Hvor lægger jeg min AccessDatabase så den ~
Fra : Bo

Dato : 14-08-05 23:20

Hej Alle,

Har lige lært at bruge en ASP login funktion(med en stort tak til
guide på www.hjemmesideskolen.dk). Det hele virker fint, bortset
fra alle og en hver kan hente database filen fra mit webhotel, og
derved læse user/password. Acces filen ligger ude i roden på mit
webhotel. Hvis jeg flytter den til db-katalog virker login ikke.
Jeg er nok en kæmpe newbie men håber I kan hjælpe mig??

Med venlig hilsen
Bo

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-08-05 23:34

Bo wrote:

> [...]
> webhotel. Hvis jeg flytter den til db-katalog virker login ikke.
> Jeg er nok en kæmpe newbie men håber I kan hjælpe mig??

Du skal have din webhost til at oplyse fuldstændig path til din db-mappe, så
du kan rette adresseringen i dit login-script.

Eller du kan alternativt ændre navnet på din mdb-fil til noget, som ikke kan
gættes - og så huske at rette kaldet til den i login-scriptet. Tænk på, at
scriptet kun ligger på serveren, brugerne kan ikke se navnet på
databasefilen nogen steder.

brugere.mdb kan f.eks. ændres til qviz8f29.mdb (brug ikke mit forslag, men
find selv på noget).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bo

Dato : 15-08-05 01:04

> [...]
> databasefilen nogen steder.
>
> brugere.mdb kan f.eks. ændres til qviz8f29.mdb (brug ikke mit forslag, men

1000 tak for alle de gode ting, du har lagt på www.hjemmesideskolen.dk.
Skal jeg forstå det på den måde, at folk ikke har adgang til, at se hvilke
filer jeg har i roden på mit webhotel, men kun kan hente dem, hvis de kender
filnavnet?

Fra : Per

Dato : 15-08-05 11:14

> Skal jeg forstå det på den måde, at folk ikke har adgang til, at se hvilke
> filer jeg har i roden på mit webhotel, men kun kan hente dem, hvis de kender
> filnavnet?

det vil jeg mene, men jeg vil forslå du tjekker det først (email ell. ringe til
dem)
da der så vidt jeg ved godt kan værer forskel på de forskellige hosts server
opsætning.

noget jeg har brugt en del da jeg startede ud er at ringe til min host og stille
dem de forskellige spørgsmål jeg har haft. (altså omkring upload, sikkerhed og
hvor en eventuel DB skulle ligge, .htaccess osv.). Kommer selvfølgelig an på hvor
god Bruger support de har.

mvh Per

Fra : Bo

Dato : 15-08-05 12:23

> [...]
> hvor en eventuel DB skulle ligge, .htaccess osv.). Kommer selvfølgelig an på hvor

Takker,

Men burde det ikke være muligt, at sætte de enkelte mapper op så der kun kan
skrives og læses fra dem, men ikke downloades?

Jeg kan se mine mapperinstillinger har: "owner, group, other" - under dem kan jeg
vælge "read, write, execute". Hvordan skal jeg fortolke den opsætning med henblik
på en DB?

Mvh.

Fra : Per

Dato : 15-08-05 12:42

> [...]
> vælge "read, write, execute". Hvordan skal jeg fortolke den opsætning med henblik

ok så vi snakker om din egen server?
er det ISS, Apache ell anden?

hvis det er ISS så skal du gå ind under:

Control Panel/Administrative Tools/Internet Services Manager/
finde den mappe du har lagt den i og lave opsætningen der, kan ikke rigtig huske hvad
der skal sættes til og fra, men prøv af søge på ISS og se om du kan finde noget Doc
omkring opsætning.

mvh Per

NB.:
hvis det ikke er din egen server skal du ha udbyderen til at sætte reglerne for den
mappe du vil ha DB'en i.

Fra : Per

Dato : 15-08-05 15:31

> Men burde det ikke være muligt, at sætte de enkelte mapper op så der kun kan
> skrives og læses fra dem, men ikke downloades?

jo skulle jeg mene, under Internet Services Manager kan du sætte mappen til
script source access, skulle klarer det, men kan som sagt ikke rigtig huske det da
det er lang tid siden sidst har arbejdet med det.
hvis du skal skrive til en database på din egen server skal du sætte mappen til:
Properties/security
IUSR_ditcomputernavn
Full Control på nær måske: list folder contents

men prøv om du kan finde noget info omkring ISS (hvis det er det du bruger) for at
sikkerheden stadig er iorden.

