Paella!!
Fra : Kbh.s amt

Dato : 14-08-05 15:01

Er blevet pålagt at lave en gang paella til 7 personer.
Har på nettet set div. opskrifter herom, men jeg finder dem en del for
svære.
Nogen der kender eller kan henvise til en opskrift, som ikke er for
vanskelig at fixe.
Godt klar over, at paella kan tage sin tid at lave.
V.h.
Kbh.s amt

Fra : mcloud

Dato : 14-08-05 21:36

Her er et link til paella ,den er gennemprøvet og lækker
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=56
mvh mcloud

Fra : Helle Petersen

Dato : 15-08-05 22:47

Det behøves altså overhovedet ikke at være så svært.
Hvis man ikke vil være alt for højrumpet så lærte min spanske mor
(udveksling) mig at lave en hverdags paella som overhovedet ikke er svært at
lave. Og jo flere ingredienser der tilsættes jo mere fornemt ser det ud.
Selvfølgelig skal det helst laves i en paella pande (bred og flad - beregnet
til at sætte over et bål) , men saurtetpande kan sagtens gøre det ud for det
samme.

olie varmes
hakket løg og hvidløg (gerne meget) svitses
kødet brunes - hvis flere slags af flere omgange - forslag: MEGET gerne
chorizopølse i skiver, lufttørret skinke i store tern, kyllingeben (alt er
muligt - hver spansk husmoder har sine traditioner)
tag kødet op med lad så meget af olie og løg være.
Ris ned i og rist (risen skal opsuge olien og smagen fra løg og kød)
Når risen er glasklar og fedtet af olien hældes vand/hvidvin/boullion på så
den dækker ris + en gang til (risens tykkelse gange to højt i panden)
tilsæt safran eller gurkemeje (selv bruger jeg normalt gurkemeje pga. prisen
og der er nok smag i paellaen til at du alligevel ikke smager meget til
safranens delikate smag)
tilsæt evt. en god kyllingeboullion hvis du ikke har så meget smag fra det
ristede kød
læg kødet tilbage oveni risen (det vil være rigtig godt hvis du kan time det
så du lægger kødet tilbage så alting bliver mørt på samme tid)
læg eventuelle grønsager i (igen: time det)
Lad koge i ca. 30 minutter under låg (hold øje med at den ikke koger helt
tør tilsæt evt. mere vand/vin/boullion)
Tag låget af og lad koge tør (det er altid det tricky øjeblik for mig - det
smager bedst hvis den liiige når at sætte sig i bunden, men den må heller
ikke blive sort. Samtidig skal risene jo ikke blive helt til mos og kød og
grønsager udkogt - der har jeg måtte lære/prøve mig frem)

Det var så det, jeg synes ikke selv det er så kompliceret
Bueno provecho
Helle

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-08-05 15:12

Helle Petersen skrev:

> [...]
> sagtens gøre det ud for det samme.

> Det var så det, jeg synes ikke selv det er så kompliceret

Tak for din opskrift på en 'hverdags-paella' *uden* skaldyr.

Jeg havde ellers afskrevet denne ret 'for evigt' efter at have
prøvet den to gange. Første gang på en spansk restaurant i
København, hvor man havde dekoreret risretten med nogle
komplet uspiselige pynte-krebsdyr. Anden gang på en restaurant
på Tenerife, hvor man havde 'pyntet' retten med nogle "find-
selv-ud-af-at-pille-dem"-rejer.

Ved du hvad man skal sige (på spansk), når man ikke spiser
skaldyr; og når man slet ikke kan udstå de dersens skrækkelige,
konserverede muslinger, som efterhånden findes i al mad fra
Italien og Spanien?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som elsker al mad - undtagen skaldyr, snegle,

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-08-05 23:42

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Ved du hvad man skal sige (på spansk), når man ikke spiser
> skaldyr; og når man slet ikke kan udstå de dersens skrækkelige,
> konserverede muslinger, som efterhånden findes i al mad fra
> Italien og Spanien?

Nu ved jeg ikke meget om Spanien, men jeg har da godt nok aldrig fået
konserverede muslinger i Italien. Spaghetti allo scoglio er til gengæld min
livret - fyldt med store, friske muslinger i skal, blæksprutter og en
jomfruhummer eller to i en let tomatsovs. Uuhm.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Helle Petersen

Dato : 18-08-05 19:23

Hej Herluf

der er flere muligheder hvis man ikke vil have skaldyr;
(udover at jeg aldrig har oplevet ufriske/konserverede fiks eller skaldyr i
Spanien. Tværtimod synes jeg altid at de er mere friske der end vi får dem
herhjemme)

Skaldyr hedder marisco (c udtales k) og det nemmeste ville være hvis du feks
siger: "No puedo comer marisco" = "Jeg kan ikke spise skaldyr" ="kan ikke
tåle" = en lille nødløgn
det udtales næsten som hvis det var danske bogstaver med c=k

Håber det kan bruges

Helle

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-08-05 20:00

Helle Petersen skrev bl.a.:

> [...]
> skaldyr" ="kan ikke tåle" = en lille nødløgn
> det udtales næsten som hvis det var danske bogstaver med c=k

Tak skal du have for "nødløgnen", Helle.
Den er nu skrevet ind i min lommeordbog.

--
'rluf :·)

Fra : Brian S

Dato : 18-08-05 23:03

På hvilken måde repræsenterer du Københavns Amt?