spørgsmål til gruppen
Fra : Gitte J.L

Dato : 05-06-01 13:59

En bekendt sendte mig idag et link til en tysk hjemmeside, hvor emnet
bla. er pelsindustriens brug af katte.... jeg er oprørt og ked af det,
for der er billeder som har været vist på tv i Tyskland og der er også
oplysninger, som vil få de fleste dyreelskere til at gå ud af deres gode
skind.
Jeg er naturligvis ikke forarget fordi jeg mener katten ikke bør
bruges som pelsdyr fordi den er kat ... nej, om det er det ene eller det
andet dyr så er jeg imod den her form for industri.
Omvendt, så er jeg dog også klar over, at man vel skal være blåøjet
for at forvente dyrevelfærd i et land, hvor menneskeliv og
menneskerettigheder også har bittesmå kår. Men, sålænge store tyske
firmaer (og måske også skandinaviske?) er aftagere, så ser leverandører
jo ikke nogen grund til at ændre procedure....
Nu er det så, at jeg efter en del eftertanke (tro mig, det sker af
og til) er nået frem til, at jeg ikke blot vil smide linket ud på NG'en
før I er blevet spurgt. For det første slog det mig at måske også børn
læser NG'en og for det andet ... så er jeg måske bare blevet mere
opmærksom på, at man måske bare skal være mere tilbageholdende
indimellem, da den slags virkelig kan krænke andre.

Skal jeg lægge linket ud her (der er underskriftsindsamling etc. knyttet
til siderne...men materialet er meget ubehageligt) eller skal vi sige,
at folk der ønsker adgang til linket mailer mig privat???
Mvh. Gitte.

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 05-06-01 14:12

Hej Gitte..

Man kan også få kattepels herhjemme.. Jeg var i en skind/pels forretning,
hvor vi gik og kiggede ( og pillede ) ved alle mulige slags.. Pludselig fik
jeg fat i noget, som gav mig en meget væmmelig fornemmelse, og jeg næsten
smed det fra mig.. Og spurgte "hvad f**** var det ???" Det var kat, lød
svaret.. puha.. kvalmende !!! Jeg kan ikke forklare hvad det var, som gjorde
at det var væmmeligt at røre ved ?

Nu er jeg generelt mod pels, andet sted end på dyr; men det er en helt
anden diskusion.. Jeg synes du bør lægge linket her - vi har jo set meget
herinde, som har været væmmeligt; twisty og det billede af alle de døde
katte i skraldespandene... Det sidste har printet sig ind i min hjerne, og
jeg får stadig en kvalmende fornemmelse når jeg tænker på det !!!!

Knus fra Pia

--
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Pia : Pia@lihme.com

Fra : Gitte J.L

Dato : 05-06-01 14:24

Jeg tjekker først tråden her engang imorgen igen, da jeg er inviteret ud at
spise i aften (ironiskt at jeg lige skal få den slags links tilsendt, når
menuen står på god mad og rødvin ik).
- Gitte

Fra : Grit Wessel

Dato : 05-06-01 20:30

> En bekendt sendte mig idag et link til en tysk hjemmeside, hvor emnet
> bla. er pelsindustriens brug af katte....

Hej Gitte
Det har jeg desværre hørt om før - bare i en værre version. Her kommer et
indlæg fra KatteMagasinet, nr. 4 1999, side 57:

-----------
KATTE STJÅLET OG FLÅET
16.000 misser dræbt af pelsjægere

Sakset fra Information den 17 februar 1999.
af Ditte Koldbæk Mikkelsen
BERLIN - En ny mode breder sig blandt tyske katteejere - pelsfarvning helst
i krasse kulører.
Årsagen er ikke, at ejerne er utilfredse med de naturlige farver. Nej,
indgrebet skal sikre, at kæledyrene overlever i en ond verden, befolket af
pelsjægere.
Lothar Schwartz fra organisationen "Katzenklau" anslår, at der i de sidste
fire måneder er forsvundet 16.000 katte i Tyskland.
Vidner har set varebiler patruljere rundt i boligområder på jagt efter
dyrene, som lokkes i den visse død. I vognene bliver skindet flået af dem og
de mishandlede lig smidt i vejgrøften. Herefter bliver pelsene garvet og
syet sammen til tæpper, der bringer lindring for gigtpatienter.
Angiveligt har de moderne pelsjægere fundet et lukrativt marked; et såkaldt
reuma-tæppe lavet af 20 katteskind indbringer 7.500 kr.
Kun ved at farve sin kat kan katteejeren gøre sit kæledyr uanvendeligt i den
nye pelsindustri.

