Ny bådrekord på Ms Baltic Star Øresund
Fra : SEJ

Dato : 15-08-05 19:01

Hvis nogen skulle være i tvivl om der er noget at fange på øresund og
hvilken turbåd man skal vælge får at få fisk så er det altså Baltic star og
skipper Jens man skal ud med.

Undertegnede slog igår den 12 år gamle bådrekord på 72 torsk med præcis 100
torsk over målet med den største på 6,7 kg.
De fleste blev taget på en let pirkestang 15 pund med en Lucas pirk
gul-orange 200g og en blågrøn ophænger. stang ABU suverän, hjul ABU mörrum
6600.

Efter et bundhug mistede jeg modet og skiftede til kastestang, men det
fortsatte bare med en 40g rød Jensen stradic 9 fods kastevægt 50g, hjul ABU
D5 5600. Jeg valgte at stoppe på 100, pænt rundt tal samt skjolds rekord er
på 99.

Vi var 13 på båden og hev over 500 torsk samt nogle store makreller op, de
fleste blev genudsat og det blev kun dem over 5 dæksplanker ca. 50 cm der
kom med hjem.

Når jeg får følesen i armene igen bliver det baltic star igen, da det var
Jens egen rekord jeg slog

mvh

Svend

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-05 19:16

"SEJ" <sejprv@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Undertegnede slog igår den 12 år gamle bådrekord på 72 torsk med
> præcis 100 torsk over målet med den største på 6,7 kg.

Så er de ikke over målet. En torsk "over målet" vejer mindst 10 kg.

Tillykke med rekorden.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Mikael

Dato : 15-08-05 19:35

> "SEJ" <sejprv@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er de ikke over målet. En torsk "over målet" vejer mindst 10 kg.

Tror måske han mener "mindstemålet". Det, du tænker på er "målere" som
rigtigt nok skal veje 10 kg +...

MVH Mikael.

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-05 19:36

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tror måske han mener "mindstemålet". Det, du tænker på er "målere" som
> rigtigt nok skal veje 10 kg +...

Tro mig. Jeg har fisket stortorsk i mange, mange år, og en torsk "over
målet" er det samme som en "måler", dvs. en torsk på mindst 10 kg.

Fra : Mette P.

Dato : 15-08-05 21:17

> [...]
>
> Tro mig. Jeg har fisket stortorsk i mange, mange år, og en torsk "over
> målet" er det samme som en "måler", dvs. en torsk på mindst 10 kg.

Det er rigtigt nok. Vi skal tro på Jens...han ved en del om torsk.
Så fy-skamme Mikael, og lad Jens lege..

Undermåleren, Mette P.

Fra : jacob

Dato : 15-08-05 21:22

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt nok. Vi skal tro på Jens...han ved en del om torsk.
> Så fy-skamme Mikael, og lad Jens lege..
>
> Undermåleren, Mette P.

ordkløveri.....
Jacob

Fra : Pia & Christian

Dato : 15-08-05 22:04

> Tro mig. Jeg har fisket stortorsk i mange, mange år, og en torsk "over
> målet" er det samme som en "måler", dvs. en torsk på mindst 10 kg.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad udtrykket "over målet" betyder på
diverse turbåde i Danmark. Blandt erhvervsfiskere har udtrykket alle dage
været brugt om fisk der er over mindstemålet. Og det er ikke kun for torsk,
men det gælder for alle arter.

Mvh.

Christian Rasmussen

Fra : Frandsen

Dato : 16-08-05 08:24

"Pia & Christian" <pichri@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> diverse turbåde i Danmark. Blandt erhvervsfiskere har udtrykket alle dage
> været brugt om fisk der er over mindstemålet. Og det er ikke kun for

Der er nok en del forvirring. Vi har udtrykkene "over målet" og så "en
måler" eller "en målertorsk". "Over målet" dækker over, at fisken skal være
over mindstemålet, og bruges om alle slags fisk. Jeg selv, og dem jeg
kender, siger altid over mindstemålet, og ikke bare over målet, da det netop
kan misforstås. "En måler" og "en målertorsk" dækker over en torsk på midst
10 kilo.

