er jeg ved at miste mit mobo
Fra : Peter Holm

Dato : 10-08-05 13:58

heysa
jeg installerede en ny HD i min pc i dag og opdagede noget jeg tror er en
uregelmæssighed på mit mobo.
Jeg synes ikke at jeg har set sådanne brune pletter på 'dimserne' på
bundkortet før.
Dør bundkortet snart eller er det meget normalt med lidt brune pletter hist
og her ?

http://www.peterholmfoto.dk/IMG_4665.JPG (1.5mb)

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 10-08-05 14:12

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundkortet før.
> Dør bundkortet snart eller er det meget normalt med lidt brune pletter

Det er elektrolytkondensatorerne der lækker - et velkendt problem.
Se f.eks: http://www.badcaps.net/

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-08-05 14:15

Det ser ik ud til at have så langt igen det board

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-08-05 14:42

Hej!

Esben von Buchwald wrote:

> Det ser ik ud til at have så langt igen det board

Kommer da an på hvor skrap man er med loddekolben

Som det er nu har du ret.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 10-08-05 17:31

On Wed, 10 Aug 2005 15:41:42 +0200, Kim Voss Schrader wrote:

[klip]
> Kommer da an på hvor skrap man er med loddekolben

Jep, de skal skiftes.

Tomas

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-08-05 19:04

Tomas Pedersen wrote:
> On Wed, 10 Aug 2005 15:41:42 +0200, Kim Voss Schrader wrote:
>
> [klip]

> Jep, de skal skiftes.

Hvis man var så fingernem med en loddekolbe at man selv kunne skifte
dem, tror jeg nok det ville være gjort for længst, og så ville man nok
heller ik spørge til råds her inde. - Det vil formentlig være dyrere at
få en tekniker til at skifte dem, end det er at købe et nyt motherboard...

Fra : Hans

Dato : 10-08-05 16:39

Peter Holm wrote:
> [...]
> bundkortet før.
> Dør bundkortet snart eller er det meget normalt med lidt brune

Som andre allerede har skrevet er det på tide du får skiftet bundkortet, men
jeg er lidt nysgerring hvad det er for et bundkort og hvor gammelt det er.

Hans

Fra : Peter Holm

Dato : 10-08-05 20:08

Hans wrote:

> Som andre allerede har skrevet er det på tide du får skiftet
> bundkortet, men jeg er lidt nysgerring hvad det er for et bundkort og
> hvor gammelt det er.
> Hans

http://www-old.epox.nl/english/products/motherboard/8rda+.htm
Jeg har købt det brugt juli 2004. Jeg gætter på det er 2 år gammelt. Har
kørt stort set 24/7 det sidste år.
Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Hans

Dato : 11-08-05 01:39

Peter Holm wrote:

> http://www-old.epox.nl/english/products/motherboard/8rda+.htm
> Jeg har købt det brugt juli 2004. Jeg gætter på det er 2 år gammelt.
> Har kørt stort set 24/7 det sidste år.

Tak for info. Det er desværre den samme trio, ECS, Epox og Gigabyte som igen
dukker op i bad caps sammenhæng. MSI havde også en kort overgang problemer
med bad caps på enkelte modeller, men de kaldte trods alt bundkortene retur
fra grossisterne, og siden er problemet ikke set.

To år er ingen alder for et bundkort, selv ved 24x7x365, så her har du
virkelig være uheldig.

Hans

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-08-05 12:48

Hans skrev:

> [...]
> ikke set.
>
> To år er ingen alder for et bundkort, selv ved 24x7x365, så her har du

Mit Epox 8RDA+ er også begyndt at få lækkende kapacitatorer. Jeg købte det i
maj 2003. Jeg opdagede det et par måneder før reklamationsretten udløb, men
jeg havde ikke mulighed for at sende det til reperation. Så det har da
virket snart et halvt år med de lækkende caps. Når det dør, har jeg en god
undskyldning for at købe et Abit AN7 - som er et meget lækkert bundkort,
omend det må betragtes som lettere bedaget.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-08-05 21:23

On Wed, 10 Aug 2005 14:58:20 +0200, Peter Holm <phc@stofanet*REMOVE*.dk>
wrote:

> [...]
> bundkortet før.
> Dør bundkortet snart eller er det meget normalt med lidt brune pletter

Hej
De er lette at skifte. Jeg har gjort det på en del kort. Både grafikkort
og mobos. Du kan se på siden af lytterne hvilken værdi de er på. Og så kan
du købe nogle nye her.
http://www.pc-elektronik.dk/shop/default.asp
Lav en søgning på ELEKTROLYT RADIAL og find den værdi du ksal bruge. De
koster omkring 5-10 kr stykket.

/Thomas

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 12-08-05 02:46