Wpr
-----------------------------------

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 05-06-01 20:43

> -----------
> KATTE STJÅLET OG FLÅET
> 16.000 misser dræbt af pelsjægere

ARDGH... Det lyder som en af de der rigtig dårlige jokes... !!!! Men hvis
det er rigtigt.. ja, så mangler jeg ord !!!!

Pia

--
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Grit Wessel <wessel@mailme.dk> skrev i en

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-06-01 08:50

Jo, der er en lille tekst på siden skrevet af een (måske hjemmesideejeren?) som
selv mistet een eller to katte på den måde - dog vist til dyreforsøg istedet for
pelsindustri. Herhjemme kunne man også stjæle og sælge katte til den slags til
engang i 70'erne tror jeg (35 kr. for en kat til forsøg).
Linket her fører til en side med billeder fra kinesiske leverandører af
katteskind, og da der ingen dyreværnslov er der, er der heller ikke den
fjerneste respekt for dyrene, når de skal aflives og flåes.....fandt ud af at
man på siden også kan komme til at læse om katte i restaurationserhvervet, og
ja...det bliver det bare ikke bedre af.
- Gitte

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 05-06-01 20:53

Hej Gitte

Kan du ikke smide linket her, med en advarsel i emnelinien?
Ved godt at det ikke forhindre børn, i at læse indlægget..... hm!

Ellers må du gerne sende til mig privat.

Hilsen
Joan

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-06-01 08:41

Her kommer Linket så .... jeg håbede i første omgang at det var en
løgnehistorie eller lignende, men jeg tror det absolut ikke. I alt fald
bør der da gribes ind overfor de vestlige firmaer, der køber fra
leverandører, der behandler katte (og måske også andre dyr) på denne
måde. Der er også andre informationer, men jeg har kun læst siden om
pelsindustrien. I alt fald.....jeg får stadig tårer i øjnene af at tænke
på det, og hvis jeg kunne sende evig ulykke med posten, så havde visse
folk ikke meget at se frem til længere. Døm selv....
- Gitte
http://home.t-online.de/home/muhmilch/01/katzenmord.htm

Fra : Heidi Høegh

Dato : 06-06-01 08:54

Gitte J.L <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B1DDE6D.1DFA0CF2@hum.auc.dk...
> [...]
> på det, og hvis jeg kunne sende evig ulykke med posten, så havde visse
> folk ikke meget at se frem til længere. Døm selv....

Det er ganske forfærdelige billeder, og det er virkelig svært at finde ord
der helt kan dække de tanker der dukker frem når man ser dem. Jeg har aldrig
kunnet forstå hvad det var der fik folk til at købe pelse, for jeg syntes
det er usmageligt, og jeg vil håbe at oplysning kan være med til at få sat
en stopper for de lidelser som utrolig mange dyr gennemgår netop for at
mennesker kan gå med pels.
Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-06-01 09:05

Ja det er rædsomt.... går man til hovedsiden så er der samlet forfærdeligt mange
rædsomme links om store og små katte, andre dyr om katten i
restaurationsbranchen etc. Et og andet sted havde jeg sådan ganske blindt troet,
at man efterhånden virkelig havde haft så meget fokus på dyrevelfærd, at den
slags ting bare ikke foregik i så stort et omfang længere.....jeg mangler også
ord...
- Gitte

Fra : Heidi Høegh

Dato : 06-06-01 11:14

Hej igen

Gitte J.L <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B1DE423.6E32DDED@hum.auc.dk...
> Ja det er rædsomt.... går man til hovedsiden så er der samlet forfærdeligt
mange
> rædsomme links om store og små katte, andre dyr om katten i
> restaurationsbranchen etc.

Jeg har lige undersøgt hovedsiden lidt nærmere og det er forfærdeligt.
Specielt delikatessen kat er virkelig rystende, men de andre link er bestemt
ikke bedre.