Jeg troede også, at Svend havde taget fejl, indtil jeg læste om "dem over 5
dæksplanker", og så kunne jeg jo godt regne ud, at det i hvert fald ikke var
"målere" han talte om - jeg går ikke ud fra, at han da talte om makrellerne

Diverse lystfiskerblade bruger også begrebet "måler" om torsk på mindst 10
kilo.

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 15-08-05 22:12

> [...]
> Hvis nogen skulle være i tvivl om der er noget at fange på øresund og
> hvilken turbåd man skal vælge får at få fisk så er det altså Baltic star

Ja-ja, tillykke og så videre, jeg er slet ikke misundelig . . .men kunne
du løfte sløret for HVOR på Sundet?

--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : SEJ

Dato : 18-08-05 15:48

Hej Torben

Jeg kan ikke give dig den præcise position for jeg har den ikke, men syd for
Hveen nord for flakfortet, ikke tæt på land
"Mindstemål" og "målere", ja ja selvfølgelig var det 100 "målere" det kan
enhver jo sige sig selv når den største var på 6,7 kg.
Man må være præcis hvad man skriver ellers kan det jo misforstås, beklager.

mvh

Svend

Fra : Konrad

Dato : 18-08-05 16:28

> [...]
> Hvis nogen skulle være i tvivl om der er noget at fange på øresund og
> hvilken turbåd man skal vælge får at få fisk så er det altså Baltic star

(...)

Det tangerer altså erhvervsfiskeri - ikke underligt at fiskere kan blive
lidt pikerede over ikke at må gå på havet, og så samtidig kan se en flok
lystfiskere slæbe 27 kasser fisk i land.

Fra : MN

Dato : 18-08-05 20:39

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> [...]
> lidt pikerede over ikke at må gå på havet, og så samtidig kan se en flok
> lystfiskere slæbe 27 kasser fisk i land.

De ka' bare tage en stang med.

Mogens

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-08-05 21:08

Konrad wrote:

> Det tangerer altså erhvervsfiskeri - ikke underligt at fiskere kan blive
> lidt pikerede over ikke at må gå på havet, og så samtidig kan se en flok
> lystfiskere slæbe 27 kasser fisk i land.

Hmm... jeg er opvokset ved bredden af Farun Sø i 50'erne, og dengang
var der ikke den samme overflod og rigelighed, som kendetegner
nutidens samfund.

Dengang var ferskvandsfisk også mad, og mine forældre lærte mig og
mine brødre, at hvis vi fangede en fisk og slog den ihjel, så skulle
vi også spise dem.

På den måde lærer man bl.a., at brasner er uspiselige, så uanset
størrelsen slæber man dem ikke med hjem som trofæ, og når man har
fået gedde i 5 dage, blot fordi man absolut skulle gokke tre store
gedder, så lærer man at tage hensyn til naturens resoucer, og at det
kan være fornuftigt at genudsætte fisk, eller helt at undlade at
fange flere fisk end man kan spise.

Og jeg håber virkelig, at "SEJ" kommer til at æde torsk de næste 100
dage, for lystfiskere må jo ikke omsætte fangsten...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Stefan

Dato : 19-08-05 08:45

<snip>
> Og jeg håber virkelig, at "SEJ" kommer til at æde torsk de næste 100 dage,
> for lystfiskere må jo ikke omsætte fangsten...
<snip>

HVIS nu man havde læst indlægget i først omgang, så havde man set følgende
afsnit:
"Vi var 13 på båden og hev over 500 torsk samt nogle store makreller op, de
fleste blev genudsat og det blev kun dem over 5 dæksplanker ca. 50 cm der
kom med hjem."

Når nu "de fleste" blev genudsat, så antager jeg at "SEJ" har brugt sin
fornuft og kun medbragt de fisk, som rent faktisk skulle spises. Så lad nu
være med at gøre sagen til noget den ikke er.....

Derudover behøve man jo ikke "omsætte" fangsten, bare fordi man tager mere
hjem end til eget forbrug. Mine naboer elsker at få fisk .... gratis ....!

Stefan

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 09:36

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når nu "de fleste" blev genudsat, så antager jeg at "SEJ" har brugt sin
> fornuft og kun medbragt de fisk, som rent faktisk skulle spises. Så lad nu
> være med at gøre sagen til noget den ikke er.....

