelsen skriver¹ at »modermælk [kun] indeholder beskedne mængder
D-vitamin, omkring 0,5 µg/L, hvilket ikke er tilstrækkeligt til at dække
spædbarnets behov.«

Mvh,

// Klaus

¹) Se <http://www.sst.dk/publ/Off_medd/Off_medd_anbefalinger_Dvit.pdf>
--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-08-05 08:01

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Sundhedsstyrelsen skriver¹ at »modermælk [kun] indeholder beskedne mængder
> D-vitamin, omkring 0,5 µg/L, hvilket ikke er tilstrækkeligt til at dække
> spædbarnets behov.«

Jeg tør godt stole på, at man kan dække barnets behov ved at give det den
mad, det er tiltænkt fra naturens side.

Engang mente man, at gravide skulle have jerntilskud for at få dækket deres
jernbehov. Senere fandt man ud af, at når kvinder bliver gravide, øges deres
evne til at optage jern fra maden - og derfor er større tilskud end vanligt
ikke nødvendigt.

MVh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-08-05 08:20

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Jeg tør godt stole på, at man kan dække barnets behov ved at give det
> den mad, det er tiltænkt fra naturens side.

Det er ikke sikkert at Vorherre har designet modermælken til at skulle
dække hele barnets nehov for D-vitamin. Dels rækker barnets medfødte
depoter til et par måneder, dels dannes der D-vitamin i huden i sommer-
månederne. Hvis jeg var nybagt mor, er jeg ikke sikker på at jeg ville
løbe an på at mælken kunne dække hele mit barns behov.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-08-05 08:26

Lisbeth Jacobsen skrev:

> [...]
> bliver gravide, øges deres evne til at optage jern fra maden -
> og derfor er større tilskud end vanligt ikke nødvendigt.

(Hov, jeg kom til at trykke "Send" for tidligt i foregående post.)

Ja, vi bliver gudskelov ved med at lære. Men at man har opdaget at
kvinders jernoptagelse øges under graviditeten, har intet med dækning
af spædbørns D-vitaminbehov at gøre.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-08-05 07:36

> Ja, vi bliver gudskelov ved med at lære. Men at man har opdaget at
> kvinders jernoptagelse øges under graviditeten, har intet med dækning
> af spædbørns D-vitaminbehov at gøre.

Nej... men historien viser noget om behovene for tilskud diverse.

Og jeg kunne ikke drømme om at hælde de i øvrigt hæsligt smagende
D-vitamindråber i et spædbarn - fordi jeg stoler på, at det ikke er
nødvendigt, hvis barnet ammes.

Mvh. Lisbeth

Fra : Cat

Dato : 18-08-05 15:43

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> evne til at optage jern fra maden - og derfor er større tilskud end vanligt

Der er den forskel, at vi ikke fra naturens hånd er beregnet på at leve
på disse breddegrader. Du har ret med hensyn til jernet, dog.

Men sollys klarer sagen.

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-08-05 12:55

Cat skrev den 18-08-2005 16:42:

> Der er den forskel, at vi ikke fra naturens hånd er beregnet på at leve
> på disse breddegrader. Du har ret med hensyn til jernet, dog.
>
> Men sollys klarer sagen.

Gad vide hvordan vikingerne klarede sig?
Og i hele taget: Ja børn skal have hvad de skal have, men det er sgu da
ingen grund til at hælde fabrikerede ting ned i halsen på dem som ikke
er nødvendige.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : GB

Dato : 21-08-05 23:01

Carsten Riis <.@.> skrev i meddelelsen news:YXZNe.65422$Fe7.209508
@news000.worldonline.dk:

> Gad vide hvordan vikingerne klarede sig?

Rigeligt med øl, mjød og svinekød.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Sven

Dato : 19-08-05 05:48

> Sundhedsstyrelsen skriver¹ at »modermælk [kun] indeholder beskedne mængder
> D-vitamin, omkring 0,5 µg/L, hvilket ikke er tilstrækkeligt til at dække
> spædbarnets behov.«

Jamen dog. Hvordan tror du, at børn i f.eks Sibirien og Grønland klarer sig?
De får mindre sollys end os, og de får garanteret ikke noget
D-vitamintilskud. Et spædbarn kan fuldt ud leve af modermælk de første
måneder uden noget tilskud. Hvis ikke, var menneskeracen jo uddød længe
inden vi "opfandt" vitamintilskud.

Sven

Fra : GB

Dato : 19-08-05 22:04

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i meddelelsen

> [...]
> første måneder uden noget tilskud. Hvis ikke, var menneskeracen jo
> uddød længe inden vi "opfandt" vitamintilskud.

I polaregnene er kosten meget rig på næringsstoffer, som skal bruges for
at klare sig i det kolde klima - herunder D-vitamin.

Et af de eneste beskrevne tilfælde af dødsfald forårsaget af
D-vitaminforgiftning omhandler nogle polarforskere, som døde af at spise
isbjørnelever for at overleve(!). Desuden spiser man meget fisk og får
derved også en større portion fiskelever end vi gør "her nede".

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Sven

Dato : 20-08-05 02:20

> [...]
> isbjørnelever for at overleve(!). Desuden spiser man meget fisk og får
> derved også en større portion fiskelever end vi gør "her nede".

Ok, det gælder for Grønland, men næppe for Sibirien, da der er temmelig
langt til noget hav der, og det forklarer heller ikke, hvorfor alle spædbørn
i f.eks stenalderen ikke led kraftigt af D-vitamin mangel. Jeg er overbevist
om, at det er producenterne af disse tilskud der har "overbevist" os om, at
vi og/eller vores børn ikke kan klare sig uden

Sven

Fra : Cat

Dato : 20-08-05 07:40

Sven skrev:

> [...]
> om, at det er producenterne af disse tilskud der har "overbevist" os om, at
> vi og/eller vores børn ikke kan klare sig uden

Kombineret med, at vi ikke levede steder i stenalderen, hvor der var så
lidt sol som her.

Tine

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-08-05 17:12

Cat skrev:

> Kombineret med, at vi ikke levede steder i stenalderen, hvor der
> var så lidt sol som her.

Eller osse var "vi" bare mere udenfor dengang. Man kan gætte på meget.

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-08-05 18:38

On Sat, 20 Aug 2005 16:12:19 +0000 (UTC), Klaus Alexander
Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>Eller osse var "vi" bare mere udenfor dengang. Man kan gætte på meget.

Vi levede sundere, jagt,fiske,masser af østers, OG
gennemsnits levealder 22 år
mvh Ebbe