> [...]
den
> slags ting bare ikke foregik i så stort et omfang længere.....jeg mangler

Ja det må jeg desværre nok også tilslutte mig, den tro gik jeg også med til
en vis grænse, for selvfølgelig ved man godt at der foregår forfærdelige
ting, men på den anden side regner man ikke med at det kan være rigtig. Det
kan ikke være rigtig at sådanne ting kan forekomme i 2001.Og hvad pokker
skal man så gøre, at lave om på dyrevelfærden i et land hvor børn og kvinder
har lige så meget ret som en regnorm er næsten umulig. Men på den anden side
nytter det jo heller ikke at skyde hele skylden på lande der ikke har de
helt samme normer som her i vesten. Bare det at man overhovedet kan købe
kattepels i Danmark overrasker mig meget, jeg har aldrig selv set et sådan
eksemplar da jeg ikke sætter mine ben i en pelsbutik.
Men hvor pokker skal man starte og slutte i alt denne elendighed, jeg aner
det simpelthen ikke. Hvor er oplysningen i medierne, jeg syntes der mangler
en organisation der virkelig har indflydelse, der kan oplyse og ikke bare
gemme sig eller komme med en eller anden politisk korrekt mening. En
organisation der belyser emner som :
Forsøgsdyr
Dyr til pelsindustrien
Landbrugsdyr
Avl på deforme dyr
Dyr i cirkus
osv. osv. osv.

Bare jeg vidste hvad man kunne gøre, det virker totalt håbløst. Så længe der
ikke er nogen der har magt med indflydelse som tager affære er jeg bange for
at det hjælper nul og niks. Jeg troede jeg skulle være datanom (sidder
faktisk i skrivende stund og er i gang med forberedelse til eksamen), men
jeg tror der er en langt vigtigere opgave : Stiftelse af dyrenes parti
et parti med magt og indflydelse. Eller måske skulle jeg bare fortsætte min
kedsommelige læsning, selvom det dog er svært efter alle de tanker der løber
igennem hovedet på en. Det blev lidt langt men dyrevelfærd kan altså få
tastaturet til at gløde, jeg tror lige at alle mine dyr får sig et ekstra
kys og en godbid, hils dine to slyngler

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-06-01 14:37

"Heidi Høegh" wrote:

> [...]
> Specielt delikatessen kat er virkelig rystende, men de andre link er bestemt

Jeg besluttede mig for at tro/håbe/ønske at "delikatessen" blot skyldes rygter,
historier osv. der verserer jo ofte skrækhistorier om alt muligt....på den anden
side, så er den emnet for en underskriftsindsamling på Nettet og tja....når så
meget andet ondt kan ske, så forekommer heller ikke den slags mig 100%
usandsynligt længere.......

> [...]
> en organisation der virkelig har indflydelse, der kan oplyse og ikke bare
> gemme sig eller komme med en eller anden politisk korrekt mening. En

Ja...jeg ved ikke helt. Jeg tror jeg begynder med at sende linket til familie,
venner og bekendte ... om ikke andet, så kan de jo så i hvert fald selv tage
stilling til, hvorvidt de vil stole på den danske pelsindustri etc. etc.
Dyrevelfærd er nok blevet et modeord på linje med miljø og sundhed.......jo
oftere man gentager det, jo større er chancen for stemmer, og i sidste ende så
kan kritiske røster ofte dæmpes med henvisninger til økonomi og internationale
aftaler (WTO ?) ... Næ, jeg synes også ofte organisationerne forekommer alt for
"korrekte" ... lidt larm i ny og næ ville måske pynte på opmærksomheden.

> [...]
> igennem hovedet på en. Det blev lidt langt men dyrevelfærd kan altså få
> tastaturet til at gløde, jeg tror lige at alle mine dyr får sig et ekstra

Hm...jeg får heller ikke læst så meget metrik (har dog gudskelov nogle uger til
eksamen) lige nu *suk* .... engang imellem ville jeg ønske jeg havde den evne,
jeg ofte observerer hos familie og venner: Evnen til at lade billeder og
informationer af den her karakter glide lige igennem systemet, hvorefter de
nærmest er glemt igen. Det forbavser mig gang på gang at høre sætninger som
"hvor grusomt...stakkels kat/hund/hest......mon stegen har fået nok nu?"
Uha ja...mine har også fået gaver (catnip) og ekstra opmærksomhed i dag og
slynglerne hilser tilbage....de er i fuld gang med at hente selerne frem, da de
mener det er luftetur nu ... godt at de ikke har evnen til at surfe rundt på
Nettet selv.
- Gitte

Fra : Heidi Høegh

Dato : 06-06-01 15:00

Gitte J.L <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B1E3208.19CBAEE5@hum.auc.dk...
> [...]
alt for
> "korrekte" ... lidt larm i ny og næ ville måske pynte på opmærksomheden.

