vandskift nødvendigt i tomt akvarie?
Fra : Anders Christiansen

Dato : 11-08-05 06:31

Hej!

Jeg har lige fyldt et akvarie på 20 L. op med akvarievand fra mit 180 L.
cichlide akvarium. Det står helt tomt på nær en mindre trærod og kører med
en mindre filterpumpe.

Mit spg. er om akvariet kan blive stående sådan i længere tid (måneder
måske?) uden at jeg behøver at skifte vandet og når så en af hunnerne går
med skuffe, så er hun lige til at ploppe hende ned i det klargjorte akvarie?

Jeg har også et 90 L. - der kunne man vel på samme måde fylde det op med
akvarievand og så bare lade det køre med en mindre filterpumpe indtil der
kommer lidt yngel i?

Der skal vel køre en pumpe, så det ikke er stillestående vand?

Et varmelegeme er vel overflødigt for vandkvaliteten, så længe der ikke går
fisk deri?

Det er bare for at have et akvarie klar hvis der skulle komme lidt yngel..

Venlig hilsen Anders

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 14-08-05 00:28

> [...]
> måske?) uden at jeg behøver at skifte vandet og når så en af hunnerne går
> med skuffe, så er hun lige til at ploppe hende ned i det klargjorte

Jeg ville nok bare lade det stå tomt, og så tage 20L vand fra dit store
akvarium, når det skal bruges, eller i hvert fald skifte vandet ud i det 20L
akvarium med noget fra dit store akvarium, for i løbet af de uger/måneder
der går, vil vandet i dit 20L akvarium aligevel have ændret sig, i forhold
til dit store akvarium, der vil jo ske en fordampning fra begge akvariumer,
som du så skal påfylde vand, og med mindre du tager vand for det store til
at fylde op i det lille, vil de være meget forskellige på et par
måneder.(det er min holdning, ikke videnskablig bevist)

Fra : J. Jørgensen

Dato : 16-08-05 11:12

"Anders Christiansen" <achigh@post.fjerndettecybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42fae287$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> går fisk deri?
>
> Det er bare for at have et akvarie klar hvis der skulle komme lidt yngel..

Hej Anders

Jeg ville henstille akvarierne med vand i, men ikke for derefter at bruge
vandet.
Når du eventuelt får yngel eller andet, og du igen skal have gang i
akvarierne, så kan dit 180 liters nemt tåle at miste vand som forsyning til
de små akvarier.
Flytningen af fiskene skal du så foretage inden du igen "spæder" vand i dit
180 liters, derved får fiskene det samme vand ved flytningen, altså optimale
betingelser.
Hilsen
Jørgen

Fra : Anders Christiansen

Dato : 16-08-05 21:17

Hej igen!

Ja, I er begge inde på, at det bedst kan betale sig at lade de mindre
akvarier stå tomme og når der så dukker yngel op, så tømmer jeg bare vandet
direkte fra 180'eren over i.. Men når så ynglen er solgt/givet væk, så er
jeg nødt til at tømme de mindre akvarier igen indtil det næste hold kommer
(så vidt jeg har forstået), for at holde vandkapaciteten ens. Det er nok
også det bedste..

Men det var mere for at slippe for tømningen af de mindre akvarier imens jeg
venter på det næste hold yngel - dovenskaben længe leve!

Tak for de hidtidige svar!

Venlig hilsen Anders

Fra : Per, Odense

Dato : 16-08-05 22:30

I meddelelse: 430249a6$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk
skrev Anders Christiansen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>
> Men det var mere for at slippe for tømningen af de mindre akvarier
> imens jeg venter på det næste hold yngel - dovenskaben længe leve!

Jeg ville lade dem køre, evt. med et par algespisende tingester i, så
planter og det hele var i gang. Så er det pænt at se på og det kan gives et
godt tilskud af vandet fra det store når der skal fisk/yngel over i.

--
MVH Per, Odense
Ved direkte svar fjern "box" fra adressen.