Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Prisstigning på hus
Fra : Anita

Dato : 14-08-05 21:48

Vi købte hus i december sidste år. Nu er genboens hus blevet solgt til en
pris på 300.000 over det vi gav i sin tid. Hvis vores hus allerede er steget
2-300.000 er der så ikke en pointe i at få lavet en ny vurdering og evt. få
lagt lån om, således vi får en højere belåning i kreditforeningen og en
lavere belåning i banken?

Kan det svare sig at lægge om allerede eller er omkostningerne for store i
forhold?

Gode tips modtages med glæde.

Venligst Anita

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 14-08-05 22:24

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message
> [...]

> lavere belåning i banken?
>
> Kan det svare sig at lægge om allerede eller er omkostningerne for store i

Det kommer jo noget an på om naboens hus kan sammenlignes med jeres -
indretning, alder, byggestil, vinduers alder, tagets alder osv.

Men hvis I vil hente lidt luft i den daglige økonomi vil der sikkert være en
god fordel i at omlægge et banklån til et kreditforeningslån. Omkostningerne
hentes hurtigt hjem af en billigere rentegevinst.

Prøv at ringe til jeres kreditforening, de vil sikkert rigtigt gerne
hjælpe - og det er gratis at få en vurdering, så kan I altid selv regne
videre.

Mvh

Henning

Fra : Anita

Dato : 15-08-05 08:30

Henning Fuglsang Sørensen skrev:

> Det kommer jo noget an på om naboens hus kan sammenlignes med jeres
> - indretning, alder, byggestil, vinduers alder, tagets alder osv.

Det kan det selvf. ikke ubetinget. Men vores hus er større og bedre
indrettet. Deres lidt nyere indrettet (nyt køkken). Desuden er det
sansynligvis området som sætter prisen i højere grad end huset. Men vii er
ikke professionelle, så derfor ville en vurdering være fin. Men vi vil
heller ikke spilde ejendomsmæglerens tid, hvis der ikke er noget at komme
efter.

> Men hvis I vil hente lidt luft i den daglige økonomi

Det er nu ikke så meget det. Vi gider bare ikke betale mere end højest
nødvendigt.

> vil der
> sikkert være en god fordel i at omlægge et banklån til et
> kreditforeningslån. Omkostningerne hentes hurtigt hjem af en
> billigere rentegevinst.

Ja det er jo egentlig det mit spørgsmål går på. Vi har følgende banklån:

boliglån 5.75% (ca. 250.000 kr - med pant i hus)
boliglån 6 % (ca. 130.000 kr. - med pant i hus)
boligkredit 3,95% (ca. 200.000 kr - med pant i sommerhus)

I kreditforeningen har vi nu flexlån med 10-årigt loft på nu 2,6 %. (1,4
mio) Men ved en evt. låneomlægning vil vi gerne lægge om til fastforrentet
4%.

> Prøv at ringe til jeres kreditforening, de vil sikkert rigtigt gerne
> hjælpe - og det er gratis at få en vurdering, så kan I altid selv
> regne videre.

Det vil banken helt sikkert gøre for os. Men jeg bryder mig ikke om at
spilde folks tid, hvis det nu var åbenlyst at det ikke kunne svare sig.

Venligst Anita

Fra : Leonard

Dato : 15-08-05 08:50

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote:

>Men vi vil
>heller ikke spilde ejendomsmæglerens tid, hvis der ikke er noget at komme
>efter.

Hvis ikke du vil sælge huset, så er ejendomsmæglerens vurdering
ligegyldig, det er banken eller kreditforeningens vurdering, der afgør
hvor meget du kan låne i dit hus.

Og det er er hos bank og realkredit at du får det præcise svar på om
det kan betale sig - måske er det nu det skal ske, måske er det om et
år, p.g.r.a nogle omkostninger.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Anita

Dato : 15-08-05 13:20

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev:
> Hvis ikke du vil sælge huset, så er ejendomsmæglerens vurdering
> ligegyldig, det er banken eller kreditforeningens vurdering, der
> afgør hvor meget du kan låne i dit hus.

