case-sensitive database-request
Fra : MooreHojer

Dato : 16-08-05 08:54

Hej NG

Hvordan gør man en søgning i en database case-sensitive? Det er i
forbindelse med et loginscript hvor jeg gerne vil have forskel på
store og små bogstaver.

Min koder er:

<--KODE START-->
Set rs = Conn.Execute("Select brugernavn, password from login
where ID = 3 ")

Dim brugernavn, password
Brugernavn = Request.Querystring("brugernavn")
Password = RequestQquerystring("password")

If brugernavn = rs("brugernavn") Then
If password = rs("password") Then
Response.Redirect "loggetind.asp"
Else
Response.Redirect "login.asp?besked=forkertpassword"
End If
Else
Response.Redirect "login.asp?besked=forkertbrugernavn"
End If
<--KODE SLUT-->

Men som koden er nu tager den ikke hensyn til store og små
bogstaver. Hvordan laver jeg om på det?

På Forhånd Tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jamen

Dato : 16-08-05 14:26

MooreHojer wrote:

> [...]
>
> If brugernavn = rs("brugernavn") Then
> If password = rs("password") Then
> Men som koden er nu tager den ikke hensyn til store og små

Det forstår jeg ikke. En sammenligning, som vist i koden, plejer nu at
være case sensitive

If "dog" = "DOG" Then
   Response.Write "ens"
Else
   Response.Write "ikke ens" '-- denne udskrives
End If

En detalje, ofte ville man nok samle det hele i en enkelt sætning:

If brugernavn = rs("brugernavn") And password = rs("password") Then

Fra : jamen

Dato : 16-08-05 14:29

jamen wrote:

> En detalje, ofte ville man nok samle det hele i en enkelt sætning:
>
> If brugernavn = rs("brugernavn") And password = rs("password") Then

Okay, ved nærmere eftersyn, så er det jo med vilje at du har konstrueret
koden med to if-sætninger. Glem min detalje :)

Fra : MooreHojer

Dato : 16-08-05 14:27

> [...]
> Response.Write "ens"
> Else
> Response.Write "ikke ens" '-- denne udskrives

Hmmm... jeg prøver lige at kigge på det en gang til

> En detalje, ofte ville man nok samle det hele i en enkelt sætning:
>
> If brugernavn = rs("brugernavn") And password = rs("password") Then

Jeg har bevist valgt den anden måde da det giver mulighed for en mere
nøjagtig fejlmeddelelse til brugeren, men ellers tak for tippet

--
MooreHojer

Fra : Dj Uncas

Dato : 16-08-05 14:34

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm... jeg prøver lige at kigge på det en gang til

> Jeg har bevist valgt den anden måde da det giver mulighed for en mere
> nøjagtig fejlmeddelelse til brugeren, men ellers tak for tippet

Det skal du passe på med. Hvis der er en der prøver at få adgang til dit
system uden at være bruger, og han gætter et brugernavn, er der så meget
kortere til at finde password!

Fra : MooreHojer

Dato : 16-08-05 14:43

Nu har jeg fundet fejlen efter en grundig gennemgang af hele koden...

Lige efter at jeg tildeler variablerne bliver de lavet til små
bogstaver. Den kodestump er nu slettet og så virker det som det skal

Tak for hjælpen!

--
MooreHojer