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 15-08-05 21:44

"Bo" <mr_laursen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan jeg
> vælge "read, write, execute". Hvordan skal jeg fortolke den opsætning med

execute betyder svjv at en bruger kan få vist en side, hente en database
o.lign.
read betyder svjv at et script kan læse indholdet af f.eks. en database
write, at der kan skrives i databasen

Hvis du kender til .htaccess-filer, og bruger en apache server, kan du
skrive:

order allow,deny
deny from all

i din .htaccess fil

når du oploader den til din database-mappe, vil ethvert request efter
databasen (og alle andre filer i mappen) resultere i en 403-access
forbidden.
dog kan asp-scripts stadigvæk hente oplysinger fra databasen, skrive til den
m.m.

/Kasper

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 15-08-05 18:59

In news:<42ffdbeb$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>
Bo typed:

> [...]
> ikke har adgang til, at se hvilke filer jeg har i roden på mit
> webhotel, men kun kan hente dem, hvis de kender filnavnet?

Nogle servere er sat op til at man kan se indholdet af både roden og
undermapper i browseren og dermed også se navnet på databasen. De fleste
webhoteller tilbyder til gengæld så, at man kan anbringe sin database i
en speciel mappe, der ikke kan ses.

En bedre måde at beskytte sin database er at ændre på filtypen,
eventuelt fjerne den helt. En fil med et ugennemsigtigt navn og uden
filtype er sværere at komme til at låne.

Hvis det er en IIS server, er en løsning at anbringe databasen i en
mappe hvor filnavnet starter med et understregnings tegn, De mapper
vises _ikke_ selv om det er tilladt at browse mapper og filer på
serveren. Det er muligt noget tilsvarende gælder på Apache, men det ved
jeg ikke noget om.

Men ligegyldigt hvad, så skal du sikre dig, at det ikke er muligt at
hente databasen med brugeroplysninger, for eller ender du med, at der
står nogen grimme mænd uden for din dør, der vil skære p..... af dig,
med en sløv kniv

Og inden nogen siger at man ikke kan fjerne filtypen, jo det kan man
godt, den driver der læser filen er ligeglad med endelsen.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Bo

Dato : 15-08-05 19:30

> [...]
>
> Og inden nogen siger at man ikke kan fjerne filtypen, jo det kan man
> godt, den driver der læser filen er ligeglad med endelsen.

Netop fordi jeg ved de bruger en sløv kniv, bruger jeg meget tid på, at
sætte mig ind i hvordan mit webhotel virker. Tror jeg har fået lagt min
db i en folder der ikke kan hentes via et link. Men hvordan tjekker jeg
selv hvilke filer af både roden og undermapper i browseren jeg kan se -
kræver det et specielt program eller?

Mvh. Bo

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 16-08-05 15:55

In news:<4300df39$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>
Bo typed:
> Netop fordi jeg ved de bruger en sløv kniv, bruger jeg meget tid på,
> at sætte mig ind i hvordan mit webhotel virker.

Lyder klogt

> [...]
> tjekker jeg selv hvilke filer af både roden og undermapper i
> browseren jeg kan se - kræver det et specielt program eller?

Ret nemt omdøb default.asp til noget andet og kald den så ved det
oprindelige navn når siden ikke findes åbnes mappen automatisk i IE hvis
det er tilladt, ellers får du enten en adgang forbudt side eller en
siden ikke fundet side. Husk at omdøbe den igen, når du har prøvet det
af

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
http://80.62.61.212/webuseability/skabelon.asp

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-08-05 17:38

Bo wrote:

> Skal jeg forstå det på den måde, at folk
> ikke har adgang til, at se hvilke filer jeg har i roden på mit
> webhotel, men kun kan hente dem, hvis de kender filnavnet?

Hvis du i alle mapper på dit webhotel har en fil liggende med det
standardnavn, som hotellet foreskriver, kan inden se indholdet i mapperne.
De får den forudbestemte fil at se.

Filnavnet kan være f.eks. default.asp eller index.asp - men konsulter din
vært, så får du det rigtige svar.

I øvrigt kan din fil være så kort som blot en direkte viderestilling til en
af dig defineret fil:

<%
Response.Redirect "din-side.asp"
%>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Per

Dato : 15-08-05 15:16

>Hvis jeg flytter den til db-katalog virker login ikke.
> Jeg er nok en kæmpe newbie men håber I kan hjælpe mig??

hvis asp siden og databasen ligger i samme mappe:
Server.MapPath("dbnavn.db")

hvis db'en ligger i en undermappe
kommer til at se nogenlunde ud som det her:
Server.MapPath("db-katalog/dbnavn.db")

hvis din asp side ligger i mappe over den mappe din database ligger
i:

Server.MapPath("../db-katalog/dbnavn.db")
../ betyder den skal gå et mappe ud

altså hvis din asp side ligger i f.eks. mappen: kernal
(kernal/default.asp)
og din database ligger i mappen: db-katalog (db-katalog/dbnavn.db)

Håber det hjalp lidt

Fra : Bo

Dato : 15-08-05 16:17

> [...]
> (kernal/default.asp)
> og din database ligger i mappen: db-katalog (db-katalog/dbnavn.db)

Hej Per,

Har fundet ud af, hvordan server.MapPath skal være, tak Mit
problem er nok mere, at min host er af den billige slags og support er
en by i Rusland, men tak for hjælpen.

