porse
Fra : nyhedsgrupper

Dato : 14-08-05 14:41

Jeg skal lave porsesnaps.

hvor finder jeg porse i København´s området.

jeg ved at der er porse i sjællandsodde men ikke hvor ellers.

Lars B

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-08-05 15:39

Lars B skrev:

> Jeg skal lave porsesnaps.
>
> hvor finder jeg porse i København´s området.
>
> jeg ved at der er porse i sjællandsodde men ikke hvor ellers.

Der er Mose-Pors i Holmegårds Mose, men det er selvfølgelig lidt
langt fra København...

Gad vide om der osse er i Bøllemosen?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-08-05 18:42

Den Sun, 14 Aug 2005 14:39:03 +0000 (UTC), skrev Klaus Alexander
Seistrup:

>Der er Mose-Pors i Holmegårds Mose, men det er selvfølgelig lidt
>langt fra København...
>
>Gad vide om der osse er i Bøllemosen?

Måske er der mosebølle?

P.S. Det er ikke kun ment som en fjoget bemærkning. Mosebølle, som
minder en del om blåbær, er er ypperlig snapseplante.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-08-05 07:35

Kurt Hansen skrev:

> Måske er der mosebølle?

Det er der - i rigelige mængder - og det er derfra mosen har fået
sit navn.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-08-05 21:42

On Sun, 14 Aug 2005 16:39:03 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

> Der er Mose-Pors i Holmegårds Mose, men det er selvfølgelig lidt
> langt fra København...
>
> Gad vide om der osse er i Bøllemosen?
Det er der desvære ikke. Jeg ahr støvet Bøllemosen rundt for at forsøge at
finde porse der, desvære uden held.

Et andet bud kunne være noget af det mose der er på vest Amager. Men det
har jeg ikke undersøgt, jeg plejer at plukke i Sverige.

/Thomas

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-05 06:17

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote in message
news.svimgumvuxvtjp@sprinteren...

> [...]
>
> Et andet bud kunne være noget af det mose der er på vest Amager. Men det
> har jeg ikke undersøgt, jeg plejer at plukke i Sverige.

Selvgjort er velgjort - og plukning er sjov, især hvis man har børn man kan
betale en spændende akkordløn for at lege stenalder jægersamlere.
Men tørret porse fra Mata smager helt som den, du bruger en dag på at samle
(og en uge på at tørre) - og koster det halve af billetten til Bøllemosen v
Skodsborg Station.

Ligesom te skal tørres før fermentering og pakning, så skal krydderurter
tørres, for ikke at de astringerende stoffer, der hindrer planteædende
pattedyr at spise planten, gennemtrænger smagen.

Selv tebreve med grøn te, som min kone har haft med fra sit land Japan, kan
gøre mig følelsesløs i munden (ikke alle typer, men nogle) så jeg tror ikke
at der er fordele ved frisk grøn urt til snapsebrygning, alkohol er jo
alligevel et ætsmiddel der smadrer alt andet end stabile alkaloider - friske
aromatiske smagsstoffer som værdsættes i frisk grøn krydderurt, kan aldrig
overleve den produktionsproces, så hvorfor plukke selv?

Jeg dyrkede kinakål i min have i Zambia, og var så stolt over at det
lykkedes, at jeg spiste af den samme plante i måneder. En sort kollega der
besøgte mig, sagde at den kål ville han kun give til sine kaniner - grønt
der spises friskt, skal have groet kort tid, så der er lavt fiberindhold og
ringe indhold af astringerende stoffer - med grønkål som en undtagelse, men
den skal helst have fået frost - samt koges længe.
Skvalderkål brugt som kål var den helt spæde - i forsommer med sult for
fattigfolk, før kornhøst skaffede ordentlig mad på bordet og grønne aks
holdt sultedøden væk (Ifl Riis "Hungerformer")

Fra : Aksel Petersen

Dato : 13-11-05 20:28

> [...]
kan
> aldrig overleve den produktionsproces, så hvorfor plukke selv?

Bo er ofte kommet med "friske" indlæg, som har irriteret mange, medens jeg
har moret mig over dem.
Men denne gang er han gået over stregen ved at hævde, at det er spildt
ulejlighed selv at indsamle sin porse til snapsen!!
Det er simpelthen forfærdeligt at han kan sige noget sådant. Manden har
nok
aldrig smagt en god porsesnaps.
Sidst - det er heldigvis længe siden - jeg smagte porsesnaps fremstillet

købt, tørret porse, fik jeg en væmmelig smag af hø
i munden. Det er bestemt kun afholdsfolk og økologer, der kan synes, at
noget sådant smager godt.
Nej, masser af friskplukkede porserakler lagret i god sprit giver - sammen
med et godt sildebord - en fornemmelsen af: At livet er jo da dejligt!!!
Aksel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-08-05 07:34

Thomas Hansen skrev:

> Det er der desvære ikke. Jeg ahr støvet Bøllemosen rundt for at
> forsøge at finde porse der, desvære uden held.

Ok, så ved vi da dét.

> Et andet bud kunne være noget af det mose der er på vest Amager.

Er der en højmose på Vestamager?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 14-08-05 17:59

"nyhedsgrupper" <l.g.bork@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal lave porsesnaps.
>
> hvor finder jeg porse i København´s området.
>
> jeg ved at der er porse i sjællandsodde men ikke hvor ellers.

Hvis du absolut skal sætte en posesnaps over nu, kan du købe tørret porse
hos Matas eller et lignende sted. Det giver en ok snaps. Den kan jo ikke
måle sig med snaps på friske porserakler, men dem skal man jo helst plukke
inden Sankt Hans

Venlig hilsen Dikte

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-05 06:24

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> måle sig med snaps på friske porserakler, men dem skal man jo helst plukke

Der er fin lakridssmag ved Spritfabrikkernes porsesnaps - den er svær at
efterligne.

Jeg købte engang PERIKON til kryddersnaps og fandt det langt bedre end
porse - men min næstnærmeste Mata på Nørrebrogade, der havde stort udvalg i
"afvejninger" har haft brand, så hvor finder jeg en butik med tørret
perikon?

Når Brøndum bruges istf vodka, kan kryddersnapsbrygning aldrig gå helt
galt - men så er der ikke meget sparet. FAttige studenter der stjæler sprit
fra laboratoriet, bør lave pernod - og ellers er spirituosa-fabrikanterne
ikke værd at konkurere med, hvis ikke man har meget god tid.
Pernod-opskrift: anis, lakridsrod, fennikel, kristtjørnblade, artemissia og
isop. De to første er allervigtigst - resten er vist snobbepjat.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-08-05 09:09

nyhedsgrupper skrev:

> hvor finder jeg porse i København´s området.

Der er en mose nordøst for Vridsløsemagle, som *hedder* Porsemosen.

Jeg ved ikke om der gror mosepors i den.

Vi har ellers mange højmoser her i Kronborg Skovdistrikt, men
jeg har aldrig ledt efter porse her. Ifølge Skov & Naturstyrelsen,
er der porse i Langesø Mose. (Den ligger nord for Tikøb).
<
http://www2.skovognatur.dk/udgivelser/2003/planuddrag_kronborg/html/app03.htm

<
http://www.skovognatur.dk/Common/Soeg.htm?SearchTerm=porse