Det kan vel knapt kaldes fornuft at hive 100 torsk op i en båd, for derefter
at smide broderparten i havet igen, med tryksyge, forstørret svømmeblære,
krogskader, og alskens andre "sunde" ting for en fisk.
"Begærlighed", "Disrespekt", "Erhvervsfiskeri", "Rekordjægeri" er de ord der
først falder mig ind. Men "Fornuft"? Nej!

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-05 09:59

> [...]
> "Begærlighed", "Disrespekt", "Erhvervsfiskeri", "Rekordjægeri" er de
> ord der først falder mig ind. Men "Fornuft"? Nej!

Dit hykleri når med ovenstående svada nye højder.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 10:11

> Dit hykleri når med ovenstående svada nye højder.

Du aner da vist ikke hvad hykleri er Jens.
Det kan da aldrig være hykleri når jeg ikke selv praktiserer den form for
svineri med naturens ressourcer.

Det er derimod hykleri i femte potens når du og dine ligesindede påberåber
jer at være "naturmennesker", og I så samtidig behandler naturen så
disrepektfuldt.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-05 11:35

> Det er derimod hykleri i femte potens når du og dine ligesindede
> påberåber jer at være "naturmennesker", og I så samtidig behandler
> naturen så disrepektfuldt.

Hvor er det lige, du har set mig påberåbe mig at være "naturmenneske"?

Jeg er lystfisker - dvs. jeg fisker og slår fisk ihjel af lyst. Jeg er ikke
moralsk dommer over, hvor mange fisk andre har lyst til at fange. Jeg er
slet ikke moralsk dommer over, om det er værre at hive én torsk op og slippe
den ud igen med ødelagt svømmeblære end at hive 100 torsk op, som man
gokker.

Og jo, jeg ved udmærket, hvad hykleri er. Skulle jeg blive i tvivl, kan jeg
blot læse nogle af dine indlæg i nærværende gruppe, der er beregnet for
mennesker, der slår fisk ihjel af lyst.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 12:06

> Jeg er slet ikke moralsk dommer over, om det er værre at hive én torsk op
> og slippe den ud igen med ødelagt svømmeblære end at hive 100 torsk op,
> som man gokker.

Ikke at have en holdning, er selvfølgelig også at have en holdning.

> Og jo, jeg ved udmærket, hvad hykleri er. Skulle jeg blive i tvivl, kan
> jeg blot læse nogle af dine indlæg i nærværende gruppe, der er beregnet
> for mennesker, der slår fisk ihjel af lyst.

Øh nå?
Du vil ganske givet finde mange indlæg mod C&R, men indlæg mod lystfiskeri
skal du lede længe efter.

Tag ud og fisk Jens, det er den rene medicin mod mavesurhed

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-08-05 12:16

Alex Linaa wrote:

> Tag ud og fisk Jens, det er den rene medicin mod mavesurhed

Ja - men det virker tilsyneladne ikke imod stupiditet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-05 12:18

> Tag ud og fisk Jens, det er den rene medicin mod mavesurhed

Du er god, er du. Skal vi lige repetere dele af dit eget indlæg igen:

> "Begærlighed", "Disrespekt", "Erhvervsfiskeri", "Rekordjægeri" er de ord
> der først falder mig ind. Men "Fornuft"? Nej!

Hvem er mavesur her?

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 12:47

> Hvem er mavesur her?

Ikke mig

Tag nu ud og fisk Jens, det ville gøre dig godt :D

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-05 13:57

> Tag nu ud og fisk Jens, det ville gøre dig godt :D

Taler du med min arbejdsgiver, så er jeg da frisk?

Fra : Stefan

Dato : 19-08-05 12:23

> Jeg er lystfisker - dvs. jeg fisker og slår fisk ihjel af lyst. Jeg er
> ikke moralsk dommer over, hvor mange fisk andre har lyst til at fange.

Sær definition på lystfiskeri!
Jeg er lystfisker fordi jeg FISKER af LYST, modsat erhvervsfiskeren, som
fisker som ERHVERV.
Hvis du virkelig mener at du "fisker og slår fisk ihjel af lyst", så er du
ikke lysfisker, så er du "lystfiskemorder" (he he - hvem er det så der
bliver slået ihjel; fisken eller fiskeren)

> Og jo, jeg ved udmærket, hvad hykleri er. Skulle jeg blive i tvivl, kan
> jeg blot læse nogle af dine indlæg i nærværende gruppe, der er beregnet
> for mennesker, der slår fisk ihjel af lyst.

