Max HD på et MS-6178 ?
Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-08-05 21:06

Jeg ved godt det normalt er en sag for enten google eller producenten, men
ingen af dem har været særlig venlige i dette tilfælde..

Nogen som ved hvad den største HD et MicroStar MS-6178 bundkort kan klare
?
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=116

Det er en lidt ældre sag, så jeg har en meget kraftig mistanke om at den
ikke lige umiddelbart æder en 160GB, men jeg kommer ærlig talt i tvivl om
hvad den kan klare, helst uden driveoverlay..
Nogen bud ?

På forhånd tak.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : JK

Dato : 11-08-05 08:08

On Wed, 10 Aug 2005 22:05:34 +0200, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.dk> wrote:

> [...]
>ikke lige umiddelbart æder en 160GB, men jeg kommer ærlig talt i tvivl om
>hvad den kan klare, helst uden driveoverlay..

Nyeste bios er fra maj 2001. Så er det med at kunne huske, hvor store
harddiske var dengang og lidt senere. De opdaterer altid harddisk
kapacitet ved bios opdatering.

Jeg vil skyde på, at du har grænsen på 132 Gb, altså at bundkortet
tager en 120 Gb uden problemer.

Skal det absolut være, så kan en pci harddisk controller (nyindkøbt)
klare ærterne. Den bruger sin egen bios. De fås for

- IDE 129,- kr.
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=48201&type=hardware

- SATA 179,- kr.
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=48214&type=hardware

Det er jo ikke alverden. En sata harddisk kan give lidt bedre cache
performance, idet dynamisk read er bedre. Hermed lidt hurtigere
windows boot. Men det er måske religion.

mvh

John

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-08-05 08:51

JK wrote:

> [...]
> kapacitet ved bios opdatering.
>
> Jeg vil skyde på, at du har grænsen på 132 Gb, altså at bundkortet

Det var også mit *gæt*, men vil gerne være helt sikker da det er en
kammerats pc som står for skud.

> Skal det absolut være, så kan en pci harddisk controller (nyindkøbt)
> klare ærterne. Den bruger sin egen bios. De fås for

Der er desværre ikke ledige pci slots..
Ændrer det på forholdene hvis man slutter en usb HD i ? Ved godt det kun er
usb 1.1 , men det er fint nok i den her sammenhæng.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-08-05 19:01

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ændrer det på forholdene hvis man slutter en usb HD i ? Ved godt det kun
> er usb 1.1 , men det er fint nok i den her sammenhæng.
Bemærk, at visse harddiskfabrikanter har lavet et lille program, som kan
omgå begrænsningerne i bios, således at større diske alligevel kan bruges.
Bl.a. har jeg prøvet det med IBM diske, og det virkede fortrinligt. Hvis jeg
husker rigtigt, har jeg også gjort det med en maxtor.
Programmet overtager på en eller anden måde bios styringen af diskene.

Kurt

Fra : Sune Storgaard

Dato : 12-08-05 18:43

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> fortrinligt. Hvis jeg husker rigtigt, har jeg også gjort det med en
> maxtor. Programmet overtager på en eller anden måde bios styringen af

Som jeg skrev i min første post, så ville jeg gerne undgå netop den slags
"driveoverlay" løsninger.