Internering i Frankrig WW2
Fra : Leo

Dato : 11-08-05 13:27

Hvor kan jeg finde oplysninger om internerede søfolk(?) i Frankrig under 2.
verdenskrig?
Jeg har en person, der ifølge familiehistorien var interneret som dansk
sømand i Frankrig under krigen og kom hjem syg og elendig ved krigens
slutning - jeg har talt med ham som barn og hørt ham forbande tyske(!)
fangevogtere, men det var før dette blev vigtigt for mig - han døde tilbage
for over 20 år siden, børnene ved intet.
Er der lister over danske handelsskibe, der efter krigsudbruddet lagde til i
Frankrig? Ville besætningerne blive tilbageholdt?
Et andet "rygte" vil vide, at han deltog i den spanske borgerkrig - det kan
være rigtigt - han var født i 16. Er der lister over internerede danskere?
Var der opsamlingslejre for disse i Frankrig?
Jeg betragter det som et faktum, at han rent faktisk var interneret i en
lejr i i hvert fald en del af krigen, men hvor og hvor længe.
Det er mange spørgsmål - jeg håber nogen kan pege mig i den rigtige retning.

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 11-08-05 16:12

Der var et par danske skibe som blev interneret i Belgien, Frankrig og i de
franske kolonier i Nordafrika. Det er omtalt i flere bøger. Jeg kan ikke
lige huske hvilke. Sørg på folkebiblioteket eller i deres net-tjeneste. De
er gode til at finde frem til dem.

Hvis de glipper så skal du spørge på Handels- og Søfartsmueet i Helsingør.
De har et glimrende bibliotek og en meget stor billedsamling.

Venlig hilsen
--
Ole S.D. Hansen
Randager 10

tlf 43 64 97 41
e-mail osdh2620@adslhome.dk

Fra : Olav Rye Hintze

Dato : 11-08-05 17:52

Hej Leo

Jeg syntes det er et interessant spørgsmål du rejser.

Lige for at give dit spørgsmål en vinkel mere. Min morbror var også sømand
og var interneret i Frankrig. Men han gik i fransk krigstjeneste (jeg har et
foto af ham i fransk uniform).

Ved tilbagetrækningen af de engelske styrker i Dunkirk blev han fanget,
ligesom alle de andre franske styrker og kom i tysk fangelejr. Det
interessante er han kom tilbage til Danmark i 1941 eller 1942.

Jeg vil følge med i svarene med fra gruppen

Olav Rye Hintze