Here we go again. Kan I to ikke bare udveksle mailadresser, hvis I absolut
skal skændes?

Stefan

Fra : Stefan

Dato : 19-08-05 10:31

> [...]
> "Begærlighed", "Disrespekt", "Erhvervsfiskeri", "Rekordjægeri" er de ord
> der først falder mig ind. Men "Fornuft"? Nej!

Så du mener altså, at han hellere skulle have beholdt alle 100 fisk -
inklusive undermålere?
Hvad er alternativet (ud over at undlade at tage på sådanne ture)?
Omstændighederne taget i betragting, så vil jeg nu stadig holde ved ordet
"fornuft".

Stefan

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 11:37

> Så du mener altså, at han hellere skulle have beholdt alle 100 fisk -
> inklusive undermålere?

Nu var det jo ikke kun undermålere der røg ud igen, men fisk over "5
dæksplanker"

> Hvad er alternativet (ud over at undlade at tage på sådanne ture)?

Alternativet er at stoppe med at fiske, når man har de fisk man skal/vil
bruge. Hvor svært kan det være?
Det er det samme princip som at stoppe med at spise når man ikke er sulten
mere, i stedet for at æde til man revner.

/Alex

Fra : Stefan

Dato : 19-08-05 12:16

> Nu var det jo ikke kun undermålere der røg ud igen, men fisk over "5
> dæksplanker"

Gør det sagen bedre? Skulle han så smide alle undermålere i havet, mens alle
over målet SKULLE med hjem?
Nej - man tager selvfølgelig ud på øresund for at fange nogle store flotte
fisk. Nogle tager man med hjem, nogle smider man ud igen af den ene eller
anden grund.

> Alternativet er at stoppe med at fiske, når man har de fisk man skal/vil
> bruge. Hvor svært kan det være?

Gjorde han ikke det? Han stoppede da han nåede SIT mål (ikke dit eller nogen
andens), og han tog kun de fisk med, som var af en størrelse så de rent
faktisk var anvendelige!

Jeg vil tro at langt størstedelen af fiskerne på øresunds turbåde tager ud
fordi der er gode chancer for store fisk. Hvorfor så stoppe, bare fordi 99
andre småfisk har valgt også at bide på krogen?
Et eller andet sted synes jeg faktisk at det er flot, at manden stopper på
100 fisk. Det betyder at han rent faktsik har brugt sin fornuft, og ikke
bare fisket igennem for at få en så høj rekord som muligt. Om "fornuften" så
siger stop efter 10 fisk eller 200 fisk, det er en smagssag.

> Det er det samme princip som at stoppe med at spise når man ikke er sulten
> mere, i stedet for at æde til man revner.

Nej - helt enig. Men har du aldrig gået rundt om æbletræet og bidt af et
æble her og der for at finde det HELT rigtige solmodne æble, mens de sure
blev smidt på komposten? Jeg er ikke i tvivl om, at der er folk derude som
tror, at æbler også har en sjæl

Stefan

Fra : SEJ

Dato : 19-08-05 15:33

Hej Alex
Ja det var da helt klart rekordjageri og begær for at slå den, som man kun
gør en gang,
Jeg mindes for 25 år siden da jeg kom hjem til min faf stolt med 400
urensede sild, det gør man også kun en gang Så i sildesæsonen har jeg
også kun en sildekrog på og tager den af når jeg har fået de 20 stk jeg skal
bruge.

Så nu har jeg også prøvet slå en bådrekord, så det gider jeg ikke igen, og
jeg stoppede jo også pænt ved de 100 istedet for at fortsætte ikk ?

