Sum af tal, igen...
Fra : Morten Brøgger

Dato : 13-08-05 16:57

Hej igen

Jeg prøver lige en gang til.

Som beskrevet i min tidligere tråd, har jeg nogle problemer med At lægge
tallene fra indkøbsvognen sammen i min webshop.

Se evt. her: http://dkfrim.dk/shop/seestore.php

Det script jeg har forsøgt mig med ses nedenfor. Det er ikke det samme som
linket henviser til!

Jeg får en fejlmeddelelse der siger at der er noget galt med min mysql
syntaks. Det skal nok passe, men hvad er der galt?

Håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak

Morten Brøgger
http://www.dkfrim.dk

<?php

session_start();

//connect to database

$conn = mysql_connect("localhost", "***", "***") or die(mysql_error());

mysql_select_db("***",$conn) or die(mysql_error());

$display_block = "<h1>Din bestillingsliste</h1>";

//check for cart items based on user session id

$get_cart = "select st.id, si.item_title, si.item_price, st.sel_item_id from
store_shoppertrack as st left join store_items as si on si.id =
st.sel_item_id where session_id = '$PHPSESSID'";

$get_cart = "SELECT sum(si.item_price) as totalprice FROM store_items
store_shoppertrack as st left join store_items as si on si.id =
st.sel_item_id where session_id = '$PHPSESSID'";

$get_cart_res = mysql_query($get_cart) or die(mysql_error());

if (mysql_num_rows($get_cart_res) < 1) {

//print message

$display_block .= "<P>You have no items in your cart.

} else {

//get info and build cart display

$display_block .= "

<th>Best. nr.</th>

<th>Overskrift</th>

<th>Pris</th>

<th>Slet</th>

while ($cart = mysql_fetch_array($get_cart_res)) {

$id = $cart['id'];

$tt = $cart['totalprice'];

$item_id = $cart ['sel_item_id'];

$item_title = stripslashes($cart['item_title']);

$item_price = $cart['item_price'];

$display_block .= "<tr>

}

$display_block .= "</table>";

echo $tt;

}

?>

<HTML>

<HEAD>

<TITLE>www.dkfrim.dk - indhold af bestillingsliste</TITLE>

</HEAD>

<BODY>

<? print $display_block; ?>

Venligst <a href="seestore.php">Tilføj flere emner til
bestillingslisten</a>!";</p>

</BODY>

</HTML>

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-08-05 17:30

On 2005-08-13, Morten Brøgger <morten_FJERNbroegger@hotmail.com> wrote:
> Jeg får en fejlmeddelelse der siger at der er noget galt med min mysql
> syntaks. Det skal nok passe, men hvad er der galt?

Hej Morten,

Vær venlig at læse:

<http://php-faq.dk/index.php/Gode_sp%F8rgsm%E5l>

- Jacob Atzen

Fra : Morten Brøgger

Dato : 17-08-05 14:05

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Morten,
>
> Vær venlig at læse:
>
> <http://php-faq.dk/index.php/Gode_sp%F8rgsm%E5l>
>
> --
> Med venlig hilsen
> - Jacob Atzen
Hej Jakob

Jeg har læst siden, men kan ikke se hvorledes mit indlæg adskiller sig fra
"netiketten". Kan du forklare?

Morten Brøgger
http://www.dkfrim.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 17-08-05 15:54

On 2005-08-17, Morten Brøgger <morten_FJERNbroegger@hotmail.com> wrote:
> Jeg har læst siden, men kan ikke se hvorledes mit indlæg adskiller sig
> fra "netiketten". Kan du forklare?

Jeg citerer:

Hvis din kodestump er på mere end et par linier, er det en god
ide, at gøre den tilgængelig på din hjemmeside eller på
pastebin.com. Det gør det meget nemmere at læse koden.

Du har postet kodestykket under din signatur.

Derudover har du skrevet, at du får en fejlmeddelelse fra MySQL om at
der er noget galt med din query. Du har ikke skrevet, hvilken query
det drejer sig om, ej heller den præcise fejlmeddelelse PHP giver dig.
FAQ'en siger:

Hvis du har et stykke kode, som du ikke kan få til at fungere er
det vigtigt, at du nævner følgende i dit spørgsmål:
- Evt. fejlmeddelelser fra PHP

Når du ikke fortæller os, hvordan vi skal finde fejlen eller giver lidt
flere detaljer om, hvad den siger, er det svært at gætte på, hvad
problemet er. Jeg kan godt se, at FAQ'en er en smule upræcis i sine
formuleringer, jeg vil prøve at stramme lidt op på dem og beskrive
tankerne bag lidt bedre.

I dit aktuelle tilfælde kan du prøve at forespørge som beskrevet i
kodestump 3 på:

<http://php-faq.dk/index.php/Hvordan_foretager_jeg_en_foresp%F8rgsel_mod_en_database_fra_PHP>

Dvs. med en ...or die... på din query. Det burde give en god indikation
om, hvor problemet ligger, hvis ikke så post fejlmeddelsen du får fra
PHP, så er jeg sikker på en herinde spotter problemet med det samme.

- Jacob Atzen

Fra : Morten Brøgger

Dato : 17-08-05 15:59

> [...]
> om, hvor problemet ligger, hvis ikke så post fejlmeddelsen du får fra
> PHP, så er jeg sikker på en herinde spotter problemet med det samme.

Hej igen

dit link virker ikke???

Jeg prøver lige at formulere et nyt spm. lidt senere, for jeg kan bare ikke
få det til at virke.
Jeg vender tilbage senere.

Morten Brøgger
http://www.dkfrim.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 17-08-05 16:09

On 2005-08-17, Morten Brøgger <morten_FJERNbroegger@hotmail.com> wrote:

> "Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Hej igen
>
> dit link virker ikke???

Mystisk. Det virker her. Pointen er, at du skal bruge følgende syntaks:

$query = [indsæt din query her];
$sql = mysql_query($query) or
die("Fejl: ".mysql_error()."<br />SQL: $query");

Så vil du få udskrevet både fejlen fra MySQL og selve din query, hvis
der går noget galt.

- Jacob Atzen

Fra : Martin

Dato : 14-08-05 00:36

Morten Brøgger wrote:

> [...]
>store_shoppertrack as st left join store_items as si on si.id =
>st.sel_item_id where session_id = '$PHPSESSID'";

Hvorfor hedder de begge $get_cart - mon ikke den ene skal hedde noget andet?

Men ellers så kan du da sagtens slette den øverste, eller kommenter den.

Fra : Morten Brøgger

Dato : 14-08-05 20:06

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor hedder de begge $get_cart - mon ikke den ene skal hedde noget
andet?

> Men ellers så kan du da sagtens slette den øverste, eller kommenter den.

Hej

Det er den øverste der virker, som det er nu.

Den nederste er mit mislykkede forsøg på at få beregnet en sum af det der
ligger i kurven.
Hvordan kan jeg sammenskrive disse to databasekald ?

Morten Brøgger
www.dkfrim.dk