Det kan vi kun være fuldstændig enige om.

> [...]
som
> "hvor grusomt...stakkels kat/hund/hest......mon stegen har fået nok nu?"

Ja du rammer fuldstændig plet der, f.eks. min familie lever på det punkt i
deres egen lille verden, og siger ja det er forfærdeligt, men fortrænger alt
hvad de har hørt 5 min. efter. De vil hellere være den viden foruden,
hvilket jeg også godt kan forstå, men sådan er den virkelige verden desværre
bare ikke.

Endnu engang hilsen
Heidi Høegh

Fra : Heidi Høegh

Dato : 06-06-01 08:28

Hej Gitte

Jeg syntes du skal ligge linket ud. Jo flere der kan blive oplyst jo bedre.
Jeg kan godt forstå du er forarget det samme er jeg, og jeg bryder mig
bestemt heller ikke om pelsindustrien uanset om det er katte eller mink.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-06-01 09:30

I Schweiz har parlamentet afvist et generelt importforbud, eftersom det vil
være i strid med reglerne i WTO....jeg går udfra, at den slags forbud så
heller ikke vil være aktuelt i resten af WTO-medlemslandene. Det er altså op
til forbrugerne at gøre noget....
- Gitte

Fra : N/A

Dato : 06-06-01 15:03

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-06-01 15:03

d. 06/06/01 9:40 skrev Gitte J.L på gjlo98@hum.auc.dk i artiklen
> [...]

> på det, og hvis jeg kunne sende evig ulykke med posten, så havde visse
> folk ikke meget at se frem til længere. Døm selv....

Åh Gud
Jeg har set de værste af de billeder før - "live" i en TV udsendelse jeg
aldrig, aldrig glemmer. Jeg dumpede ind midt i en udsendelse der handlede om
dyrevelfærd - eller mangel på samme. Denne del handlede om katte og hunde
brugt i madlavning i fjernøsten. Og derfra stammer billedet med den kogte
kat. Det er uden sammenligning det værste jeg nogensinde har set. Det er
egentlig ikke det at folk spiser katte, hunde osv. Et dyreliv er et dyreliv,
hvis du forstår, og jeg er ikke selv vegetar. Men dyrene skal sgu behandles
ordentligt - og aflives ordentligt. De omtalte billeder var langt værre i
virkeligheden. Kattene og hundene sad stuvet i lag i burene. Gik ovenpå
hinanden. Rædselsslagne - og med god grund, skulle det vise sig. Der kom er
mand og hentede en af kattene. Undervejs mod køkkenet slog han dens hoved
mod jorden. Men det har åbenbart bare pacificeret den lidt, for - katten
var nemlig _ikke_ død, da den blev smidt op i det kogende vand. Det var
rædselsfuldt at se på, jeg fik et chock. Men jeg tænkte at nu var den da
ovre sine pinsler. Og så fik jeg det næste chock, som jeg stadig får kvalme
af at tænke på. Han hev katten op af vandet igen og flåede den - og så
bevægede den sig.... jeg var så chokeret, at jeg bare sad forstenet med
tårerne silende ned ad kinderne og stirrede på rædslerne til min mand tvang
mig til at slukke. Jeg glemmer det aldrig, aldrig. Det værste jeg nogensinde
har set. Puha!
--
Med kvalmen i halsen igen - Ann R

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-06-01 15:16

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> mig til at slukke. Jeg glemmer det aldrig, aldrig. Det værste jeg nogensinde

Ja...det er også det der forklares og beskrives i teksten til billederne ......
det er langt værre end de enkelte billeder og teksten kan give indtryk af, for i
dokumentarprogrammet ser man jo, at katten faktisk ikke er død da den flåes etc.
etc. etc.
Jeg har det heller ikke sådan at der er værre fordi det drejer sig om en
kat....arten er underordnet. Ligegyldigt hvilket liv det drejer sig om, så kan
man ikke byde det den afslutning....Vegetar eller ej (jeg er heller ikke), så
mener jeg godt man kan respektere dyrene selvom man spiser dem.
- Gitte