Fra : Øystein Svensen

Dato : 15-08-05 16:35

Bo wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Lagre følgende i en asp fil og legg den i mappen der din database er
plassert, da vi du path til din database (husk bare å endre
dindatabase.mdb til det rette navn)

<%

dim strPath, strCustomDatabaseName
strCustomDatabaseName = Request.QueryString("dbname")
if strCustomDatabaseName <> "" then
   strPath = Replace(Request.ServerVariables("PATH_TRANSLATED"),
"whereami.asp",strCustomDatabaseName)
else
   strPath = Replace(Request.ServerVariables("PATH_TRANSLATED"),
"whereami.asp","dindatabase.mdb")
end if
Response.Write   "<html>" & vbNewLine & vbNewLine & _
      "<head>" & vbNewLine & _
      "<title>Where Am I?</title>" & vbNewLine & _
      "</head>" & vbNewLine & vbNewLine & _
      "<body>" & vbNewLine & vbNewLine & _
      "<table border=""0"" cellspacing=""0"" cellpadding=""5""
width=""50%"" height=""50%"" align=""center"">" & vbNewLine & _
      " <tr>" & vbNewLine & _
      " <td bgColor=""#9FAFDF"" align=""center"">" & vbNewLine & _
      " <font face=""Verdana,Arial,Helvetica"" size=""2"">" &
vbNewLine & _
& vbNewLine & _
      " <p></p>" & vbNewLine
if strCustomDatabaseName = "" then Response.Write("
/>If you have changed the name of your database, you'll need to
change it in the <b>strConnString</b> example shown below, as
well.</p>" & vbNewLine)
Response.Write   " <p>Physical Path to Database: <b>" & strPath &
"</b></p>" & vbNewLine & _
      " <p>This one will work with either Access97, Access2000 or
Access2002:</p>" & vbNewLine & _
""Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & strPath & """ '##
      " <br /><p>Use the following only if you can't get the first
one to work<br />One reason could be that your host doesn't have the
MSJet Drivers installed:</p>" & vbNewLine & _
""DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & strPath & """
      " <p></p>" & vbNewLine & _
      " </font>" & vbNewLine & _
      " </td>" & vbNewLine & _
      " </tr>" & vbNewLine & _
      "</table>" & vbNewLine & vbNewLine & _
"</body>" & vbNewLine & vbNewLine & _
      "</html>" & vbNewLine
%>

Fra : Øystein Svensen

Dato : 15-08-05 16:39

Øystein Svensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Bo wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
>
> Lagre følgende i en asp fil og legg den i mappen der din database er
> plassert, da vi du path til din database (husk bare å endre
> dindatabase.mdb til det rette navn)

Beklager, jeg glemte å fortelle at du må kjøre filen for å få svaret...

hvis du kaller filen finddb.asp og den ligger i
http://www.ditdomain.com/db

skriver du http://www.ditdomain.com/db/finddb.asp for øvrig kan jeg
anbefale www.web10.dk som en god og rimelig host

Fra : Bo

Dato : 15-08-05 16:57

> Beklager, jeg glemte å fortelle at du må kjøre filen for å få svaret...
>
> hvis du kaller filen finddb.asp og den ligger i
> [...]
Hej Svensen,

Jeg har løst problemet - bruger selv web10 uden dog at være ovenud
tilfreds. Men de har ændret min db-mappe så db'en den ikke kan hentes. Nu
bliver det bare spændende om jeg kan skrive til den.

Har brugt de sidste 2 dage på, at lære hvordan jeg uploader billeder fra
en webside til en db. Jeg har set de første 20 eksempler dog ingen af dem
jeg har kunne få til at virke(sikkert fordi jeg er en komplet newbie i
asp). Skal jeg bruge en access db til billeder eller blot gemme dem i en
mappe?

Er der nogen af jer prof'er der kender en a-z løsning, jeg måske kunne
lære noget af?

Fra : Øystein Svensen

Dato : 16-08-05 18:20

> [...]
> jeg har kunne få til at virke(sikkert fordi jeg er en komplet newbie i
> asp). Skal jeg bruge en access db til billeder eller blot gemme dem i en

Hei Bo,

Web10 setter rigtige tillatelser for opplasting av bilder til en mappe om du
kalder den "uploads" om ønskelig har jeg et script ferdig som laster 3 bilder
på en gang. Du må gjerne se en demo om du ønsker.....

mvh Øystein

Fra : Bo

Dato : 17-08-05 23:49

> [...]
> kalder den "uploads" om ønskelig har jeg et script ferdig som laster 3 bilder
> på en gang. Du må gjerne se en demo om du ønsker.....

Det vil jeg da meget gerne se`

Mvh. Bo