Det er jeg godt klar over, men jeg forestiller mig at det er lettere at få
"ret" i sin formodning om en værdistigning, hvis man har lidt at have den
i.

Venligst Anita

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 15-08-05 16:56

> [...]
> "ret" i sin formodning om en værdistigning, hvis man har lidt at have den

Du kan gå ind på www.realkreditraadet.dk og finde ud af hvad der handles til
i din kommune. Man kan slå op på hvad den gennemsnitlige pris for en kvm
boligareal var i sidste kvartal, og så kan du jo bare gange op med jeres
kvm. Det er selvfølgelig for et gennemsnitshus, så du skal lægge til eller
trække fra for særlige forhold og det kan derfor kun blive en vejledende
beregning.

Samtidig kan du jo se hvad der blev handlet til i det kvartal I handlede. Så
har du også en fornemmelse af prisstigningerne siden I handlede. På den måde
kan du få en rimelig præcis fornemmelse af prisniveauet.

Mvh

Henning

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 18:19

In article <ddpcmi$tbe$1@news.jay.net>, Anita wrote:

> [...]
>
> Det vil banken helt sikkert gøre for os. Men jeg bryder mig ikke om at
> spilde folks tid, hvis det nu var åbenlyst at det ikke kunne svare sig.

Hvis i har en værdistigning på 300.000 kr, så kan i låne 80% af dette,
altså 240.000 til de ca. 4%. Dvs i kan spare 2% på 130.000 kr, og
1.75% på 110.000 kr = 2600 + 1925 kr = 4525 kr hvoraf skattevæsnet
betaler 1508 kr, så i sparer 3008 kr/år efter skat.

MEN, der er omkostninger til tidlig indfrielse af flexlån, ny låneoptagelse
etc. Så der går nok nogle år inden pengene er hentet hjem. Og der vil
også ske det, at de lån i ligger om vil i komme til at afdrage over ca.
30 år i stedet for 10 år. Så det vil lette jeres økonomi endnu mere.

Få banken til at give et tilbud.

PS: mht handelspris, så vurderede bankens ejendomsmægler min lejlighed til
1.85 mio, som er det jeg kan låne 80% af. Men hun sagde også at jeg skulle
regne med en salgspris 100-150.000 kr højere.

Og jeg er så heldig jeg betaler ejendomsskat af ca. 1.1 mio, og den gamle
sats på 3/4% :)
men

Fra : Anita

Dato : 15-08-05 22:26

sen skrev:
> [...]
> 1.75% på 110.000 kr = 2600 + 1925 kr = 4525 kr hvoraf skattevæsnet
> betaler 1508 kr, så i sparer 3008 kr/år efter skat.

Ok. Tak for den beregning. Det giver en ide om hvor store tal der er tale
om.

> MEN, der er omkostninger til tidlig indfrielse af flexlån, ny
> låneoptagelse etc. Så der går nok nogle år inden pengene er hentet
> hjem.

Det er klart. Men vi har en ide om at vi på et tidspunkt vil om i
fastforrentet alligevel, så hvis vi slå 2 fluer med ét smæk er det jo ikke
så tosset...

> Og der vil
> også ske det, at de lån i ligger om vil i komme til at afdrage over
> ca. 30 år i stedet for 10 år. Så det vil lette jeres økonomi endnu
> mere.

Men vi har i princippet ikke brug for at lette økonomien. Vi gider bare ikke
betale for meget for at låne til vores hus.

> Få banken til at give et tilbud.

Vi talte med banken idag, som sagde at det var ok at have en
ejendomsmægler-vurdering i hånden når vi skulle kigge på låneomlægning. De
sender selvf. deres mand ud alligevel.

> [...]
> skulle regne med en salgspris 100-150.000 kr højere.
>
> Og jeg er så heldig jeg betaler ejendomsskat af ca. 1.1 mio, og den

Vores off. vurdering er også kun 1,2 mio. Mens vi købte for 1,75 og prisen
er temmelig sikkert steget siden. Der er ganske få huse til salg i området,
og lige så snart der er et, er det revet væk på få dage.

Venligst Anita