Nu fiskede vi på relativt lavt vand omkring 15-20 m. så alle de genudsatte
fisk svømmede altså pænt ned igen, men det er selvfølgelig ikke det samme
som de ikke har fået tryksyge.

men det lyder lidt som rønnebærene er lidt sure, det er jo ikke sådan jeg
fisker hvergang,og jeg nyder da normalt også omgiveleserne ligeså meget som
fiskeriet, bare ikke lige i søndags.

mvh
Svend

Fra : Konrad

Dato : 19-08-05 09:44

> [...]
>
> Dengang var ferskvandsfisk også mad, og mine forældre lærte mig og
> mine brødre, at hvis vi fangede en fisk og slog den ihjel, så skulle

Ferskvands fisk *er* også mad, imho

> På den måde lærer man bl.a., at brasner er uspiselige,

LOL, ja - men det mener tyskerne åbenbart ikke....

> [...]
> fået gedde i 5 dage, blot fordi man absolut skulle gokke tre store
> gedder, så lærer man at tage hensyn til naturens resoucer,

Nemlig, ja. Gedde *kan* være godt, men så sandelig også uappetitligt.
Derudover har jeg det moralsk meget svært med at gokke en gedde fra en sø,
hvor der jo eksisterer et lukket kredsløb og en balance det er nemt at
ødelægge. Jeg har med mine egne øjne været været vidne til hvordan et par
ferme lystfiskere (jeg var en af dem) reelt kan ødelægge et helt fiskevand
gennem tankeløshed. Jeg synes gedder er kanon som sportsfisk - men de ryger
ud igen, med mindre de i sjældne tilfælde er ødelagt - alene tanken om at
den her gedde altså har gået i det eller det lille hul, måske 4-5-6-7 år,
bare for at jeg skulle komme ned og for lystens skyld fange den, slå den
ihjel og så måske ikke engang få noget særligt ud af den, er, ja - ikke rar.
Men havørred, hornfisk og torsk slår jeg hjertens gerne og med glæde for
panden ) Vi udsætter dem selv/der er mange af dem osv...Der er trods alt
fra naturens side indregnet et vist spild ift f.eks de 20 mio hornfisk der
gæster dansek farvande hvert år..

> og at det
> kan være fornuftigt at genudsætte fisk, eller helt at undlade at
> fange flere fisk end man kan spise.

Enig.

> Og jeg håber virkelig, at "SEJ" kommer til at æde torsk de næste 100
> dage, for lystfiskere må jo ikke omsætte fangsten...

Og har en kummefryser af betragtelig størrelse...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-08-05 12:46

Konrad wrote:

> Nemlig, ja. Gedde *kan* være godt, men så sandelig også uappetitligt.

Meget store gedder smager sjældent godt, men det største problem er
faktisk, at metoden med at lade ferskvandsfisk gå rent er gået i
glemmebogen, det er nok dybfryseren som er skyld i dette.

Dengang jeg var dreng, der fandtes der slet ikke køleskabe og
dybfrysere, de rige havde isskabe, og så var der et fælles frysehus,
hvor man kunne leje en box.

Derfor var der dam i alle både, og man havde også et hyttefad ved
bådbroen, så fangsten kunne holdes levende i lang tid, og så havde
de fleste et gammel badekar i baghaven, hvor de kunne lade fiskene
gå rent i ledningsvand, så de blev renset for muddersmagen.

De fleste ferskvandsfisk bliver utrolig delikate i smagen, når de
har gået rent i nogle få dage, muddersmagen stammer nemlig fra en
alge, og fiskene udskiller lynhurtigt muddersmagen når de går i rent
vand.

Jeg har iøvrigt en god opskrift på gedde, en af mine bekendte der er
restauratør giver den 5 kokkehuer, og hvert forår spørger han mig,
hvornår jeg inviterer på gedde.

Man skal bruge en gedde på 2-3 kilo, som man fileterer. På skroget
koges en suppe til sovsen.

Man skærer passende stykker geddefilet, de pakkes enkeltvis ind i
staniol sammen med et stykke bacon, der krydres med en dusk frisk
estragon, salt og peber, de steges på en varm grill i 10-12 min.

Som tilbehør serveres der små nye kartofler, grøn salat og en hvid
fiskesovs smagt til med citronsaft...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-08-05 13:06

Konrad wrote:

> [...]
> ferme lystfiskere (jeg var en af dem) reelt kan ødelægge et helt fiskevand

Man skal ihvertfald tænke sig om inden man gokker en stor gedde, for
som du selv skriver, så tager det 7-8 år førend en gedde er så stor,
at den virkelig kan producere så mange æg, at den reelt kan bidrage
til at opretholde bestanden.

