Netscape, Mozilla...?
Fra : Jacob Jensen

Dato : 15-08-05 19:01

Er der en rar sjæl der vil kaste lidt lys over disse to browsere og deres
forhold? Mozilla-projektet blev startet af netscape ikke? Men der findes
stadig en netscape-browser? Hvad er det for noget? Jeg har desværre sovet i
timen.

Jacob

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 15-08-05 21:15

Jacob Jensen skrev:

> [...]
> deres forhold? Mozilla-projektet blev startet af netscape ikke? Men
> der findes stadig en netscape-browser? Hvad er det for noget? Jeg har

kort fortalt så er mozilla projektet udsprunget af Netscape's kode da
de stoppede udviklingen af netscape (version lige knap 5) Netscape
havde jo en ejer, og de valgte at stoppe udviklingen. Herefter tog en
række folk og tidligere netscape programmører koden op, og lavede en ny
version, som var baseret på folks interaktion, og hjælpsomhed. Dette er
så blevet til the mozilla foundation. Men det er ikke altsammen fryd og
gammen, for desværre var koden til mozilla, meget heftig og som opera
indeholder den en hulens masse funktionalitet som måske ikke lige var
synderligt interessant for alle. En dag var der en enkelt mand der
skilte browserdelen fra, og lavede en ny branch. det har haft mange
navne, men idag er firefox verdenskendt. Indtil for knap 1-1,5 år siden
udviklede man stadig på mozillakoden som en helhed (gør det egentlig
stadig - projektet hedder vist seamonkey!) men det blev besluttet at
man ville splitte koden op i forskellige projekter, som kalender, mail
og browser for sig. Thunderbird mailklienten er egentlig et rigtigt
godt alternativ til outlook express, og sunbird er kalenderprogrammet,
som aldrig rigtig har vundet den store popularitet, selvom det egentlig
kan en masse.

Claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-08-05 21:23

Den 15-08-05 20.01 skrev Jacob Jensen følgende:
> [...]
> stadig en netscape-browser? Hvad er det for noget? Jeg har desværre sovet i

Efter Microsoft havde nedkæmpet Netscape, besluttede firmaet sig til at
frigive sin browser som et gratis program, og samtidig frigav man
kildekoden til programmet. Man oprettede den selvstændige organisation
Mozilla, som skulle lave en mere moderne browser ud fra koden.

Efter nogle år uden de store fremskridt - fordi koden var håbløst
gammeldags - besluttede man sig til at starte helt forfra. Det
resulterede i Mozilla-pakken, hvorfra blandt andre Firefox senere er
opstået.

Netscape har så brugt koden fra Mozilla-pakken til at lave sin egen
browser, der har samme navn som den gamle, Netscape.

Se evt. også nederst på:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af