Min holdning er faktisk, at man skal frede de helt store gedder, og
nøjes med dem i 2-3 kilos klassen, de er også de bedste spisefisk,
og så skal man vise hensyn og mådehold, man skal ikke fiske til
fryseren, som lystfisker har vi jo netop det privilegie, at vi kan
få friskfanget fisk til middag.

Jeg har iøvrigt en grotesk oplevelse i erindringen, for en del år
siden var jeg medlem af den lokale lystfiskerklub, og vi var en 7-8
stykker på 1. maj tur i Donse Dam, jeg var i båd sammen med en der
hedder Poul, og han var så heldig at fange 4 gedder, og de blev
notorisk gokket så snart de var halet indenbords.

Men da fiskedagen var slut, da kom Poul i tanker om, at gedderne
skulle slæbes 4 kilometer gennem skoven til der hvor bilerne var
parkeret, og han havde vist også tabt lysten til at skulle rense
fisk når han kom hjem.

Så det endte med, at jeg overtog gedderne og måtte bære dem hele
vejen til parkeringspladsen, for jeg synes det synd og skam, at de
skulle gå til spilde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Konrad

Dato : 20-08-05 14:53

> [...]
> som du selv skriver, så tager det 7-8 år førend en gedde er så stor,
> at den virkelig kan producere så mange æg, at den reelt kan bidrage

Netop.

> [...]
> og så skal man vise hensyn og mådehold, man skal ikke fiske til
> fryseren, som lystfisker har vi jo netop det privilegie, at vi kan

Enig. Det samme gælder i øvrigt ørredfiskeriet/fredningen, som efter min
mening, hvis det da handler om at udvikle bæredygtige bestande, burde vendes
helt på hovedet. Ørreden burde være totaltfredet i åerne om
sommeren/efteråret - nedfaldsfiskene er det sådan set lige meget med. Det er
totalt hykleri at "frede" nedfaldsfisk og så samtidig lystigt hive den ene
nystegne ørred eller laks op af åerne om sommeren - fisk der efter megen
møje og besvær som enere blandt hundreder har formået at trodse rovfisk,
garn, sygdom og andre lystfiskere. Hvor mange ørreder og laks, som rettelig
burde sikre bestanden, er f.eks ikke allerede "gokket" i Skjern Å, Karup Å
osv? Samtidig burde man indføre et maksimum-mål istedet for et mindstemål.
Som det er nu, gokkes de store moderfisk, medens generne hidrørende
langsomtvoksende forædles. Den nuværende politik fører i sidste ende til
stammer af mindre og måske mere langsomtvoksende fisk, medens "guldet"
forsvinder. Statistisk har man påvist en nedgang i gennemsnitsstørrelsen for
fisk fra Karup Å fra omtrent 75 cm til 50 cm (frit efter hukommelsen) og i
Sverige er der flere steder ganske enkelt ikke andet end smårøredder. Helt
ærligt og uden blusel må jeg erkende, at jeg hellere vil gokke 10 35 cm
grønlændere end én på 5 kilo. Småørrederne er der - sådan er naturen så
viseligt indrettet - jo masser af - de store fisk er dem, der skal
videreføre arten. Så her er et blasfemisk "oprop" : Vær hellere lidt large
med mindstemålet, hvis man bare vil have fisk med hjem, og lad istedet den
store du får, gå fri...Jeg tror helt ærligt dette i virkeligheden er den
bedste fiskepleje på lang sigt...

> [...]
>
> Så det endte med, at jeg overtog gedderne og måtte bære dem hele
> vejen til parkeringspladsen, for jeg synes det synd og skam, at de

Æv!!!! Jeg tror, desværre, at alle lystfiskere kan berette om noget
lignende. Det mest nederdrægtige jeg nogensinde har set i den boldgade, var
én der kastede nogle døde ørreder ud i søen igen (det var ikke put&take, men
en naturlig sø med en å der løber igennem med naturlig ørredopgang).
Hvorfor, spurgte vi? Jo - der skulle også være noget til gedderne,
forklarede han...

Fra : SEJ

Dato : 19-08-05 15:22

Hej Konrad

Nu var det kun 20 stk. der røg under filet kniven, resten blev genudsat.
mvh
Svend